Beeld valt plots uit, pc zelf blijft gewoon doorwerken

Pagina: 1
Acties:
  • 810 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Guumuus
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Ik zit met een probleem namelijk het volgende: op de gezins PC is een 7900GS van Nvidia geinstalleerd. Dit is een overgeclockte versie van XFX...nu hoor ik jullie al denken daar gaan we weer, te warm etc. Nu wordt hij inderdaad erg heet, binnen 5 minuten geeft ATItool al 95 graden aan..maar het gekke is dat deze kaart al bijna 6 maanden probleemloos zijn werk heeft gedaan.
(even de specs:
pentium 4 3.2 Ghz
1Ghz simpel geheugen
coolermaster 430 extreme power
een mobo van biostar, type weet ik zo uit mn hoofd niet maar lijkt me niet dat het probleem bij het mobo ligt)

Tot gistermiddag, toen de monitor plots uitviel. Het vreemde is dat de computer wel gewoon blijft runnen en voorzover ik geen biepcodes hoor neem ik aan dat de pc ook gewoon juist werkt. Maar ik kan dus niets meer zien. En na het beeldscherm meerdere keren aan en uit te hebben gedaan nog steeds geen beeld. Dus maar weer opnieuw opstarten en na zoveel minuten te hebben gewerkt achter de pc weer hetzelfde probleem. Nu heb ik de kaart momenteel in mijn eigen systeem zitten (specs:
q6600
4gb crucial ballistix
corsair 520 watt
gigabyte ds4)

Ik moet hierbij wel vermelden, dat ik de afgelopen week de videokaart meerdere malen heb geswitched van de ene naar de andere pc, maar wel met beleid dus het lijkt me sterk dat ik de kaart hiermee heb beschadigd. Daarnaast valt de hoge temperatuur van de kaart me meer op.

Hebben jullie enig idee wat het probleem kan zijn? ligt het aan de te hoge temps van de kaart of is de beneden monitor gewoon kaduuk, want ik zit hier nu ongeveer een 20 minuten zonder problemen met de 7900GS op mijn eigen PC (echter hier ook de enorm hoge temps geconstateerd).

(mocht ik te weinig informatie hebben gegeven of iets missen, meld dit dan even dan zal ik de TS aanpassen)

alvast bedankt!

Edit* misschien handig om te vermelden dat de gebruikte monitor op de gezinspc een no-name 17inch CRT is....

The number one enemy of progress is question

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Ik heb dit exacte probleem ook gehad met een Nvidia 6800GT. Hier bleek de koeler niet goed meer vast te zitten. De temps zagen er goed uit, maar toch zat de koeler niet helemaal lekker meer. Heb deze toen opnieuw gemonteerd en het werkte weer prima.

Een lange tijd later (3-4maanden) gebeurde precies hetzelfde en ik had totaal geen zin om elke paar maanden de koeler er opnieuw op te zetten. Ik heb toen de veertjes die de koeler tegen de kaart aandrukte vervangen door rubberen afstandshoudertjes (zelf op maat gemaakt) en werkt nu al meer dan een half jaar prima.

Weet natuurlijk niet of je hetzelfde probleem hebt, maar het zou toch zomaar kunnen. Check dus even of de koeler nog goed zit.

[ Voor 10% gewijzigd door Black_Adder op 21-09-2007 19:39 ]

• Guumuus
  • Niet online
ja maar ik vraag me dus af of het probleem wel bij m'n videokaart ligt omdat hij het op mijn eigen pc zonder problemen doet?

edit: ja de koeler zit er goed op!

[ Voor 13% gewijzigd door Guumuus op 21-09-2007 19:41 ]

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Guumuus schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 19:40:
ja maar ik vraag me dus af of het probleem wel bij m'n videokaart ligt omdat hij het op mijn eigen pc zonder problemen doet?

edit: ja de koeler zit er goed op!
Misschien is de koeling in jouw pc net iets beter als in die andere, waardoor de problemen zich niet voordoen. 90 graden is volgens mij bestwel veel voor een kaart zoals de jouwe.

Verwijderd

is het niet zo dat atitools het beeldscherm/pc uitschakelt als je graka te warm wordt?.

Edit: wat black_adder al zegt heb jij waarsch een betere flow in je case.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2007 19:46 ]

• Guumuus
  • Niet online
nee ATItool heb ik niet aangehad toen de pc uitviel....

zou inderdaad goed kunnen dat het aan de airflow ligt beneden, want daar zit alleen een 80 mm outtake in. Maar wat ik dan zo vreemd vind is dat hij het een half jaar zonder problemen doet en nu ineens de monitor doet uitgaan, ik zal vanavond is kijken of ik met een andere kaart beneden kan testen of de monitor niet gesloopt is....

[ Voor 76% gewijzigd door Guumuus op 21-09-2007 19:49 ]

• Guumuus
  • Niet online
Ook op mijn eigen pc heb ik het probleem nu ondervonden, een tijdje lang niets aan de hand tot opeens het beeldscherm uitvalt en ik niets meer kan doen. Ik neem aan dat de videokaart gewoon te warm wordt gezien het feit er in het begin gewoon mee valt te werken, ik zal dus even kijken naar een 3rd party cooler voor de kaart....

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-07 13:57

Deathchant

Don't intend. Do!

ik heb hetzelfde probleem, maar bij mij is de videokaart gewoon 40graden en doet ie dat alleen als ik een film heb opstaan. Niet altijd maar soms. PC ratelt gewoon door. het enigste wat helpt om beeld terug te krijgen is door blindelings proberen de reso aan te passen of op gevoel de pc af te sluiten.

Het gaat zich hier om een 7900GTO van MSI. De monitor staat ook gewoon nog aan.
hij doet het verder NOOIT behalve bij films. Ik heb echt de nieuwste codecs allemaal compleet, zelfs met VLC doet hij het ook.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• djerror
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-07 14:25
Ik heb een soort van vergelijkend probleem.

Bij het opstarten van de pc krijg ik pas beeld te zien bij het vista opstartlogo..de monitor switch dan pas aan ofzo. Het bioslogo opstartscherm krijg ik dus niet meer te zien..erg vaag..iemand een idee hoe dat ineens kan en hoe ik dit eventueel kan oplossen? Daarvoor werkte het namelijk wel allemaal

specs pc: asus 5pkc, 8800 gts, E6850

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

djerror schreef op zondag 23 september 2007 @ 14:37:
Ik heb een soort van vergelijkend probleem.

Bij het opstarten van de pc krijg ik pas beeld te zien bij het vista opstartlogo..de monitor switch dan pas aan ofzo. Het bioslogo opstartscherm krijg ik dus niet meer te zien..erg vaag..iemand een idee hoe dat ineens kan en hoe ik dit eventueel kan oplossen? Daarvoor werkte het namelijk wel allemaal

specs pc: asus 5pkc, 8800 gts, E6850
Dat is absoluut niet een soortgelijk probleem, dus wellicht kun je beter je eigen topic openen (na eea zelf te hebben uitgeprobeerd, wellicht dat je monitor pas laat inschakelt).

• FikkieHo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:27

FikkieHo

Wokmaster

Deathchant schreef op zondag 23 september 2007 @ 14:20:
ik heb hetzelfde probleem, maar bij mij is de videokaart gewoon 40graden en doet ie dat alleen als ik een film heb opstaan. Niet altijd maar soms. PC ratelt gewoon door. het enigste wat helpt om beeld terug te krijgen is door blindelings proberen de reso aan te passen of op gevoel de pc af te sluiten.

Het gaat zich hier om een 7900GTO van MSI. De monitor staat ook gewoon nog aan.
hij doet het verder NOOIT behalve bij films. Ik heb echt de nieuwste codecs allemaal compleet, zelfs met VLC doet hij het ook.
He, dat ken ik, heb ik een poosje gehad bij films, format c en het probleem was weg, alleen heb ik het probleem nu soms bij spellen, na 2-3 uur achterelkaar. Temps zijn dan idd prima, alleen valt het beeld uit..

Vliegtuigjes bouwer - i.o.

• ozziestroker1
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-07 11:16
FikkieHo schreef op zondag 23 september 2007 @ 17:32:
[...]

He, dat ken ik, heb ik een poosje gehad bij films, format c en het probleem was weg, alleen heb ik het probleem nu soms bij spellen, na 2-3 uur achterelkaar. Temps zijn dan idd prima, alleen valt het beeld uit..
heb ook het probleem.
alleen valt mijn beeldscherm niet uit,maar heb een beeld freeze.
audio is er nog wel,lcd scherm van mijn g15 keybord werkt nog
muis doet het ook nog maar alt+ctrl+del werkt niet alt-tab ook niet.
enige oplossing is rebooten heb al een nieuwe install gedaan maar probleem blijft.

• FikkieHo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:27

FikkieHo

Wokmaster

Ligt het dan niet aan foute software/codecs die je dan hebt geinstalleerd of hulpprogs die draaien?

Vliegtuigjes bouwer - i.o.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Normaal wordt mijn beeld zwart of blauw en dan draait de pc gewoon door. Vandaag heb ik hetzelfde probleem alweer gehad. Dit keer zag het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~barth076/PICT0179.jpg

Lijkt wel alsof alles naar beneden opgeschoven is...gelukkig kon ik de reso aanpassen en hoefde ik mijn pc niet uit te zetten.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Verwijderd

Zit er niet allemaal stof in de fan/heatsinks?

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Uhm...stel dat het dat zou zijn 8)7 ....wel raar dat het alleen maar bij films voorkomt (waarbij de GPU maar 37 graden is).
Ik heb echt wel gechecked of het niet aan de hardware ligt hoor, geloof me ;)

Ik denk dat het OF met de codecs te maken heeft, OF met de videochip op de kaart. Want met VLC doet hij hetzelfde.

• XlinKk
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-11-2024
Dit probleem had ik gisteravond, moest de pc opnieuw opstarten.
IK heb een MSI 7900GTO.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

ik heb ook MSI 7900GTO en moet ook altijd rebooten, maar ja hoe doe je dat? Gewoon steeds altF4 blijven drukken en op enter drukken op gevoel...anders harde reset.

Pagina: 1