GA P35-DS3: OS installeert niet!

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MilaNL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-05 08:21
Hallo ik heb een Gigabyte P35-DS3 gekocht maar als ik windows vista wil installeren krijg ik de volgende error:
"Required cd/dvd drive device driver is missing".
Bij ubuntu installeren krijg ik een soortgelijke error.
Ik heb mijn brander (NEC 3540A) op de IDE-aansluiting aangesloten.
Brander staat op master. Moederbord herkent brander.
Wat ik allemaal al geprobeerd heb:
- Andere brander proberen
- Andere IDE kabel
- Spelen met de AHCI/IDE instellingen in moederbord

mijn hardware:
Intel C2D E4300
OCZ 2*1GB geheugen
Ati x1950 pro
NEC 3540A
Tagan 480-U22
WD 250 gig

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Tijdens welk scherm krijg je dit? Echt pas tijdens de installatie van een van de OS? Of tijdens het booten (Press any key to boot from cd)?
Master en Slave goed staan?
Hoe kundig ben je met bios settings? (misschien dat je verkeerdfe instelling hebt veranderd)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-03 13:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Moet je niet gewoon opgeven bij installatie dat je een floppy/USB-stick hebt met de controller-driver van je moederbord?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Wat max zegt: De ondersteuning voor IDE op de P35 Serie(ook P965 trouwens) zitten op extra controllers en niet op de ICH9. Gelovensmij moet je die drivers ook appart installeren. Daarom heb ik alles SATA genomen.

• Acheron
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-05 15:41

Acheron

updatepack.nl

Je hebt ook IDE -> SATA adapters. Heb ik ook gebruikt toen ik een nieuw systeem bouwde en m'n huidige harde schijf mee wou nemen. IDE is op deze moederborden namelijk vrij beperkt.

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-05 20:07

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Verwijderd schreef op zondag 23 september 2007 @ 11:59:
Wat max zegt: De ondersteuning voor IDE op de P35 Serie(ook P965 trouwens) zitten op extra controllers en niet op de ICH9. Gelovensmij moet je die drivers ook appart installeren. Daarom heb ik alles SATA genomen.
nee nee en nog eens nee
wat is dit een onzinnige reply

P35 serie kun je gewoon op ide master aansluiten !

en ps sata = ide !

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• MilaNL
Ja nou als er een IDE controller op zit neem ik aan dat ik die ook gewoon normaal kan gebruiken :/
Ja mijn DVD-brander is master en het klopt inderdaad dat gigabyte zijn eigen IDE controller heeft omdat die niet op ICH9 zit. Maar er staat nergens dat ik dan extra drivers daarvoor nodig heb tijdens de installatie (en deze staan ook niet op de meegeleverde CD).

Ondertussen heb ik nog een update. Ik heb nog een Samsung SD-616 DVD-lezer van 5 jaar oud aangesloten, en daarmee boot ie niet van de CD (ook al staan bios-instellingen goed). Hij zegt wel van: "Booting from CD..." en daarna gaat 'ie vrolijk vanaf de HDD booten.

Ik heb ook nog een hele oude CD-lezer (10 jaar oud) eraan gehangen van Sony, en deze kon ubuntu volledig probleemloos installeren. Helaas staat windows vista op een DVD en kan deze CD-lezer dat dus niet lezen :(

Update 2: Ik heb gevonden dat de IDE chip die erop zit de JMicron JMB363 is... Ik ga daar eens drivers voor proberen te vinden.

[ Voor 9% gewijzigd door MilaNL op 23-09-2007 12:58 ]

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Bij het installeren heb je geen drivers nodig. Ik heb gisteren mijn Vista opnieuw geinstalleerd op een DS4 na een RMA en die heeft dezelfde JMicron controller. Ik had hem op AHCI staan en daarmee kon ik Vista installeren. Na de install had ik ineens geen DVD-Writer meer en was het voldoende om hem weer op IDE te zetten.

Kijk ook even in je boekje dat je de juiste instellingen veranderd. De instellingen voor de ICH9 controller zijn identiek, maar het kan in eerste instantie niet duidelijk zijn van welke controller je de instellingen veranderd.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• MilaNL
Ik zal al het mogelijke op ACHI zetten.
Er zijn de volgende opties:

SATA AHCI Mode [Disabled][Enabled] Staat nu op Disabled (gaat over ICH9 volgens boekje)
Onboard SATA/IDE Device [Disabled][Enabled] Staat nu op Enabled (gaat over Gigabyte SATA2 Chip volgens boekje)
Onboard SATA/IDE Ctrl Mode [IDE][ACHI][RAID/IDE] Staat nu op IDE - heb ook al ACHI geprobeerd hier. (gaat over Gigabyte SATA2 chip volgens boekje)
Dus niks over een Gigabyte IDE chip :S

Welke moet ik nou veranderen?

Ik had de drivers van http://station-drivers.com/page/jmicron.htm net even geprobeerd, floppy gemaakt etc.. maar helaas werkte dat niet :( Windows zegt dat het niet de goede zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door MilaNL op 23-09-2007 13:27 ]

• Jozzzz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-01-2024
probeer de jumper eens op CS te zetten ipv op Master
Heb je een IDE kabel met 2 verschillende aansluitingen? Probeer dan eens de andere

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
De Gigabyte SATA2 chip is de JMicron chip. Ze de ICH9 op AHCI of RAID, want anders kan dat niet veranderd worden later. Dat natuurlijk alleen als je geinsteresseerd bent in de functies die AHCI of RAID (incl AHCI je bied) Je kan namelijk de drivers niet installeren als Vista niet wilt opstarten.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• MilaNL
Ik heb het nu zo opgelost:
eerst xp installeren met 10-jaar oude cd-lezer
toen vanuit xp vista installeren

dat werkte en ik draai nu vista :)
alleen als ik de ATI catalyst drivers erop gooi blijft me beeldscherm zwart na de windows laadbalk. Ga ik nog even op googlen.
Pagina: 1