Toon posts:

Bullet-time Matrix effect - wegwerpcamera's

Pagina: 1
Acties:
  • 687 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Matched: bullet, time
Hallo,

Ik wil vóór maart een film(pje) afhebben voor het jaarlijkse filmfestival bij mij op school. Vorig jaar heb ik het gewonnen met een stop-motion filmpje
Hier te vinden: http://www.youtube.com/watch?v=I1BXMYLk7sI

Voor komend jaar wil ik weer een of meer speciale technieken gebruiken om iets unieks af te leveren, en hiervoor wil ik met bijvoorbeeld blue/green-screen gaan werken, 3ds-max en after effects gebruiken voor special effects. Combinaties tussen verschillende programma's, en misschien wel weer stukjes stop-motion kunnen natuurlijk ook.

Als klapper op de vuurpijl heb ik een systeem bedacht voor de welbekende bullettime-acties van matrix, waarin de camera om een stilstaand of nauwelijks bewegend object draait.

Mocht het nodig zijn, dan kan ik het even schetsen (vraag er gerust om!), maar hopelijk kan ik het duidelijk genoeg uitleggen.

Ik koop een 20-tal (of meer) wegwerpcamera's die ik dusdanig uit elkaar haal zodat ze allemaal met 1 knop een foto kunnen maken op hetzelfde moment, ik plaats de camera's in een halve cirkel of een vorm die erop lijkt. En de rest kan ej wel raden: de foto's bij elkaar zetten, in de juiste volgorde achter elkaar afspelen. en je hebt een draaiend effect terwijl het object stilstaat.

nou heb ik hier een paar vraagjes over:

1. Kunnen de fototoestellen zo uit elkaar gehaald worden? toevallig iemand met ervaring? Ik koop natuurlijk vooraf wel een testmodel die ik eerst bestudeer
2. Heeft iemand tips voor verdere special effects? alles is welkom, ik kijk dan zelf of het in te passen is in het verhaal dat nog bedacht moet worden.
3. Verder nog tips?
4. Wat vond men van banaal slippertje, mijn festival-winnende film van afgelopen jaar.

Verder is al het commentaar of eventuele kritiek toegestaan, mits het maar iets met het onderwerp te maken heeft! ik hoop dat iemand me kan helpen.

Edit:

Graag alleen reacties over de technieken die ik kan en/of ga gebruiken, het toekomstig script of verhaal van banaal slippertje 1

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2007 21:08 ]

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 21:03
Geen matches
Dat filmpje was echt lachu. Leuke effecten gebruikt! Dit gaat wel moeilijk worden om te evenaren...

Betreft de camera, volgens mij zijn die wegwerp camera's mechanisch. Je zal dus op elke camera een mechanische aansturing moeten maken... gaat veel werk in zitten.
Het mooiste is een wegwerpcamera die elektronisch de sluiter laat afgaan. Dan ben je namelijk met een relais of een optocoupler een 1 keer klaar. en je timing is veel strakker.

Ik denk persoonlijk dat je het beste een serie camera's van marktplaats kunt plukken, gewoon van die simpele, die wel elektronisch doorspoelen.

• puchelaar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:05
Geen matches
Geen idee of je plan gaat werken, maar aan de hand van je filmpje van vorig jaar, en je plannen voor dit jaar, heb ik nog wel een suggestie; probeer een script(je) te schrijven waar iets meer verhaal in zit. Ik vond 'Banaal slippertje' technisch erg leuk gedaan, en heb me ook bepaald niet verveeld tijdens het kijken, maar het zwalkte een beetje (teveel) in de verhaallijn: 't ging in eerste instantie over de banaan (erg leuk trouwens, die ambulance), daarna over iemand die kan toveren en daarna over een ruzie/achtervolging.
Het had mij meer aangesproken als je één van deze 3 verhalen had genomen, je daaraan had gehouden en naar een soort clou had toegewerkt (en persoonlijk vind ik stop-motion filmpjes dan leuker als er geen mensen in zitten, dus in dit geval een banaanverhaal; ik zat in spanning te wachten op een ziekenhuisscene waarbij de verkleurde bananenschil weer geel zou worden (dokter spuitbus?), gevuld zou worden tot banaan, etc. en daarna wellicht nog een soort ontsnappingsscene terug naar de bomen in Zuid-Amerika of zo. Enfin, je snapt denk ik wat ik bedoel).

Ik heb het idee dat je vooral bezig bent met de techniek, en da's inderdaad erg gaaf om te doen (zeker als het je zo goed lukt als afgelopen jaar), maar ik vind de waarde daarvan altijd enorm toenemen als het ook nog 'nut' heeft.

In ieder geval succes met je nieuwe project, enne, hou ons op de hoogte?

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Geen matches
Tig jaar geleden heb ik voor mijn werk tal van die wegwerpcamera's opengehaald om de filmpjes eruit te halen. Uit diverse heb ik ook de flitsunit gemold. Wilde ik nog wat mee gaan doen, maar is uiteindelijk in de kliko beland :)

De wegwerpcamera's zijn mechanisch aangestuurd. Daarmee krijg je nooit goede beelden die allemaal op hetzelfde moment zijn opgenomen. Je zult toch echt voor digitale camera's gaan, zoals een serie Canon 350 op een rijtje. Misschien werken 300, 350 en 400 ook samen. Ik heb weleens een reportage gezien dat ze die gebruikten voor een film.

==
hoi

• Wijnands
  • Laatst online: 28-01 12:12
Geen matches
Banaal slippertje, afgezien van het feit dat jouwbuis de kwaliteit zoals gebruikelijk heeft vern***t. Technisch behoorlijk goed maar, net zoals bij de meeste hollywood produktie's van tegenwoordig, het script kan beter.

http://www.fxguide.com/article323.html
http://www.studentfilmmakers.com/bb/viewtopic.php?t=1105
http://dvinfo.net/conf/showthread.php?t=91648

Wellicht zit hier wat tussen voor je.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:14

ThunderNet

Flits!

Geen matches
Eusebius schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 14:41:
Tig jaar geleden heb ik voor mijn werk tal van die wegwerpcamera's opengehaald om de filmpjes eruit te halen. Uit diverse heb ik ook de flitsunit gemold. Wilde ik nog wat mee gaan doen, maar is uiteindelijk in de kliko beland :)

De wegwerpcamera's zijn mechanisch aangestuurd. Daarmee krijg je nooit goede beelden die allemaal op hetzelfde moment zijn opgenomen. Je zult toch echt voor digitale camera's gaan, zoals een serie Canon 350 op een rijtje. Misschien werken 300, 350 en 400 ook samen. Ik heb weleens een reportage gezien dat ze die gebruikten voor een film.
:P maarjah.. om nou 20x een 350D te regelen.
Nikon F5 kan dit trouwens. Daar kun je meerdere F5's aan elkaar koppelen, om zo volgens de mannen "een nog hogere fps" te halen :P

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd

Geen matches
Antwoord van 4: MASTERLIJK. Het zullen ook weer eens geen tweakers zijn.
Ik zal dit topic zeker gaan volgen.
Omdat ik later ook technische Special effects wil doen (Ik Heb echt veel te veel Mythbusters gezien) 2

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:52

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Geen matches
Denk ik te eenvoudig, of is het niet handiger als je je object op een of andere manier fixeert "ophangen aan touwtje"? Vervolgens de opnames met één toestel maken, steeds vanaf ander standpunt en uiteindelijk de touwtjes weg-soepen?

Zo zit je ook niet met het probleem dat de andere 20 camera's per ongeluk in beeld staan / vreemde schaduwen opleveren.

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Verwijderd

Geen matches
Geen touwtje, visdraad dat zie je Bijna niet.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Geen matches
Je zou natuurlijk een heel uitgebreide "rig" kunnen maken waar je bijvoorbeeld onder "hoge snelheid" een actuator laat "schieten" die vervolgens met pennetjes het mechaniek van de fototoestellen laat triggeren.

Dan zul je dus een soort halve-cirkelvormige stellage moeten maken waar alle camera's in komen te hangen, inclusief alle pennetjes en het geleidingssysteem voor de actuator die je bovenlangs laat knallen.

Al met al heel wat werk :P

Je zou ook heel wat film-rolletjes aan elkaar kunnen 'plakken' cq. bevestigen (in een donkere kamer), een halve-cirkelvormige lichtdichte 'camera' maken waarbij je een 'slit'-sluiter voor de film monteert. Vervolgens sloop je al die lensjes uit de wegwerpcamera's en monteer je die op exact de goeie positie voor de film. En als 'opname' laat je de sluiter (die dus bestaat uit een 'slit', weet 't Nederlandse woord zo snel ff niet :+) van links naar rechts over de film bewegen, waarbij je dus in de tijd dat de sluiter van links naar rechts beweegt de opname maakt.
Alleen krijg je dan dus eigenlijk geen stilstaande frames, maar één frame, waarbij ín dat frame het onderwerp beweegt. Continu. :P Geen idee of dat nog goeie filmpjes oplevert en sowieso in de praktijk niet te realiseren lijkt me :P

[ Voor 47% gewijzigd door Osiris op 22-09-2007 21:04 ]

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Geen matches
De 300/350/400D heeft gewoon een maak-contact om de foto te maken. In feite kun je die dus allemaal aan elkaar knopen (danwel galvanisch gescheiden denk ik) om tegelijkertijd een foto te laten maken. Dat kan natuurlijk bij veel dSLR's ook met een draadloze afstandsbediening. Ik heb wel eens zo'n rig van camera's gezien. Daar ging het om een stuk of 50 camera's in een halve cirkel gemonteerd.
Als je al die camera's ervoor hebt kun je erg gave effecten maken :)
(Ik denk bijv. aan een schakelingetje rond de 4017 IC die elke output ook 1 voor 1 hoog kan maken en dat binnen een instelbare tijd, 0,1seconde ofzo)

• Eusebius
  • Niet online
Geen matches
ThunderNet schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 20:25:
[...]

:P maarjah.. om nou 20x een 350D te regelen.
Nikon F5 kan dit trouwens. Daar kun je meerdere F5's aan elkaar koppelen, om zo volgens de mannen "een nog hogere fps" te halen :P
Met wat voor een fps? 25 fps is dan euh slechts 0,8 seconde! Je hebt er idd een stuk of 50 nodig.

Nogmaals, met mechanische sluitering krijg je nooit een exacte foto op hetzelfde moment.

==
hoi

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Geen matches
Eusebius schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 23:52:
[...]

Met wat voor een fps? 25 fps is dan euh slechts 0,8 seconde! Je hebt er idd een stuk of 50 nodig.

Nogmaals, met mechanische sluitering krijg je nooit een exacte foto op hetzelfde moment.
Je drukt op 1 de sluiter in, en dan gaan ze op alle aan elkaar gekoppelde F5's tegelijk af :)
x de 8 fps die een F5 haalt :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal hardstikke bedankt voor de reacties. Ik zal jullie op de hoogte houden van het project. Het hoeft pas begin maart ingeleverd te worden dus ik heb veel tijd om eraan te werken. Dus complexe dingen zijn ook nog mogelijk.

Bedankt voor het commentaar op banaal slippertje, ik zal kijken of ik een beter script kan schrijven, al ben ik inderdaad meer met de filmtechniek bezig, en probeer ik er veel spontane humor in te verwerken, zoals in banaal slippertje.

voor de volgende film:
20 dSLR's kopen lijkt me beetje aan de dure kant voor het project. Ik gok dat we een maximumbudget van 100 tot 200 euro hebben. En we willen de kosten eigenlijk zo laag mogelijk houden! voor banaal slippertje hebben we alleen geld uitgegeven aan een 10-tal bananen.

Ik weet nog niet precies wat voor object in wil gaan filmen voor het genoemde effect. Dus als het om een vast non-menselijk object gaat kan ik het eventueel met een camera filmen, maar ik voel er het meeste voor om het met een mens te doen tijdens bijvoorbeeld een sprong, als ik het me voor ga stellen denk ik dat dat het leukste effect geeft.

Ik zal komende week een wegwerpcamera kopen en de mogelijkheden bekijken, hier zal ik nog wel foto's van posten! Eventueel ga ik op zoek naar alternatieven of andere wegwerpcamera's waar de mogelijkheden beter zijn.

Heeft iemand nog tips en/of ideeen voor andere effecten? Want deze bullettime kan je natuurlijk geen hele film mee maken! Ik ben kort geleden begonnen met 3ds-max en ik denk dat ik ook wel simpele objecten/animaties tegen een green/blue-screen kan invoegen in de film. En misschien nog een paar stop-motion ideeen, aangezien banaal slippertje nog lang niet alle mogelijkheden van stop-motion heeft uitgebuit!

edit: Voor het bullet-time effect denk ik dat 20 camera's genoeg is. Met 25 fps haal ik dan wel 0,8 seconden, maar dit is zonder dat het echt opvalt terug te schroeven naar iets van 18 tot 19 fps. Vooral als je softwarematig de beelden tussen de frames laat berekenen en opvullen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2007 21:36 ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:48
Kan je niet een constructie maken waarbij de camera gedraait wordt over een rails ofzo?

Dan hoef je maar 1 camera te hebben, dat scheelt. Bovendien kan je dan op meer graden van de ronding een foto maken zodat je een vloeiender bullet-time hebt.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Eusebius
  • Niet online
@Thundernet: maar als je een appel in de lucht wil laten vallen met Bullet-time matrix effect, dan heb je er niets aan. Want het effect is, dat er beweging is, terwijl het object stil staat. Dat lees ik in de FP:
zodat ze allemaal met 1 knop een foto kunnen maken op hetzelfde moment
Dus je moet per frame een aparte camera hebben om de beweging erin blijft.

@Ramon: dat geldt dus ook voor een railsconstructie. Hoe snel de camera ook gaat, je zult 'de appel' zien vallen.

@arumes: nee, je moet de dslr's niet kopen, maar lenen. Desnoods maak je van de eigenaren een matrix achtig filmpje als dank (dat ze één voor één even mogen springen :D) filmpje mogen de eigenaren

==
hoi

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Ik zal kijken hoever ik kom met lenen in omstreken, maar ik vermoed dat 20 dslr's aan de hoge kant word, vooral om ze op hetzelfde moment te kunnen lenen!

Stel DAT het me gelukt is, hoe zou de ze dan het beste kunnen koppelen? Is hier een simpele manier voor? Of moet ik tegen de wil van de eigenaren in de toestellen openschroeven?

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Eusebius schreef op zondag 23 september 2007 @ 21:53:
@Thundernet: maar als je een appel in de lucht wil laten vallen met Bullet-time matrix effect, dan heb je er niets aan. Want het effect is, dat er beweging is, terwijl het object stil staat. Dat lees ik in de FP:
[...]
Dus je moet per frame een aparte camera hebben om de beweging erin blijft.

@Ramon: dat geldt dus ook voor een railsconstructie. Hoe snel de camera ook gaat, je zult 'de appel' zien vallen.

@arumes: nee, je moet de dslr's niet kopen, maar lenen. Desnoods maak je van de eigenaren een matrix achtig filmpje als dank (dat ze één voor één even mogen springen :D) filmpje mogen de eigenaren
Nee, want ze gaan op hetzelfde moment af :) (electronisch gekoppeld)

• Eusebius
  • Niet online
Geen matches
Thundernet, dan snap ik je mss verkeerd.

Stel dat je een appel in de lucht wil laten hangen en daarvoor 20 F5's gaat gebruiken. Op moment t=1 maken ze allemaal een foto, appel valt naar beneden en 0,05 (oid) seconde later, op t=2 wordt de tweede foto genomen etc, zo één seconde lang. Je hebt dan 20 F5's x die een 8 fps hebben = 160 foto's. Op elke serie onderling staat of hangt de appel netjes in de lucht, maar als je een nummer hoger gaat kijken (van t=1 naar t=2) dan is de appel alweer een stukje gevallen.

Of mis ik iets?

==
hoi

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Geen matches
Was er geen software die uit 2 of 3 fotos een bewegend matrixbeeld kon maken?
Dat scheelt al een hele hoop iig.maak je vanuit begin, midden en eindpunt een foto en dan met die software dat effect maken.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-01 13:54

dawuss

gadgeteer

Geen matches
Je kunt het natuurlijk altijd op de "poor man's" manier doen, geheel in stijl met je vorige flimpje krijg je dan een heel geinig effect:

http://video.google.com/v...o=0&type=search&plindex=0

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• SnoeiKoei
  • Laatst online: 19:44

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Geen matches
Maak een rig met gesloopte wegwerpcamera's waarvan je in een volledig donkere kamer alle sluiters open zet. Leen voor de gelegenheid een paar flitsers waarvan je er 1 als master instelt en de rest als slave. 1x flitsen met de hele rig en alle camera's hebben op hetzelfde moment een foto gemaakt!

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
Geen matches
SnoeiKoei schreef op maandag 24 september 2007 @ 08:58:
Maak een rig met gesloopte wegwerpcamera's waarvan je in een volledig donkere kamer alle sluiters open zet. Leen voor de gelegenheid een paar flitsers waarvan je er 1 als master instelt en de rest als slave. 1x flitsen met de hele rig en alle camera's hebben op hetzelfde moment een foto gemaakt!
Dit is denk ik de goedkoopste manier om dit goed te doen... ben je alleen gedoemt tot indoor (of avond) en flitslicht.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Geen matches
Waarom niet met een groene achterwand fot maken en deze uitsnijden en in fotoshop laten roteren en bewegen over je beeld. Of wil je verschilnde camera standpunten?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Het moet inderdaad met vershcillende camerastandpunten, zodat het lijkt alsof de camera om het object heendraait (en de achtergrond natuurlijk ook meebeweegt) terwijl de tijd stilstaat en het object zweeft in de lucht.

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Geen matches
Frogmen schreef op maandag 24 september 2007 @ 11:05:
Waarom niet met een groene achterwand fot maken en deze uitsnijden en in fotoshop laten roteren en bewegen over je beeld. Of wil je verschilnde camera standpunten?
Dan moet je de belichting ook handmatig meedraaien, anders ziet het er niet uit :)

micheljansen.org

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Geen matches
Om eerlijk te zijn kan je denk ik beter tijd steken in een goed script bedenken en voor wat haalbaardere special effects te gaan.
Op deze manier zal het filmpje waarsch alleen nog maar om dat effect gaan (als het je lukt het uitgevoerd te krijgen), ipv een dope filmpje met alleen maar ondersteunende effecten.

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Hallo,

Een beter script hoeft van mij niet persee, het gaat om een filmfestival op een middelbare school, de gemiddelde film heeft de simpelste scripts, en er is bijvoorbeeld ieder jaar wel iemand die een paar 'james-bond acties' filmt en instuurd. Even om het niveau te illustreren.

Daarnaast vind ik juist technische foefjes en special effects iets unieks meegeven, gezien de andere inzendingen altijd normaal gefilmde films zijn zonder special effects. Vanwege de stop-motion techniek en de grapjes in banaal slippertje heb ik gewonnen, en ik voel er veel voor om dat vast te houden.

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-01 21:15

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Geen matches
Verwijderd schreef op maandag 24 september 2007 @ 11:34:
Het moet inderdaad met vershcillende camerastandpunten, zodat het lijkt alsof de camera om het object heendraait (en de achtergrond natuurlijk ook meebeweegt) terwijl de tijd stilstaat en het object zweeft in de lucht.
mij ljikt juist dat de achtergrond stil moet staan ipv meebewegen. Als je hem mee zou laten draaien, lijkt het alsof het poppetje om zijn as draait in stil staande tijd, en dat is juist wat je niet wil lijkt mij?

En over script versus technieken: het accent moet zeker op de techieken liggen, maar er mag inderdaad wel veel meer verhaal lijn in. moet ook niet zo moeilijk zijn toch? Denk aan de mastermovies, simpel rechttoe rechtaan verhaal maar wel leuke technieken/origineel.

Vorige filmpje was erg leuk,m aar door de ontbrekende verhaal lijn erg snel saai en zat je meer te wachten op nieuwe technieken ipv het filmpje zelf te kijken.

Succes i.i.g.

T60P Widescreen

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-01 16:48

Garyu

WW

Seesar schreef op maandag 24 september 2007 @ 16:18:
[...]

mij ljikt juist dat de achtergrond stil moet staan ipv meebewegen. Als je hem mee zou laten draaien, lijkt het alsof het poppetje om zijn as draait in stil staande tijd, en dat is juist wat je niet wil lijkt mij?
Ik neem aan dat we allemaal wel weten wat met bullet-time effecten bedoeld wordt. De achtergrond moet op de juiste manier bewegen t.o.v. het object.. zie motion parallax.
En over script versus technieken: het accent moet zeker op de techieken liggen, maar er mag inderdaad wel veel meer verhaal lijn in. moet ook niet zo moeilijk zijn toch? Denk aan de mastermovies, simpel rechttoe rechtaan verhaal maar wel leuke technieken/origineel.
Een leuk verhaal plus leuke technieken is betere film :).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Verwijderd

Geen matches
En als je nou een hogesnelheidsfilmcamera over een rails langs het te filmen opject laat lopen (snel)?

• SnoeiKoei
  • Laatst online: 19:44

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Geen matches
Verwijderd schreef op maandag 24 september 2007 @ 16:24:
En als je nou een hogesnelheidsfilmcamera over een rails langs het te filmen opject laat lopen (snel)?
Kom dan ook met concrete aanwijzingen voor waar je met zo'n klein budget een hoge snelheidscamera en rails vandaan haalt :o

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:16

Geckoo

Good news, everyone!

Geen matches
contact op nemen met een fototoestel fabrikant?
misschien dat ze het idee ondersteunen en misschien mee willen helpen.

beetje reclame is zo gehaald.

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Geen matches
Ik weet niet wat je van plan was wat betreft locatie , maar als je het binnen doet zou je iets kunnen bouwen op een draaischijf en dan de camera stilhouden bv.
Dus in plaats van de camera bewegen het object bewegen om daarna met blue/green screen in te vullen.

En anders is het misschien wel te regelen met een fotozaak dat je er 20 koopt met een vorm van terugkoopgarantie voor een 10% lager bedrag als je de camera`s binnen een maand terug brengt.

[ Voor 50% gewijzigd door enchion op 24-09-2007 16:48 ]

How do you save a random generator ?

• jaapgvk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-06-2024

jaapgvk

dus...

Matched: time
Ik heb zelf ook eens een keer zoiets geprobeerd. We moesten voor een weekendje met groepjes een korte film maken en ik had toen the matrix. Ik heb toen een soort van draaischarnier gebouwd met daarop een staander waar ik een kleine mini-dv camera op heb gemonteerd.

Draaischarnier was echt zero-budget met allemaal gevonden rommel in elkaar gezet en heel erg slap (kon maar net het gewicht van de camera houden) dus het ziet er niet uit (zweverig)

Maargoed, door de camera met een flinke snelheid te draaien krijg je een soort van slow-motion-bullit-time effect. (hoe sneller je hem draait, hoe meer slow-motion uiteraard)

Slechte camera, slechte draaischjif, slechte belichting, te langzaam gedraaid maar het geeft misschien wel een beetje een idee hoe het er uit kan zien:
http://www.youtube.com/watch?v=mPSTZFljz38
(rond 11:30 heb je het shot)

Met aparte fotocamera's zal het er uiteraard 100x beter uitzien, maar gezien je budget zou dit misschien ook een optie kunnen zijn.

Op zich...

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Ik ga morgen een wegwerptoestelletje uit elkaar halen, mocht dat iets opleveren dan zal ik mijn plan daarvoor posten met eventueel wat screenshots van de gesloopte camera om het idee te verduidelijken! 2 mogelijkheden hiermee:
1. De donkerkamer waar het diafragma constant openstaat en er 1 keer geflitst wordt op het moment dat er bijvoorbeeld iemand springt.

2. Gekoppelde wegwerpcamera's die in een rig zitten en (bij voorkeur) electronisch via 1 schakelaar te triggeren zijn, en eventueel via een mechanisch systeem die nagenoeg gelijktijdig de afdrukknopjes indrukt.

Mocht een wegwerpcamera toch minder geschikt lijken, dan ga ik andere manieren overwegen, zoals Jaapgvk al demonstreerd in zijn matrix filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=mPSTZFljz38 @ 11:30)
En ik zal kijken of ik eventuele sponsors kan krijgen voor een hoger budget, en misschien wel een rig met >20 dSLR camera's.

Wat anders een methode zou kunnen zijn is wat er in het volgende filmpje gemaakt word:
http://www.youtube.com/watch?v=VAaVc3ivCFk

Of deze methode:
http://www.youtube.com/wa...E_00&mode=related&search=

Alleen kan je hier dus geen springend persoon mee vastleggen waar de camera omheendraait terwijl de tijd stil lijkt te staan. Maar wel een soort van slow motion.

Verder ga ik kijken of het mij lukt om lightsabers of kamehameha effecten in After effects na te bootsen, op youtube staan hier genoeg turtorials van dus daar maak ik me geen zorgen over. Eventueel iets met 3dsmax tegen een groene achtergrond, en er in After Effects een schaduw bij maken lijkt me ook mogelijk (denk aan een UFO of iets dergelijks)

Zoals sommigen al merken focus ik nu vooral op technieken, afhankelijk van de mogelijke technieken die ik kan gebruiken, maak ik een script. Als ik bijvoorbeeld een UFO kan maken die er eenb eetje realistisch uitziet, ga ik kijken of ik daar een verhaal omheen kan bedenken. Graag heb ik daarom dat er vanaf nu meer over de technieken gepraat wordt en minder over het toekomstig script of het verhaal van banaal slippertje 1! Hartelijk bedankt alvast!

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Ik heb besloten om af t ezien van een Rig aan (wegwerp-)camera's en ben gaan nadenken over andere manieren om het te doen, ik ben het positiefste over de draaischijfmethode, de persoon waar het shot van gemaakt word, zit op een draaischijf en draait rond terwijl het gefilmd wordt, hij houdt zich zo stil mogelijk.
Dit gebeurd allemaal tegen een bluescreen of greenscreen (dat laatste werkt het beste) en dan film ik met dezelfde draaisnelheid een boog op de plek waar de persoon na de montage zou komen te hangen. Komend weekend ga ik in ieder geval een paar dingetjes uitproberen wat betreft special effects, maar of ik aan de bovengenoemde techniek toekom weet ik nog niet, dat is afhankelijk of ik tegen die tijd een fatsoenlijk greenscreen heb (gemaakt).

• LieveNiels
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-01 22:01

LieveNiels

On Fire

Geen matches
Is het dan niet een idee om gewoon 1 camera te gebruiken, en die via een rails (of een andere vaste route) steeds om de zoveel cm een foto maakt terwijl het onderwerp stil blijft zitten? Is een soort van omgekeerde stop-motion maar veroorzaakt wel het gewenste effect. Kost niks om te proberen.

[ Voor 4% gewijzigd door LieveNiels op 25-09-2007 20:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Daarmee kan ik bijvoorbeeld geen springend persoon in de lucht vastleggen (tenzij de persoon in kwestie per foto steeds op exact hetzelfde punt weet te springen, maar lijkt me niet echt haalbaar) Bij een greenscreen kan ik het wel zo laten lijken.

• LieveNiels
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-01 22:01

LieveNiels

On Fire

Geen matches
aha, je had het net over een draaischijf waar iemand op stil moest zitten. Dan zou dit goed kunnen. Objecten in mid-air is inderdaad een ander verhaal.

Verwijderd

Geen matches
Als je toch voor een enkele (video) camera wilt gaan, heb je misschien hier wat aan:
http://ryanw.michaelfrisk.com/pwr/project_white_rabbit.html

Overigens vind ik dit ook wel een interessant onderwerp, zou er zelf ook wel eens wat mee willen knutselen :).

• enchion
  • Niet online
Geen matches
Misschien is behalve de camera op rails rond de persoon te draaien het ook leuk als iemand springt de camera met de zelfde snelheid omhoog en omlaag of andersom te laten gaan .
Dus een verticaal stukje rails 1 camera en een touwtje aan de voet van degene die springt.

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Hoe kan ik de rails het makkelijkste bouwen? Want een cirkelvormige rails kom je zo 1,2,3 niet tegen!

• abrakadaver
Geen matches
gordijnrails is wel in die vorm te krijgen.

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 15:42

Gutteguttegut

CEO of TFD

Geen matches
Waarom dSLR's gebruiken?
Ik denk dat een aantal minDV video camera's goedkoper is...heb je meteen een heleboel filmpjes wat weer makkelijk editten.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Geen matches
Wat is trouwens de resolutie waarop het uiteindelijke filmpje moet verschijnen? Als die namelijk niet te hoog is (YouTube resolutie bijvoorbeeld), kun je best een sloot webcams kopen en alsnog het oorspronkelijke plan uitvoeren. Die dingen kosten tegenwoordig niks meer: http://tweakers.net/price...Field=prijs&orderSort=asc

Overigens ben ik erg onder de indruk van dat project white rabbit!

micheljansen.org

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:19

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Geen matches
20 dSLR's kopen is idd niet echt haalbaar. Maar voor dergelijke projecten moet je gewoon creatief dingen 'regelen', niet kopen :)

Ik zou haast zeggen: regel een locatie die een beetje goed bereikbaar is en fix een meeting van 20+ tweakers die allemaal hun Nikon D40/D50/D70/D80 meenemen met enigzins vergelijkbare objectieven en minstens 1 ml-l3 remote. Of een canon variant op die setup?

Van te voren een stellage fixen waar het vereiste aantal statief koppen op de juiste plek zit en dan is het een kwestie van camera's op hun plek schroeven, instellingen fixen, onderwerp op z'n plek, remote in de aanslag en gaan? Daarna even de geheugenkaartjes uitlezen en klaar ben je.

Nadeel is dat je het dan wel in één dag(deel) moet fixen en het dus minder makkelijk is om achteraf nog even iets opnieuw te doen, maar als je alles goed voorbereid is het misschien een optie?

[ Voor 10% gewijzigd door Orion84 op 26-09-2007 11:06 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Resolutie moet uiteindelijk en PAL resolutie worden (720 x 576) Webcams zie ik niet zo zitten, want zelfs de cams die de resolutie halen geven geen mooi beeld vanwege slechte lensjes en dergelijke, en verder zou ik ook niet weten hoe ik van minstens 20 webcams tegelijk beeld moet vastleggen.

Ik ga kijken of ik een fatsoenlijkere videocamera kan regelen, ik zit nu aan een limiet van 25fps vast, maar als ik een betere camera kan krijgen/lenen die tot 60 fps (non-interlacing) komt, dan kan ik eventueel the white rabbit project na proberen te maken.

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:49
Geen matches
Dat wordt T.net 350D bijeenkomst om hem te helpen ;)

• Garyu

Garyu

WW

Geen matches
__xeno__ schreef op woensdag 26 september 2007 @ 22:47:
Dat wordt T.net 350D bijeenkomst om hem te helpen ;)
Inderdaad, moet toch te doen zijn? :)

Lijkt me wel een gaaf projectje om even op te zetten. de meeste mensen zullen wel een kitlens o.i.d. hebben liggen. Je zal je wel moeten beperken tot of Canon of Nikon denk ik, maar volgens mij zou het moeten kunnen lukken om 20 dslrs bij elkaar te krijgen :D.

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Dat valt wel te overwegen, zo te zien zijn er binnen deze topic al een paar enthousiastelingen die er wel iets in zien! Ik (eignelijk mijn vader) heb zelf een canon 300D met kitlens, en een canon 400D met kitlens, volgens mij is dat ook nog wel te combineren. van kennisen en vrienden kan ik eventueel ook nog iets regelen, en dan gok ik dat er hier nog wat mensen nodig zijn!

Weet iemand toevallig waar ik genoeg statief-voetjes vandaan kan halen? Laat ik optimistisch doen en uitgaan van een stuk of 25 tot 30 exemplaren. Ik heb zelf 1 fatsoenlijk statief met afdraaibaar voetje, die dus gebruikt kan worden. Maar verder dan dat kom ik niet. En het lijkt mij wel verstandig om dat vooraf te doen, zodat de tweakers die op komen dagen hun toestel in 1 draai vast kunnen zetten en niet nog moeten knutselen met hun eigen voetje aan de constructie.

• abrakadaver
Geen matches
Je kan gewoon moertjes kopen met dezelfde draad als een camera-aansluiting.

Zo'n meeting moet ook wel te doen zijn toch?

Ik denk dat je met de meeste 1,6x canon camera's in RAW wel een gelijkwaardig beeld moet kunnen krijgen. kwestie van 1x een preset maken per model en die steeds toepassen. Daarnaast zou ik dan eerder die 50mm f/1.8 gebruiken ivm foute-zoom-setting-schokjes.

Alleen dan nog die draadontspanners... of heeft die 350d/400d een IR afstandbediening? :D

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
ja zulke moertjes kunnen inderdaad ook bedacht ik me net, weet iemand de exacte diameter? Ik heb op het moment even geen statief bij de hand om het te meten. Wat bedoel je met die 50mm f/1,8 ? een alternatief op de kitlens? Of gewoon de zoomstand van de kitlens?

Mocht je een alternatief op de kitlens bedoelen dan betwijfel ik of dit werkt, gezien iedereen vast wel een kitlens heeft, maar niet allemaal dezelfde alternatieve lens. Foto's in RAW is inderdaad ook een goed plan, daarmee zijn verschillende canon's vast wel mogelijk, even alles mooi resizen tot hetzelfde formaat en belichtingsinstellingen gelijk zetten.

Volgens mij heeft bijna elke canon een IR functie, weet iemand dit te bevestigen?

• APClll
  • Laatst online: 22:52

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Geen matches
Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2007 @ 18:30:
ja zulke moertjes kunnen inderdaad ook bedacht ik me net, weet iemand de exacte diameter?
1/4 inch UNC ( = "Amerikaans normaal-grove schroefdraad" ), te koop bij de betere ijzerwinkel, of mechanisatie bedrijven. Bedrijven die zit-grasmaaiers repareren zullen ze ook wel hebben.

Het zou ook 1/4 BSW kunnen zijn, ik kan hier niet de "tophoek" van de schroefdraad meten. Daar is over het algemeen iets moeilijker aan te komen.

Voor 't geval je zelf wilt meten:
http://www.vdwalle.com/knowledgebase/draad/1c.htm
http://www.borifa.be/techinfo/draadsoorten.htm

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-01 23:21
Geen matches
Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2007 @ 18:30:
Wat bedoel je met die 50mm f/1,8 ? een alternatief op de kitlens? Of gewoon de zoomstand van de kitlens?
De 50mm F/1.8 is een prime (niet een zoomer) van ~90 Euro.

Een (amateur) Canon user die ook maar een klein beetje goed bezig is heeft er wel een liggen.

Een prime, zodat niet perongeluk de zoom iets afwijk, dus een camera noot een grotere/kleinere FOV kan hebben.

Pentaxiaan

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Mijn vader heeft bijv. een 300d en een 400d, maar niet de genoemde lens, (laat staan 2!), dus ik denk toch dat de kitlens een beter idee is. Alle camera's volledig uitzoomen en desnoods achteraf croppen. Dan is er nog steeds kans op kleine FOV verschillen, maar dat is desnoods ook nog weg te werken/croppen.
Als ik een stuk of 20 (liefst meer!) man met een 300d, 350d of 400d kan optrommelen, denk ik niet dat ze allemaal deze lens hebben, of ervoor willen aanschaffen.

Verwijderd

Geen matches
Verwijderd schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 21:59:
Mijn vader heeft bijv. een 300d en een 400d, maar niet de genoemde lens, (laat staan 2!), dus ik denk toch dat de kitlens een beter idee is. Alle camera's volledig uitzoomen en desnoods achteraf croppen. Dan is er nog steeds kans op kleine FOV verschillen, maar dat is desnoods ook nog weg te werken/croppen.
Als ik een stuk of 20 (liefst meer!) man met een 300d, 350d of 400d kan optrommelen, denk ik niet dat ze allemaal deze lens hebben, of ervoor willen aanschaffen.
my guess is dat er veeeel meer mensen een 50mm hebben dan een kitlens. als je er een beetje verstand van hebt dan koop je een body en daarbij je lenzen, en geen body met kitlens.
de 50mm is voor zijn prijs een prachtig stukje optica! en dat kan je van de kitlens nou niet echt zeggen..

wat ik mij afvraag is als je de camera's allemaal automatisch gaat laten scherpstellen, ga je het verschil in de afwijkingen per camera dan niet zien?

• Garyu

Garyu

WW

Geen matches
Verwijderd schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 14:28:
[...]

my guess is dat er veeeel meer mensen een 50mm hebben dan een kitlens. als je er een beetje verstand van hebt dan koop je een body en daarbij je lenzen, en geen body met kitlens.
de 50mm is voor zijn prijs een prachtig stukje optica! en dat kan je van de kitlens nou niet echt zeggen..
Je denkt serieus dat de meeste mensen die een 350d/400d kopen wél een 50mm hebben en géén kitlens :?.
wat ik mij afvraag is als je de camera's allemaal automatisch gaat laten scherpstellen, ga je het verschil in de afwijkingen per camera dan niet zien?
Je hebt uiteindelijk een framerate van 25fps o.i.d. Ik denk niet dat je daar de minimale afwijking in AF gaat merken..

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-01 23:21
Geen matches
Garyu schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 18:14:
[...]
Je denkt serieus dat de meeste mensen die een 350d/400d kopen wél een 50mm hebben en géén kitlens :?.
Als iemand een beetje nadenkt/onderzoek heeft gepleegt voor aanschaf wel ja, maar in realiteit zijn de 350D en de 400D altijd "My first dSLR" bij mensen zonder enige lens ervaring.

De 50mm F/1.8 is ongeloofelijk veel value for money, die kit lens valt echt totaal in het niets in comparison.

Pentaxiaan

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Als ik om me heenkijk naar mensen met 300d, 350d of 400d, dan zit daar minstens 8 van de 10 keer een kitlens op. Maar misschien is dat hier in tweaker-wereld anders.

• enchion
  • Niet online
Geen matches
Je wil het toch naar PAL schalen dus wat boeit die lens nou , je ziet het extra detail toch niet en
op een paar meter afstand 1mm verschil in focus vanwege zoomafwijkingen zie je toch niet want je ziet het beeldje toch maar 1/28 ste van een seconde.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:41

LauPro

Prof Mierenneuke®

Geen matches
Hmm, interessant. Toevallig heb ik het een paar maanden terug met iemand over gehad, ik heb toen een opzetje gemaakt hoe dit te doen zou zijn. We kwamen op ongeveer 1000-1500 euro uit en dan met budgetcamera's en een rail. Die rail is een stuk metaal die gebogen is in de juiste vorm (door een bedrijf, was +/- 150 euro). Daar zitten dan mouting punten op zodat je de camera's erop kan zetten. De rest van de kosten zaten hem dan in de cams/aansturing, zal even kijken wel model het was.

Dit is natuurlijk niet zo'n mooi beeld als je professionele camera's gebruikt (maarja, het is een kort effect). Ik snap echter niet helemaal waarom je dSLR's hiervoor in zou moeten zetten :? (als je ze kan regelen is het ok, maar niet verplicht). Het zal toch een beetje experimenteren zijn om alle cams goed af te stellen.

edit: verder zijn er natuurlijk zat professionele bedrijven die zoiets op 1 35mm film ofzo schieten.

[ Voor 9% gewijzigd door LauPro op 29-09-2007 22:27 ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:19

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Geen matches
LauPro schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 22:17:
Hmm, interessant. Toevallig heb ik het een paar maanden terug met iemand over gehad, ik heb toen een opzetje gemaakt hoe dit te doen zou zijn. We kwamen op ongeveer 1000-1500 euro uit en dan met budgetcamera's en een rail. Die rail is een stuk metaal die gebogen is in de juiste vorm (door een bedrijf, was +/- 150 euro). Daar zitten dan mouting punten op zodat je de camera's erop kan zetten. De rest van de kosten zaten hem dan in de cams/aansturing, zal even kijken wel model het was.

Dit is natuurlijk niet zo'n mooi beeld als je professionele camera's gebruikt (maarja, het is een kort effect). Ik snap echter niet helemaal waarom je dSLR's hiervoor in zou moeten zetten :? (als je ze kan regelen is het ok, maar niet verplicht). Het zal toch een beetje experimenteren zijn om alle cams goed af te stellen.

edit: verder zijn er natuurlijk zat professionele bedrijven die zoiets op 1 35mm film ofzo schieten.
Omdat de meeste dSLR's standaard al mogelijkheden bieden om op afstand bediend te worden. Zodat je daar geen mechanische constructies of iets dergelijks voor hoeft te gaan bouwen. En ik gok dat het aanschaffen van 20 compact camera's net zo goed buiten budget ligt als het aanschaffen van 20 dSLR kits. Dus als je dan toch camera's moet 'regelen' dan kan je net zo goed voor dSLR's gaan, al was het alleen maar omdat je dan zeker weet dat het bedienen op afstand goed werkt en je uit RAW files ook beter de mogelijkheid hebt om de verschillende frames gelijk te trekken qua belichting, kleur etc.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Geen matches
Orion84 schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 22:48:
Omdat de meeste dSLR's standaard al mogelijkheden bieden om op afstand bediend te worden. Zodat je daar geen mechanische constructies of iets dergelijks voor hoeft te gaan bouwen. En ik gok dat het aanschaffen van 20 compact camera's net zo goed buiten budget ligt als het aanschaffen van 20 dSLR kits. Dus als je dan toch camera's moet 'regelen' dan kan je net zo goed voor dSLR's gaan, al was het alleen maar omdat je dan zeker weet dat het bedienen op afstand goed werkt en je uit RAW files ook beter de mogelijkheid hebt om de verschillende frames gelijk te trekken qua belichting, kleur etc.
Als het om die features gaat agreed maar dat staat los van het dSLR zoals je zelf ook aan geeft. Mocht je goedkope camera's (max 50 euro) hebben dan kan je makkelijk modificeren voor zo'n project.

Die rail is het minste probleem denk ik, dus als iemand een meeting kan organiseren met 20 mensen die min of meer dezelfde body/optic hebben dan kan is het al voor elkaar.

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
zelfs met camera's van 50 euro p/s ligt het buiten budget, wegwerpcamera's waren de enige die binnen budget lagen, maar gezien daar mechanische constructies voor gebouwd moeten worden heb ik daar vanaf gezien.

Wat betreft dSLR's is het wat Orion zegt. Deze kan je standaard vanaf afstand een foto laten maken. Dus zet de camera's in positie, druk op 1 knop van een afstandsbediening en je hebt je plaatjes.

De rails/constructie waar de camera's op komen te staan kan ik zelf maken, het is dan alleen nog even kijken wat voor lenzen er gebruikt gaan worden. Persoonlijk denk ik dat er wat betreft 300d 350d en 400d meer kitlenzen zijn dan de genoemde 50mm lens. Omdat deze camera's de instapmodellen zijn. Ieder persoon die denkt goede foto's te kunnen maken kopen deze camera's omdat ze groot en professioneel overkomen, de lenskeuze valt dan voor de meesten op onbekend terrein. De meesten denken er niet eens overna, een andere groep denkt "dan zal de lens die canon meelevert wel goed zijn". En de slimmere mensen kopen WEL een goede lens.

Ik vermoed dat de meeste eigenaren een kitlens hebben, maar misschien ligt dat percentage hier op tweakers heel anders.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-01 10:26
Tonio schreef op maandag 24 september 2007 @ 11:58:
Om eerlijk te zijn kan je denk ik beter tijd steken in een goed script bedenken en voor wat haalbaardere special effects te gaan.
Op deze manier zal het filmpje waarsch alleen nog maar om dat effect gaan (als het je lukt het uitgevoerd te krijgen), ipv een dope filmpje met alleen maar ondersteunende effecten.
om eerlijk te zijn, can't agree less. Je kan wel heel spannend gaan doen met een bullet-time matrix effect, maar om dit echt goed uit te voeren ben je _veel_ voorbereiding kwijt. Ook met dSLRs, je moet namelijk die fotos precies achter elkaar timen. Gespecialiseerde bedrijven hebben hier (doen 't ook met dSLRs al veel moeite mee)..

Dus, zorg voor andere effecten en knap camera werk, das al vaak meer waard dan een effectje..

|>

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Geen matches
Verwijderd schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 23:18:
zelfs met camera's van 50 euro p/s ligt het buiten budget, wegwerpcamera's waren de enige die binnen budget lagen, maar gezien daar mechanische constructies voor gebouwd moeten worden heb ik daar vanaf gezien.
Met wat oude telefoonrelais zou je dit relatief makkelijk kunnen doen denk ik. En die 50 euro was even uitgaande van het opstel dat ik had gemaakt.
Wat betreft dSLR's is het wat Orion zegt. Deze kan je standaard vanaf afstand een foto laten maken. Dus zet de camera's in positie, druk op 1 knop van een afstandsbediening en je hebt je plaatjes.
Als het gaat om die functie ben ik het met je eens, en de 350D zou zeker een goede camera zijn maar niet vanwege de dSLR :P dat wilde ik even duidelijk maken.
De rails/constructie waar de camera's op komen te staan kan ik zelf maken, het is dan alleen nog even kijken wat voor lenzen er gebruikt gaan worden.
Ik weet niet precies hoe je dit van plan was. Maar zo'n 350D is +/- 600 gram, 20 stuks maakt dus dik 12 KG. Hiervoor moet je zeker wel een goede, solide, metalen constuctie maken. Je hebt het over 20 camera's, laten we zeggen dat die van 15 mensen vandaag komen. Dan zijn dat dus 15 mensen die allemaal heel zuinig op hun appratuur zijn en die dus ook allemaal zeker willen weten dat je rig niet in tweeën breekt. Er komt best wat spanning op te staan als je bijvoorbeeld die halve cirkel een stukje wil draaien of schuin wilt zetten.
Ik vermoed dat de meeste eigenaren een kitlens hebben, maar misschien ligt dat percentage hier op tweakers heel anders.
Leuke aannames, maar hier kan je niets mee. Denk dat je het beste even een poll kan houden ofzo dan weet je het direct zeker.

@Simon: Natuurlijk moet de rest ook oké zijn, maar die persoon die ik er over sprak wilde het bijvoorbeeld gebruiken in een filmpje van maar 30 reconden. Dan worden de gebruikte effecten natuurlijk veel belangrijker omdat er niet zo heel veel ruimte is voor acteerwerk (gaat om een breakdanser in dit geval).

[ Voor 8% gewijzigd door LauPro op 29-09-2007 23:40 ]

• Technicality
  • Laatst online: 19-10-2025

Technicality

Vliegt rechtsom...

Geen matches
Garyu schreef op donderdag 27 september 2007 @ 09:45:
[...]

Inderdaad, moet toch te doen zijn? :)

Lijkt me wel een gaaf projectje om even op te zetten. de meeste mensen zullen wel een kitlens o.i.d. hebben liggen. Je zal je wel moeten beperken tot of Canon of Nikon denk ik, maar volgens mij zou het moeten kunnen lukken om 20 dslrs bij elkaar te krijgen :D.
Goed punt! :P

• abrakadaver
Matched: time
Simon schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 23:21:
[...]
Ook met dSLRs, je moet namelijk die fotos precies achter elkaar timen.
Of allemaal tegelijk laten afgaan, stuk makkelijker. Ligt er wel een beetje aan welk effect je wil bereiken... als je het camerastandpunt door de tijd wil laten bewegen zal je ze inderdaad na elkaar moeten laten afgaan. Als je de tijd wil stilzetten op het moment dat je het camerastandpunt gaat draaien kan je ze allemaal tegelijk laten afgaan. (en evt allemaal tegelijk aan een burst laten beginnen).

De suggestie van die 50mm was inderdaad dat je geen verkeerde zoomstand kunt kiezen, maar die kitlensjes op 55mm of 18mm kan natuurlijk ook. In principe maakt het niet zo veel uit, gewoon wat het meeste beschikbaar is. (hoewel de depth of field controle van die 50mm natuurlijk wel veel cooler is, maakt het ook lastiger, maar als 't lukt ziet het er wel heel vet uit) :)

Hier op tweakers zijn denk ik wel veel mensen met zo'n 50mm prime te vinden, als je in andere kringen gaat zoeken zal de kitlens waarschijnlijk beter beschikbaar zijn.

• paQ
  • Laatst online: 01:15

paQ

Geen matches
Ik weet niet of het idee al genoemd is:

wanneer je niet sterk afhankelijk bent van de achtergrond (lees: zoek een neutraal iets) zou je met veel oefenen iemand een keer of 20 hetzelfde laten springen / vallen.
Dit is haalbaarder dan het lijkt.

Wanneer je dit telkens filmt vanuit je op dat moment gewenste pan, dan heb je de basis al gelegd. Vanaf daar is het veel editten. Met een 20 shots vul je toch bijna een seconde;

Wat grappig hiervan is, is dat je er ook voor kunt kiezen dat de val wel doorzet (in slow motion welliswaar). Je hebt immers vanuit elke hoek een bewegend shot. Om het effect dan wat te rekken, leg je wat masking punten aan in de frames en morph je (al bewegend op de clip's eigen tijdlijnen) van frame naar volgend frame.

Als je het goed wilt laten slagen, zorg dan voor een cam met progressive chip, of in ieder geval een frame-mode. Het zijn zuivere frames die je wilt hier, en geen tig interlaced beelden.

[ Voor 32% gewijzigd door paQ op 30-09-2007 00:22 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Dat plan zou ik natuurlijk ook kunnen uitproberen, dat ga ik komende week is doen! Ik weet niet zeker of de videocamera die ik heb progressive kan filmen, dit ga ik even uitzoeken. Misschien lukt het ook wel met de 400d. die kan ook relatief hoge framerates maken.

• paQ

paQ

Geen matches
ja precies

je kan natuurlijk ook een digicam pakken. zover ik weet interlaced die überhaupt niet... toch? :?

• paQ

paQ

Geen matches
sja.....
als je budget hebt....

Afbeeldingslocatie: http://whatisthematrix.warnerbros.com/img/stills_popup1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.pointlesswasteoftime.com/truth/bullettime.jpg
Afbeeldingslocatie: http://sfxmovie.com/sfxmovie/matrix/camera-6.jpg

Pagina: 1