Thyristor aan en uit zetten, gelijkstroom

Pagina: 1
Acties:
  • 1.905 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Niekk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-04-2021

Niekk

Human-readable is relatief

Topicstarter
Hey,

Ik wil een Thyristor aan en uit zetten als volgt:

De thyristor moet nooit open staan, tenzij ik op "het" knopje druk. Dus, zodra ik "het" knopje weer los laat, moet de Thyristor onmiddelijk sluiten.

Weet iemand hoe ik dat moet maken ?
Ik weet dat ik de spanning negatief over de gate moet houden, en dan als ik op de knop klik, dan positief zodat ik de thyristor ontsteek, maar daarna moet 'ie dus meteen geblust worden.
Maar hoe in een schakeling ?

Groetjes,
Niek

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07 07:21

dalus

Firing Sparks

Dat kan alleen als je de load kortsluit zodat er geen spanning meer over de thyristor staat.

High Powered Madness

• flux_w42
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09-2024

flux_w42

jah, nu is het helemaal kapot

Dit doofcircuit hebben we op school gezien (en getest in 't labo)

Afbeeldingslocatie: http://home.scarlet.be/~jm080124/thyristor.jpg

• Niekk

Niekk

Topicstarter
ohja, niet over de gate dus ..

Maar hoe doe ik dat dan ?

edit: de reactie van flux_w42 nog enit gezien, ga ik nu naar kijken

[ Voor 37% gewijzigd door Niekk op 22-09-2007 17:04 ]

• Niekk

Niekk

Topicstarter
@ flux_w42: maar de gate van de Thyristor is daar toch niet aangesloten ? die moet dan (denk ik) ook nog ergens op aan, of niet?
Afbeeldingslocatie: http://www.niekvandersteen.nl/thyristor.jpg

Ik heb jou versie even aangepast, flux_w42 (maar had geen zin om eagle te openen, dus dit is gedaan met The GIMP :P ).

Zoiets zou 'het' dan moeten doen ?

ownee .. nja, ik denk dat ik eht maar ga doen met een 555-je .. dan kan ik de tijd namelijk ook instellen ..

[ Voor 59% gewijzigd door Niekk op 22-09-2007 17:51 ]

• flux_w42

flux_w42

opletten hé. In je TS spreek je over een negatieve gatespanning ... Die mag NOOIT negatief zijn bij een thyristor (behalve al je hem kapot wil maken :p)

Ik zou zoiets maken:

Afbeeldingslocatie: http://home.scarlet.be/~jm080124/thyristor2.jpg

Als je een positieve spanning (bijvoorbeeld uit je 555) op te basis van T1 zet (U aan/uit) dan zal de thyristor geleiden en T3 sperren. Als je U aan/uit nul maakt zal T3 beginnen geleiden en de condensator ontladen, die er dan op zijn beurt voor zorgt dat de stroom door de thyristor onder de houdstroom komt, waardoor T2 uitvalt.

Mijn schema is misschien nog niet ideaal, maar 't is maar bedoelt om eens een gedacht te geven hé :)

edit: owla :) ik zie juist dat ik op m'n 2e schema de elco omgedraaid heb :s

[ Voor 6% gewijzigd door flux_w42 op 22-09-2007 22:26 ]

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Wat is de reden dat je per se een thyristor wilt gebruiken? Het lijkt erop dat je veel beter een mosfet of transistor kunt gebruiken.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Niekk

Niekk

Topicstarter
bobo1on1:
De redenen zijn:
1) een Transistor kan niet, ik heb nog nooit een transistor gezien die 400A schakelt (zonder kapot te gaan :P ).
2) ik heb nog een Thyristor liggen die 2200A kan schakelen..

Waar ik die Amps vandaan haal, is uit een coilgun ;)

@ flux_w42: als ik die elco omdraai, denk ik dat ik mss wel een heel goed schema heb :D

Kijk, en dan komt nu het grootste probleem flux_w42:
Zal die elco op tijd opgeladen zijn ? want ik/we praten over miliseconden dat de gate van T1 weer 0 wordt. En in die tijd moet die elco opgeladen zijn.
ik draai alles op 45v. wat voor uF moet die elco dan zijn denk je ?

Dan heb ik nog een vraag: Ik heb een PHILIPS BTW23-1200 Thyristor, maar die heeft een 'hulp-kathode' wat is dat ? en wat kan ik er mee ?

[ Voor 52% gewijzigd door Niekk op 23-09-2007 14:09 ]

• flux_w42

flux_w42

Over die condensator zou ik me niet zo veel zorgen maken hoor. Een schakeltijd van enkele milliseconden is op electronica gebied gezien redelijk traag hoor. Zorg gewoon dat de condensator groot genoeg is om de thyristor af te doen vallen, en dat de oplaadtijd (RC tijd) van C & R3 klein genoeg is om binnen uw tijdslimiet te vallen.

Waar je misschien wel last van zal hebben: Waarschijnlijk moet de thyristor een zwaar inductieve stroom onderbreken? (aangezien dat een coilgun bijna één en al spoel is ...). Hou er rekening mee dat de stroom door de thyristor zal willen naijlen en dat je de thyristor dus extra moeilijk plots zal kunnen doen sperren :/

De waarde van C zou ik proefsgewijs proberen bepalen, en daarna een redelijke R3 berekenen (volgens de RC tijd die je wil hebben) :)

Over die 'hulpkathode': Die zal gewoon verbonden zijn met de gewone kathode. Aangezien het zo'n dikke thyristor is (industriële) heb je dus de vermogensaansluiting van de Anode en de Kathode. Om praktische redenen is het niet altijd handig om je sturing op de 'dikke' kathode aan te sluiten, daarom takken ze een 'stuurkathode' af. Tussen de gate en deze 'hulpkathode' kan je dan je stuurschakeling aansluiten (bv triggertrafo's, ...).

• Niekk

Niekk

Topicstarter
Mijn coilgun zit op 45v met een aantal uF van 30.000. Hoe kan ik dan "berekenen" hoe groot die elco moet zijn ?

• Niekk

Niekk

Topicstarter
En nog iets, ik ben nu dat schema aan het testen. maar ik heb een PHILIPS BTW23-1200 (als je die toevallig kent) die is geschikt voor 2000A. Betekent dat dan dat de reden dat het testcircuit niet werk is omdat ik er een ledje op aansluit ? En kan die thyristor dan wel "maar" 400A schakelen ?

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Volgens mij gaat het doven van de thyristor niet werken, in dit geval.
En wel heel eenvoudig omdat een thyristor pas sluit als de stroom onder de houdstroom komt.
Dat gaat dan pas lukken als de "doofcondensator" de stoom door de thyristor geheel opheft.

Maar toch nog wat goed nieuws.
Voor een coilgun hoef je de thyristor niet te doven, dat gaat vanzelf.
Want als in het goed heb begrepen, zorg je ervoor dat je eerst een grote condensator vol laadt.
En daarna ontlaad je deze via de spoel. De thyristor is dan de "schakelaar"
Zodra de "vooraadcondensator" leeg is, zal de thyristor vanzelf doven.
En een thyristor is hier wel erg goed in, hij gaat in heel korte tijd vol open, met een heel lage weerstand.

Guus Assmann

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Volgens mij is die condensator ook geen oplossing, een condensator heeft ook een ohmse weerstand die bij 400 ampere zorgt voor een redelijk verlies.

400 ampere schakelen met parallel geschakelde mosfets moet wel kunnen, bij welke spanning moet je schakelen?

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• flux_w42

flux_w42

guus.assmann schreef op maandag 24 september 2007 @ 21:42:
Volgens mij gaat het doven van de thyristor niet werken, in dit geval.
En wel heel eenvoudig omdat een thyristor pas sluit als de stroom onder de houdstroom komt.
Dat gaat dan pas lukken als de "doofcondensator" de stoom door de thyristor geheel opheft.
Heb ik ook al aan zitten denken. Voor 400A of meer, moet je rekening houden met factoren die je bij 20mA (door een ledje) mag verwaarlozen. Voor "redelijke" stromen werkt de schakeling perfect, maar als je er 400A door jaagt ...

Thyristoren zijn trouwens niet echt handig in gebruik bij DC spanningen. :s

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:27
Dat zijn ongeveer de enige halfgeleiders die voor die stromen ontwikkeld worden ...

Ik gebruik zelf "puck" thyristors in mijn condensatoren bank die een paar mili seconden 10kA mogen doen.

Afbeeldingslocatie: http://www.ackw.dk/b/s5.jpg

Repareren doe je zo.

• Niekk

Niekk

Topicstarter
bobo1on1 schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 00:06:
400 ampere schakelen met parallel geschakelde mosfets moet wel kunnen, bij welke spanning moet je schakelen?
45v :)
flux_w42 schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 00:16:
Thyristoren zijn trouwens niet echt handig in gebruik bij DC spanningen. :s
Maar hoe doen ze dat dan in (bv) Trein motoren ? die worden (gehoord van een vriend van me) ook aangestuurd met Thyristoren, en draaien ook op gelijkspanning ?!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:27
Daar werden ze wel gebruikt ja, maar tegenwoordig zijn dat IGBT's

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Sine schreef op woensdag 26 september 2007 @ 18:41:
Daar werden ze wel gebruikt ja, maar tegenwoordig zijn dat IGBT's
tenzij bij een Belgische Thalys omdat ze zich hebben laten doen door de Fransen. Want de eurostartreinen zijn ouder dan de Thalys maar hebben wel IGBT"s gekregen. (Het zijn zeker de Fransen die de Belgen dit gelapt hebben :( )

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07 07:21

dalus

Firing Sparks

Sine schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 02:19:
Dat zijn ongeveer de enige halfgeleiders die voor die stromen ontwikkeld worden ...

Ik gebruik zelf "puck" thyristors in mijn condensatoren bank die een paar mili seconden 10kA mogen doen.

[afbeelding]
Die pucks moeten met grote kracht tussen twee koelblokken zitten anders heb je kans dat ze kapot gaan door de interne weerstand.

High Powered Madness

• Niekk

Niekk

Topicstarter
OK.
Ik heb nu gewoon die Thyristor erin gezet, (en het werkt) zonder 'em te blussen. Maar meot er een weerstand voor de gate ? of is dat niet nodig bij een Thyristor ?
Verder: weet iemand een formule om te bepalen wat de afstand van het midden van het spoel tot de punt van het projectiel moet zijn ?

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Niekk schreef op woensdag 26 september 2007 @ 18:01:
[...]

Maar hoe doen ze dat dan in (bv) Trein motoren ? die worden (gehoord van een vriend van me) ook aangestuurd met Thyristoren, en draaien ook op gelijkspanning ?!
As far as I know, wordt in de nieuwere generaties treinen van de gelijkspanning van de bovenleiding een wisselspanning gemaakt. In deze treinen zitten namelijk wisselspanningsmachines, die bepaalde voordelen hebben (terugwinning van energie, compactere bouw en nog wat dingetjes). De frequentieregelaar, waarmee het toerental van de motor wordt geregeld, werkt simpel gezegd door een gelijkspanning aan en uit te schakelen. Dit schakelen gebeurt met thyristoren of IGBT's. Dát is het geluid wat je hoort. (Op wiki staat trouwens dat je het motorgeluid hoort. Volgens mij is dat echter alleen de frequentie-regelaar)

Meer info http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_tractie bij het kopje Draaistroomtechnologie.

[ Voor 3% gewijzigd door Dirickteur op 04-10-2007 01:21 ]

Pagina: 1