harddisk voor media center

Pagina: 1
Acties:

• clonedonkey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-02 14:14
Ik ben van plan binnenkort een media center pc te bouwen. Dit vooral omdat ik het combineren van desktop/media center niet ideaal vindt. Maar dat terzijden. Nu moet het een systeem worden wat gewoon digh definition 1080(i/p) moet kunnen afspelen etc. Nu is mijn budget vrij beperkt en zit ik nu met het volgende. In mijn desktop pc zit voor windows etc. een western digital raptor 10k. Dit werkt natuurlijk super lekker. Maar nu vroeg ik mij af is dit wel nodig voor een media pc ? Want voor het zelfde geld van de 36gb raptor heb je ook een 500gb normale schijf !! Alvast bedankt voor de hulp. p.s. mochten mensen hier al een media center pc hebben (waar ik wel van uitga). Welke schijf/schijven hebben jullie daar dan inzitten ?

Verwijderd

Ga je er ook televisie mee opnemen? Meerdere tv-tuners? Want enkel dan zul je een 10k hardeschijf nodig hebben. Wanneer je enkel 1080p wilt zien... dat lukt op 5400RPM zelfs :)

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-02 23:13
hou je er ook rekening maar dat 10k toeren meer lawaai maakt? en hoe groter de hdd die sneller hij zal zijn, dus als je een 500gb bijv samsung (lekker stil!) neem, kan die nog wel eens sneller zijn dan een raptor

Verwijderd

1080p gaat voornamelijk om CPU capaciteit. Een Athlon 64 X2 6000+ of Core 2 Duo kan te langzaam zijn voor deze taak als je een single threaded programma gebruikt zoals VLC. Gebruik je codecs die dual of multi threaded zijn, dan zou het wel moeten werken. WinDVD en PowerDVD kunnen ook GPU offloading van je GeForce 8-videokaart gebruiken (nVidia PureVideo) wat de CPU belasting significant doet dalen.

Elke schijf zou de datastream hiervan aan moeten kunnen, mits niet teveel fragmentatie ontstaat. Zorg voor genoeg geheugen om stotteren door swapping te voorkomen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2007 15:54 ]

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 20:53

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Je kunt ook zoals ik het heb gedaan de snelle en in grote hoeveelheden aanwezige storage verplaatsen naar een andere pc. Mijn mediacenter die bij de tv staat heeft een Asus N4L-VM DH, Intel T7400, 2 gig DDR2, Nvidia 8600GTS en als hardeschijf een Toshiba 2,5inch 80gig (laptopmodel). Alle muziek, video en andere data komt vanaf een andere pc die in een andere kamer staat en word dus via een gigabit verbinding gestreamd. Hiermee heb ik bereikt dat de mediacenter bijna geruisloos z'n werk doet en toch alles kan tonen wat ik maar wil (blu-ray's, hd-dvd's, WMVHD geen probleem). Tevens is de hardeschijf toch nog snel genoeg om TV opnames te doen.

TV etc op de slaapkamer krijg ik trouwens via een Xbox360 als extender te gebruiken :+ , maar dat terzijde.

[ Voor 8% gewijzigd door Dukey op 23-09-2007 18:15 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• clonedonkey
Kijk hier heb ik iets aan, bedankt ! Maar toch nog even 1 vraagje omdat ik iemand zag die had gevraagd of ik met de mediacenter tv ga opnemen. Dit is dus het geval. Met de haupage pvr-150. Zou de volgende schijf dan voldoende zijn ?: Samsung HD 250GB SATA-2 7200rpm 8MB

En nog een vraagje, is wel niet opslagmedia maar ben er toch benieuwd na. Ik zou graag ook mijn desktop aan me mediacenter hangen via een giglan verbinding. Maar hoe werkt dit precies ? Kan ik gewoon een kabel rechtstreeks aansluiten op allebij de pc's ? En dan gewoon de schijven delen ?

Alvast bedankt weer !

Verwijderd

ja je kan dan gewoon schijfen/mappen delen

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:04
clonedonkey schreef op zondag 23 september 2007 @ 20:20:
Kijk hier heb ik iets aan, bedankt ! Maar toch nog even 1 vraagje omdat ik iemand zag die had gevraagd of ik met de mediacenter tv ga opnemen. Dit is dus het geval. Met de haupage pvr-150. Zou de volgende schijf dan voldoende zijn ?: Samsung HD 250GB SATA-2 7200rpm 8MB

En nog een vraagje, is wel niet opslagmedia maar ben er toch benieuwd na. Ik zou graag ook mijn desktop aan me mediacenter hangen via een giglan verbinding. Maar hoe werkt dit precies ? Kan ik gewoon een kabel rechtstreeks aansluiten op allebij de pc's ? En dan gewoon de schijven delen ?

Alvast bedankt weer !
Dat moet wel lukken hoor, de vraag was denk ik meer bedoeld voor wanneer je meerdere tuners hebt en die tegelijk laat opnemen ofzo. Dan kunnen dingen wel krapjes worden.

En over dat netwerk, je kan idd een crosscable tussen je 2 pc's hangen maar je kan ook beide pc's aansluiten op een switch of router, dan heb je meteen iets om mee uit te kunnen breiden :P

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Ramon schreef op zondag 23 september 2007 @ 20:26:
En over dat netwerk, je kan idd een crosscable tussen je 2 pc's hangen maar je kan ook beide pc's aansluiten op een switch of router, dan heb je meteen iets om mee uit te kunnen breiden :P
Bij gigabit gebruik je geen crosslink meer, omdat de 1000BaseT-standaard verplichte ondersteuning heeft voor auto MDI/MDI-X. Gewoon altijd patchkabel gebruiken dus. Mijn zelfgemaakte crosslink kabel werkte niet voor gigabit.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2007 21:16 ]

Verwijderd

clonedonkey schreef op zondag 23 september 2007 @ 20:20:

Alvast bedankt weer !
Ik heb een soortgelijke schijf van Hitachi, en hiermee kijk ik 720p films, terwijl ik gelijktijdig met 20 megabit via het netwerk op de hardeschijf nieuwe films zet én ik met mijn PVR-150 (MCE) iets aan het opnemen ben. :)

• clonedonkey
Ik weet dat dit niks meer met opslagmedia te maken heeft, dus als ik hier een appart topic voor moet openen hoor ik het wel. Maar wat vinden jullie van dit systeem ? (dus even zonder hdd) en wat zou er eventueel veranderd moeten worden? En zal deze natuurlijk alles wat ik wil trekken ?:

Silverstone SST-LC11S Silver
VGA Asus EN8600GT/Silent/HTDP 256MB PCI-E
Processor Intel Core 2 Duo E6750 (2,66/1333/4MB)
NEC DVD+R/-R/RW AD-5170 Beige
Corsair 2x1024MB DDR2 667 TWIN2X2048-5400C4
Moederbord Intel Asus P5L 1394 S775

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 20:53

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

clonedonkey schreef op zondag 23 september 2007 @ 23:00:
Ik weet dat dit niks meer met opslagmedia te maken heeft, dus als ik hier een appart topic voor moet openen hoor ik het wel. Maar wat vinden jullie van dit systeem ? (dus even zonder hdd) en wat zou er eventueel veranderd moeten worden? En zal deze natuurlijk alles wat ik wil trekken ?:

Silverstone SST-LC11S Silver
VGA Asus EN8600GT/Silent/HTDP 256MB PCI-E
Processor Intel Core 2 Duo E6750 (2,66/1333/4MB)
NEC DVD+R/-R/RW AD-5170 Beige
Corsair 2x1024MB DDR2 667 TWIN2X2048-5400C4
Moederbord Intel Asus P5L 1394 S775
Ik verwacht dat je warmte problemen krijgt als je zo'n systeem in die kast wilt duwen en niet doof wilt worden van extra fans. Je kunt die kast pakken maar dan zul je een andere videokaart en processor moeten kiezen helaas. K'heb zelf een LC16 met eerst een Intel 6400 en 8600GTS erin en een normale hardeschijf. Dit systeem werd veel te warm ondanks de fans en maakte dus nog kabaal ook nog. Vervolgens overgestapt op zoveel mogelijk onderdelen die weinig stroom verbruiken en dus minder warmte ontwikkelen en nu loopt ie perfect.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• clonedonkey
en als ik het geheel zou plaatsen in een Silverstone SST-LC17S Silver ? Deze is 17cm hoog i.p.v. 9,6cm

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 17:24
Dukey schreef op zondag 23 september 2007 @ 23:12:
[...]

Ik verwacht dat je warmte problemen krijgt als je zo'n systeem in die kast wilt duwen en niet doof wilt worden van extra fans. Je kunt die kast pakken maar dan zul je een andere videokaart en processor moeten kiezen helaas. K'heb zelf een LC16 met eerst een Intel 6400 en 8600GTS erin en een normale hardeschijf. Dit systeem werd veel te warm ondanks de fans en maakte dus nog kabaal ook nog. Vervolgens overgestapt op zoveel mogelijk onderdelen die weinig stroom verbruiken en dus minder warmte ontwikkelen en nu loopt ie perfect.
Welke onderdelen gebruik je nu dan?

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• whimbrel46
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-02 19:23

whimbrel46

Don't ask why

@Clonedonkey: een LC17 is helaas wel een lomp grote kast, maar biedt wel veel meer mogelijkheden.

Voordelen
- Ruimte voor een flinke processor koeler (de Arctic Freezer past er precies in)
- 2 * 80 mm fan achterin (volgens mij zijn 80mm fans het minimum dat nog stil te krijgen is, in kleiner e Silverstones zitten 60 mm fans, die hard (niet stil) moeten draaien om flow te krijgen).
- PCI/PCI-e sloten gewoon bruikbaar.

Nadelen
- Standaard geen flexible ophanging van de HD. Je HD zo in een van de 3.5 inch rekjes schroeven moet je niet doen: je kast is dan klankkast. Ik heb er zelf iets flexibels voor gefabriekt met wat aluminium profieltjes, rubber en tie-raps. Mooi is anders, maar het werkt wel.
- Jammer genoeg zitten de processor ventilator en de radiator van de grafische kaart erg dicht bij elkaar, dus alle warmte ontwikkeling zit op een plek in de kast. Gelukkig is dat wel de plek waar de 2*80 mm fans zitten.
- 5 1/4 inch posities voor DVD speler of writer zijn niet al te diep. Bij mij zit de NEC 4551al klem tegen de radiator van de videokaart. Om de DVD speler uit te kunnen bouwen moet de processor koeler verwijderd worden!

Mijn complete setup:

Silverstone LC17B
Antec Earthwaths 430W
AMD X2 4400+ (s939) + Artic Freezer 64
Asus A8N SLI (non deluxe, northbridge fan vervangen door passief koelblok)
2 * 1Gb Kingston Valueram
HD2600 Pro 256 Mb passive (MSI)
Western Digital 250 Gb 7200 rpm 8Mb SATA
NEC 4551 DVD Re-writer
Hauppauge PVR150MCE
Vista Home Premium (UK/US)

Kijk ook eens naar een ATI HD2600 Pro of XT i.p.v. een Nvidia 8600. Er zijn behoorlijk wat vergelijkende tests te vinden.
Pagina: 1