Na drie maanden gebruik te hebben gemaakt van een iBook in het dagelijkse leven, wou ik de Windows-machine nog eens aanzetten. Ik wist dat er wat loos was met de netwerkverbinding maar heb er nooit veel aandacht aan besteed. Enfin, nu heb ik er wel een internetverbinding nodig en die doet het maar half.
Wat is er aan de hand?
Het lijkt op het eerste zicht op een simpel DNS-probleem. Websites kunnen alleen bereikt worden via hun respectievelijk IP, domeinnamen doen het bijgevolg niet. WLM, Gmail Notifier e.a. kunnen ook geen verbinding maken. Let wel, dit geldt alleen voor de Windows-machine. De iBook werkt perfect, het wijst dus naar iets softwarematig en ligt niet aan de router.
Wat heb ik tot nu toe gedaan?
Resultaat van ipconfig /all
De PC draait Windows XP met SP2.
Hier stopt het voor mij ook wel een beetje qua kennis. Op de helpdesk van mijn ISP gaven ze als raad Windows te herinstalleren, maar dat zie ik niet echt zitten. Hopelijk kan een handige tweaker me een tip geven.
Wat is er aan de hand?
Het lijkt op het eerste zicht op een simpel DNS-probleem. Websites kunnen alleen bereikt worden via hun respectievelijk IP, domeinnamen doen het bijgevolg niet. WLM, Gmail Notifier e.a. kunnen ook geen verbinding maken. Let wel, dit geldt alleen voor de Windows-machine. De iBook werkt perfect, het wijst dus naar iets softwarematig en ligt niet aan de router.
Wat heb ik tot nu toe gedaan?
- Gepingd: Pingen naar een IP gaat wel, domeinnaam niet. Logisch, maar toch.
- DNS'en van provider (Fulladsl.be) toegevoegd in router en XP, beide zonder resultaat.
- WInsockxpfix uitgevoerd. Dat hielp in andere gevallen altijd goed, nu helaas niet.
- De TCP/IP-stack gereset. Er kwam niets bij in resetlog.txt, dus ik zou zeggen dat alles in orde was dan?
- Bedraad als wireless maakt geen verschil.
Resultaat van ipconfig /all
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| Windows IP-configuratie
Host-naam . . . . . . . . . . . .: boven
Primair DNS-achtervoegsel. . . . .:
Knooppunttype: . . . . . . . . . .: onbekend
IP-routering ingeschakeld. . . . .: nee
WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee
DNS-achtervoegselzoeklijst. . . . : Belkin
Ethernet-adapter LAN-verbinding:
Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: Belkin
Beschrijving . . . . . . . . . . .:
VIA Compatable Fast Ethernet Adapter
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-0E-A6-E0-F0-7C
DHCP ingeshakeld. . . . . . . . . : ja
Autom. configuratie ingeschakeld. : ja
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.2.4
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.2.1
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.2.1
DNS-servers . . . . . . . . . . . : 192.168.2.1
Lease verkregen . . . . . . . . . : zaterdag 22 september 2007 12:13:02
Lease verlopen . . . . . . . . . : zondag 23 september 2007 12:13:02 |
De PC draait Windows XP met SP2.
Hier stopt het voor mij ook wel een beetje qua kennis. Op de helpdesk van mijn ISP gaven ze als raad Windows te herinstalleren, maar dat zie ik niet echt zitten. Hopelijk kan een handige tweaker me een tip geven.