Benaderen van een merk-pc met een bootable cd

Pagina: 1
Acties:

• Poeh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-01 00:26
Eigenlijk had ik dit topic 'Hoe doen jullie het?' willen noemen, maar daar had ik vast commentaar op gekregen. ;)

Mijn vraag is de volgende: het komt helaas voor dat mensen die ik ken het af en toe in hun hoofd halen om een merk-pc (HP, Acer, Fujitsu Siemens, e.d.) aan te schaffen. Nu heb ik daar an sich geen problemen mee (al ben ik van mening dat je voor hetzelfde geld beter zelf een pc kunt samenstellen, maar goed), maar ik maak het steeds vaker mee dat de harde schijven en cd/dvd-stations in een dergelijk systeem nauwelijks te benaderen zijn met bootable cd's. Ik heb het nu over een bepaalde bootable cd welke op dit forum niet met name mag worden genoemd. Op deze cd staat allerhande software, waarmee je bijvoorbeeld een harde schijf kunt partitioneren of een image van een partitie kunt maken.

Nu lukt het me dus steeds vaker niet om van deze programma's op de bootable cd gebruik te maken, omdat hij de harde schijven en/of dvd-stations niet kan benaderen. Hebben jullie eerder met dit bijltje gehakt?

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Je kan ALTIJD in de bios instellen dat ie eerst vanaf de CDrom moet booten.

Probleem is alleen, hoe raak je in de BIOS, dat verschilt van systeem tot systeem.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

@Snake: klopt (tenzij het systeem heel oud is) maar bij sommige van die merk pc's kan dat knap lastig zijn.

Dit vind ik overigens wel een leuke en terechte quote van de TS: "het komt helaas voor dat mensen die ik ken het af en toe in hun hoofd halen om een merk-pc (HP, Acer, Fujitsu Siemens, e.d.) aan te schaffen" :)

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-01 22:08
Alle HP, DELL, PB enz systemen kan je gewoon je eigen software op draaien. Dat deze machines niet voor personen bedoeld zijn die graag tweaken mag duidleijk zijn.

Maar BartPE en zijn tools zijn altijd te gebruiken. Wat voor BOOTCD bedoel je dan? naam kan gewoon niet verboden zijn aanbieden wel.

EDIT...
Niet iedereen kan een PC zelf in elkaar steken en niet elke tweaker heeft zin om elke maand de computer van zijn buurman, vader/moedre op nieuw te installeren omdat zij toevallig de PC hebben gemaakt...

[ Voor 26% gewijzigd door To_Tall op 23-09-2007 00:16 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Poeh
Ik bedoel dus de Hiren's Boot CD. En het gaat me inderdaad niet zozeer om het instellen van de BIOS (eigenlijk staat de DVD altijd wel vóór de HDD in de boot volgorde en anders is DAT eenvoudig te verhelpen). Het gaat me dus om het feit dat het met alle stuurprogramma's voor harde schijven en dvd-stations die op Hiren's Boot CD staan, het niet mogelijk is om die dingen in steeds meer merk-pc's te benaderen.

EDIT: Even een reactie op mijn onschuldige mededeling met betrekking tot merk-pc's: het systeem hoeft wat mij betreft niet zelf in elkaar gesleuteld te zijn. Ik vind het ook prima als men een betrouwbaar systeem bij een of andere computerboer laat samenstellen (bijv. Informatique of Alternate).

[ Voor 26% gewijzigd door Poeh op 23-09-2007 00:20 ]

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik werk dagelijks met dit soort systemen (Technische Dienst pc-winkel) maar moet zeggen dat ik hier nog nooit problemen mee heb gehad. Ik denk dan toch eerder dat het aan de CD/brander/instellingen bij het branden ligt.

Over die merk PC's: Voor zeker 80% van de mensen die overwegen om zelf een PC in elkaar te (prut/)knutselen is een kant en klaar merk systeem echt een vele malen betere keuze. Dan weet je iig dat het werkt, en heb je een stuk minder problemen.
Natuurlijk zijn er ook mensen die wel weten wat ze doen, die kunnen natuurlijk beter wel zelf wat samenstellen.

[ Voor 45% gewijzigd door fsfikke op 23-09-2007 00:25 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Poeh
fsfikke schreef op zondag 23 september 2007 @ 00:19:
Ik werk dagelijks met dit soort systemen (Technische Dienst pc-winkel) maar moet zeggen dat ik hier nog nooit problemen mee heb gehad. Ik denk dan toch eerder dat het aan de CD/brander/instellingen bij het branden ligt.
Het gaat mij niet om het branden, maar om het booten.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Poeh schreef op zondag 23 september 2007 @ 00:21:
[...]

Het gaat mij niet om het branden, maar om het booten.
Je kan niet booten vanaf een CD die verkeerd is gebrand.

Maar het lijkt er meer op dat booten niet je probleem is, maar de nieuwe hardware in sommige PC's die niet ondersteund wordt door een aantal boot cd's

[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 23-09-2007 00:26 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Poeh
fsfikke schreef op zondag 23 september 2007 @ 00:26:
[...]

Je kan niet booten vanaf een CD die verkeerd is gebrand.

Maar het lijkt er meer op dat booten niet je probleem is, maar de nieuwe hardware in sommige PC's die niet ondersteund wordt door een aantal boot cd's
Klopt! Is hier een oplossing voor? Het is namelijk wel handig om in gevallen van nood gebruik te kunnen maken van een image-file of andere utilities.
Pagina: 1