Toon posts:

Problemen met koel houden AMD 6000+

Pagina: 1
Acties:
  • 799 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds gisteren mijn nieuwe pc in elkaar staan en ben gestart met het installeren van bios/os. T

Tijdens het installeren van windows een error code, die na wat nazoekwerk bleek te staan voor "bad ram configuration". Ik was van mening dat ze goed zaten maar windows dacht daar anders over dus moest ik ze verplaatsen, maar nu komt het probleem, de blue orb fx koeler die ik heb zit dan dus gigantisch in de weg, met als gevolg dat ik gisterenavond genoodzaakt was de stock-koeler te monteren.

Probleem opgelost voorlopig, alleen mijn cpu-temp staat in de bios al op 50 gr, en dan ben ik alleen nog maar de bios in aan het stellen :?

Nu heb ik zitten kijken op internet, maar ik kan nergens een andere koeler uitzoeken die 100% zeker past, en dus niet in de weg zit ivm mijn corsair xms2 geheugen, heb er wel eentje gevonden en dat is de coolermaster aquagate s1, iemand ervaringen hiermee?

Kan iemand mij vertellen of adviseren welke koeling ik moet aanschaffen? Heb nu al een blue orb fx thuisliggen voor jan l.l :|

Processor: Amd 6000+
Moederbord: Asus m2n-SLI deluxe
Geheugen: Corsair xms2 dominator 2x 1 gb

Groeten Johan

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2007 15:54 ]

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:57

Sebazzz

3dp

Dus? In de BIOS staat Cool 'n' Quiet niet aan dus in de BIOS draait je CPU op 3GHz dus das theoretisch mogelijk. Maar ik snap je punt. De boxed koeler is ook niet zo goed, het is voor de meeste mensen ook eerder een garantiebewijs dan een koeler, en AMD dacht er denk ik ook zo over, dat degenen die een 6000+ in hun computer prikken toch wel een andere koeler nemen.

Welke moederbord heb je? Ik kan je vertellen dat een Artic Cooling 64 Pro goed past en niet eens in de buurt komt van andere onderdelen op mijn M2N-SLI Deluxe bordje.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

Topicstarter
Iheb het idee dat mijn ddr2-ram modules hoger zijn als "normaal", zou dat kunnen?

Maar even een vraagje, hoe hoog zijn jou CPU temperaturen (idle/stressed) in windows met de arctic cooling 64 pro en met welk programma meet je die?

Bedankt voor je reply iig..

Johan.

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Toen ik nog genoeg airflow had had ik 45 stressed en 38 tot 42 idle.
Maar nu heb ik 120 mm in van me voeding (Coolermaster iGreen 500Watt) en 80mm in aan de voorkant en maar één 92mm out dus de airflow is een beetje ***, en daarom heb ik nu 51 tot 53 graden. Gemeten met Speedfan en Everest Ultimate Edition.

Als ik het goed begrijp heb jij deze reepjes:
Afbeeldingslocatie: http://www.tomshardware.com/picturegalleries/20060922/corsair-dominator-both-modules.jpg

En deze koeler:
Afbeeldingslocatie: http://www.dvhardware.net/reviews/thermaltake_blue_orb_fx/4.jpg

Je koeler staat nogal 'laag' bij de PCB, en je DDR reepjes nogal hoog, dus ja, dat geeft problemen, daar is niks aan te doen, tenzij een andere tweaker misschien een 'processorkoelerverlengstukje' weet, maar dat lijkt me sterk.

Jij hebt 4 geheugensloten op je moederbord, kan je je geheugenreepjes niet in de andere twee sloten proppen? (Dus vanaf de CPU gezien, van links naar rechts, slot 2 en 4 of zoals in de handleiding: Slot A2 en B2)

En anders heb je twee keuzes: Koeler terug of reepjes terug. Koeler terug lijkt me het beste, want ik denk dat normale reepjes ook niet gaan passen.

Wel gave koeler trouwens :D

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

Topicstarter
De koeler moet inderdaad terug, dit ding is zo groot dat ik de eerste 2 banken helemaal niet kan gebruiken, dus ook b2 niet.

Heb gisteren alles geinstalleerd, 3dmark06 (basic) gedraaid en dat liep erg raar, was voor mij de eerste keer dat ik het gebruik maar bij de cpu test's haalde ik maar 1 fs, en dat lijkt me niet erg goed?! Kwam in totaal op een score van 8900 uit, aan de lage kant zag ik op de uitslagenpagina ?!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Nee CPU hoort zo langzaam. Bij CPU gaat het ook niet om FPS.

8900 is een nette score. Ik haal 8830 met een 8800GTS OC en AMD 6000+ @ stock

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als je C'n'Q aanzet in je BIOS en in Windows de AMD-drivers voor je CPU installeert (voor zover ik weet moet dat), daalt je temperatuur dan?

Ik heb me ooit es laten wijsmaken dat je CPU 100% belast wordt wanneer je in het BIOS zit, maar ik vind dat dat weinig steek houdt.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Topicstarter
Nu we het over CnQ hebben, zit daar een time-delay op ofzo? Heb het in de bios enabled en het programma geinstalleerd, maar als ik het opstart draait hij na 5 minuten nog steeds op 3000Mhz, maar hoezo moet ik AMD drivers installeren? Ik heb alleen CnQ van de Nvidia dvd geinstalleerd?

De videokaart overclocken gaat trouwens wel met AtiTool neem ik aan? Ik weet trouwens ook niet zeker of ik in de bios de "PCI-E boost" (exacte naam is me even ontschoten) op fastest moet zetten of op auto moet laten staan?

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 09:28:
Nu we het over CnQ hebben, zit daar een time-delay op ofzo? Heb het in de bios enabled en het programma geinstalleerd, maar als ik het opstart draait hij na 5 minuten nog steeds op 3000Mhz, maar hoezo moet ik AMD drivers installeren? Ik heb alleen CnQ van de Nvidia dvd geinstalleerd?

De videokaart overclocken gaat trouwens wel met AtiTool neem ik aan? Ik weet trouwens ook niet zeker of ik in de bios de "PCI-E boost" (exacte naam is me even ontschoten) op fastest moet zetten of op auto moet laten staan?
Om C&Q aan te zetten, moet je bij Energiebeheer het schema op 'minimal power management' zetten. Ook moet je AMD cpu drivers installen, anders werkt het niet lekker.

Zelf heb ik een 5000+ met een M2N-Sli boardje. Hier zit een Arctic Freezer 64 op. Idle is de CPU rond de 30 graden met de fan @ 6 volt. Als ik hem ga stressen komt hij op de 55 graden met de fan @ 6 volt, gooi ik de fan naar 12 volt, dan komt hij niet boven de 48 graden uit.

• Tjona100
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:52
Ik heb nu ook een systeem met een AMD 6000 in elkaar gezet. de bios temps bij mij schommelen zo tussen 27-33 graden dus dat is wel netjes met een Arctic Freezer 64

Kendrick Lamar - Ignorance is Bliss

Pagina: 1