Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

kvk/belastingdienst, verplicht ? kosten ?

Pagina: 1
Acties:
  • 616 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• -Thunder-
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10-2024

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
Wij zien door de bomen het bos niet meer...

Wij ( Ik & mijn vriendin ) willen misschien na werktijd iets beginnen, wat we gewoon dus na werktijd en thuis 's avonds & weekends een beetje willen gaan doen.

Maar dit zal maar 1á2 uur per dag waarschijnlijk zijn en geen hoge bedragen mee worden verdient.

Het zal alleen een website worden met informatie, geen kantoor, voor de rest dus helemaal niets, puur een website en wat reclame her en der ( denk aan banners, supermarkten reclame maken etc, geen prof. reclame dus ).

Hebben wij hiervoor een kvk nummer nodig en moeten wij dit dan aan de belasting dienst door geven ?

Wat voor kosten hangen hier dan aan ?

[ Voor 3% gewijzigd door -Thunder- op 21-09-2007 22:11 ]

Blij Met Wilco

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:48

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• -Thunder-
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10-2024

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
Hmz als ik het zo bekijk dan komen er veel meer kosten aan, dan dat ik zal gaan verdienen.. tis eigenlijk meer een hobby omzetten naar zo nu en dan een betaald werkje.

Kosten :
- KVK
- Belastingdienst
- Ontroerend goed

Dat zal als ik het zo bekijk al meer kosten dan ik zal verdienen...

Hoe zit het trouwens als ik het als volgt doe...

Ik maak werkjes voor mensen.. maar ik doe het gratis. Alleen kunnen ze me wel geld doneren.

Ik plaats bijv. in emails, een donatie is altijd welkom. Dan ben ik toch geen ondernemer ? Of krijg ik bijv. wel problemen als mensen veel geld gaan storten ?

[ Voor 61% gewijzigd door -Thunder- op 21-09-2007 22:37 ]

Blij Met Wilco

• Copycat
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-11 16:36

Copycat

Stamgast @ HGGCT

Kun je toch gewoon als freelance opgeven. Sowieso mag je nog een bepaald bedrag belastingvrij bijverdienen. En aangezien je geen al te grote inkomsten verwacht kun je ze mooi over jou en je vriendin uitsmeren :)

P4 2,53 512MB PC3200, GF4 Ti4200

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:25
Als je klanten het niet erg vinden dat je geen kvk of btw nummer hebt kan je gewoon alles onder freelance wegboeken. Als je het maar netjes opgeeft bij de belastingdienst en er belasting over betaald (overige inkomsten)

Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

-Thunder- schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 22:25:
Ik plaats bijv. in emails, een donatie is altijd welkom. Dan ben ik toch geen ondernemer ? Of krijg ik bijv. wel problemen als mensen veel geld gaan storten ?
Als je het werk gratis doet en geen betaling verwacht, vraagt of eist, is een incidentele monetaire compensatie die de afnemer vervolgens vrijwillig doet belastingtechnisch een schenking en hoef je het (binnen perken) helemaal niet aan de belastingdienst te melden. Moet het vanzelfsprekend niet structureel zijn (meerdere stevige schenkingen per week valt op ;) )

Check http://www.belastingdiens...henken/schenken.html#P0_0 eens en de vervolgpagina's daar.

Overigens kost een KvK-inschrijving geen drol, iets van 50 euro per jaar voor een eenmanszaak (waar een familiezaak samen met partner ook onder valt ondanks de naam), en BTW-nummer is net als alles van de Belastingdienst vanzelfsprekend gewoon gratis. Maar zoals hier zo vaak in WI langs komt voor bijklusactiviteitjes: moeite helemaal niet waard, gewoon bij het laatste puntje van vraag 1 op je T-biljet "Resultaat overige werkzaamheden" invullen en jezelf vooral geen gezeik met administraties en BTW-aangiftes op de hals halen.

[ Voor 26% gewijzigd door curry684 op 23-09-2007 00:27 ]

Professionele website nodig?

Verwijderd

*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2010 19:09 ]

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Verwijderd schreef op maandag 24 september 2007 @ 11:04:
Wanneer je formeel gezien samenwerkt waarbij je wel zelfstandigheid betracht en alleen overhead deelt dan is er sprake van een maatschap.
Wanneer je formeel gezien samenwerkt waarbij je integraal samen onderneemt dan is er sprake van vennootschap onder firma.
En als je familie bent of samenwoont kun je het gewoon bij een eenmanszaak houden, zoals ik dus al zei.

Professionele website nodig?

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:33

Trebbors

Failure is no option!

Een KVK inschrijving zegt niets over het feit je wel of geen ondernemer bent en is niet verplicht!
Zonder KVK kom je ook ver!

Tevens kun je wel/niet ondernemer zijn voor de inkomstenbelasting en wel/niet voor de omzetbelasting.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 24 september 2007 @ 11:04:
Wanneer je formeel gezien samenwerkt waarbij je wel zelfstandigheid betracht en alleen overhead deelt dan is er sprake van een maatschap.
Wanneer je formeel gezien samenwerkt waarbij je integraal samen onderneemt dan is er sprake van vennootschap onder firma.
Je bedoelt dat het onderscheidend criterium is of je samen al dan niet volledig in het verlies deelt. Bij een maatschap is sprake van afzonderlijke aansprakelijkheid van elk der maten naar rato van zijn inbreng, bij een vennootschap onder firma is er sprake van volledige hoofdelijke aansprakelijkheid van elk der firmanten voor het geheel van de vennootschapsschulden.

Ga je het hebben over 'formeel gezien' dan kun je beter op schrift stellen wat je wilt. Dan word je in het geval van problemen tenminste niet achteraf geconfronteerd met het oordeel van een rechter of curator dat je in een maatschap of vof werkte terwijl je dat vantevoren zelf niet in de gaten had. Erg onprettig. Daarom, goed op schrift (laten) stellen.

Verder is inderdaad, zoals hierboven opgemerkt, een inschrijving bij het Handelsregister niet noodzakelijk om aangemerkt te worden als ondernemer, maar onder omstandigheden - dat wil zeggen wanneer zo'n inschrijving verplicht is - kan het wel een economisch delict opleveren.
Pagina: 1