Toon posts:

[XP] DNS'en worden niet geaccepteerd

Pagina: 1
Acties:
  • 1.491 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Na drie maanden gebruik te hebben gemaakt van een iBook in het dagelijkse leven, wou ik de Windows-machine nog eens aanzetten. Ik wist dat er wat loos was met de netwerkverbinding maar heb er nooit veel aandacht aan besteed. Enfin, nu heb ik er wel een internetverbinding nodig en die doet het maar half.

Wat is er aan de hand?

Het lijkt op het eerste zicht op een simpel DNS-probleem. Websites kunnen alleen bereikt worden via hun respectievelijk IP, domeinnamen doen het bijgevolg niet. WLM, Gmail Notifier e.a. kunnen ook geen verbinding maken. Let wel, dit geldt alleen voor de Windows-machine. De iBook werkt perfect, het wijst dus naar iets softwarematig en ligt niet aan de router.

Wat heb ik tot nu toe gedaan?
  • Gepingd: Pingen naar een IP gaat wel, domeinnaam niet. Logisch, maar toch.
  • DNS'en van provider (Fulladsl.be) toegevoegd in router en XP, beide zonder resultaat.
  • WInsockxpfix uitgevoerd. Dat hielp in andere gevallen altijd goed, nu helaas niet.
  • De TCP/IP-stack gereset. Er kwam niets bij in resetlog.txt, dus ik zou zeggen dat alles in orde was dan?
  • Bedraad als wireless maakt geen verschil.
Enige verdere info

Resultaat van ipconfig /all

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
Windows IP-configuratie

Host-naam  . . . . . . . . . . . .: boven
        Primair DNS-achtervoegsel. . . . .:
        Knooppunttype: . . . . . . . . . .: onbekend
        IP-routering ingeschakeld. . . . .: nee
        WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee
        DNS-achtervoegselzoeklijst. . . . : Belkin

Ethernet-adapter LAN-verbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: Belkin
        Beschrijving . . . . . . . . . . .:
          VIA Compatable Fast Ethernet Adapter
        Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-0E-A6-E0-F0-7C
        DHCP ingeshakeld. . . . . . . . . : ja
        Autom. configuratie ingeschakeld. : ja
        IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.2.4
        Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
        Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.2.1
        DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.2.1
        DNS-servers . . . . . . . . . . . : 192.168.2.1
        Lease verkregen . . . . . . . . . : zaterdag 22 september 2007 12:13:02
        Lease verlopen . . . . . . . . .  : zondag 23 september 2007 12:13:02

De PC draait Windows XP met SP2.

Hier stopt het voor mij ook wel een beetje qua kennis. Op de helpdesk van mijn ISP gaven ze als raad Windows te herinstalleren, maar dat zie ik niet echt zitten. Hopelijk kan een handige tweaker me een tip geven.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je gebruikt de router als DNS 'server' (eigenlijk is het een forwarder, met een kleine cache, maar dat terzijde).
Ondanks dat je je settings via DHCP krijgt, kan je toch handmatig andere DNS servers instellen.
Wat gebeurt er als je de DNS servers van je ISP (of wat wel vaker voorkomt hier: OpenDNS servers) instelt?

nslookup is eventueel ook nog een tool die je @commandline kan gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door alt-92 op 22-09-2007 13:02 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
alt-92 schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 13:01:

Wat gebeurt er als je de DNS servers van je ISP (of wat wel vaker voorkomt hier: OpenDNS servers) instelt?

nslookup is eventueel ook nog een tool die je @commandline kan gebruiken.
Dat heb ik al gedaan, zie puntje twee van mijn lijst. Het maakt trouwens geen verschil, zowel niet in router als in XP. Het lijkt alsof XP ze gewoon negeert.

Nslookup geeft: "Can't find server name for adress 192.168.2.1: No response from server. Default servers are not available."

• Moraxv
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-02 17:43

Moraxv

<GoT> Baratudor#2651

Verwijderd schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 13:33:
[...]

Dat heb ik al gedaan, zie puntje twee van mijn lijst. Het maakt trouwens geen verschil, zowel niet in router als in XP. Het lijkt alsof XP ze gewoon negeert.

Nslookup geeft: "Can't find server name for adress 192.168.2.1: No response from server. Default servers are not available."
Heb je de verwijzing naar 192.168.2.1 ook verwijderd nadat je de ip-adressen van je dns-server van je ISP had ingevoerd?

• gjs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-02 15:19

gjs

Scoobydoobydoo

Lijkt er op dat de dns forwarder in je modem het niet doet, of is niet goed ingesteld.
Geef je modem/router eens een powercycle.
Kan je wel je modem/router pingen (192.168.2.1) ?

GA-Z68X-UD3H-B3 I7-2600K@4.4GHz 24Gb Ram 7Tb HDD

Verwijderd

Topicstarter
Moraxv schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 13:37:
[...]

Heb je de verwijzing naar 192.168.2.1 ook verwijderd nadat je de ip-adressen van je dns-server van je ISP had ingevoerd?
Natuurlijk, anders zou het weinig nut hebben :) Ik heb ze daarjuist opnieuw toegevoegd en nog eens een nslookup gedaan met dezelfde string tot gevolg: "Can't find server name for adress 83.143.245.36: No response from server. Default servers are not available."
gjs schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 13:38:
Lijkt er op dat de dns forwarder in je modem het niet doet, of is niet goed ingesteld.
Geef je modem/router eens een powercycle.
Kan je wel je modem/router pingen (192.168.2.1) ?
Al een paar keer de stroom eraf gehaald, gereset, instellingen overnieuw toegevoegd... Maar dat helpt niet veel. Automatische DNS ook eens aan- en uitgezet, niets. Pingen naar de router gaat ook, net als pingen naar eender welk bekend IP.

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-02 19:00

@r!k

It is I, Leclerq

op de ibook doet ie het wel zeg je, kun je de netwerkconfig van je ibook ook eens posten?

Een hele rij microsoft certificeringen.

Verwijderd

Topicstarter
@r!k schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 14:17:
op de ibook doet ie het wel zeg je, kun je de netwerkconfig van je ibook ook eens posten?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
unknown0030652467f8:~ dimitri$ ipconfig getpacket en1
op = BOOTREPLY
htype = 1
dp_flags = 0
hlen = 6
hops = 0
xid = 879693778
secs = 0
ciaddr = 0.0.0.0
yiaddr = 192.168.2.2
siaddr = 192.168.2.1
giaddr = 0.0.0.0
chaddr = 0:30:65:24:67:f8
sname = 
file = 
options:
Options count is 8
dhcp_message_type (uint8): ACK 0x5
server_identifier (ip): 192.168.2.1
lease_time (uint32): 0x15180
subnet_mask (ip): 255.255.255.0
router (ip_mult): {192.168.2.1}
domain_name_server (ip_mult): {192.168.2.1}
domain_name (string): Belkin
end (none):

Niet dat je er veel mee bent waarschijnlijk :) DNS verwijst ook hier naar de router, IP-adres zit in dezelfde range, subnet is hetzelfde,...

• BHR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:04

BHR

Lucky shot: agressief ingestelde firewall in windows? (Je vermeldt zelf niks over een firewall.)

No amount of key presses will shut off the Random Bug Generator

Verwijderd

Topicstarter
BHR schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 14:44:
Lucky shot: agressief ingestelde firewall in windows? (Je vermeldt zelf niks over een firewall.)
Ook niet, sorry. Die staat voorlopig even uit, net als de AV-software. Best wel gek hoeveel dingen je achteraf vergeet te vermelden :+

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

DNS cache geflushed ?
ipconfig /flushdns

Verwijderd

Topicstarter
KillerAce_NL schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 14:53:
DNS cache geflushed ?
ipconfig /flushdns
Dat is ondertussen ook gebeurd, gevolgd door een ipconfig /release en /renew. En ook deze oplossing blijkt niet te helpen. Het begint erop te lijken dat ik echt Windows moet herinstalleren :/

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 14:51:
[...]
Ook niet, sorry. Die staat voorlopig even uit, net als de AV-software. Best wel gek hoeveel dingen je achteraf vergeet te vermelden :+
Welke firewall? XP en andere firewall? Sommige firewalls (Norton producten bijvoorbeeld) zijn niet echt te deactiveren, die moet je deinstalleren om ze volledig inactief te krijgen.

Probeer het eens met een LiveCD als Knoppix, en als het dan wel werkt, dan is het een software probleem van je Windows installatie.

[ Voor 13% gewijzigd door gambieter op 22-09-2007 15:01 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 15:01:
[...]

Welke firewall? XP en andere firewall? Sommige firewalls (Norton producten bijvoorbeeld) zijn niet echt te deactiveren, die moet je deinstalleren om ze volledig inactief te krijgen.

Probeer het eens met een LiveCD als Knoppix, en als het dan wel werkt, dan is het een software probleem van je Windows installatie.
Neen, Sunbelt Kerio PF. Als AV maak ik gebruik van NOD32. En heb daarjuist even met DSL geboot, dan werkt het ook. Maar ja dat het aan Windows lag was al waarschijnlijk door het feit dat de iBook wel werkt.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Scan je pc eens goed, kans dat je ge-infecteerd bent.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 15:22:
[...]
Neen, Sunbelt Kerio PF. Als AV maak ik gebruik van NOD32. En heb daarjuist even met DSL geboot, dan werkt het ook. Maar ja dat het aan Windows lag was al waarschijnlijk door het feit dat de iBook wel werkt.
Deinstalleer de firewall dan eens, en zie wat dat oplevert.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 12:46:
code:
1
DNS-achtervoegselzoeklijst. . . . : Belkin
Da's niet goed, hè?
Even naar je netwerkkaart z'n eigenschappen gaan, TCP/IP en dan advanced.
Bij DNS kun je dan de DNS-achtervoegselzoeklijst leeg maken.
Nu zet-ie achter elke DNS query .Belkin
Dus jij wil naar www.tweakers.net en je pc zoekt het IP-adres van www.tweakers.net.belkin
Gaatie niet vinden, denk'k

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 21:21:
[...]
Da's niet goed, hè?
Even naar je netwerkkaart z'n eigenschappen gaan, TCP/IP en dan advanced.
Bij DNS kun je dan de DNS-achtervoegselzoeklijst leeg maken.
Nu zet-ie achter elke DNS query .Belkin
Dus jij wil naar www.tweakers.net en je pc zoekt het IP-adres van www.tweakers.net.belkin
Gaatie niet vinden, denk'k
wat je zegr klopt niet helemaal...
als je surft naar www.tweakers.net ga je mooi naar de juiste site, maar als je suft naar "tweakers" probeert je pc eerst tweakers.belkin te resolven.

Verwijderd

Topicstarter
Blijkt dat het bij nader inzien toch aan de firewall lag! Na een uninstall werkt alles weer normaal. Best wel raar dat het niet stopt door het ding gewoon uit te zetten. En ik wist ook niet dat een firewall het gebruik van DNS kon blokkeren :/ Nu ja, al bij al een ietwat domme oplossing. Mag ik iedereen hartelijk bedanken voor het meezoeken?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 23 september 2007 @ 12:41:
Blijkt dat het bij nader inzien toch aan de firewall lag! Na een uninstall werkt alles weer normaal. Best wel raar dat het niet stopt door het ding gewoon uit te zetten. En ik wist ook niet dat een firewall het gebruik van DNS kon blokkeren :/ Nu ja, al bij al een ietwat domme oplossing. Mag ik iedereen hartelijk bedanken voor het meezoeken?
Yep, firewalls zijn soms heel vervelend. Blij dat het opgelost is :)

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik had het laatst ook op een net geinstalleerde pc. Normaal gesproken kregen alle pc keurig van de DHCP ook de DNS instellingen. Alle pc deden het behalve een bepaalde pc. In het begin draadloos deed het en bedraad. Op een gegeven moment geen DNS meer beschikbaar via DHCP. Google alleen via een 66. adres. Toen handmatig de DNS erin gezet. Uiteindelijk 4x geherinstalleerd. Toen na een tijd werd ik zo gek ervan dat alle pc het wel deden behalve deze. Ik dubben, nieuw moederbord, netwerkkaart etc. Maar het was alleen deze machine zelfs met een nieuwe netwerkkaart. Uiteindelijk na 3 dagen dacht ik weet je wat ik zet even de router uit en aan en toen deed deze het machine het weer wel. Wat het nou is geweest weet ik tot vandaag echt niet.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Pagina: 1