Toon posts:

Antec Sonata III Koeling

Pagina: 1
Acties:
  • 545 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Na heel wat opzoekingswerk, toch uiteindelijk voor een Q6600 en een Nvidia Geforce 8800GTS 320MB gekozen.
Nu was ik van plan dit systeempje in een Antec Sonata 3 te plaatsen.
Volgens het Welke voeding heb ik nodig?-topic zou de meegeleverde 500W moeten volstaan & de benodigde 6-pins voor de 8800GTS wordt door de voeding geleverd. Er zou bij tussen de gfx en de harddrives nog wat vrije ruimte zijn om de 2e 120mm fan te installeren (al spreken diverse bronnen dat dan weer tegen...).
Als ik nu overclock tot een schappelijke 3,5GHz met een Scythe Mugen CPU Cooler, 120mm Fan, slaagt de kast er dan nog in om het geheel deftig cool te houden & zal mijn voeding the nodige Ampère kunnen leveren?
Ook al aan de Antex P180 gedacht, maar met aparte voeding loopt de prijs natuurlijk snel op...

Dank bij voorbaat...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2007 02:53 ]

• Rangourthaman
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-11-2022
ik zou zeggen; "better safe than sorry"

oftwel, lap die extra knaken voor een 850watt psu.
de ocx gamexstream krijgt erg goeie reviews, en is niet erg duur bovendien.
dan weet je zeker dat je genoeg juice hebt, en heb je niet een psu-fan die constant staat te cirkelzagen.
krijg je nog een blauw lichtje uit je psu op de koop toe ;)

Verwijderd

Rangourthaman schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 12:26:
ik zou zeggen; "better safe than sorry"

oftwel, lap die extra knaken voor een 850watt psu.
de ocx gamexstream krijgt erg goeie reviews, en is niet erg duur bovendien.
dan weet je zeker dat je genoeg juice hebt, en heb je niet een psu-fan die constant staat te cirkelzagen.
krijg je nog een blauw lichtje uit je psu op de koop toe ;)
Op zich heeft rangourthaman gelijk, want je koopt een cpu van 250 en een gpu van 300 euro dus je moet niet besparen op de kast. Maar 850watt??????????? dat haal je niet met twee 8800gtx'en en q6600 oc.

De voeding zou genoeg moeten zijn. 95W voor de CPU en iets van 135W ofzo voor de GPU en de rest is standaard. Dus de voeding trekt het wel, maar met de OC weet ik dat niet zo zeker.

Ik heb heel vaak horen zeggen dat de gts makkelijk past in een sonata III maar ik zou het niet weten of die fan ook nog past. Ik heb zelf een x1950pro en die past heel makkelijk erin met een frontfan. Qua cooling zou je wel goed moeten zitten. Die antec TriCool is een hele goede koeler als outtake. Zelf heb ik hem op medium staan, dan hoor je hem wel maar dan doet ie ook goed werk. De high stand is gewoon te luidruchtig.

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-01 11:31
Waarom spaar je niet ff en dan haal je de antec p182 voor zo een 115 euro en de antec basic power 500W voor nog zo een 50 en dan weet je zeker dat je goed zit. Ik heb de p182 ook en is gewoon een top kast. Geen enkel minpuntje op aan te merken.

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank voor de tips... Zal dan inderdaad voor zeker te zijn maar een betere voeding nemen... Ik had aan de Hiper PSU ATX 580W Black, Type-M, 120mm Fan, 18dB, 4xSATA, 2xPCI-E, 20/24pin gedacht...
Nog een suggestie voor een bijhorende case?
De BBG adviseert de Antec Nine Hundred, maar ik zou eerder voor de Antec P180 gaan... Mooier design, zou behoorlijk moeten koelen en zou vrij stil moeten zijn... Maar is natuurlijk wel duurder...

Verwijderd

Topicstarter
gebruikershaes schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 13:25:
Waarom spaar je niet ff en dan haal je de antec p182 voor zo een 115 euro en de antec basic power 500W voor nog zo een 50 en dan weet je zeker dat je goed zit. Ik heb de p182 ook en is gewoon een top kast. Geen enkel minpuntje op aan te merken.
De P182 is gewoon een P180 met een ander kleurtje, 2 waterkoeling-uitgangen i.p.v. een rooster en een hogere prijs, niet?

Verwijderd

gebruikershaes schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 13:25:
Ja, alleen zou de basic power het al snel begeven na het OCen. Die antec smart/basic/truepowers schijnen toch niet zo hele goede voedingen te zijn. Ik zou toch een NeoHE aanraden dan.

Overigens, ik herinner me nog vaag iets over een berekening in de voedingstopic dat zei dat je per 100 mhz overclock 15 watt moest optellen. OC naar 3,5 betekent dan +165W.

95 cpu +135 gpu (uit mn hoofd, dus niet zeker) + 165 oc (wat wel veelsteveel zal zijn, maar toch zekere voor onzekere nemen) = 395 watt + laten we zeggen 2x15 voor de harddisks = 425 watt uit 12V lijn betekent dat je 36 ampere uit de 12V lijn nodig hebt. De earthwatts 500W kan 34A leveren, en aangezien 165W voor een OC waarschijnlijk meer dan twee keer teveel is, zal de sonatavoeding jouw systeem ook moeten kunnen trekken.
Het slimste is toch om het nog een keer te vragen in de voedingstopic, lijkt mij.

• Rangourthaman
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-11-2022
850 watt is inderdaad mischien een beetje overkill voor dit systeem, maar met de toekomst in gedachten mischien niet.
als je later nog een xtra kaartje in sli zet, of je besluit over te gaan clocken op je cpu plus gpu(x2?)
dan kan die power wel van pas komen.
maar in je huidige configuratie is die 580 watt wel genoeg ja.
zoek iig wel een paar reviews op van je voeding, want sommige voedingen hebben last van resonerende onderdeeltjes, en die maken een irritand k*tgeluid dat wil je niet weten.

Verwijderd

Topicstarter
Rangourthaman schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 13:54:
850 watt is inderdaad mischien een beetje overkill voor dit systeem, maar met de toekomst in gedachten mischien niet.
als je later nog een xtra kaartje in sli zet, of je besluit over te gaan clocken op je cpu plus gpu(x2?)
dan kan die power wel van pas komen.
maar in je huidige configuratie is die 580 watt wel genoeg ja.
zoek iig wel een paar reviews op van je voeding, want sommige voedingen hebben last van resonerende onderdeeltjes, en die maken een irritand k*tgeluid dat wil je niet weten.
Die 580 Watt lijkt met zijn 18 dB vrij stil te zijn en de enkele reviews die ik reeds gelezen heb waren vrij positief...
Uitbreiden zal ik niet meteen doen. Over 3 jaar koop ik me wel een compleet nieuw systeem. Dus daar moet ik geen rekening mee houden.
De 500W voeding ZOU voldoende moeten zijn zelfs voor OC, het is eigenlijk vooral de koeling die me zorgen baart... Al schijnt die met de sonata III sterk verbeterd te zijn t.o.v. de sonata II.

Verwijderd

Topicstarter
Het slimste is toch om het nog een keer te vragen in de voedingstopic, lijkt mij.
Ik heb daar soortgelijke systemen wel bekeken en daaruit zou de sonata voeding moeten volstaan, maar ik zal nog eens verifiëren. Dank voor de tip.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 14:00:
[...]

Die 580 Watt lijkt met zijn 18 dB vrij stil te zijn en de enkele reviews die ik reeds gelezen heb waren vrij positief...
Uitbreiden zal ik niet meteen doen. Over 3 jaar koop ik me wel een compleet nieuw systeem. Dus daar moet ik geen rekening mee houden.
De 500W voeding ZOU voldoende moeten zijn zelfs voor OC, het is eigenlijk vooral de koeling die me zorgen baart... Al schijnt die met de sonata III sterk verbeterd te zijn t.o.v. de sonata II.
De voeding van de sonata III is heel stabiel dus daar moet je geen zorgen over maken. Voelt ook niet te warm aan. Koeling, tja, twee fans is nou eenmaal niet veel. Je hebt rechts van de outtake nog een klein maar lang stukje open gaatjes, misschien kan je daar 2 kleine outtakes van 40mm ofzo plaatsen ofzo. De TriCool @ full is heel goed maar is erg luidruchtig. Op med is hij redelijk goed en niet zo luid. Zo lang je een goede cpu koeler hebt zal er geen probleem zijn met je koeling.

• Synch
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-01 16:56
Kheb de sonata III en volgens mij: gts = geen 2e fan.

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-01 11:31
Verwijderd schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 13:47:
[...]

De P182 is gewoon een P180 met een ander kleurtje, 2 waterkoeling-uitgangen i.p.v. een rooster en een hogere prijs, niet?
Voor zover ik het me kan herrineren zijn de 180 en de 182 ongeveer even duur. De 182 is idd ander kleurtje, 2 waterkoeling-uitgangen i.p.v. een rooster, maar antec heeft er ook voor gezorgd dat bij de 182 cablemanagement een piece of cake is. Dat is bij 180 niet het geval en lijkt het dat daar niet of weinig over na is gedacht.

Verwijderd

Ik zit hier achter de Sonata 3 met bijgeleverde EW 500 en een 8800GTS.

Het is lastig om de 8800 én de optionele 120mm fan er in te zetten maar niet onmogelijk, er zit maar 3 cm speling tussen de 8800 en het hdd rack in dus het is wel priegelwerk.

En over de warmte, mijn e6750/Infinity loopt op 22c zonder OC op een DS3R.

Het is te doen :)

• Down
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-01 12:35
Zoals boven vermeld is, heb je weinig speling met een 8800 gts in de sonata 3 voor de optionele casefan. Ik heb hem er zelf echter wel inzitten, maar hij past dan ook precies :)

Mother north, how can they sleep while their beds are burning?

Pagina: 1