Underclocking Pentium Dual-Core T2130 1.86Ghz

Pagina: 1
Acties:
  • 1.585 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Maynar
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-01 21:55
Ik heb laatst een Toshiba laptop L40-12k gekocht en is een geweldig ding.. stond dan wel vista op en heb ik er natuurlijk afgehaald voor xp. alle drivers doen het geen bsods of wat dan ook, heb alleen nog wat mankementen met volume control en brightness zooi, maar dat is niet wat ik nu weer heb.

In mijn toshiba zit een Intel Pentium Dual-Core T2130 1.86Ghz en ik moet zeggen hij is best snel enzo, maar ik gebruik hem vooral voor school aantekeningen maken, java programmeren in de les en af en toe een game (C&C). Voor mijn gevoel draait hij dus heel snel heel veel accu weg bij me aantekeningen of gewoon idle, stroom daar op school is ook bagger dus vaak draai ik gewoon op me accu. Ik kan ongeveer 2 uur gewone dingen doen als muziek en internetten.
Nou heeft iemand anders die ik ken een processor (Turion ofzo) die automatisch op 200mhz gaat draaien ofzo als hij niks doet, dit zou veel accu kunnen besparen.

En nu de grote vraag: "Kan mijn Pentium Dual-Core T2130 1.86Ghz 'geunderclockt' worden?"
kan misschien beswel noob klinken dat ik het vraag, maar hardware is niet mijn sterkste punt, software meer ;) Ik vond "Notebook Hardware Control" en die zou automatisch me cpu gaan undercloken/undervolten, maar help ik me processor hier niet de hardware hemel in?

Weten jullie iets hierover, ik heb zelf al op google gezocht, maar beswel teleurstelling over de resultaten, dit is het eerste forum waar ik met dit probleem heen ga, aangeraden door klasgenoten ;)

Link naar laptop: http://nl.computers.toshi...=130840&toshibaShop=false

Verwijderd

Ik geloof dat je in Vista gewoon bij het energie beheer kan instellen hoe hard de processor maximaal mag lopen. Maar ja je bent nu over op XP.
Er zullen voor XP vast ook wel programma's zijn die dit kunnen.

• Maynar
Verwijderd schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 23:58:
Ik geloof dat je in Vista gewoon bij het energie beheer kan instellen hoe hard de processor maximaal mag lopen. Maar ja je bent nu over op XP.
Er zullen voor XP vast ook wel programma's zijn die dit kunnen.
nou ik kan even de image terug gooien die er eerst op stond, want die heb ik bewaard, en binnenkort ff kijken of dit kan.
Moet ik alleen ff weer bij me desktop pc zitten ;)

ps. bedankt voor de snelle reactie

• ljsquare
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01:09
Je kan in XP via de command-prompt je energie beheer (o.a. processor snelheid) instellen zoals in Vista. Via de commando powercfg /change "naam van schema" /processor-throttle-dc none vertel je windows dat hij de processor moet verminderen wanneer er op de accu wordt gewerkt.

zie voor meer info powercfg /? of http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/windowsserver2003/nl/library/ServerHelp/0d90be55-cc9d-423d-8e49-8a79a4d6bcd4.mspx?mfr=true

succes!

[ Voor 31% gewijzigd door ljsquare op 22-09-2007 00:08 ]

Laurens-Jan Merkx

• Maynar
ok is handig om te weten en zal het denk wel een keer uit proberen.

MAAR mijn vraag was is het goed voor me processor, maak ik hem stuk of maakt het eigenlijk niet uit?

• ljsquare
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01:09
Maynar schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 00:09:
ok is handig om te weten en zal het denk wel een keer uit proberen.

MAAR mijn vraag was is het goed voor me processor, maak ik hem stuk of maakt het eigenlijk niet uit?
Het maakt niks uit, zelfs processors voor desktops zijn hiervoor geschikt (natuurlijk wel van de laatste jaren)

Laurens-Jan Merkx

Pagina: 1