[Debian 4] error over libssl bij installeren

Pagina: 1
Acties:

• Raffy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-06-2025
Beste,

Ik ben bezig om een test server te installeren thuis met Debian. Hier moet uiteindelijk een test versie van Plesk om komen te draaien om te kijken of dat wat is.

Ik heb wel ervaring met FreeBSD en vroeger met Linux ook wel eea gedaan.

Het systeem wat ik draai is Debian 4 en is voleldig kaal geinstalleerd. Vervolgens het automatische installatie bestand van Plesk gedownload en als ik die wil starten krijg ik de volgende melding:

code:
1
2
./psa_installer_v3.1.2_build070419.14_os_Debian_3.1_i386
./psa_installer_v3.1.2_build070419.14_os_Debian_3.1_i386: error while loading shared libraries: libssl.so.0.9.7: cannot open shared object file: No such file or directory

Als ik het volgende commando uitvoer: "dpkg -l | grep libssl" dan is onderstaand de uitkomst.
code:
1
2
ii  libssl-dev                        0.9.8c-4                        SSL development libraries, header files and 
ii  libssl0.9.8                       0.9.8c-4                        SSL shared libraries

Ik heb ook al openssl opnieuw geinstalleerd maar ook dat heeft geen succes gehad.

iemand een idee hoe ik dit kan oplossen??

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Ik zie een paar oplossingen.
-Plesk wil libssl.so.0.9.7 hebben, niet groter, niet kleiner. Aangezien Debian stable inmiddels bij 0.9.8, is dat een klein probleempje. Omdat libssl waarschijnlijk backwards compatible is kan je het waarschijnlijk oplossen met een symlink. Je maakt dus een link aan die 0.9.7 heet, maar in feite 'verwijst' naar 0.9.8. Hoogstwaarschijnlijk werkt het dan
-Een andere oplossing is libssl vastpinnen, en je eigen libssl downgraden naar de 0.9.7 versie. Bij apt-get gebruik word dan libssl niet meer geupgrade, maar dat kan later voor problemen gaan vormen (waaronder nu al programma's die libssl >= 0.9.8 als dep hebben.
-Ook kan je op een nieuwe versie van plesk wachten ;)
Uiteindelijk is die symlink de netste oplossing denk ik :)

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:45

deadinspace

The what goes where now?

Raffy schreef op zondag 23 september 2007 @ 13:38:
iemand een idee hoe ik dit kan oplossen??
Wat dacht je van libssl 0.9.7 installeren? ;)

• Raffy
Sorry voor de wat late reactie.
Maar heb het met een link geprobeerd maar daar trapt het programma dus niet in.

Heb uiteindelijk de oudere libssl versie maar geinstalleerd. ook al verdiend dat niet de voorkeur en al helemaal niet de schoonheidsprijs :-)

Maar iig bedankt voor jullie hulp.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Raffy schreef op maandag 24 september 2007 @ 16:15:
Maar heb het met een link geprobeerd maar daar trapt het programma dus niet in.
Mja, die versienummers veranderen met een reden.
Heb uiteindelijk de oudere libssl versie maar geinstalleerd. ook al verdiend dat niet de voorkeur en al helemaal niet de schoonheidsprijs :-)
Waarom niet? Wat is er zo erg aan
apt-get install libssl0.9.7

?

• icyx
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

deadinspace schreef op maandag 24 september 2007 @ 16:26:
[...]

Mja, die versienummers veranderen met een reden.

[...]

Waarom niet? Wat is er zo erg aan
apt-get install libssl0.9.7

?
Die versienummers bij lib's zijn 'minder belangrijk' over het algemeen. Het gebeurt immers _erg_ vaak dat libs backwards compatible zijn, waarom denk je dat je bij Debian vaak >= versie x ziet, ipv == versie x ;)
En die oudere versie, ik neem aan dat hij eventuele bugs / exploits / security leaks bedoeld.

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

icyx schreef op maandag 24 september 2007 @ 16:59:
Die versienummers bij lib's zijn 'minder belangrijk' over het algemeen. Het gebeurt immers _erg_ vaak dat libs backwards compatible zijn, waarom denk je dat je bij Debian vaak >= versie x ziet, ipv == versie x ;)
Maar het gaat hier niet om libssl versie 0.9.7 en 0.9.8, het gaat hier om libssl0.9.7 versie 0.9.7k-3.1, en libssl0.9.8 versie 0.9.8c-4. libssl0.9.7 en libssl0.9.8 zijn niet hetzelfde.

Een programma kan bijvoorbeeld inderdaad libssl0.9.7 (>= 0.9.7) nodig hebben, waardoor libssl0.9.7 versie 0.9.7k-3.1 prima zou moeten werken. Maar libssl0.9.8 versie 0.9.8c-4 gaat dan niet werken, want dat is niet libssl0.9.7 (en de versie is dan irrelevant).

libssl0.9.7 en libssl0.9.8 zijn dus in principe verschillende libraries. Dat uit zich in het feit dat ze in verschillende packages zitten, maar dat uit zich ook in verschillende sonames:
-rw-r--r-- 1 root root 199400 2007-02-06 07:42 /usr/lib/libssl.so.0.9.7
-rw-r--r-- 1 root root 252864 2006-11-30 23:36 /usr/lib/libssl.so.0.9.8

Nou zijn libssl0.9.7 en libssl0.9.8 natuurlijk beiden releases van de libraries van openssl, maar blijkbaar is 0.9.8 niet backwards compatible met 0.9.7, en daarom wordt dat gesplitst in libssl0.9.7 en libssl0.9.8, wat betekent dat je die twee in feite als verschillende libraries moet zien.

De reden daarvoor is natuurlijk zodat zowel 0.9.7 als 0.9.8 tegelijk geinstalleerd kunnen staan, en dat programma's die 0.9.7 willen niet 0.9.8 gaan gebruiken, en andersom.

En de maintainers maken zo'n splitsing natuurlijk niet voor niets, dus het maken van symlinks naar een nieuwere soname is een beetje vragen om problemen. Misschien werkt het, misschien werkt het alleen vandaag, of misschien werkt het helemaal niet. Je hebt geen enkele garantie dat het werkt of blijft werken. ;)
En die oudere versie, ik neem aan dat hij eventuele bugs / exploits / security leaks bedoeld.
Het zit in Debian, dus de Debian packages ontvangen gewoon security updates wanneer nodig, net als 0.9.8.

[ Voor 8% gewijzigd door deadinspace op 24-09-2007 17:48 . Reden: kleine toevoeging ]

• icyx
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

deadinspace schreef op maandag 24 september 2007 @ 17:46:
[...]

Maar het gaat hier niet om libssl versie 0.9.7 en 0.9.8, het gaat hier om libssl0.9.7 versie 0.9.7k-3.1, en libssl0.9.8 versie 0.9.8c-4. libssl0.9.7 en libssl0.9.8 zijn niet hetzelfde.

Een programma kan bijvoorbeeld inderdaad libssl0.9.7 (>= 0.9.7) nodig hebben, waardoor libssl0.9.7 versie 0.9.7k-3.1 prima zou moeten werken. Maar libssl0.9.8 versie 0.9.8c-4 gaat dan niet werken, want dat is niet libssl0.9.7 (en de versie is dan irrelevant).

libssl0.9.7 en libssl0.9.8 zijn dus in principe verschillende libraries. Dat uit zich in het feit dat ze in verschillende packages zitten, maar dat uit zich ook in verschillende sonames:
-rw-r--r-- 1 root root 199400 2007-02-06 07:42 /usr/lib/libssl.so.0.9.7
-rw-r--r-- 1 root root 252864 2006-11-30 23:36 /usr/lib/libssl.so.0.9.8

Nou zijn libssl0.9.7 en libssl0.9.8 natuurlijk beiden releases van de libraries van openssl, maar blijkbaar is 0.9.8 niet backwards compatible met 0.9.7, en daarom wordt dat gesplitst in libssl0.9.7 en libssl0.9.8, wat betekent dat je die twee in feite als verschillende libraries moet zien.

De reden daarvoor is natuurlijk zodat zowel 0.9.7 als 0.9.8 tegelijk geinstalleerd kunnen staan, en dat programma's die 0.9.7 willen niet 0.9.8 gaan gebruiken, en andersom.

En de maintainers maken zo'n splitsing natuurlijk niet voor niets, dus het maken van symlinks naar een nieuwere soname is een beetje vragen om problemen. Misschien werkt het, misschien werkt het alleen vandaag, of misschien werkt het helemaal niet. Je hebt geen enkele garantie dat het werkt of blijft werken. ;)

[...]

Het zit in Debian, dus de Debian packages ontvangen gewoon security updates wanneer nodig, net als 0.9.8.
True, ik kan niet zoveel anders zeggen ;). Dat van die libs had ik dus te simpel opgevat, ik dacht toch echt dat het zo zat als ik vertelde. Maargoed, weer wat geleerd, dat is nooit mis.

• Raffy
Zie dat jullie nog even zijn doorgegaan...

Heb van de uitleg van jullie iig zelf ook weer wat geleerd :-)
Dus ebdankt voor jullie uitleg over libraries en hun volg nummers.
Pagina: 1