Nou, hier mijn eerste seizoen ook maar even dan. Het is niet echt geworden wat ik verwacht had, maar heb toch al wat van de wereld gezien.
Ben begonnen met PSV waar ik Jean II Makoun en Jorge Valdivia had gekocht voor het 1e team en nog wat jonge spelers voor de toekomst. Voor de rest is het een prima team en achtte ik geen aankopen meer nodig. Heel goed is er nooit gespeeld, er werd weinig gescoord en ik heb veel gewisseld van opstelling om ze goed aan het voetballen te krijgen. Winnen deden we op zich wel en ik stond in december een punt of zes achter op de league-leaders Ajax. Alleen wel uitgeschakeld voor de beker door Ajax en uitgeschakeld voor de Champions League in de groepsfase. Het bestuur was dan ook niet echt tevreden en ik zelf ook niet. Stiekem zat ik wat rond te kijken of er nog een ander baantje in de aanbieding was en toen Sevilla zonder trainer zat heb ik daar m'n job application ingediend. Mijn bestuur vond dat natuurlijk maar niks en toen ik antwoordde dat ik wel geïnteresseerd was in een Spaans avontuur kon ik m'n boeltje pakken en mocht ik uitkijken naar een andere club.
Na een aantal afwijzingen werd ik rond de kerstdagen aangenomen door de mafiosi van Messina in de Serie B. Messina had een redelijk team wat behoorlijk onderpresteerde en ik mocht ook voor een miljoen of vijf spelers uitkiezen. Een nieuwe doelman was al vastgelegd en zelf heb ik Pieter Collen voor een prikkie bij Feyenoord gekocht (was niet meer nodig) en aangezien ik wat ervaring en creativiteit op het middenveld miste en Mendieta geen club had was die ook snel geregeld. Al snel brak mijn aanvoerder en controleur op het middenveld Coppola (type Jan Wouters) zijn been en moest ik een vervanger regelen. Mijn scouts hadden al een goedkope Fin op het oog, Aki Riihilahti werd het. 69 Caps voor Finland en prima stats. Verder nog Fofana gekocht, een sterke verdediger. Het ging ons voor de wind en we klommen op van de 17e plaats tot de 5e plaats, van januari tot half april geen wedstrijd verloren en de spelers en fans waren enthousiast. Maar toen ging het mis, ik verloor één wedstrijd van een laaggeklasseerd team en ik stond ineens op straat! Ik dacht echt 'WTF?' en snap nog steeds niet waarom ik daar nou weggestuurd ben.
Inmiddels waren er weinig clubs die nog een manager zochten en zat ik te twijfelen of ik naar Veendam zou verhuizen of toch wachten tot de zomer. Ik wilde toch graag managen, dus begon ik de besprekingen met Veendam. Vlak voor ik daar zou tekenen kwam echter een voor mij totaal onbekend clubje uit de Argentijnse Second Division - Belgrano de Córdoba - aanzetten met een salaris van 750 euros per week en 500k aan transfer budget. Het spelersmateriaal was redelijk, twee leuke spitsen, een prima linker middenvelder en een goeie keeper die na het lopende seizoen weg ging. Uiteraard kon ik dat aanbod niet laten lopen - vooral niet toen ik vernam dat hun bijnaam
Los Piratos was
Ze deden het redelijk, stonden 10e (doelstelling 5e) en onder mijn leiding zijn we al opgeklommen naar de 7e plek. De positieverdeling onder de spelers is op zijn zachtst gezegd onevenwichtig, één centrale middenvelder, één rechtermiddenvelder, drie linkermiddenvelders, geen rechtsachter en drie linksachters... Verder is de staff ook belachelijk slecht, dus die heb ik bijna allemaal meteen naar huis gestuurd. Inmiddels wat aardige trainers aangetrokken en ga binnenkort betere trainingsschema's voor mijn helden maken. Één van de linksachters kan nog redelijk meekomen op de rechtsachter positie en ik heb op de vrije transfer een 38-jarige creatieve centrale middenvelder aangetrokken. In de jeugd liep nog een redelijke AM R rond die ik als backup er nu bij heb. Zo zing ik het nog wel even uit tot de zomer. Boven verwachting schroefde het bestuur het transferbudget op tot 1 miljoen, waardoor ik twee jonge veelbelovende Chileense middenvelders kon aantrekken. Ook een rechtsachter is inmiddels gevonden, een hardwerkende 32-jarige Argentijn die al m'n andere huidige verdedigers overklast

In de zomer vertrekt mijn keeper en beste spits, dus daar moet ik nog vervanging voor zoeken. Één van mijn centrale verdedigers is gehuurd en staat in de belangstelling van maar liefst 21 clubs, mijn eerste bod (200k) is in ieder geval afgewezen en ik ben bang dat-ie niet in mijn financiële plaatje gaat passen, dus de zoektocht naar een goeie verdediger moet ook gaan beginnen. Gelukkig is de club er financieel goed aan toe, er staat 5,2 miljoen euro op de bank, veel beter dan ik verwachtte.
Over vijf jaar wil de club meedoen in de First Division en ik verwacht volgend seizoen mee te kunnen doen met het kampioenschap van de Second Division. Nu eerst maar dit laatste seizoen door komen (nog een wedstrijd of vier en dan misschien nog play-offs voor promotie).
Toevallig nog iemand die supergoedkope - het liefst Argentijnse - versterkingen weet die zin hebben om in de tweede divisie te ballen?