VIA C3 CPU wordt 100+ graden

Pagina: 1
Acties:
  • 329 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-05 13:39

Archimond

Lopende Helpdesk

Topicstarter
De pc van de zwager van mijn neefje wordt direct na het opstarten 100 graden en als je nog programma's gaat opstarten wordt die over de 100 graden.
Ik dacht altijd dat VIA C3 processoren koel waren toch of vindt deze processor dat de zomer nog wel even door mag gaan?

Specificaties van de PC:
CPU: VIA C3 800MHZ (multilplier 6x, FSB 800mhz)
Moederbord: PCChips M789CG (2 ISA, 1CNR, 2DIMM, audio, video, Lan, CPU)
Chipset: VIA VT8622/3 Apollo CLE266
Geheugen: 256MB geen idee welk merk
Videokaart: onboard VIA/S3G Unichrome IGP (32MB)

Screenshot van de temperaturen: Afbeeldingslocatie: http://img222.imageshack.us/img222/7043/naamloos2iv6.th.jpg
Screenshot van de gedetailleerde specificaties: Afbeeldingslocatie: http://img225.imageshack.us/img225/9128/naamloosqd1.th.jpg

De andere onderdelen blijven wel koel, de processorfan op de processorkoelblok draait wel. De pc is verder haast niet vooruit te branden. Het afspelen van Realplayer en Divx bestanden gaat met veel schokken gepaard.
De PC crasht trouwens niet zelfs als die lang aanblijft, maar is wel supertraag.

Het lijkt erop dat er geen goed contact is tussen de processor en koelblok, maar kan het misschien ook de processor zijn dat die een bug heeft?
Zo ziet de processor eruit die op het moederbord zit: http://www.3dnews.ru/documents/10970/03_cooler.jpg
Dus bijna geen koelblok zichtbaar.

[ Voor 23% gewijzigd door Archimond op 22-09-2007 00:30 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-05 14:40
Uberhaupt al gecontroleerd of er wel enige vorm van koeling aanwezig is, en zo ja, of dat goed contact maakt met de processor?

The devil is in the details.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Als die CPU direct bij opstarten al 100 graden is, gok ik eerder op een brakke sensor.
Je kan het vrij snel testen. Als het koellichaam dat de CPU koelt niet meer aan te raken is, ja, dan is die CPU inderdaad erg warm. Als dat koellichaam nog gewoon vast te pakken is, is de geleiding gewoon bagger, of is de sensor brak...

• ruzzel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-05 12:11
ik heb dit mobo ook voor kleine toepassingen.

ik draai op dit mobo nu al 1.5 jaar server 2000 die tevens als router en download server dient.

ik heb de fan eraf gehaald en het koelblok iets vergroot, is nu pasief gekoeld, en niks problemen met de warmte, je kan hem gewoon met de hand beet pakken.

wil graag foto's posten hier, maar ding is in bedrijf en wil niet dat er iets mee gebeurt.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:33
Crasht de PC dan niet ofzo? Meer dan 100°C is inderdaad niet normaal voor deze CPU, volgens de specificaties mag deze maximaal 70°C worden.
Heb je de kast al eens open gedaan en de koeler al eens bekeken? Draait de fan nog? Voel dan ook eens aan het koelblok hoe warm deze is. Warm mag best maar als ie zo warm is dat je hem niet kan vast houden, is het niet goed ;)
Het kan natuurlijk ook zijn dat de uitlezing van de temperatuur volledig verkeerd is. Zeker als het koelblok niet echt heet aan voelt. Kijk ook eens in de BIOS wat de temperatuur is.

edit:
Te laat :P Als het koelblok goed contact maakt en het blokje voelt inderdaad lauw aan dan zou ik me geen zorgen maken.

[ Voor 15% gewijzigd door D-Three op 22-09-2007 00:22 ]

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-05 10:27

DaWaN

'r you wicked ??

Moet je voor de gein eens kijken wat voor een 'koeler' dat moederbord gebruikt. Met een beetje knutselen kun je er al een fatsoenlijke koeler op krijgen en anders kun je er een Zalman NB koeler op zetten :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Verwijderd

Al eens aan gedacht dat Everest gewoon uit z'n nek zwetst?

Als je geen problemen hebt met de PC dan is er toch ook geen reden om aan te nemen dat er iets mis is? Een Epia CPU'tje wordt niet zomaar 100 graden (de boel zal zich veel eerder al uitschakelen) en al helemaal niet direct bij het opstarten.

Software metingen zijn compleet onbetrouwbaar, Everest weet gewoon niet beter en roept zomaar wat.

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Topicstarter
Zo ziet de processor eruit die op het moederbord zit: http://www.3dnews.ru/documents/10970/03_cooler.jpg
Laagvliegerke schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 00:19:
Crasht de PC dan niet ofzo? Meer dan 100°C is inderdaad niet normaal voor deze CPU, volgens de specificaties mag deze maximaal 70°C worden.
Heb je de kast al eens open gedaan en de koeler al eens bekeken? Draait de fan nog? Voel dan ook eens aan het koelblok hoe warm deze is. Warm mag best maar als ie zo warm is dat je hem niet kan vast houden, is het niet goed ;)
Het kan natuurlijk ook zijn dat de uitlezing van de temperatuur volledig verkeerd is. Zeker als het koelblok niet echt heet aan voelt. Kijk ook eens in de BIOS wat de temperatuur is.

edit:
Te laat :P Als het koelblok goed contact maakt en het blokje voelt inderdaad lauw aan dan zou ik me geen zorgen maken.
De PC crasht trouwens niet zelfs als die lang aanblijft, maar is wel supertraag.

Net even in de BIOS gekeken er stond bij de laagste waarde: 48 graden, bij de hoogste 118 graden.
Zal de Sensor dan misschien kapot zijn of heeft de BIOS het ook niet goed?

Vroeger had ik wel eens een VIA C3 500mhz systeem van een kennis opnieuw geinstalleerd, daar gaf de oude Everest Home edition v2.20 wel goeie waardes aan.

[ Voor 90% gewijzigd door Archimond op 22-09-2007 00:40 ]

Verwijderd

Archimond schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 00:27:

Beide compleet normaal voor die VIA CPU, die dingen zijn traaaaaag, maar wel energie zuinig.

Overigens is de CPU met gemak passief te koelen met zo'n Zalman koelertje, zelfs dan komt de temp niet boven de 50 graden (in mijn Epia systeempje, ook een 800mhz, verder helemaal geen koeling en 0 ventilatie)

Sensor hoeft niet stuk te zijn hoor, kan ook gewoon slecht gecalibreerd zijn, een rotte chip op het mobo, een gaar BIOS, een bugje in Everest etc etc etc. De meting klopt gewoon niet.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2007 00:41 ]

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Kijk eens in de bios of je daar de temp kan lezen. ;)

Verwijderd

mad_max234 schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 01:17:
Kijk eens in de bios of je daar de temp kan lezen. ;)
Want de BIOS klopt altijd :+ 8)7

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Makkelijkst is het systeem te draaien met kast open en te kijken wat er aan de hand is. Als je het koelblok aan kan raken zonder gelijk naar de waterkraan te moeten rennen is er niets fout. Als jer dertegen een biopleister nodig hebt..well dan is er iets mis!

There is no place like ::1

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Topicstarter
swampy schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 01:53:
Makkelijkst is het systeem te draaien met kast open en te kijken wat er aan de hand is. Als je het koelblok aan kan raken zonder gelijk naar de waterkraan te moeten rennen is er niets fout. Als jer dertegen een biopleister nodig hebt..well dan is er iets mis!

Dus je kan de koelblok haast niet aanraken.
De koelblok is voelt wel warm, aan maar je verbrandt je vinger er niet aan.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Zegt ik dat? 8)7 Mompelt iets over lezen en begrijpen. :+

Zo kan je een eventuele software fout van everest binnen 1 min uitsluiten. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door mad_max234 op 22-09-2007 02:07 ]

Verwijderd

mad_max234 schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 02:03:
[...]

Zegt ik dat? 8)7 Mompelt iets over lezen en begrijpen. :+

Zo kan je een eventuele software fout van everest binnen 1 min uitsluiten. ;)
BIOS is ook software, daar kunnen dus net zo goed fouten in zitten. (En zitten er vaak ook, hoe vaak wel niet bij BIOS updates staat dat de tempuitlezing is aangepast) Je sluit dan Everest uit, maar komt niet verder aangezien het getalletje in de BIOS ook net zo goed verzonnen kan zijn.

Daarnaast zijn er nog een hoop andere plaatsen waar het mis kan gaan in het temp uitlees proces.

Geloof me maar, die CPU is niet te heet, al zou je er geen koeler op hebben en em continu op 100% laten lopen dan raakt ie nog niet te heet. Het is maar een simpel traag VIA CPU'tje, niets bijzonders, ik heb er zelf ook een paar en er zijn genoeg mensen die het ding zonder enige vorm van koeling draaien (sterker nog, de 500 mhz versie krijgt standaard niet eens een koeler mee en de 800mhz versie krijgt vaak zo'n miniscuul passief prutdingetje).

Het is nu eenmaal een traag beest, je vraagt er teveel van, lagere resolutie divX is te doen met wat software tuning. Realplayer zou ik niet weten, die is vrij zwaar op de CPU en gaat dus waarschijnlijk ook niet werken.

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Moet TRRoads gelijkgeven, om zuinig te zijn is er veel bezuinigt op performance en de VIA CPU is dan ook vaak maar voor bepaald gebruik echt geschikt. De FPU draait bij sommige modellen op halve snelheid en dit zorgt er zo'n beetje voor dat jer niet te veel moet verwachten.

En een 800Mhz Via die 100Graden Celsius doet..dat is alleen te halen als ..well..als je het isoleert inplaats van koelt. Dus de software moet een fout maken!

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Haal het moederbord er een uit, start de pc op en leg je vinger onder het moederbord waar de cpu zit. Als je geen vingerafdruk meer hebt is de cpu idd 100C+

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 02:24:
[...]

BIOS is ook software, daar kunnen dus net zo goed fouten in zitten. (En zitten er vaak ook, hoe vaak wel niet bij BIOS updates staat dat de tempuitlezing is aangepast) Je sluit dan Everest uit, maar komt niet verder aangezien het getalletje in de BIOS ook net zo goed verzonnen kan zijn.
Ja dat snap ik, probeer je nu je eigen goed te praten. :+ Want op jou manier kan je nooit meer iets vertrouwen. 8)7 (Alles kan fouten bevatten, misschien bevat de ijk tempratuur wel een fout, of de atoomklok :+ )

Als in de bios 40 graden staat en in everest 100graden en je verbrand niet je vingers aan het blok. Dan weet ik wel dat de bios er aardig in de buurt zit (en hoeft echt niet 100% te kloppen, is ook nergens voor nodig) en heb ik die 100 graden binnen 1 min van de tafel geveegd en weet ik ongeveer mijn temp ;)

Daar ging het topic toch over. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door mad_max234 op 22-09-2007 13:14 ]

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-05 15:28
Archimond schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 00:10:
De pc is verder haast niet vooruit te branden. Het afspelen van Realplayer en Divx bestanden gaat met veel schokken gepaard.
Een Via is nu eenmaal traag, ze zijn niet gemaakt om als werkstation te gebruiken, en al helemaal niet om video te moeten (de)coderen.
Ze zijn speciaal gemaakt om simpele taken uit te voeren bij een zo laag mogelijk energieverbruik.

Ze hebben eenmaal niet de snelheid om fatsoenlijk divx te kunnen afspelen dus dat lijkt me logisch dat hij hapert...

ook logisch dat hij niet vooruit te branden is, 256 -32mb videomem is nu eenmaal niet genoeg voor windows XP, al helemaal niet als je wat programma's opstart. Hij staat nu waarschijnlijk keihard op zijn schijf virtueel geheugen te gebruiken, en dat kost nu ook eenmaal ook processorkracht.

Oftewel, voor deze doeleinden een ander pc'tje kopen met een simpele desktop processor, i.p.v. een bordje gebruiken wat hier absoluut niet voor bedoeld is....

Verwijderd

Gaat het niet gewoon om graden Fahrenheit. In dat geval is het slechts 38 graden en is er niks aan de hand.

Verwijderd

Maakt everest niet gewoon een fout? Is de CPU niet de aux temp die je ziet?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:25
Volgens mij is dit compleet normaal. Je hebt een VIA CPU die sowieso al traag zijn met programma's die veel CPU kracht eisen (DivX) en je hebt ook nog eens erg weinig geheugen. Doordat je zoweinig geheugen hebt moet de CPU alles zowat opknappen, en juist daar is die VIA cpu niet goed in

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

ThinkPadd schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 18:29:
Volgens mij is dit compleet normaal. Je hebt een VIA CPU die sowieso al traag zijn met programma's die veel CPU kracht eisen (DivX) en je hebt ook nog eens erg weinig geheugen. Doordat je zoweinig geheugen hebt moet de CPU alles zowat opknappen, en juist daar is die VIA cpu niet goed in
Ik weet dat mijn PIII 1,13Ghz ( ja ja ik weet het een veel snellere cpu ) het pas goed en lekker deed onder windows met iets van 768Mb. Echt met windows..hoe meer geheugen hoe blijer en je met echt op zijn minst 512Mb hebben voor "aardige" performance!

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Topicstarter
Ik denk dat de BIOS en Everest de temperatuur verkeerd uitlezen.
100 fahrenheit = 37.7777778 celcius
119 fahrenheit = 48.3333333 celcius

Het kan best dat het fahrenheit temperaturen zijn, maar de BIOS heeft het niet omgezet.
Morgen komen ze met de hele pc naar mij, dan kan ik het moederbord eruit halen en checken.

Zowiezo willen ze een snellere pc.
De zwager en mijn neefje wonen in Hoogeveen, ik woon in Groningen dat is 45 minuten rijden met een auto @ 120km/u en ze zijn niet zo handig met pc's.

Ze kunnen denk ik het beste de hele VIA PC verkopen en misschien de basissysteem tweakers.net van Salland kopen voor 383 euro: http://www.naarsa.nl/cont...ew.php?catId=163&newcat=0
2e optie is dat ze het moederbord, VIA cpu, geheugen verkopen en een 2ehandse of nieuwe upgradeset kopen.

Ze bekijken alleen chinese series (hebben ze abonnement op een chinese site) en spelen soms Mahjong op internet.

Helaas weet ik niet hoeveel een 2ehandse VIA pc waard is.

Verwijderd

Bijna niets ;)

Het is zuinig, maar prestaties zijn anders. En wat betreft die link van salland, dat systeem is eigenlijk ook nog relatief duur. Wellicht ben je hier goedkoper uit gezien de 'eisen' dat je zwager & neefje heeft.

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Archimond schreef op maandag 24 september 2007 @ 04:05:
Ik denk dat de BIOS en Everest de temperatuur verkeerd uitlezen.
100 fahrenheit = 37.7777778 celcius
119 fahrenheit = 48.3333333 celcius

Het kan best dat het fahrenheit temperaturen zijn, maar de BIOS heeft het niet omgezet.
Morgen komen ze met de hele pc naar mij, dan kan ik het moederbord eruit halen en checken.

Zowiezo willen ze een snellere pc.
De zwager en mijn neefje wonen in Hoogeveen, ik woon in Groningen dat is 45 minuten rijden met een auto @ 120km/u en ze zijn niet zo handig met pc's.

Ze kunnen denk ik het beste de hele VIA PC verkopen en misschien de basissysteem tweakers.net van Salland kopen voor 383 euro: http://www.naarsa.nl/cont...ew.php?catId=163&newcat=0
2e optie is dat ze het moederbord, VIA cpu, geheugen verkopen en een 2ehandse of nieuwe upgradeset kopen.

Ze bekijken alleen chinese series (hebben ze abonnement op een chinese site) en spelen soms Mahjong op internet.

Helaas weet ik niet hoeveel een 2ehandse VIA pc waard is.
Awww geesh wel zo erg is het niet maar okay! xvidjes en via processoren gaan vaak niet same en zeker sommige varianten kunnen wel wat extra help krijgen. De laatste serie heeft dan wel verbeterde media extensies maar toch! Een super goedekope AMD64 3200+ ofzo met een goedkoop moederbord enzovoort..kost toch iets van 250 euro voor kwaliteits spul!

Meer geheugen dertegen kost maar iets van 40 euro!

• Murk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-04 09:16

Murk

Is this thing on?

Mooi geprijsd bakje dat lism poste :). Raad ze alleen af om daar windows vista op te installeren.. want zoals je zelf ook wel begrijpt is windows vista en 512 MB huilen met de pet op.

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

• RuntimeError
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-05 00:19
Ik vermoed dat het aan het mobo ligt. Ik heb ooit eens een ppcchips mobo gekregen en die gaf de farenheit temperaturen door als celcius temperaturen...

Verwijderd

Murk schreef op maandag 24 september 2007 @ 08:50:
Mooi geprijsd bakje dat lism poste :). Raad ze alleen af om daar windows vista op te installeren.. want zoals je zelf ook wel begrijpt is windows vista en 512 MB huilen met de pet op.
Vista draait er wel op.... Maar niet zo soepel als met bijv 1024MB :P
Pagina: 1