[MEM] zinvol om 1024 dual channel aan te vullen met 256?

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• IJzerboot
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-05 12:38
Ik heb een A7N8X moederbord, met 2x 512 MB in dual channel mode.
Nu heb ik gratis wat 256 MB modules gekregen. (alles trouwens PC2700)
Het moederbord heeft een derde slot, ik kan er dus een 256 module extra bijsteken.
Nu vraag ik me alleen af of en zo ja hoeveel snelheidswinst me dat op kan leveren of gaat dit conflicteren met het dual channel geheugen?
Heeft iemand hier ervaring mee?

Verwijderd

Tja zonder specificaties van je oude module's valt er weinig te zeggen, je kunt toch gewoon 1 module erbij prikken en zelf even kijken of het je bevalt?

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Installeer wat benchmark programma's en probeer het uit :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-03 08:45
3x = geen dual channel meer...

dual is altijd een meervoud van 2, dus 2x 4x, 6x etc, etc, etc...

en omdat triple channel niet bestaat...... ;-)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:10

M2M

medicijnman

trouwens, heb je wel dual channel met een mobo met 3 slots?
oftewel ben je zeker van je dual channel, ff checken met cpu-z en de specs van je mobo (welke wel handig zouden zijn)

-_-

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:03
Dutch2007 schreef op zondag 23 september 2007 @ 16:16:
3x = geen dual channel meer...

dual is altijd een meervoud van 2, dus 2x 4x, 6x etc, etc, etc...

en omdat triple channel niet bestaat...... ;-)
A7N8X = nforce2 = 3 dimms nog steeds dual channel :)
en tripple channel komt op een toekomstige intel chipset :)

Dus steek het erbij en kijk of je wat verschil merkt.

[ Voor 7% gewijzigd door Fanatic_FS op 23-09-2007 16:51 ]

• IJzerboot
in de gebruiksaanwijzing staat dat dual channel alleen werkt met 2 van de drie slots. Volgens mij wordt de dual channel modus dus afgesloten als ik ook wat in het derde slot stop.

@Han: wat raad je aan als benchmark programma?
Ik heb wel wat algemene programma's liggen, maar niets waarmee ik specifiek de invloed op het geheugen kan testen.

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 20:05
Sisoft sandra heeft geloof ik enkele geheugenbenchmarks, en is gratis.
Anders kun je even wat reviews van willekeurige moederborden bekijken, daar wordt vrijwel altijd de geheugensnelheid getest. Even kijken welk progje zij gebruiken en dan die ook downloaden.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Met Memtest kun je zien hoeveel ruwe MBs je geheugen kan verwerken per sec.

[ Voor 5% gewijzigd door Mentox op 23-09-2007 18:41 ]

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• Gydeon
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-05 11:37
In mijn geval ( Asus P4P800 Deluxe ) had ik 2 x 1024 erin hangen. Nadat ik probeerde een 256 module toe te voegen aan deze dual-channel opstelling, kreeg ik "virtual dual channel" ( waar het voor staat hoef ik niet te weten ). Het liep aanzienlijk slechter bij mij dan de dual channel opstelling van 2 balkjes. Probeer met benchmarks te bepalen of 256mb extra een verschil maakt, maar ik betwijfel het uit ervaring.

[EDIT] Ik had dan wel 4 sloten, en aangezien jij er 3 hebt zou dat wel eens verschil uit kunnen maken. Benchmarks geven je het bewijs lijkt mij :*)

[ Voor 15% gewijzigd door Gydeon op 23-09-2007 18:54 ]

• Fanatic_FS
RAM FAQ
in de faq staat dus dat de nforce2 met 3 dimms gewoon dual channel zou moeten kunnen draaien, overigens is de prestatiewinst van dual channel op de nforce2 erg klein

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Fanatic_FS schreef op zondag 23 september 2007 @ 19:02:
RAM FAQ
in de faq staat dus dat de nforce2 met 3 dimms gewoon dual channel zou moeten kunnen draaien, overigens is de prestatiewinst van dual channel op de nforce2 erg klein.
Dit inderdaad, omdat de FSB niet 'breed' genoeg is om de hoeveelheid informatie vanaf het geheugen maximaal te benutten. De winst zal hooguit een aantal procent bedragen. Maar aangezien de TS een gratis reepje geheugen heeft gekregen, is de keuze natuurlijk simpel. Gewoon erin prikken dus. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• IJzerboot
Hij zit er inmiddels in en ik kan jullie melden: je merkt er niks van :-)

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-05 13:30
IJzerboot schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 01:35:
Hij zit er inmiddels in en ik kan jullie melden: je merkt er niks van :-)
Is hij in benchmarks nu licht verbeterd/verslechterd, of is het gewoon een plankje met chips die stroom van je moederbord halen en verder geen performance opleveren? :+

• Fanatic_FS
Logisch dat je geen verschil in snelheid merkt omdat het gewoon dual channel blijft omdat de nforce2 chipset dat kan met 3 geheugen modules.

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

De oplossing kan simpeler, speel je games op die pc of doe je gewoon desktop zaken? Als je desktopachtige dingen doet heb je waarschijnlijk een beetje voordeel van het extra geheugen. Als het op pure snelheid aankomt dan weet ik niet of die 256 erbij een goed plan is.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:12

KneoK

Not in a million lightyears

Fanatic_FS schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 11:02:
Logisch dat je geen verschil in snelheid merkt omdat het gewoon dual channel blijft omdat de nforce2 chipset dat kan met 3 geheugen modules.
Maar je haalt maximaal rendement als je je modules goed verdeelt. Je hebt namelijk twee paren, eentje met 1 slot, eentje met 2. Als je dus zorgt dat de module in het eerste paar ongeveer even groot is als de twee modules in het tweede paar bij elkaar dan heb je een redelijk ideale dual channel situatie. Het maximale geheugen wat in het eerste slot zit wordt gebruikt in dual channel, alles wat in het tweede en derde slot overblijft aan MB's wordt in single channel gedraait.

Voor de topicstarter, ik zou de reepjes in ieder geval zo plaatsen (ik ga er van uit dat je 2x512 had): 512MB in eerste slot, 256MB in de tweede en 512 in de derde, dan heb je in ieder geval 2x512 in dual channel draaien. Heb zelf ook heel lang zo gedraait, en die 256 extra was een aardige lag-stopper in Oblivion.

Edit: 256 zal niet zo heel veel schelen overigens, maar met "maar" 1GB is mijn ervaring dat het wel de moeite waard is, al zul je meer merken bij een 512 of zelfs 1024 plankje.

[ Voor 23% gewijzigd door KneoK op 01-01-2008 20:10 ]

Pagina: 1