Hoe warm mogen vrm chips worden?

Pagina: 1
Acties:
  • 313 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ramquin
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03-03-2025

Ramquin

Nu ook met icon!

Topicstarter
Hallo,

Ik heb onlangs een ati x1950 Pro van MSI aangeschaft, ik heb inmiddels begrepen dat deze nogal een hitte probleem had/heeft.
Tijdens het spelen van grafisch zware games (Oblivion ed.) worden volgens Everest mijn vrm chips 107 graden.

Kennelijk zijn de vrm chips de onderdelen die aktijd het warmste worden, maar wat is de limiet?
Hoe warm mogen de vrm chips op de x1950 Pro worden, wanneer raken ze oververhit?

Bedankt!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-07 18:27

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Dat kun je niet zeggen van _een_ VRM want er zijn ontiechelijk veel verschillende.
Je moet daarvoor het type weten en dan kan je uitzoeken via datasheets hoe warm het IC mag worden.

Maar een basisregel is wel dat vrijwel alle IC's het rond de 120 graden celcius begeven en alle temperaturen boven de 100 graden eigenlijk wel extreem zijn.

Daarnaast is het ook een feit dat temperatuur en voltage metingen verricht door een videokaart of moederbord heel vaak afwijkt en helemaal niet hoeft te kloppen.
Dus als je wil weten of je VRM's echt heet worden voel dan eens na een half uur gamen oid.

[ Voor 54% gewijzigd door Da_maniaC op 21-09-2007 17:35 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Ramquin

Ramquin

Nu ook met icon!

Topicstarter
Ok, dat is duidelijk.
Ik maak me er dan maar geen zorgen om, bedankt!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-07 18:27

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Haha, je ziet mij nergens zeggen dat die 107 graden zeker weten niet zal kloppen.
Beetje rare conclusie trek je daar.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-07 13:54
Ik zou me er juist wél zorgen om maken, 107 graden is gloeiendsheet ... dit bevordert de levensduur van de kaart echt niet.

Voel gewoon even op je kaart of het echt zo heet wordt. Zo ja, misschien wat heatsinkjes op plakken of een fannetje erop richten.

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-07 12:24
Ik zou er gewoon een cooler opmodden :)

Want alles boven de 90~100 graden is gewoon veels te heet.
Maar zoals boven al gezegd zet een 3d arbeidsintensief spel op en voel na een half uurtje.

Als je je handen brand dan weet je dat ze echt veel te warm worden.

Verwijderd

107 graden is zo warm dat je videokaart het snel begeeft. Een goed gekoelde videokaart is maximaal 60 graden, en normale stock kaart ligt rond de 80 graden, en heethoofden kunnen 90 graden worden. 107 is echter te veel, ik raad je een nieuwe koeling aan, een zalman bijvoorbeeld, deze houd een 1950 core rond de 70 graden :)

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:41

HugoBoss1985

Xenotech

EyeWitness schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 18:15:
Ik zou me er juist wél zorgen om maken, 107 graden is gloeiendsheet ... dit bevordert de levensduur van de kaart echt niet.

Voel gewoon even op je kaart of het echt zo heet wordt. Zo ja, misschien wat heatsinkjes op plakken of een fannetje erop richten.
Als je zulk advies geeft is het wel handig om er ook even bij te vermelden wat de risico's zijn...

Bij zoiets moet je zorgen dat je geen statische elektischiteit kan geven aan de onderdelen.

Zoiezo moet ik iedereen afraden om computeronderdelen aan te raken, als de pc aan staat.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-07 14:59

Sebazzz

3dp

Verwijderd schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 18:18:
107 graden is zo warm dat je videokaart het snel begeeft. Een goed gekoelde videokaart is maximaal 60 graden, en normale stock kaart ligt rond de 80 graden, en heethoofden kunnen 90 graden worden. 107 is echter te veel, ik raad je een nieuwe koeling aan, een zalman bijvoorbeeld, deze houd een 1950 core rond de 70 graden :)
Hey hey hey, Zalman is echt geen toverwoord meer tegenwoordig ;)
De laatste zalman koelers presteren een stuk slechter en maken een stuk meer lawaai in mijn beleving.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

Ramquin schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 16:54:
Hallo,

Ik heb onlangs een ati x1950 Pro van MSI aangeschaft, ik heb inmiddels begrepen dat deze nogal een hitte probleem had/heeft.
Tijdens het spelen van grafisch zware games (Oblivion ed.) worden volgens Everest mijn vrm chips 107 graden.

Kennelijk zijn de vrm chips de onderdelen die aktijd het warmste worden, maar wat is de limiet?
Hoe warm mogen de vrm chips op de x1950 Pro worden, wanneer raken ze oververhit?

Bedankt!
Of everset leest de temperatuur fout uit, of de thermosensor op je kaart is kapot.
Ik weet niet waar jij het gehoord hebt dat de MSI versie een hitteprobleem heeft, maar degene die ik hier heb draaien wordt max. 70 graden stressed.

• Ramquin

Ramquin

Nu ook met icon!

Topicstarter
Zo makkelijk om ik er dus niet vanaf... ;)

Ik raak mn hardware liever enit aan als de pc aanstaat, de kaart blaast wel erg warme lucht de kast uit.
Extra koelers plaatsen is heel erg lastig, er zit namelijk al een verrekt groot ding op: http://www.madboxpc.com/news/x1950pro/x1950pro_his.jpg

De GPU komt verder bijna nooit boven de 45 graden uit, het probleem zit 'm echt in de vrm.

• Ramquin

Ramquin

Nu ook met icon!

Topicstarter
Misschien is het ook handig om te vermelden dat ik met een dualscreen opstelling werk.
Een 19 inch en een 20 inch.
De games draaien op de 20 inch, 1680x1050, alles op high.
Op de 19 inch draait Xfire en monitor ik de temps bij met Everest v4.10.1120 beta.

Verwijderd

DJ_The_SP schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 17:33:
Maar een basisregel is wel dat vrijwel alle IC's het rond de 120 graden celcius begeven en alle temperaturen boven de 100 graden eigenlijk wel extreem zijn.
Dat hangt echt heel erg veel van het IC af, er zijn er genoeg die richting de 150 a 180 mogen.

Dat CPU's nu begeven boven de 120 graden wegens enorme lekstromen is een typisch SOI probleem bij zeer kleine procedes en niet zozeer een IC probleem.

• Ramquin

Ramquin

Nu ook met icon!

Topicstarter
Nou, ik heb even gevoeld en ben er nu vrij zeker van dat de temps kloppen.
Maar ik heb geen last van een storend beeld (artifacts?).

De rest van de kaart is wel in orde, voor de duidelijkheid heb ik op z'n top een screenie gemaakt:
http://xs119.xs.to/xs119/07385/screen.jpg

Is het heel stom om ervoor te kiezen het gewoon een week aan te zien?
En indien er geen problemen optreden het gewoon te accepteren?
Zo'n serie kaarten is op dit soort dingen toch gewoon getest? :/

Verwijderd

Software metingen zijn absoluut onbetrouwbaar...

Je hebt nu dus een perfect werkende PC, maar omdat een of ander stuk software roept dat iets 107 graden zou zijn ga je er maar vanuit dat er een probleem zou zijn?

107 graden is op zich niet schadelijk voor een VRM chip, maar het lijkt me erg sterk dat ie zo warm is, je zou het eenvoudig kunnen checken door even te ruiken in de buurt van de VRM. Richting de 100 graden gaat namelijk vocht in de lucht rond de chip en op de chip zelf verdampen en dat geeft die typische 'CV' geur.

Maar het lijkt de laatste maanden een trend om veel temperaturen met software uit te meten en bij rare waardes een topic op GoT te starten met een probleem wat niet bestaat. Als je PC prima werkt is er geen reden aan te nemen dat er iets niet in orde is.

Software meting is onbetrouwbaar omdat je te maken hebt met de volgende onzekere factoren:

1 - De sensor - Je hebt geen idee waar de sensor precies zit, wat voor type sensor het is, wat deze sensor precies uitleest, of deze sensor correct contact maakt en of deze sensor gecalibreerd is voor de range waar in je wilt meten.

2 - De chip die de sensor uitleest - Deze moet correct verbonden zijn met de sensor en deze op de juiste manier uitlezen, ook moet deze op de juiste manier gecalibreerd zijn voor de range waarin je wilt meten

3 - De driver die de chip uitleest - Vaak loopt de meting via de videokaart driver (of via het BIOS bij sensoren op het moederbord), deze driver moet op de juiste manier de chip uitlezen en ook hier speelt de calibratie mee, het is vaak afhankelijk van de driverversie en bios versie welke waarde eruit komt

4 - Het stuk software wat de driver uitleest - Zo'n progje als Everest kan het natuurlijk ook gewoon compleet fout hebben, misschien geeft de driver de informatie niet door zoals Everest verwacht had of zit er een bugje in het stuk software.

Met al deze factoren samen kun je dus stellen dat de meting kan kloppen, maar je hebt geen enkele vorm van zekerheid, ik kan net zo goed een getal verzinnen en tegen jou roepen dat dat de echte temp van je VRM is. Dan kan dat ook kloppen, maar de kans is ook groot dat het gewoon niet klopt.

Moraal van het verhaal:

Niet teveel druk maken om een getalletje in een stuk software, als het werkt dan werkt het.

Overigens gevoeld? Bij 107 graden moet je dan nu een 3e graads verbranding op je vinger hebben. Mensen zijn complete mietjes, bij 50 graden raak je al verbrand terwijl 50 graden voor electronica peanuts is. De meeste electronica kan gerust 100+ worden zonder enige problemen. De MOSFETS op mijn oude 8RDA+ werden regelmatig 130+ (gemeten met een echte meter en juiste sensor, geen random softwaremeting dus) en die waren rock solid.

Een VRM wordt heet ja, maar met je hand voelen is daar geen goede indicatie voor, 60 graden voelt ook heet en dat is een lage temperatuur voor een VRM.

Bij een VRM is het overigens niet zo dat de levensduur beinvloed wordt door de temperatuur (amper in ieder geval), er is gewoon een temperatuur dat de boel doorfikt en dan is ie stuk. Continu heet laten lopen heeft er verder weinig invloed op, zo lang je binnen de specs van de fabrikant blijft.

Bij een CPU/GPU (ander klein complex chip gebeuren etc) is het anders, daar wordt de levensduur wel verkort door de exponentiele stijging van de lekstromen bij hogere temperaturen. Vanaf 85 graden (meestal, staat in de datasheet van de chip) kan de leverancier de garantielevensduur niet meer garanderen en dus schakelen veel chips zich bij die temp uit.

Nu valt het bij 85 graden nog wel mee, plus dat ie daar niet al te lang op loopt, maar stel dat je em op 80 graden laat lopen gaat ie misschien 5 jaar mee ipv 10 jaar, nog altijd lang genoeg dus.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2007 00:15 ]

• Ramquin

Ramquin

Nu ook met icon!

Topicstarter
Bedankt voor je duidelijke en uitgebreide antwoord!
Verwijderd schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 00:08:
Je hebt nu dus een perfect werkende PC, maar omdat een of ander stuk software roept dat iets 107 graden zou zijn ga je er maar vanuit dat er een probleem zou zijn?
Niet helemaal, dit is mn 2e videokaart in 2 weken, de eerste is namelijk terug gegaan voor rma.
Deze kreeg eerst na een tijdje gamen problemen met de weergave (strepen over het scherm ed.)
Uiteindelijk viel het scherm zelfs al uit bij de visualisatie van wmp.
Dit is waarschijnlijk veroorzaakt door een hitte probleem.
Vervolgens eens gegoogled en erachter gekomen dat dit een bekend probleem is met de x1950 Pro, vandaar dat ik me toch wel enigszins zorgen maakte.
Verwijderd schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 00:08:107 graden is op zich niet schadelijk voor een VRM chip, maar het lijkt me erg sterk dat ie zo warm is, je zou het eenvoudig kunnen checken door even te ruiken in de buurt van de VRM. Richting de 100 graden gaat namelijk vocht in de lucht rond de chip en op de chip zelf verdampen en dat geeft die typische 'CV' geur.
Ik heb even geroken, niet fris maar het ruikt er niet naar "gebakken lucht" om het mooi te zeggen :)
Verwijderd schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 00:08: Bij 107 graden moet je dan nu een 3e graads verbranding op je vinger hebben.
He was warm genoeg om mn vinger er weer snel af te halen.
Daarbij plaatse ik mijn vinger niet rechtstreeks op de vrm maar gewoon op de achterkant van de kaart op de plaatsen waar de vrm in de buurt moet zitten
Verwijderd schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 00:08:Een VRM wordt heet ja, maar met je hand voelen is daar geen goede indicatie voor, 60 graden voelt ook heet en dat is een lage temperatuur voor een VRM.
Dat is waar, ik kan niet het verschil voelen tussen 60 en 100.
Verwijderd schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 00:08:Bij een VRM is het overigens niet zo dat de levensduur beinvloed wordt door de temperatuur (amper in ieder geval), er is gewoon een temperatuur dat de boel doorfikt en dan is ie stuk. Continu heet laten lopen heeft er verder weinig invloed op, zo lang je binnen de specs van de fabrikant blijft.
Dat is iig een hele geruststelling :)

[ Voor 4% gewijzigd door Ramquin op 22-09-2007 00:52 ]

Verwijderd

Inderdaad een bekend probleem bij de X1950 Pro, vooral bij de Sapphire kaarten, gelukkig in de latere revisies opgelost.

Ik heb er zelf ook zoeen en de VRM wordt inderdaad bloedheet, toch wel richting de 80 graden, maar dat is voor zo'n VRM niet zo'n probleem.

• Ramquin

Ramquin

Nu ook met icon!

Topicstarter
Dan laat ik het hierbij.
Allemaal heel erg bedankt voor de hulp, mijn vraag is opgelost :) !

[ Voor 8% gewijzigd door Ramquin op 22-09-2007 01:14 ]

• BartKers
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-06 13:30
Bij Vrzone hebben ze de vrm's van een powercolor x1950pro getest bij welke temperatuur ze uitschakelden en dat was 126 graden Celsius en de vrm van de gpu werd na 2 minuten zwaar belasten al 114 graden Celsius.
Dus die 107 graden kan best kloppen, maar zolang ze niet 126 graden worden en dus je videokaart uitschakeld is het goed.

linkje naar het artikel:
http://sg.vr-zone.com/art...rctic_Cooling/4190-6.html

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-06 17:24
Heb hier zelf een 1950Pro met Accelero X2 erop, wordt stressed niet warmer dan 50 graden, dus die raad ik zeker aan als je er een nieuwe koeler op wilt.

Verwijderd

Bitage schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 12:25:
Heb hier zelf een 1950Pro met Accelero X2 erop, wordt stressed niet warmer dan 50 graden, dus die raad ik zeker aan als je er een nieuwe koeler op wilt.
Als je kijkt naar die screen die is gepost, dan zie je dat zijn GPU zelf helemaal niet zo heet wordt.

Het zijn de VRM's die dubbel zo heet worden. Die krijgt een X2 ook niet gekoeld :)

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-06 17:24
Ah, zo :)
Pagina: 1