Toon posts:

Videokaart stuk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb hier een laptop van de zoon van een collega. Acer Aspire 1522WLMi met een Nvidia Geforce fx go5700, 64 mb videokaart. (ik heb dit gechecked met PC Wizard 2007)

Ik heb de laptop volledig geformatteerd en nieuwe partities aangemaakt.
Een nieuwe windows xp home er op gezet, enzovoort.

Mijn collega zei dat de videokaart het waarschijnlijk niet doet, meer wist hij ook niet.

Direct na de install van xp doet de laptop het gewoon. Dus gewoon beeld (met de microsoft "save-drivers" die bij het installeren van XP automatisch op de laptop staan zodat je beeld hebt zonder specifieke drivers.)

Maar nu komt het:
De originele drivers (er staan twee nvidia drivers op de site) van de website van Acer, passend bij deze laptop, veroorzaken ofwel een opstartloop waarbij xp eerst wel laadt, maar dan een fractie van een seconde een blue screen toont en opnieuw start enz... ofwel xp gewoon een blijvend zwart beeld geeft. Bij de uninstall van die drivers heb ik wel beeld, maar dan wel weer onder de drivers van microsoft (de save-driver).

Ik heb dus alternatieve drivers geprobeerd van "omegadriver" en "laptopdriver2go" maar ook die veroorzaken ofwel een loop, ofwel zwart beeld of ze worden niet eens als driver gezien door de videokaart en blijft er een vraagteken staan bij apparaatbeheer.

Ook heb ik de gewone forceware geprobeerd, werkt ook niet.

De nieuwste BIOS is geinstalleerd op de laptop want wellicht kon ik in de BIOS aangeven dat de videochip ook geheugen van het systeem mag gebruiken. Maar in de nieuwste BIOS zit die functie niet.

Is de videokaart stuk of is er iets anders aan de hand? (wellicht doet de chip het wel, want zonder driver wel beeld, maar is het geheugen stuk?).

Wie kan mij helpen? Wie heeft hier ervaring mee?
Want de zoon van mijn collega wil graag ook een beetje gamen op de laptop en zelfs "Hidden and Dangerous Deluxe" (free version) draait niet eens zonder een goed functionerende videokaart. Het beeld gaat dan op zwart.

Groeten van Steven

Edit: 17:00u
Ik heb de chipsetdrivers nogmaals geinstalleerd met de nieuwste VIA-drivers.
Alle andere drivers zijn al geinstalleerd en werken goed.
Ook heb ik een driver nog van driverguide.com gehaald. Die werkt ook niet.
Ook heb ik de laptop opengemaakt om te zien of er wel echt de videokaart in zit waarvan het systeem zegt dat er in zit. Maar ik kan de chip niet vinden. Die zit diep verstopt onder een koelblok die ik niet verwijderd krijg.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2007 17:51 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Heb je wel eerst evt. chipsetdrivers geïnstalleerd? Zonder deze kom je namelijk ook dit soort problemen tegen.

Verwijderd

Topicstarter
Ja die staan er op, heb ik van de Acer website gehaald.

Alle andere drivers zijn al geinstalleerd.

Zie "edit" eerste post.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2007 17:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Niemand die hier ervaring mee heeft? Wie kan me helpen?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 24 september 2007 @ 13:54:
Niemand die hier ervaring mee heeft? Wie kan me helpen?