Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Heeft AVG free meer rechten dan ik wil?

Pagina: 1
Acties:

• acale
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:42
Hallo,

Ik gebruik win xp pro en meld me altijd met een account met beperkte rechten. Als ik nu een update doe van AVG (en dan bedoel ik niet de virus file maar een core update) dan zie ik in het venstertje dat verschijnt dat de update geïnstalleerd wordt. Naast mijn klok wordt AVG uitgeschakeld en ik zie in dat venstertje dat de file core.sys (ik weet niet precies hoe dit bestandje heet) in C:\WINDOWS\system32 ook geupdate wordt. Maar volgens mij zou dit niet moeten kunnen omdat ik als gewone user aangemeld ben.
Is dit normaal of is dit een fout in AVG of is dit een fout in win xp die dit soort dingen toelaat?

• acale
Kent niemand dit verschijnsel van AVG?

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Dat is de Core service van AVG?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-11 08:03

SeatRider

Hips don't lie

Jij bent als user aangemeld, maar AVG draait op de achtergrond als service (ook als er niemand is ingelogd dus) met een systeemaccount. En die heeft voldoende rechten.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• acale
Ok, duidelijk, maar wel een beetje link. Zo kan elke programma zich als service installeren en toch doen waar die zin in heeft. Dan vraag ik me af of het zin heeft dat ik me als gewone user aanmeld. Mijn vraag is in iedere geval beantwoord. Bedankt

• ik222
  • Niet online
acale schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 18:41:
Ok, duidelijk, maar wel een beetje link. Zo kan elke programma zich als service installeren en toch doen waar die zin in heeft. Dan vraag ik me af of het zin heeft dat ik me als gewone user aanmeld. Mijn vraag is in iedere geval beantwoord. Bedankt
Nee dat is dus niet helemaal waar. Op het moment dat een nieuw programma (of virus)zich wil installeren als service die systeembeheer rechten heeft, dan kan dat alleen als de aangemelde gebruiker systeembeheer rechten heeft. Het kan dus alleen als een programma eerder als systembeheerder is geinstalleerd zoals bijvoorbeeld AVG.

Zo heeft het dus wel degelijk zin om ingelogt te zijn met beperkte rechten. Immers een nieuw kwaadaardig programma kan zich nooit installeren als systeembeheer service.

[ Voor 7% gewijzigd door ik222 op 22-09-2007 18:53 ]

• acale
Ja, je hebt gelijk. Toch krijg ik wel het gevoel dat je ergens wel een beetje afgestraft wordt. Ik bedoel: als je met Windows werkt, weet je dat je af en toe je als administrator moet aanmelden (voor welke reden dan ook). Als er op dit moment iets misgaat, bijv. dat een virus of trojan of wat dan ook zich installeert als service en je hebt dit niet door, dan heeft het gelijk geen zin meer dat je je als gewone user aanmeldt. Immers, dat virus (of what ever) zal zich altijd als administrator gedragen. Dat bedoel ik dus dat je een beetje afgestraft wordt: 1 keer fout, voor altijd fout. (nou ja, in iedere geval totdat je eindelijk door hebt dat er iets mis is)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Inderdaad. Dat is trouwens met "elk" OS zo. Op het moment dat je als administrator (of root of wat dan ook) stomme dingen doet, heb je een probleem. Juist daarom wil je nooit als admin werken / browsen /etc. Download wat je nodig hebt met gewopne rechten, log in, doe alleen wat je moet doen en ga weer terug naar lagere rechten. Wat dat betreft is Vista's manier van werken best handig.

Ik zou niet weten hoe je dat anders kan oplossen dan jezelf nooit admin rechten geven en gewoon nooit meer iets installeren dat die rechten nodig heeft :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• acale
Ik weet de oplossing ook niet :9 . Misschien besef je juist tijdens zulke situaties hoe belangrijk een goede firewall is. Volgens mij dit de enige oplossing: je firewall in de gaten houden

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

acale schreef op zondag 23 september 2007 @ 14:07:...Immers, dat virus (of what ever) zal zich altijd als administrator gedragen. Dat bedoel ik dus dat je een beetje afgestraft wordt: 1 keer fout, voor altijd fout. (nou ja, in iedere geval totdat je eindelijk door hebt dat er iets mis is)
Nee, 99% van de fouten die je hierboven beschrijft, zal een virus/proces zich als service gaan gedragen. En een service is niet per definitie admin. Zou wat zijn zeg; dat je inlogt als admin en een service niet meer kan stoppen omdat daar een ander admin-account aan hangt.

Dus simpel bekeken: als jij rucksichtlos dingen gaat installeren als admin en het gaat fout, dan ligt de fout bij de gebruiker en niet het programma. Daarom wordt er vaak iets als een handleiding meegeleverd bij programma's waarin je kan terugvinden wat er eigenljik gebeurt op de achtergrond... :O
acale schreef op zondag 23 september 2007 @ 15:40:
Ik weet de oplossing ook niet :9 . Misschien besef je juist tijdens zulke situaties hoe belangrijk een goede firewall is. Volgens mij dit de enige oplossing: je firewall in de gaten houden
Slimme firewall die in de gaten houdt wat er geinstalleerd wordt... Vooral aangezien niet elk proces/service met de buitenwereld "moet" communiceren... 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door MAX3400 op 23-09-2007 15:45 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• acale
Nee, je hoeft tegenwoordig ook niet perse gekke dingen te doen om een virus c.q. trojan te krijgen. M.a.w.: Je gedrag op internet is niet per definitie bepalend of je nu wel of geen virus krijgt. En als een virus zich als service installeert met "system" rechten of met administrator rechten is blijkbaar ook niet van belang. Ik bedoel, neem nu dus AVG. Hij heeft system rechten en kan hiermee in mijn C:\WINDOWS\system32 bestanden aanmaken of wijzigen.
En over de firewall: nee hij houdt niet in de gaten welk programma de eigenaar van de pc installeert, mar hij helpt wel de eigenaar om goed in de gaten te houden welk programma's kontakt zoeken met de buiten wereld, want zoals je weet de meest van de virussen, trojans enz. doen dit.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik snap je reactie niet helemaal. Wat bedoel je met die eerste alinea? De System account heeft natuurlijk (min of meer) net zoveel rechten als de admin account. De "truuk" is niets draaien dat admin / system rechten misbruikt. Natuurlijk heeft een virusscanner (bijna) overal rechten nodig. Anders wordt scannen en actie ondernemen op besmette bestanden zo lastig ;)

Dat tweede: helpt een beetje, een slim stukje malware misbruikt bijv. de toegangsrechten van iexplore.exe.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• acale
De eerste alinea was een reaktie op Max3400. Hij zegt: "als jij rucksichtlos dingen gaat installeren als admin en het gaat fout, dan ligt de fout bij de gebruiker en niet het programma". Uit deze zin krijg ik de indruk dat men een virus of andere vieze beestjes alleen krijgt wanneer men roekloos met zijn admin. rechten omgaat. Ik denk echter dat dit niet per definitie zo hoeft te zijn. Kijk bijv. aan de rotzooi die men tegenwoordig via email kan krijgen of een bestandje dat je van een vriend krijgt dat besmet is met een trojan. Zonder admin rechten zal de schade misschien beperkt blijven, maar zoals jij ook schrijft: een slim stukje malware kan voor vele problemen zorgen. En zoals ik in het begin zei: als je met Windows werkt, zul je af en toe toch die admin rechten nodig hebben en dan kan dat slimme stukje malware wel zijn gang gaan. Maar misschien heb jij wel gelijk: er is geen oplossing voor zo'n situatie
Pagina: 1