Geheugen werkt samen... niet compatibel of instellen?

Pagina: 1
Acties:

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Vandaag heb ik 2x 512 MB geheugen gekregen om mijn desktop van wat extra geheugen te voorzien. Van te voren heb ik mijn best gedaan om te kijken of het geheugen kon samenwerken met het al aanwezige geheugen en ik DACHT dat dit zo was, nu blijkt dit niet zo te zijn. Ik heb:

2x Swissbit 512 MB, DDR, PC3200 - hier als het goed is te zien (5e in de rij)

(het oude, al aanwezige geheugen)

2x Micron 512 MB, DDR, PC3200 - hier als het goed is te zien

(het nieuwe geheugen)

Als ik de 2 stripjes los van elkaar in de computer zet werkt het zonder problemen: allebei wordt het 1024 MB en werkt de computer goed. Als ik het geheugen samen in de computer zet start de computer niet op (geen beeld, wel een lange onderbroken pieptoon)

Het lijkt er dus op dat het geheugen wel op zich zelf maar niet samen kan werken. Ik weet helaas niet te veel van compabiliteit en ook niet hoe dit te controleren. Is het nog nodig om in het geheugen aanpassingen te doen. Ik dacht van niet omdat het afzonderlijk wel werkt maar goed, weet er dus niet te veel vanaf.

Oh ja, de computer is een Targa PC 3400 (ondertussen 3700) met GIGABYTE® GA-K8NF-9 mainboard. Hopelijk is dit genoeg info om te weten of samenwerken mogelijk is en op welke manier...

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Die 'piep' die je hoort, is in werkelijkheid een beepcode.
Continuous beep: Power supply, system board, or keyboard problem

Verwijderd

Het lijkt me dat je moederbord geen 4 modules tegelijk of geen 2GB aankan. Ik zou eventjes een mobo handleiding erbij pakken of online checken wat die pieptoon betekent, dat zegt nl wat er fout is (verschillende soorten piep voor verschillende problemen).

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05 14:26

Sebazzz

3dp

Ik vermoed dat de timings van beide paren reepjes niet gelijk zijn.
Wat zijn de timings? En draaien ze ook op het goede voltage?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• BOUBOU
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-02 10:30

BOUBOU

668:The Neighbour of the Beast

Testen of het moederbord wel of geen 2 Gb geheugen en/of 4 gevulde geheugenbanken aankan is simpel te testen door een van de twee nieuwe geheugenreepjes te verwijderen.
Indien de pc dan nog niet boot, dan zou het inderdaad wel eens aan de timings kunnen liggen. ;)

server: DUAL 1800+mp 3x80gb raid 5 +2x40+1x10 2 x 300gb maxtor HD, Nvidia Gforce3 128MB DDR

• timbry
  • Laatst online: 20-03 16:10
Bij gebruik van 4 geheugenbanken moet de command rate op 2t staan. Controleer even of dat ook zo is.

Ik zie dat het Micron geheugen registered geheugen is. Is het Swissbot geheugen ook registered?

[ Voor 33% gewijzigd door timbry op 22-09-2007 22:18 ]

Never argue with an idiot, he'll drag you down to his level and beat you with experience

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:07

Klippy

Still Game

BIOS al eens gereset?

Die zet hem dan meestal ook op default timings.
Al heb ik weinig ervaring met Gigabyte bordjes.

Je moederbord kan iig wel gewoon 4 slots gelijk gebruiken en maximaal 4GB aan, dus dat lijkt me niet het probleem.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• hemiparo
  • Niet online
Ik weet niet wat de timings zijn en hoe ik dat moet controleren. Ik heb het bios op default ingesteld en toen dat geen oplossing gaf de laatste bios van de Targa site gehaald. Ook niks.

Zowel het oude (logisch) als het nieuwe geheugen apart in de computer werkt zonder problemen. Alleen als ik het nieuwe bij het oude (of het oude bij het nieuwe) plaats krijg ik de lange pieptoon van ongeveer 2 seconden, seconde stil en weer van voor af aan. Kan niet vinden wat het betekend maar gezien de problemen lijkt het me logisch dat het iets met dit geheugen moet zijn.

Dank voor de tips/opmerkingen tot zover maar helaas nog geen antwoord/oplossing...

• hemiparo
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/hemiparo/geheugen.jpg

Dit is het geheugen wat al in de computer aanwezig is. Kan alleen niet vinden waarom het niet met elkaar zou samenwerken...

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:07

Klippy

Still Game

Ik heb je handleiding eens doorgenomen en ik zie ook niks waarom het niet zou werken.

Enige voorwaarde bij 4 modules is dat ze dezelfde capaciteit hebben en dat is zo.
Verder kan zover ik kan zien Dual en Single Side gewoon door elkaar werken.

Kan ook helemaal niks vinden over timings in je handleiding. Vind ik nogal vreemd, maar ik zei al eerder dat ik nooit met GB moederborden heb gewerkt.

Het oude geheugen is wel CL3 en ik denk dat je nieuwe geheugen dat niet haalt. Dus daar zou het aan kunnen liggen, alleen vind ik het raar dat je moederbord dan niet automatisch omschakelt.

Je zou nog eens kunnen proberen met het nieuwe geheugen in de 2 primaire banken (zie handleiding), zodat die lekker in Dual channel lopen, PC laten booten, daarna het oude geheugen erbij.

Dan zou hij toch op langzamere timings moeten staan.

Ik heb zelf nog niet meegemaakt dat 2 verschillende timings bij elkaar niet werken. Althans kan het me niet herinneren.

Misschien dat iemand anders daar meer over kan vertellen :P

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• 3dfx
  • Niet online
Klippy schreef op zondag 23 september 2007 @ 14:34:
Het oude geheugen is wel CL3 en ik denk dat je nieuwe geheugen dat niet haalt. Dus daar zou het aan kunnen liggen, alleen vind ik het raar dat je moederbord dan niet automatisch omschakelt.

Je zou nog eens kunnen proberen met het nieuwe geheugen in de 2 primaire banken (zie handleiding), zodat die lekker in Dual channel lopen, PC laten booten, daarna het oude geheugen erbij.

Dan zou hij toch op langzamere timings moeten staan.
Da's inderdaad het handigste en meestal ook afdoende; mocht dat niet werken, dan zou het kunnen zijn dat de timings toch ergens 'vast' staan in de bios (ipv. "auto" of "spd").
Start 'm op, duik het bios in, en zet de desbtreffende dingen dus op "auto" of "spd" of hoe het ook heet in je bios.

Kun je die settings niet direct vinden, dan kan het bij Gigabyte mobo's nog in het "advanced bios" staan:
druk daarvoor op CTRL + F1 als je al in het bios zit, je zou dan extra opties te zien moeten krijgen.

• timbry
  • Laatst online: 20-03 16:10
kan heel goed zijn dat er een reepje defect is. Draai eens memtest om dat uit te sluiten. ieder reepje apart testen.

Never argue with an idiot, he'll drag you down to his level and beat you with experience

Verwijderd

En de combinatie 1 oude + 1 nieuwe werkt ook niet?
Pagina: 1