[X1900XT]Vaag artifact probleem

Pagina: 1
Acties:

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-07 14:36

seninha

god's right foot

Topicstarter
Sinds een paar maanden heb ik een video probleem die random voorkomt.

De ene keer heb ik in Windows zommar over mn hele beeld strepen.
Welke weer verdwijnen als je met je muis scrolt om dan weer aanwezig te zijn.
Her start ik de PC dan is er niets aan de hand.Om na een tijd weer te verschijnen.
Doe ik dan weer een her-start en zelf in de Bios is dit te zien :-(

Ik heb al mn ATI drivers verwijderd en opnieuw geinstalleerd en dan was het probleem weken weg om na een tijd zomaar weer boven water te komen.
Zoals gisteravond. Was bezig in photoshop toen de strepen weer verschenen :'(

Kaart is niet overgeklockt , temp is gemiddeld 56gr.
Na een tijd waren de strepen weg en wou een spel opstarten en toen werden de strepen erger en liep alles vast.
Alleen door de aan/uit knop te drukken kon ik alles opstarten.

Is dit een probleem die voorkomt bij een kaart die aan het overlijden is of ligt het misschien aan spanningsproblemen.
Specs zijn:
Intel E6600
2gb mem
ATI X1900XT 512mb
MSI Neo mobo
450watt Asus voeding

Heb trouwens al een keer 3Dmark 06 een paar uur laten draaien (toen er geen problemen waren) zonder enig fout te zien :?

iRacing Profile Flickr

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-07 13:36

M2M

medicijnman

hmm... zou je ons een screenshotje kunnen geven?

en dan een batterij tests op je systeem loslaten (memtest, orthos, tafelventilator voor je opengeschroefde pc) maar het zou ook softwarematig kunnen zijn. spyware / mallware / virusvrij

en ook vage programmaatjes horen daarbij. misschien als je nog een vrije partitie hebt ff snel een verse windows installatie installeeren (een dual boot) en ff testen of het nog allemaal snor zit.

en check de voltages van je voeding ff, niet meer dan 10% afwijking is nog goed.

-_-

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Zal zometeen ff een screenshot maken. Ik ben net bezig geweest en het viel me op dat ik de artifacts alleen kreeg als ik ATI druvers geinstalleerd had.
Zodra ik deze verwijderde was er niets te zien.

Verder heb ik meerder drivers geprobeerd (7.5 7.7 en 7.9) en ze gaven allemaal het zelfde probleem.

Uiteindelijk weer alles er af gegooid maar toen bleef het probleem gewoon bestaan, ook zonder ATI drivers :(

Ik heb nu de PC uit, maar zal die straks weer opstarten en een shot maken om te posten.
Zal ook gelijk die dingen uitproberen wat je aangaf , kijken of het iets helpt :/

Zo: PC opgestart en nu zijn de artifacts weg. Dus zonder ATI drivers.

Hier een paar shots:

Afbeeldingslocatie: http://album.zoom.nl/user/8580/images/388/3562472/pojaU5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://album.zoom.nl/user/8580/images/388/3562478/c6N0GN.jpg
Afbeeldingslocatie: http://album.zoom.nl/user/8580/images/388/3562520/rGZ8Jo.jpg

En ik heb ff speedfan erbij gehaald om spanning te meten:

Afbeeldingslocatie: http://album.zoom.nl/user/8580/images/388/3562483/V6ykD9.jpg

12v=10.45V

Denk dat ik de oplossing al gevonden heb 8)7
Vind het eigenlijk wel raar dat er iemand anders in GoT ook problemen met z'n voeding had en er ook 10.45V te zien was met fanspeed. Vraag me af deze wel betrouwbaar is??? )

Wat wel zo is , is dat ik tijdens het laden van windows met ATI drivers geinstalleerd er een foutmelding in beeld kwam dat videosoftware niet geladen kon worden.

Ook probeer ik met Everest mn sensor te monitoren maar er komt niets in beeld :/
Alsof er niets te meten is

[ Voor 45% gewijzigd door seninha op 23-09-2007 19:36 ]

iRacing Profile Flickr

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Even een up=date.
Ik heb net de 12Volt uitgang gemeten en deze was 12.2V.
Ook even de VGA voedingsstekker erbij gepakt en deze geeft ook 12V, dus dit lijkt me genoeg voor de kaart.

Maar als ik Sisoftware Sandra gebruik dan staat er weer 10.47V :?

Weet nou niet wat ik er van moet denken.

[ Voor 24% gewijzigd door seninha op 24-09-2007 10:08 ]

iRacing Profile Flickr

• M2M

M2M

medicijnman

seninha schreef op maandag 24 september 2007 @ 09:58:
Even een up=date.
Ik heb net de 12Volt uitgang gemeten en deze was 12.2V.
Ook even de VGA voedingsstekker erbij gepakt en deze geeft ook 12V, dus dit lijkt me genoeg voor de kaart.

Maar als ik Sisoftware Sandra gebruik dan staat er weer 10.47V :?

Weet nou niet wat ik er van moet denken.
waarschijnlijk heb jij je voltages niet gemeten onder stressed situaties. Als je systeem meer vermogen vreet, zakt je voltage in elkaar. Als je een uitstekende voeding hebt met voldoende wattages zal het niet meer zijn dan 0.1 V oid. krijgen je ingewanden niet genoeg stroom, dan zakt het voltage nog verder in met brakke prestaties, artevactz en crashes tot gevolg.

Ik ga je niet vragen om onder een stessvolle situtatie je voltages met een multimeter te meten (tenzij je een molexje over hebt), maar wat je zowieso kunt doen is het meten van je voltages in windows met verschillende progjes. Soms worden ze verkeerd uitgelezen. Succes.

edit: ik zie net dat je al 2 progjes gebruikt hebt. Misschien dat ze toch gelijk hebben. Je zou even een voedingkje kunnen lenen bij iemand (of zorgen dat je 1 HD, je vidkaart en mobo + proc erbij pakt, en voor de rest je systeem kaal maakt. en dan kijken of het beter gaat met je voltages. )

het aanschaffen van een nieuwe voeding is een kostbare zaak, en het zou lullig zijn als het naast een kostbare ook een nutteloze zaak zou zijn.

edit 2: je voltages op 10.45 volt niet eens een zware test draaiend? dan is er zeker iets mis, of met je software, of met je voeding. Bummer...

[ Voor 21% gewijzigd door M2M op 24-09-2007 19:48 ]

-_-

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Denk dat ik morgen maar een ander voeding ga halen. Puur en alleen om te testen.Voeding die ik nu heb is een Asus A-45G , 450Watt dus.

Hij is nu ruim 9 maanden oud, jammer genoeg kan ik mn bonnetje niet vinden :( (gekocht bij Mycom, weet niet of ze moeilijk zullen doen :? )

Ik heb gemerkt dat ik veel last heb van strepen op mn scherm (zoals foto 2) als mn resolutie hoog is.
Zet ik deze op 800x600 dan zijn ze weg.

Ook viel me het volgende op.

Start ik de PC dan zijn er puntjes te zien over het hele scherm (foto 1). Maar als dan de volgende scherm komt, waar mn HD en drives in staan, is er niets aan de hand. Gewoon mooi beeld.
Als even later de Vista balkje weer in beeld komt dan zijn de puntjes er weer, om te veranderen in dikke strepen als mn bureaublad naar voren komt.

Heb trouwens Vista er even schoon op gezet om enig virus e.d uit te sluiten.

[ Voor 12% gewijzigd door seninha op 24-09-2007 20:45 ]

iRacing Profile Flickr

• M2M

M2M

medicijnman

seninha schreef op maandag 24 september 2007 @ 20:43:
Denk dat ik morgen maar een ander voeding ga halen. Puur en alleen om te testen.Voeding die ik nu heb is een Asus A-45G , 450Watt dus.

Hij is nu ruim 9 maanden oud, jammer genoeg kan ik mn bonnetje niet vinden :( (gekocht bij Mycom, weet niet of ze moeilijk zullen doen :? )

Ik heb gemerkt dat ik veel last heb van strepen op mn scherm (zoals foto 2) als mn resolutie hoog is.
Zet ik deze op 800x600 dan zijn ze weg.

Ook viel me het volgende op.

Start ik de PC dan zijn er puntjes te zien over het hele scherm (foto 1). Maar als dan de volgende scherm komt, waar mn HD en drives in staan, is er niets aan de hand. Gewoon mooi beeld.
Als even later de Vista balkje weer in beeld komt dan zijn de puntjes er weer, om te veranderen in dikke strepen als mn bureaublad naar voren komt.

Heb trouwens Vista er even schoon op gezet om enig virus e.d uit te sluiten.
dattie het zelfs in de post al doet... ik dacht dat het een afwijking van je camera was... :/

enfin, veel succes met je nieuwe voeding, ik hoop dat het probleem hier nu mee opgelost is :)

succes!

-_-

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Vandaag 500watt voeding gehaald , maar probleem is er nog.
Fanspeed geeft trouwens aan dat de 12V lijn nu 10.51 is.

Mn mobo zal toch niet naar overleden zijn??
Kan verder niets anders bedenken waarom ik zo'nlage voltage te zien krijg. :|

iRacing Profile Flickr

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-07 20:46

Mojo

The Power Within

Wat te denken van een brakke sensor? Die dingen zijn niet echt gekalibreerd en je zegt zelf ook al, als je het nameet ziet het er prima uit. Bovendien zie ik ook al artifacts op je scherm in je bios, dus dat duid niet op een software probleem, maar eerder een videokaart. Verifiër het koelblok van je kaart eens of die heet wordt en of de fan nog (hard genoeg) draait.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Krijg van de week een ander kaart binnen.Kijken of deze wel goed beeld geeft.

Verder is het zo dat als ik de Bios in ga het probleem niet te zien is.
Alleen tijdens het straten en als Vista aan het laden is.

Mocht de andere videokaart dit ook doen dan is het volgende het moederbord vervangen :|

iRacing Profile Flickr

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
OK. Heb vandaag een ander videokaart binnen gekregen en nu werkt wel alles naar behoren.(met nog steeds een waarde van 10.45V volgens Speedfan 8)7 )
ATI kaart is dus zo te zien overleden.
Ga deze maar als RMA naar Sapphire sturen (moet ik wel eerste een mail adres vinden :| )

Zag wel op het forum van Sapphire zelf, een topic over iemand die een X1900XT had die ook artifacts gaf.
Als reden werd er door een moderator (Sapphire medewerker dus) dat de kaart met te weinig spanning gewerkt had, waardoor deze uiteindelijk kapot gegaan is.

Volgens Sapphire moet de kaart constant 30A krijgen
Als ik mijn voeding nakijk (Asus A-45GA), geeft deze het volgende aan: -12V/14A en +12V/15A , dat is dus 29A in totaal.

Afbeeldingslocatie: http://www.casejunkies.com/images/artikel_upload/picture_6393.jpg

Klopt het verhaals van de moderator en is mijn kaart daarom naar z'n moer, of is 1A te weinig om problemen te veroorzaken??

[ Voor 3% gewijzigd door seninha op 27-09-2007 18:34 ]

iRacing Profile Flickr

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
seninha schreef op donderdag 27 september 2007 @ 18:34:
Als ik mijn voeding nakijk (Asus A-45GA), geeft deze het volgende aan: -12V/14A en +12V/15A , dat is dus 29A in totaal.
Eh, je probeert de spanning van de -12V lijn bij de +12V lijn op te tellen?

Lijkt me vaag dat de kaart daardoor kapot zou kunnen gaan, videokaarten hebben zelf een spanningsregelaar die volgens mij moet zorgen dat er een goed voltage opstaat, en heeft de kaart dit niet dan werkt hij gewoon niet. Helemaal zeker weet ik dit niet, zou best kunnen.

Ik denk dat het gewoon kapot geheugen was. Zodra je artifacts in je BIOS hebt is je kaart gewoon 100% toast.

Overigens zou je pc denk ik uberhaupt niet werken met 10.45V op +12.0V, want dan werkt je hardeschijf afaik gewoon niet. Maar is deze waarde stabiel of verandert deze zodra je gaat stressen (gamen)? Als het stabiel blijft kun je er vanuit gaan dat het niet klopt.

[ Voor 15% gewijzigd door Avalaxy op 27-09-2007 18:41 ]

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Ja, ik dacht dat je dat moets doen. Hoe moet ik anders een 12Volt lijn vandaan halen die 30A continu regelt :?

Hier de topic die ik gelezen heb. Lees de reply van Gr33nGecko over de 30A die nodig is.

http://www.sapphiretech.c...t=12394&highlight=x1900xt

iRacing Profile Flickr

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
seninha schreef op donderdag 27 september 2007 @ 19:56:
Ja, ik dacht dat je dat moets doen. Hoe moet ik anders een 12Volt lijn vandaan halen die 30A continu regelt :?

Hier de topic die ik gelezen heb. Lees de reply van Gr33nGecko over de 30A die nodig is.

http://www.sapphiretech.c...t=12394&highlight=x1900xt
Weet je zeker dat je voeding maar 1 lijn heeft? Meestal zie je zoiets als dit: +12V1 15A, +12V2 15A, +12V3 15A, combined 40A oid.

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Tuurlijk heeft de voeding meerdere 12V lijnen.
Wat ik me afvraag is gewoon of je dus een Voeding moet hebben die op de 12Vlijn 30A continu geeft of dat dit gewoon bij elkaar geteld mag worden over alle 12V lijnen?

IK heb trouwens dus ook een nieuwe voeding gekocht (weet ff niet welke merk,ben nu op mn werk dus kan iet ff checken) van 500 Watt. En deze gaf de zelfde probleem.

Daarom maar besloten om een ander videokaart te proberen en deze werkt dus wel goed (dus deze blijft gelijk ook :) XFX 8800GTS 640 )

Zojuist heb ik dus op de Sapphire forum een vraag gesteld over waar ik de kaart naar toe kan sturen maar topic is opeen niet meer te vinden :| Hij is gewoon verwijderd :/
Zal wel gedaan zijn door de zelfde moderator die de gebruiker als schuldige wijst omdat je geen 30A aan de videokaart gegeven heb.

iRacing Profile Flickr

Pagina: 1