Scythe + Q6600

Pagina: 1
Acties:

• Jareish
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-05 18:13
Me stockkoeling gaf idle 40-45 aan, 60-65 100% load en met een beetje OC gauw al over de 80-90. Ik vond het dus tijd om een nieuwe koeling te kopen, namelijk de Scythe infinity. Het was een makkie om hem erop te zetten.

Ik zet hem aan, 30-35 idle. Mooie temperatuur al zeg ik het zelf. Ik laat hem een nachtje downloaden, check smiddags de temperaturen weer.. 60 C idle, 80+ onload. Wow dit kan niet kloppen dacht ik. Ik check ff de koeler, en 1 pin bleek niet goed doorgedrukt te zijn. Dus ik alles weer eraf slopen, scythe keistevig aanduwen, alles zegt klikt, moederbord staat zelfs krom, veel spanning onder de processor.

Ik zet hem weer aan, 30-35 idle, 45 onload. Weer nachtje laten downloaden, ik check weer, 60C idle, 80+ onload. grrr.

Ik heb een Antec nine hundred. achterste fan achter de cpu, en de 200mm fan boven de cpu staan voluit. De fan van de scythe staat loodrecht op de van de 200mm (zou extra zuig/blaaskracht betekenen) Het logo van de fan van de scythe staat naar boven (niet naar de koelblok toe, maar weg, dit lijkt mij correct, hij moet aanzuigen, niet wegblazen toch).

Er vallen me enkele dingen op.
1) Temperatuur stijgt na een nacht downloaden (weinig cpu gebruik, maar wel langdurig)
2) Intel Termal Analysis Tool geeft 20 graden meer aan dan bijv Easytune van gigabyte en Everest en biosscherm.
3) Scythe koeling voelt niet warm, maar eerder wat lauw aan.
4) By enig overklokken (van bijv 300mhz, 9 x 300, standaard voltage, 1:1 verhouding), schieten temperaturen erg hoog volgen Termal Analysis Tool.
5) Zelfs na stevig aandrukken, spanning op moederbord (staat krom), kan ik de scythe lichtelijk heen en weer bewegen, terwijl hij absoluut niet nog strakker op moederbord kan. Gleuven van de klemmetjes wijzen naar cpu

Mijn vragen:
Is het normaal dat temperatuur drastisch stijgt na lang aan laten staan (in principe een verdubbeling)?
Welke temperatuur moet ik aanhouden, Easytune, bios, everest, of die van intel?
Staat de fan goed (met logo naar buiten) richting de 200mm fan van antec 900?
Er wordt gezegt dat je temperatuur van 62C onload moet aanhouden, maar zelfs de stockkoeling op stockspeeds haalt dat niet, waar kan dat aanliggen?

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:00
Teveel koelpasta gebruikt?

Hoe is de airflow? Staan er misschien fans tegen elkaar in te blazen?

• Jareish
Ik heb alle koelpasta die bij de scythe was geleverd gebruikt, evenredig uitgesmeerd over de processor. T was wat dikkig, maar niet extreem. Ik heb de onderkant van de scythe niet aangeraakt (ivm met vet dat weerstand verhoogt). Er komt koele lucht uit alle kanten van de Antec.

• michel1991
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:34
Jareish schreef op zondag 23 september 2007 @ 14:13:
Er komt koele lucht uit alle kanten van de Antec.
Dus er wordt geen warme lucht weg gezogen?

• Jareish
De antec fans zaten al voorgeinstalleerd, hij kwam zo uit de verpakking, dus ik neem aan dat die wel goed zitten. Ze zitten allemaal met het logo naar buiten gericht

Afbeeldingslocatie: http://pics.computerbase.de/1/5/2/4/1/2_m.jpg

op deze manier

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
T was wat dikkig, maar niet extreem.
Niet extreem in de zin van? Je moet maar een hoeveeheid van een kleine rijstkorrel van de pasta gebruiken en die goed verdelen. Pasta zit er alleen maar om miniscule gaatjes en butsjes op de buitenkant van de componenten te dichten, niet om je componenten te beschermen oid (jah, zodat ze niet te warm worden dan, magoe...).

• Jareish
Ah, ik dacht dat koelpasta voor de geleiding van warmte zorgde. Dus maar stel dat het te veel is, wat is beste manier om dit op te lossen? Alles eraf halen en nieuwe tube kopen, of met stukje wc papier beetje weg vegen?

• deugtniet
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-06-2023
als ik een nieuwe koeler installeer doe ik ongeveer een drupje op de proc. Daarna pak ik een credit card en schuif ik hem over de proc heen. zodat je een evenredige laag krijgt, ook komt het overtollige op de creditcard te liggen.

Zo heb ik tenminste mijn thermalright 120 ultra extreme geïnstalleerd

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Jareish schreef op zondag 23 september 2007 @ 14:29:
Ah, ik dacht dat koelpasta voor de geleiding van warmte zorgde. Dus maar stel dat het te veel is, wat is beste manier om dit op te lossen? Alles eraf halen en nieuwe tube kopen, of met stukje wc papier beetje weg vegen?
Beste manier is om alles er af te halen, en dan met een beetje alcohol navegen. Dan een klein korretje ( rijstkorrel ) op het midden van de proc, en dan de koeler erop. Je kan het korreltje ook nog eerst uitsmeren met een creditcard, maar hier zijn menigsverschillen over.

• Jareish
Ja maar een drupje is relatief, vorige keer toen ik er weinig op deed, brande hij door. Ik zal de hoeveelheid wat verminderen als het al niet aangekoekt is ;p Ik las trouwens ook dat de Termal Analysis tool een dik jaar oud is, en daarom niet de goede temperaturen kan aangeven.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 09:10

M2M

medicijnman

en ff zeggen op welk programmaatje je bevindingen ?baseert¿ (spelling... :/)

dan, ff voelen na een stress test of je blok koud of warm is, waarschijnlijk nog lauw / koud

test 2: dikke tafelventilator op standje 3 voor je stressende pc (kast open uiteraard) en temps checken met DE JUISTE TOOL (ff gotsearch doen)

test 3: koelblokje dr af, en kijk of het allemaal vlak is, er bestaan verhalen over holle en bolle processors

test4: rijstkorrelprincipe toepassen met je pasta, en dan ben ik ook out of normale opties

succes!

-_-

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-05 21:09

Format-C

Tracing Rays

Test 5: de search optie van het forum gebruiken. Bijvoorbeeld: Koelpasta. ;)

Tool: Coretemp. Voor het uitlezen van de temp.

Je koeler zit gewoon niet goed. Het beste is opnieuw plaatsen, een druppel pasta in het midden van de proc. Of een dun streepje van boven naar beneden. De koeler plaatsen, even voorzichtig heen en weer draaien en vastklikken.

Ik moet erbij zeggen dat ik koelers met pushpins zwaar brak vind. Ik heb er zelf ook een tijdje mee geklooit en ben uiteindelijk op zoek gegaan naar een koeler met schroefsysteem.
Jareish schreef op zondag 23 september 2007 @ 14:43:
Ja maar een drupje is relatief, vorige keer toen ik er weinig op deed, brande hij door.
Hedendaagse processors branden niet door maar throttelen of schakelen zichzelf uit voordat er schade ontstaat. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Format-C op 23-09-2007 21:55 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-05 21:08
Wat we ook niet mogen vergeten is dat de C2D's en Q's -relatief vaak- te kampen hebben met een holle IHS waardoor het koelblok niet goed op je processor drukt (alleen op de randen bijv.).

Zo dacht ik ook een enorme temp daling zou krijgen als ik van stock koeler naar de Scythe Infinity ging ... mooi niet dus. Sterker nog, ik krijg zelfs het idee dat ik met m'n stock koeler een lagere temp had (nu had ik wel een flinke airflow waarbij direct lucht van buiten op de CPU koeler geblazen werd).

Misschien is je CPU lappen een optie (google/gotsearch).

[ Voor 50% gewijzigd door EyeWitness op 23-09-2007 22:10 ]

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-05 21:09

Format-C

Tracing Rays

EyeWitness schreef op zondag 23 september 2007 @ 22:08:

Misschien is je CPU lappen een optie (google/gotsearch).
Weg garantie, weg makkelijk doorverkopen.

Misschien is dan RMA een optie als de temps echt buitensporig hoog zijn. Ik lees ook hier en daar dat lappen weinig tot niets help bij sommigen (en bij sommigen ook wel), dus bezint eer je begint. :)

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-05 21:08
RappieRappie schreef op zondag 23 september 2007 @ 22:14:
[...]

Weg garantie, weg makkelijk doorverkopen.

Misschien is dan RMA een optie als de temps echt buitensporig hoog zijn. Ik lees ook hier en daar dat lappen weinig tot niets help bij sommigen (en bij sommigen ook wel), dus bezint eer je begint. :)
Als de koeler er goed op zit, koelpasta er goed opgesmeert is, er voldoende airflow etc. is dan lijkt me een holle IHS de enige overgebleven boosdoener.

Wil je dan lagere temps is het idd RMA of CPU lappen. RMA is de meest voor de handliggende optie imo.

Verwijderd

Die pinnen zijn een ramp.
Gaat echt niet goed vast.
Ik heb mooi mn Scythe gemod met schroeven en hem erg hard vastgedraaid :P
Goed voor de temps 8)
Pagina: 1