Actieve filtering bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 250 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• phaas
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01-2025
Hoi mensen,

Ik speel nu met twee ge-bi-ampte Cyrus 791 boxen (2cm Mission tweeters, 15cm laag, bas-reflex) en daarop aangesloten een NAD C352 (voor en eind-hoog) en een Carver CM-1090 (eind-laag). Op de NAD na is het natuurlijk allemaal oude meuk, maar dat is een ander verhaal :)

Beide versterkers zijn nu op de passieve scheidigsfilters van de boxen aan gesloten met dubbele terminals. Dit is eigenlijk meer bi-wire'en dan bi-ampen. Ik wil graag een actieve scheidingsfilter tussen de voor- en eindversterkers bouwen en het filter uit de speakers halen. Zodoende moet er denk ik een behoorlijke verbetering te behalen zijn.

Ik kwam een aantal dingen tegen op internet, maar eingenlijk geen concrete, losse apparaten die als actief scheidingsfilter kunnen dienen. Wel vond ik een aantal losse filters voor Car-HiFi, maar daar wil ik mijn redelijk dure en toch prettig klinkende setje niet mee verzieken. Wel vond ik dit:
http://www.bmm-electronics.nl/Project.asp?Project_ID=3
en dit
http://www.redcoon.be/ind.../Reloop_Active_Cross_PRO/
op google.

Het eerste is een zelfbouwpaket met uitleg, het tweede een complete filter van een één of ander vaag merk. Ik heb nog nooit een soldeerbout vast gehad, dus een zelfbouwpaket wordt al een probleem :)

Is er hier toevallig iemand die al eerder met dit bijltje heeft gehakt? Zijn er kant-en-klare actieve scheidingsfilters te koop voor dit doel?

Bedankt!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-02 19:24

Shuriken

Life is all about priorities

Actieve filtering word normaal alleen gebruikt bij actieve speakers.

Daarnaast moet je een filter altijd specifiek berekenen voor de gebruikte speakers. Dus iets kant en klaars kopen, dat gaat er niet beter op klinken.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:37
Als je het filter voor je versterkers zet, kun je het ook prima gebruiken met passieve speakers (anders zou heel de PA-techniek toch op z'n kop staan :P)
Je tweede punt is zeker valide. Als je met een crossover gaat bepalen welk deel van het signaal naar welke unit van je speaker gaat, dan gaat't waarschijnlijk niet beter erop klinken.

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:55

Jag

Dan kan je beter zoiets kopen: klik.

Maar eigenlijk zou ik gewoon nu je passieve filters gebruiken, op de gok andere filters inzetten hoeft het niet beter van te worden.
Wat wel weer aardig is, is om bovenstaand apparaat kopen (kan veel en wordt ook voor serieuze HiFi gebruikt) en dan bijv een mooie nieuwe 3-weg te bouwen. Je moet dan ook wat meetapparatuur erbij kopen eigenlijk.
En als laatste bijvoorbeeld een 6 kanaals Rotel poweramp erbij als je je huidige oude meuk wil vervangen.

• phaas
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01-2025
Ik zou experimenteel de huidige cross-over frequentie kunnen bepalen van het huidige filter, dan ben ik al een heel eind. Ik begrijp dat je niet zomaar any actieve filter kunt gebruiken, maar die ene die ik bv. had gezien heeft een instelbare x-over zodat ik die op mijn speakers af kan stellen.
Dat apparaat dat hierboven beschreven wordt lijkt me een beetje een overkill trouwens.