Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Temperatuurregeling met PIC en PT100

Pagina: 1
Acties:
  • 1.175 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:01

mace

Sapere Aude

Topicstarter
Hallo allemaal.

Ik heb het plan opgevat om een temperatuur geregelde kookplaatsturing te maken, ik zal het even uitleggen:

Ik wil met een PT100 en een geschikt IC daarvoor, zoals een ADT70 een lineaire temperatuurprobe maken. Deze sluit ik aan op een ADC en dan vervolgens op een PIC (Of PIC met ADC natuurlijk). De PIC leest de probe uit en rekent het om in een temperatuur. Deze kan de pic dan weergeven op een LCD scherm met HD44780. (Eventueel via 2e pic) De PIC regelt een PWM signaal die via een MOC3041 o.i.d en een triac een kookplaat zo traploos mogelijk aanstuurt. De kookplaat zal dan 1200W zijn ofzo, dat is nog te bezien, ik wil het graag universeel houden, d.w.z: voeler in de pan, kookplaat aansluiten en gaan.

De temperatuur kan dus per graad ingesteld worden met drukknopjes (up/down) en de tijd dat de boel moet koken kan ook ingesteld worden, dus dan kan je iets 1 uur lang op 50C
houden zeg maar. De LCD geeft dan ingestelde en huidige temperatuur en de resterende tijd weer.
Omdat dit systeem met een temperatuurvoeler werkt zou het met elke willekeurige kookplaat/pan combi moeten werken mits de kookplaat niet te zwaar is toch?

Nu vraag ik mij af of dit enigzins haalbaar is, of dat ik het iets anders moet gaan doen. Ik denk dat het logische gedeelte niet moeilijk moet zijn, maar het uitlezen van de PT100 en vooral het regelen van de kookplaat lijkt me lastig. Als iemand nog een tip heeft hoe dit netjes op te lossen hou ik me aanbevolen. :)

• gerre22
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-11 23:25
Hier staat op blz 3 de weerstandswaarde adhv de temperatuur
http://www.ronnyrooman.be/meet_regel/pt100.pdf
dus het uitleesgedeelte van de tempsensor lijkt me een eitje.

Met zo projecten kan je best alle gedeeltes best indelen en deeloplossingen bedenken (maar daar was je wsl al achter).

Een probleem waar je op kan stuiten: welk type kookplaat ge je gebruiken? Keramisch? inductie?

• mace

mace

Sapere Aude

Topicstarter
Nou, gewoon elektrisch in principe, en vooral van die kleine draagbare denk ik. Maar ik wil dus graag dat het universeel toepasbaar is.

En over het uitlezen: Dan moet ik dat tabelletje dus in de PIC zetten ofzo, of een formule gebruiken.
Maar het schijnt dat de PT100 afwijkt door de weerstand van het draad, en dat er daarom die 3- en 4-draads oplossingen zijn, maar met mijn toepassing kan je er wel een graadje naast zitten lijkt me.

[ Voor 53% gewijzigd door mace op 22-09-2007 23:17 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Inductie en keramisch zijn beide electrisch

Op inductie gaat je systeempje zoiezo niet werken, die zijn electronicagestuurd.

Halogeen en keramisch zijn te doen indien er geen electronische bediening is (dat zijn beide gewoon hitteelementen).

• gerre22
Bij van die kleine elektrische ga je moeten kijken hoe de temperatuur is in functie van stroom die door de weerstand loopt. Je kan er wat meet en regeltechniek op na slaan om te zien welke je kan gaan gebruiken.

een heel simpel voorbeeldje op wikipedia (onder kamerthermostaat):
http://nl.wikipedia.org/wiki/Meet-_en_regeltechniek

Edit: mijn excuses, dacht dat er een stroomregeling ging komen voor de temp van de plaat.

[ Voor 34% gewijzigd door gerre22 op 22-09-2007 23:26 ]

• mace

mace

Sapere Aude

Topicstarter
SA007 schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 23:18:
Inductie en keramisch zijn beide electrisch

Op inductie gaat je systeempje zoiezo niet werken, die zijn electronicagestuurd.

Halogeen en keramisch zijn te doen indien er geen electronische bediening is (dat zijn beide gewoon hitteelementen).
Ja dat zijn beide elektrisch, ik kwam een beetje dom over, maar ik bedoelde gewoon die ouderwetse dingen met een weerstandselement er in.
gerre22 schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 23:20:
Bij van die kleine elektrische ga je moeten kijken hoe de temperatuur is in functie van stroom die door de weerstand loopt. Je kan er wat meet en regeltechniek op na slaan om te zien welke je kan gaan gebruiken.
Eerlijk gezegd boeit de temperatuur van die plaat me niet zozeer, meer de temp van de inhoud van de pan. Dus ik zet de plaat aan en uit d.m.v een PWM, waardoor je eigenlijk gewoon een thermostaat krijgt, heel simpel gezegd. Dus om te gaan rekenen met hoeveel stroom ik welke temp krijg op de plaat lijkt me onnodig want ik heb de PT100. En die temp moduleer ik dan gewoon.

[ Voor 41% gewijzigd door mace op 22-09-2007 23:23 ]

• mace

mace

Sapere Aude

Topicstarter
Inderdaad een mooi voorbeeld, zoiets wil ik dus ook doen, maar dan wil ik zeg maar als de temperatuur steeds dichter bij de target komt dat de dutycycle steeds lager wordt, zodat je niet het "klik/klak" effect krijgt als je temp toevallig een graadje stijgt of daalt.

• gerre22
Ten opzichte van een referentietemp die ingesteld is, is er geen probleem. Daar gebruik je een PID of PD regeling voor om je dutycycle voor je PWM te bepalen.

• mace

mace

Sapere Aude

Topicstarter
Hmm interesting stuff.

Ik ga nu lekker slapen, en zal ik eens nadenken over een ontwerpje.

Bedankt voor de reacties alvast. :)
To be continued....

[ Voor 7% gewijzigd door mace op 22-09-2007 23:45 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Je zit met een (relatief) erg traag systeem, om zoveel mogelijk storing op het net te vermijden kan je imho best halve sinussen doorlaten ipv fase-aansnijding te gebruiken (8-bits ga je dan 256 halve sinussen al dan niet doorlaten, dus een "dimcyclus" per 2.56 seconden). Bijkomend voordeel is dat je TRIAC veel minder warm wordt, en eventueel een minder zwaar model mag zijn (goedkoper).
Als je temperatuur in de pan gaat meten, zit je met een dode tijd (tijd tussen meer warmte toevoegen, en het daadwerkelijk stijgen van de temperatuur in de pan), je mag het bijregelen van je system dus niet te snel laten gebeuren.

Ik zou denken aan een systeem wat eerst de temperatuur tot 10° van de gewenste waarde brengt door het verwarmingselement volledig in te schakelen, dan tot je op 3° van de gewenste temperatuur zit om de 5 seconden de duty-cycle bijsturen (experimenteer wat om te bepalen wat het interessants is om je op te baseren, bijvoorbeeld mikken op 1° stijgen per 5 seconden), en eenmaal je binnen de 3° zit nog wat trager bijregelen (tegen het oscilleren).
Als je zoiets hebt, experimenteer dan met de waarden om zo een stabiel maar vlot systeem te krijgen (het kan geen kwaad dat ie eens wat oscilleert, dan weet je dat je net iets trager moet werken).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• mace

mace

Sapere Aude

Topicstarter
Ja dat lijkt me een goed idee.

Het handige aan het gebruik van een pic als aansturing is natuurlijk de flexibiliteit.
Enige experimentatie is natuurlijk mogelijk, ik ga het prototype op zo'n PICstarter doen, dus dan kan ik in de 1e versie nog wel de parameters veranderen via de compoort.

Edit: dit topic staat nu al als hoogste bij google als ik zoek op PT100 PIC :P

[ Voor 53% gewijzigd door mace op 22-09-2007 23:53 ]

Pagina: 1