Tot voor kort meende ik dat het eenvoudig is: Theoretisch kan je maximaal 100% van zonnestraling omzetten in elektriciteit, en dus in arbeid.
Echter, nu had ik de laatste dagen een college, waarbij de docent (prof?) vertelde dat slechts maximaal iets van 95% bruikbaar is, omdat volgens (1-T0/T), waarbij T de temperatuur van de zon (6000K) is en T0 de temperatuur op aarde (288K). De beperking wordt hier verantwoord volgens de Tweede Wet van de Thermodynamica.
Ik meende dat deze docent het fout heeft, omdat er hier geen sprake is van warmtebronnen. Net als dat waterstof in een brandstofcel langs chemische weg prima omgezet kan worden in elektriciteit, zonder enige beperking in "exergie" door de 2e wet. Hetzelfde geldt voor chemische energie in menselijke spieren.
Maar blijkbaar ligt het niet zo simpel...
Na een uurtje Google ben ik alleen maar meer tegenstrijdigheden tegengekomen.
Deze bron is duidelijk, maar ze beweren ook dat de 2e wet gebroken kan worden, en dan nog met een slecht voorbeeld, dus dat maakt de bron minder betrouwbaar: http://www.globalwarmings...ergy_conversion_cycle.htm . Ik citeer:
Hoe zijn de meningen hier?
Echter, nu had ik de laatste dagen een college, waarbij de docent (prof?) vertelde dat slechts maximaal iets van 95% bruikbaar is, omdat volgens (1-T0/T), waarbij T de temperatuur van de zon (6000K) is en T0 de temperatuur op aarde (288K). De beperking wordt hier verantwoord volgens de Tweede Wet van de Thermodynamica.
Ik meende dat deze docent het fout heeft, omdat er hier geen sprake is van warmtebronnen. Net als dat waterstof in een brandstofcel langs chemische weg prima omgezet kan worden in elektriciteit, zonder enige beperking in "exergie" door de 2e wet. Hetzelfde geldt voor chemische energie in menselijke spieren.
Maar blijkbaar ligt het niet zo simpel...
Na een uurtje Google ben ik alleen maar meer tegenstrijdigheden tegengekomen.
Deze bron is duidelijk, maar ze beweren ook dat de 2e wet gebroken kan worden, en dan nog met een slecht voorbeeld, dus dat maakt de bron minder betrouwbaar: http://www.globalwarmings...ergy_conversion_cycle.htm . Ik citeer:
Een andere bron ( http://adsabs.harvard.edu/abs/2000PhDT........16W ) zegt dit:It is however accepted that it does not apply to the electric motor, hydroelectric generation, digestion by a workhorse, or to the conversion of solar energy into electricity by photovoltaics. It is only when a temperature difference is essential to the operating cycle that Carnot applies.
Maar echt eenduidig zijn de verschillende bronnen niet!Driven by the importance of optimizing energy systems and technologies, the field of exergy analysis was developed to better illuminate process inefficiencies and evaluate performance. Exergy analysis provides important information and understanding that cannot be obtained from energy analysis. The field of exergy analysis is well formulated and understood except for thermal radiation (TR) heat transfer. The exergy flux, or maximum work obtainable, from TR has not been unambiguously determined. Moreover, many thermodynamic textbooks are misleading by incorrectly implying that the entropy and exergy transport with TR is calculated by using the same expressions that apply to heat conduction.
[...]
Hoe zijn de meningen hier?