[geluidsopname] Hoe irritante piepgeluiden eruit te filteren

Pagina: 1
Acties:
  • 538 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-02 22:13
Ik heb hier een opname gemaakt met een camcorder met 2 losse microfoons.
De opname is gemaakt in een kerk bij een bruiloft. Echter nu was er dus ook een draadloze microfoon die gebruikt werd door de sprekers.
Die laatste stoort met vlagen op het geluid. Vermoedelijk waren de kabels van de microfoons dusdanig van lengte dat het stoorde.
Maar goed, het is een heel vreemde piep die af en toe aanzwelt en ook weer uitsterft.
Als de pieptoon aanwezig is, is deze op 13 frequenties terug te vinden.
Om precies te zijn deze frequenties:
2k8 , 4k8 , 6k8 , 8k8 , 10k75 , 12k7 , 14k65 , 16k6 , 18k6 , 20k5 , 22k45 , 23k6 (is spiegelfreq van 24k4)
(oftewel ongeveer 2k+800 met k een veelvoud van bijna 1000)

Als we dan toch aan het filteren zijn ook maar gelijk de 15625Hz van de lijnfrequentie van de video meenemen.
Bij deze even een plaatje van de FFT van de piep-tonen die eruit moeten:
Afbeeldingslocatie: http://got.td-er.nl/audiofilteren/FFT-analyse_piep.png

Voor de volledigheid ook maar even 2 samples:
Piano-stuk met piep
Hetzelfde stuk maar nu met 2k8 , 4k8 , 6k8 en 8k8 eruit gefilterd.

Zoals je kunt horen, is het gefilterde deel een stuk doffer, maar wel iets prettiger om naar te luisteren omdat je die piep niet meer hebt. Het nadeel is echter dat de filtering ingesteld is op het max. van de pieptoon en er zijn ook stukken waarbij er niet zo'n sterke filtering nodig is.
Daarnaast is dit ook maar een klein stukje van de hele opname en het is een beetje heel veel werk om alles met de hand steeds bij te stellen en dan is het ook nog maar de vraag of plotseling sterkere filtering wel prettig is om naar te luisteren.
Soms vallen bepaalde frequenties van dat piepgeluid ook compleet weg in het signaal, omdat er bijvoorbeeld hard genoeg gezongen wordt, zodat je die freq. er niet hoeft uit te filteren.
Kortom, wat ik eigenlijk zou willen is een dynamische filtering die alleen die specifieke frequenties eruit filtert wanneer ze boven de direct omliggende frequenties uitkomen en dan ook alleen maar zover afzwakt zodat ze net onder de omliggende frequenties uitkomen.

Is dit mogelijk en zoja hoe, met welk programma?
Dit geexperimenteer heb ik tot nu toe gedaan met SoundForge9.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• TD-er
niemand met een suggestie?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

TD-er schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 18:17:
Kortom, wat ik eigenlijk zou willen is een dynamische filtering die alleen die specifieke frequenties eruit filtert wanneer ze boven de direct omliggende frequenties uitkomen en dan ook alleen maar zover afzwakt zodat ze net onder de omliggende frequenties uitkomen.

Is dit mogelijk en zoja hoe, met welk programma?
Wat je wilt is zo extreem specifiek dat daar bij mijn weten niets voor te vinden is. Je zou het kunnen maken met programma's als mathlab of labview, maar labview kost 'maar' 4200 dollar, dus daar zit je ook niet op te wachten.

Wellicht dat je een AudioUnit of VST plugin kunt vinden die extreem smal kan filteren. Als je stoortoontjes voldoende vast van frequentie zijn is een bandbreedte van een hertz genoeg, en daarmee is de 'schade' aan de rest van je opname minimaal

I don't like facts. They have a liberal bias.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 18:32

voodooless

Sound is no voodoo!

burne schreef op zondag 23 september 2007 @ 12:55:
Je zou het kunnen maken met programma's als mathlab of labview, maar labview kost 'maar' 4200 dollar, dus daar zit je ook niet op te wachten.
Waarom geld uitgeven als het ook gratis kan :?

- http://www.gnu.org/software/octave/
- http://www.scilab.org/

Happy coding ;)

Wat je zou kunnen proberen om de ruis filter optie van een sound editor gebruiken. Daarvoor moet je dan wel een stukje zonder geluid, met alleen de diep hebben. Dat gebruik je dus als referentie, en daarmee kan het ruisfilter zijn werk doen. Ik vrees alleen dat het resultaat niet echt fantastisch zal zijn..

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• TD-er
Ik heb zojuist een spectral-view gemaakt van de opname (met Audition) en daaruit blijkt dat er nog veel meer stoorsignalen in de opname zitten.
Zojuist heb ik ook de MP3's even beluisterd die ik hier gepost had en daar ontbraken ook al wat stoorsignalen (eigenlijk alles boven de 16kHz) die ik hier lokaal wel heb, dus die vreemde storing rond de 20 kHz zit er ook niet meer in.
Afbeeldingslocatie: http://got.td-er.nl/audiofilteren/Spectral_scan_opname_met_piep.png
Ik ken zelf alleen maar de basics van FFT-filteren, dus om nou gelijk een Octave/Matlab programma te schrijven en dan ook verwachten dat het een beter resultaat geeft dan beschikbare software, lijkt me een beetje zelf-overschatting.

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Je kunt met audition de storingen er redelijk uithalen door in de spectral view met de marquee selection tool de storing te selecteren en "delete selection" te kiezen.Beter is nog om een stukje te kiezen dat zo los mogelijk van de muziek zit en een noise profile aan te maken.vervolgens in wave view overgaan (anders doet het filter het niet) en in noise reduction het profile te tweaken tot hij alleen de freq weghaalt die jij wilt.
Ik heb het getest en, hoewel niet perfect en tegen verlies van wat hoog en mid toch wel redelijk :)
(4,42mb) en Poging2 (4,59mb)
spectral view 1e poging:
Afbeeldingslocatie: http://www.bithead.dds.nl/pianoth.jpg

spectral view 2e poging:
Afbeeldingslocatie: http://www.bithead.dds.nl/piano2th.jpg

Maar nu heb je wel veel meer last van die hoesters :D

[ Voor 26% gewijzigd door blobber op 24-09-2007 00:26 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• TD-er
Dat klinkt helemaal niet verkeerd.
Zou je ook nog een screenshot van jouw noise-reduction-scherm kunnen posten?
Ik blijf met dit soort instellingen toch met een vrij nadrukkelijk aanwezige trillende piep zitten.
Afbeeldingslocatie: http://got.td-er.nl/audiofilteren/Noise_reduction.png
Maak ik hier een (denk) fout?

Verwijderd

Nu moet ik zeggen dat ik niet heelveel ervaring heb, maar zou je met een multi-bands compressor/limiter niet die frequenties kunnen instellen voor de compressie?
dan doet ie niets wanneer het ok is, en wanneer zo'n piek erin komt kapt íe 't af

nogmaals, ik zit hier op mn werk, kan t zo snel niet proberen en heb niet veel ervaring met (dit soort) geluidsproblemen.. maar niet geschoten is altijd mis :)

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

TD-er schreef op maandag 24 september 2007 @ 00:47:
Dat klinkt helemaal niet verkeerd.
Zou je ook nog een screenshot van jouw noise-reduction-scherm kunnen posten?
Ik blijf met dit soort instellingen toch met een vrij nadrukkelijk aanwezige trillende piep zitten.
[afbeelding]
Maak ik hier een (denk) fout?
Je haalt nu teveel weg, je moet selectiever zijn, ik zal zo wat screenshots plaatsen wat ik gedaan heb :)

[ Voor 72% gewijzigd door blobber op 24-09-2007 16:01 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• TD-er
blobber schreef op maandag 24 september 2007 @ 15:41:
[...]

Je haalt nu teveel weg, je moet selectiever zijn, ik zal zo wat screenshots plaatsen wat ik gedaan heb :)
Graag.

Dit is wat ik nu heb:Afbeeldingslocatie: http://got.td-er.nl/audiofilteren/Spectral_scan_geheel-gefilterd.png
(vertikaal de freq, horizontaal de tijd en de kleur is de hoeveelheid energie op die toon)
De piep-tonen zijn nu eigenlijk alleen nog maar hoorbaar met hoofdtelefoon op en het geluid is prima te beluisteren.
Ook is over de hele opname hetzelfde filter toegepast, dus het is niet plots een andere filtering.
Nadeel is wel dat het een stuk minder helder klinkt, maar toch niet onder-water-achtig.
Zeg maar een samenraapsel van compromissen. :(
Het probleem is dus dat ik buiten die piano-opname nog veel meer stoorsignalen heb en ik vermoed dat voor elk stukje een ander filter toepassen ook niet prettig is om naar te luisteren.
Maar ik ben dus heel benieuwd naar jouw filter-instellingen.

Zou er een filter zijn om van de aanwezige tonen wat boventonen erbij te verzinnen, op de plekken waar duidelijk signalen uitgefilterd zijn?
Dus bijvoorbeeld op 8800 Hz is een hoop geluid weggefilterd en dus kijk je dan naar 4400Hz, 2200Hz, en andere geheeltallige veelvouden van deelfrequenties van die toon, om te zien of daar een toon voorkomt die op 8800 Hz eruit gefilterd is.
Lijkt me op zich niet heel onwaarschijnlijk dat iemand al eens eerder zoiets ook bedacht heeft en er een filter voor gemaakt heeft.

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Ik heb het even verplaatst :) Dit is wat ik deed:
Eerst selecteerde ik dit gedeelte in spectral view en koos voor "make noise profile"
Afbeeldingslocatie: http://www.bithead.dds.nl/noise1th.jpg

Dan krijg ik dit profiel:
Afbeeldingslocatie: http://www.bithead.dds.nl/noise2.jpg
Let op dat je het gehele bestand weer selecteert als je gaat filteren aders pakt hij alleen dat kleine stukje.

Ik hou dan dit over, waavan ik weer een stukje selecteer:
Afbeeldingslocatie: http://www.bithead.dds.nl/noise3th.jpg

Noise profile:
Afbeeldingslocatie: http://www.bithead.dds.nl/noise4.jpg

Enzovoorts :)
Zou er een filter zijn om van de aanwezige tonen wat boventonen erbij te verzinnen, op de plekken waar duidelijk signalen uitgefilterd zijn?
Dus bijvoorbeeld op 8800 Hz is een hoop geluid weggefilterd en dus kijk je dan naar 4400Hz, 2200Hz, en andere geheeltallige veelvouden van deelfrequenties van die toon, om te zien of daar een toon voorkomt die op 8800 Hz eruit gefilterd is.
Lijkt me op zich niet heel onwaarschijnlijk dat iemand al eens eerder zoiets ook bedacht heeft en er een filter voor gemaakt heeft.
Ik weet wel dat je een anti rondzing filter hebt in audition (weet alleen niet meer waar en hoe het heet :X ) die ook alle harmonischen eruit haalt, maar dat is wel een heel specifiek geval, ik heb verder nog niet zoiets gezien.

[ Voor 39% gewijzigd door blobber op 24-09-2007 16:10 ]

• TD-er
Laat je die schuif van de "noise reduction level" steeds op 100 staan?
Bij mijn tests kreeg ik dan vrij snel dat 'ie erg dof ging klinken.

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

TD-er schreef op maandag 24 september 2007 @ 16:05:
Laat je die schuif van de "noise reduction level" steeds op 100 staan?
Bij mijn tests kreeg ik dan vrij snel dat 'ie erg dof ging klinken.
Ik experimenteer meestal een beetje met de preview functie, dan kun je ook laten horen wat hij weghaalt en door dan een beetje met die slider te spelen, kun je het enigszins optimaliseren, in dit geval bleef er nog behoorlijk wat piep over als ik hem niet op 100 zette, maar dat hangt ook weer af van de selectie die je gemaakt hebt.Is wel belangrijk want anders haalt hij teveel weg.

Pagina: 1