Gekraak met optische uitgang / adapter

Pagina: 1
Acties:
  • 401 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• cL_
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-01 00:42
Ik heb mijn ouwe pc gerecycleerd als HTPC met Vista Ultimate. Daar zit een onboard Realtek ALC650 geluidschip op met optische uitgang, die ik heb verbonden met deze toslink kabel naar de optische ingang van mijn (Aldi) Magnum receiver. Nu geeft dat bijna altijd gekraak telkens nadat een geluid is afgespeeld (dus niet tijdens een film, maar wel als hij gedaan is, of als ik Windows bezig ben). Als ik mijn Telenet Digicorder optisch aansluit op de receiver krijg ik geen gekraak. Drivers zijn de nieuwste van Realtek.

In mijn HTPC zit ook nog een Soundblaster Audigy, dus heb ik dezetoslink naar 3,5mm jack adapter gekocht en in de 3,5mm optische uitgang op deze geluidskaart gestoken, in de hoop dat ik geen gekraak meer zou krijgen. Maar op een of andere manier zit die adapter nogal los op die toslink kabel, als ik hem keihard erop druk, springt hij er zelfs af. Ik weet niet of dat normaal is, ik dacht dat het moest vast klikken. Nu komt er dus geen geluid uit in Vista, ik heb SPDIF Out geselecteerd. De drivers zijn de laatste van Creative voor Vista.

Is die adapter niet goed gemaakt, of ben ik ergens iets vergeten in te stellen?

Verwijderd

Kraakt het ook als je een andere aansluitmogelijkheid probeerd? Zo niet dan is je kabel misschien wel niet goed.

Verwijderd

Even kijken, Is je magnum receiver geaard? Staat de mic ingang aan?

• cL_
Hij kraakt niet als ik de Digicorder (digitale tv hd recorder van Telenet) via die toslink verbind met de receiver. Dus denk ik dat die kabel wel goed moet zijn?

De Magnum receiver heeft geen geaarde stekker, maar hij gaat wel in een geaard stekkerblok. Wat bedoel je met de mic ingang, ik gebruik de optische toslink ingang op de receiver?

• cL_
Die adapter was blijkbaar niet goed gemaakt, hij pastte in de winkel ook op geen enkele toslink kabel. Ik heb dan hetzelfde stukje in een andere winkel gekocht, en daar klikte het wel goed vast.

Nu krijg ik er nog steeds geen geluid uit, zou het kunnen dat de Audigy via de 3,5mm jack SPDIF uitgang enkel een elektrisch signaal doorgeeft en geen optisch?

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-02 18:41

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
SPDIF is altijd 'electrisch', anders had er wel TOS-link bij de specs gestaan in de handleiding.

Het is ook makkelijk te checken door even in het gat van de 3,5mm jack te kijken, zie je er rood licht uit schijnen -> optisch.

Anders moet je een spdif naar toslink converter halen (kost zo rond de 15 a 20 euro).

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Pagina: 1