Toon posts:

[Excel 2003] Koppelingen en waarschuwing

Pagina: 1
Acties:
  • 627 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een voorraadbeheer maken. Alleen een paar addertjes

Ik maak drie soorten salades met verschillende ingredienten
Ik heb overzicht van al mijn fruit
Ik wil dat excel my waarschuwt dmv een kleur als bepaalt fruit over de houdbaarheidsdatum is
Ik wil dat als ik aangeef dat ik bepaalde aantal salades hebt gemaakt excel de ingredienten van de voorraadlijst afhaalt.
Ik wil dat excel my waarschuwt dmv een kleur als bepaalt fruit dreigt op te raken of onder de minimum voorraad terecht komt.
Veel fruit komt per kist en een vaste hoeveelheid per kist, ik wil dat excel automatisch bepaald hoeveel kisten ik nodig hebt om mij planning te kunnen uitvoeren.
Ik wil ook als bepaalde datum verstreken is hij deze salades als zijnde verkocht ziet en indeelt in de winkel waar hij naartoe is. Zodat ik kan zien waar mijn salades naartoe zijn gegaan.

BTW, ik verkoop geen salades maar andere producten. Maar de functie zijn herzelfde. Hoe kan ik dit werkbaar krijgen.

Mooiste zou zijn als hij ook nog de producten die ik moet bestellen in een boodschappenlijstje zet.

• Bolukan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-07 19:01
Wat heb je zelf al geprobeerd en waar loop je dan tegenaan?

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Ehm, gewoon simpel geen excel gebruiken...

Of kijk eens naar standaardprogramma's op de markt of kijk gewoon eens richting een softwarehuis / collega wat die hebben...

Want alhoewel ik geloof dat je het met heel veel hang en vliegwerk wel in excel kan krijgen is het imho nooit waterdicht te krijgen in excel, is het erg foutgevoelig ( wat gebeurt er als iemand 1 formule verwijdert )... Dus oftewel laat excel zitten voor het hoofdprogramma..

Verwijderd

Topicstarter
Ik loop tegen het gegeven aan dat ik niet weet of ik waarschuwing kan implementeren.
Ik weet niet hoe ik datums kan laten verlopen en hoe ik die koppel aan een huidige datum of weeknummer. En hoe ik een enkele gegeven kan opsplitsen in meerdere gegevens en vooral hoe ik die per week kan laten verlopen. Deze week heb ik een productie en verbruik ik dus fruit maar volgende week weer enz enz....

Boodschappenlijstje weet ik helemaal niet...moet ik hem dan bij een bepaalde waarde (appels beneden minimum) bepaalde velden laten verschijnen op een andere lijst. Dus als K3 <3 dan moeten K1 & K2 in het boodschappenlijstje op het volgende blad verschijnen met het aantal appels wat besteld moet worden. Ik weet niet hoe ik dit moet opbouwen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen alternatief voor excel, dus ander programma is niet mogelijk door bedrijfsmatige beperkingen. Het moet in excel...

De gekoppelde programma's lezen namelijk excel spreadsheets uit en mijn collega's koppelen deze gegevens

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2007 16:07 ]

• LPEspecial
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-07-2024
Dit zou ik niet met formules maken, maar met VBA, als ik al Excel zou gebruiken. Voordeel is dat dat niet zo snel per ongeluk te wijzigen is (natuurlijk kun je ook kolommen protecten). Ander veel groter voordeel is dat data manipulatie relatief makkelijk is in VBA. Tevens als je de VBA code goed opzet, is het ook heel erg flexibel.
In VBA is het heel simpel om een alarm te geven (popup-window) en kleuren te wijzigen van een cel. Veel meer lijk je niet nodig te hebben.

Dit probleem lijkt me echter makkelijker (of in ieder geval net zo makkelijk) op te lossen in een vrije c.q. gratis programmeer omgeving zoals Visual Basic Express Edition.

Voordeel van VBA is natuurlijk dat als je iets niet voor elkaar krijgt je gewoon een macro kunt opnemen waarin je de gewenste acties doet en daarna de code kunt copieren in je VBA project.

Als je geen programmeer ervaring hebt, kun je een heel eind komen met allerlei tutorials, zowel voor VBA als voor een 'echte' programmeer omgeving zoals VB.

Het lijkt me onzin om voor een zo simpel voorbeeld als hier geschetst wordt een volledig 'duur' pakket te kopen. Een programmeur kan de basis hiervan opzetten in een kwestie van enkele dagdelen.
Als het goed (merkbaar winstgevender) is voor een bedrijf is het implementeren van dit soort tooltjes geen onoverkombare kostenpot. Natuurlijk weet ik niet in hoeverre je de situatie versimpeld hebt.

PS: Zie net dat de output ook excel moet zijn. Excel compatible output formaat is geen enkel probleem voor welke oplossing je ook kiest.

[ Voor 4% gewijzigd door LPEspecial op 21-09-2007 16:14 ]

LPEspecial

Pagina: 1