Toon posts:

CAI installatie probleempje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Al jaren hebben wij slecht beeld op enkele TV's in ons huis. Dat is waarschijnlijk ook niet zo vreemd omdat wij 7 televisies hebben aangesloten zonder enkel versterker ertussen.
Nou heb ik reeds een mooi LCD scherm van Sony bestelt en heb ik geen zin om ook daarmee slecht ontvangst te hebben; dus wil ik alles opnieuw gaan bekabelen met KOKA 799 kabel, F connectoren, aftappers en verdelers. Maar ik kom er maar niet uit welke van de 2 laatst genoemde waar te gebruiken.

Er zijn 2 digitale TV receivers in huis aanwezig. Eentje in de woonkamer en eentje op de bovenste verdieping waar mijn mooie Full HD Sony LCD komt te staan. Die laatste is een HD decoder van UPC. Ohja naast de UPC digitale TV receiver zit een UHF modulator zodat de meeste TV's met analoog signaal alsnog naar Film1 Sport1 kunnen kijken zonder extra decoder. ( Want dat mag niet van UPC :( )

Zouden jullie mij een zetje in de goede richting kunnen geven? Zodat ik op elke TV goed ontvangst heb en de 2 digitale receivers beide goed werken inclusief het retoursignaal.

Dit is wat ik tot nu toe zelf heb uitgedoktert.

Afbeeldingslocatie: http://verwijderen.info/cai/schema.png

Wat ik graag zou willen weten is wat voor verdelers/aftappers ik moet gebruiken bij splitter 1, 2 en 3. Ohja en waar ik het beste een versterker kan plaatsen.

Iemand?

Verwijderd

Topicstarter
Ohja en TV5 naar TV6 gaat d.m.v. een rijgdoos.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2007 20:40 . Reden: spelfout ]

Verwijderd

Topicstarter
Weet dan niemand wat ik moet hebben?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:29

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hmm, twee UPC dozen die retoursignaal nodig hebben en dan nog een sloot aan andere TVs aansluiten... ik zou overwegen om professionals in de arm te nemen hiervoor :o

Grootste probleem is dat demping op verschillende frequenties verschillend verloopt en ik voorzie dat het waarschijnlijk is dat je niet tegelijk het UHF op de verste TV boven minimum kunt houden en het VHF op de dichtstbijzijndste onder maximum (te hoog geeft strepen op beeld).

Mijn beste gok zou zijn:

Een driewegsplitter (Tratec of Hirschmann) direct op de AOP, dan de twee UPC boxen daar direct op. Derde uitgang van de splitter op een versterker aansluiten (ook goede kwaliteit), daar de rest op. Liefst een versterker met regelbare uitgangen, of anders gewoon dempertjes gebruiken voor de kortere kabels om VHF onder controle te houden.

Dan nog vraag ik me af of het met de TV achter de rijgdoos goed gaat en of de HDTV mediabox genoeg retourpad heeft, maar iedere andere oplossing is nog slechter lijkt me.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 00:41:
Hmm, twee UPC dozen die retoursignaal nodig hebben en dan nog een sloot aan andere TVs aansluiten... ik zou overwegen om professionals in de arm te nemen hiervoor :o

Grootste probleem is dat demping op verschillende frequenties verschillend verloopt en ik voorzie dat het waarschijnlijk is dat je niet tegelijk het UHF op de verste TV boven minimum kunt houden en het VHF op de dichtstbijzijndste onder maximum (te hoog geeft strepen op beeld).

Mijn beste gok zou zijn:

Een driewegsplitter (Tratec of Hirschmann) direct op de AOP, dan de twee UPC boxen daar direct op. Derde uitgang van de splitter op een versterker aansluiten (ook goede kwaliteit), daar de rest op. Liefst een versterker met regelbare uitgangen, of anders gewoon dempertjes gebruiken voor de kortere kabels om VHF onder controle te houden.

Dan nog vraag ik me af of het met de TV achter de rijgdoos goed gaat en of de HDTV mediabox genoeg retourpad heeft, maar iedere andere oplossing is nog slechter lijkt me.
Hmm ik was al bang dat het een probleem zou gaan worden. Denk dat ik inderdaad jouw eerste advies maar ga opvolgen en een pro ga inschakelen. LCD en UPC HD kastje komen toch pas in November binnen. Heb nog tijd genoeg voordat de verplichte installateur van UPC op de stoep staat.

Maare tnx.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-02 09:23

LauPro

Prof Mierenneuke®

Het vervelende is dat er geen sternetwerk is maar een mess :P . Het mooiste zou zijn gewoon lekker alles naar de meterkast brengen en dan naar elke TV een aparte kabel trekken. Dan heb je de minste last van inteferentie en ruis. Maarja het is heel verleidelijk om als er maar ruimte is voor één 7mm coax door het plafond om dan boven toch weer ff een spittertje te plaasten. Dat kan op zich wel, maar dan moet je wel een regelbare versterker hebben.

Ik weet niet hoe gevoelig de digitale settopboxen zijn. Maar 20 meter zou onversterkt moeten kunnen en je zou kunnen proberen om met een 3-wegspitter 1 kabel naar de TV2, TV7 en een versterker te sturen. En op de versterker sluit je dan TV1, TV3-6 aan en de modulator dan voor de versterker.

Dan kan je je rijgdoossysteem handhaven, alswel de splitter op eerste verdieping (?) en heb je digitaal mooi gescheiden van analoog.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mogelijk zou dat wel werken voor downstream signaal, probleem alleen is dat die DTV decoders ook upstream contact moeten kunnen maken met de centrale en dat versterkers alleen maar in een richting versterken. En aangezien versterkers/splitters met meerdere uitgangen ook een stuk meer dempen (2 uitgangen 3dB, 3 uitgangen 4.5dB, 4 uitgangen 7dB etc.)- en die demping geldt ook voor retour dus. Meer dan 4.5dB demping is echt teveel voor retour, vandaar dat ik zou aanraden om dus eerst een kleine splitter puur voor de DTV te doen en dan de rest achter een versterker daarachter (aangezien retourdemping voor analoge TV niet relevant is).

Ander punt: in je diagram zie ik geen kabelmodem voor internet/telefonie. Als je via ADSL werkt is dat prima, maar als je kabelinternet hebt moet dat ook beslist op de eerste splitter (en dan heb je idd een 4-weg nodig die 7dB dempt, maar het is dan even niet anders)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 10:46:
Mogelijk zou dat wel werken voor downstream signaal, probleem alleen is dat die DTV decoders ook upstream contact moeten kunnen maken met de centrale en dat versterkers alleen maar in een richting versterken. En aangezien versterkers/splitters met meerdere uitgangen ook een stuk meer dempen (2 uitgangen 3dB, 3 uitgangen 4.5dB, 4 uitgangen 7dB etc.)- en die demping geldt ook voor retour dus. Meer dan 4.5dB demping is echt teveel voor retour, vandaar dat ik zou aanraden om dus eerst een kleine splitter puur voor de DTV te doen en dan de rest achter een versterker daarachter (aangezien retourdemping voor analoge TV niet relevant is).

Ander punt: in je diagram zie ik geen kabelmodem voor internet/telefonie. Als je via ADSL werkt is dat prima, maar als je kabelinternet hebt moet dat ook beslist op de eerste splitter (en dan heb je idd een 4-weg nodig die 7dB dempt, maar het is dan even niet anders)
Gelukkig heb ik ADSL, dus hoef ik daar nu geen rekening mee te houden. Ik denk dat ik bij binnenkomst eerst een verdeler neem die de 2 DTV kastjes voedt. Daarna vanuit het DTV kastje zonder HD de rest aansluit met behulp van multitaps en de getekende rijgdoos constructie.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat zou ik niet probleren. Die DTV boxen dempen het signaal ook. Je wilt de rest van het huis met een zo zuiver mogelijk signaal voeden, dus wil je dat ervoor afsplitsen. Dan evt versterker (sterker nog, met zo idioot veel TVs ontkom je daar bijna niet aan). En probeer die rijgdoos te vermijden, gewoon twee coaxkabels die kant op trekken, eentje naar ene kamer, andere naar andere kamer. Rijgdozen zijn funest voor het signaal en per definitie kun je nooit in het achterste kamer even goed signaal krijgen als ervoor met een rijgdoos (om nog maar te zwijgen van de veranderingen die je dan zou moeten aanbrengen als je daar ooit DTV wilt ontvangen...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1