pc reboot regelmatig vanzelf na vervangen cpu

Pagina: 1
Acties:

• -Arcane-
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-12-2024
onlangs heb ik mijn pc geupgraded met een nieuwere processor.

Er zat een amd sempron 2200+ in die nu vervangen is door een athlon 2800+ (inclusief een zwaardere koeler).
Echter reboot mijn pc nu regelmatig, en wel dan als de cpu zwaar wordt belast. De temperatuur lijkt me op die momenten eigenlijk wel normaal, zo rond de 67 a 68 graden celcius.
Dus het lijkt me sterk dat het oververhitting is.

Nu zit ik er zelf aan te denken dat het kan liggen aan de psu. Deze is dacht ik 300 watt, maar het zou zelfs ook nog iets minder kunnen zijn.
Deze voedt dus het mobo, dvd-rw drive, 3 harde schijven, floppy drive (jaja ;)), extra koeler voor de kast en natuurlijk de rand apparatuur via usb, zoals een externe HD en een externe tv-kaart.
Ik schat dus dat door het vervangen van de processor de psu zwaarder wordt belast en het niet meer aankan.

Als ik het goed heb zou de processor minder stroom moeten verbruiken als ik de FSB lager zet.
Dat heb ik dan gedaan om te testen, dus terug van 166 naar 133.
Daarna heb ik de computer even laten stressen, waarbij alles prima leek.

Kan iemand mijn theorie bevestigen, zodat ik niet meteen een voeding koop terwijl het niet nodig zou zijn.

• aryan
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
mijn processor wordt niet zo warm, ook niet als ik hem volledig belast. Heb je wel koelpasta gebruikt toen je die koeler op je nieuwe processor hebt gevestigd?

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-05 13:41

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Als jij je temperaturen kunt checken, kun je vast ook wel even je volt-lijnen checken. Dan kun je in de meeste gevallen uitsluiten of PSU het probleem is. In de FAQ staat hoeveel die waardes mogen afwijken (ik meen 5%).
Overigens vind ik 68 graden toch wel redelijk aan de hoge kant. Ik zou in ieder geval proberen deze waarde omlaag te krijgen door je airflow te verbeteren.

Hier staat tekst

• -Arcane-
ja heb ik, nano grease.
Maar een athlon 2800+ zou zulke temperaturen toch wel aan moeten kunnen dacht ik?

• rafler
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:40
Wat voor merk is je voeding, waarom zou je hem terug clocken beetje zonde vindje ook niet. Kijk even of een vriend/kennis een zwaardere voeding heeft liggen zodat je dit kunt testen.

• -Arcane-
Sjaak_Afhaak schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 14:23:
Als jij je temperaturen kunt checken, kun je vast ook wel even je volt-lijnen checken. Dan kun je in de meeste gevallen uitsluiten of PSU het probleem is. In de FAQ staat hoeveel die waardes mogen afwijken (ik meen 5%).
Overigens vind ik 68 graden toch wel redelijk aan de hoge kant. Ik zou in ieder geval proberen deze waarde omlaag te krijgen door je airflow te verbeteren.
Tja, de koeler heeft idd weinig ruimte t.o.v. de psu, hooguit een cm. maar daar valt denk ik weinig aan te doen.

• -Arcane-
rafler schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 14:25:
Wat voor merk is je voeding, waarom zou je hem terug clocken beetje zonde vindje ook niet. Kijk even of een vriend/kennis een zwaardere voeding heeft liggen zodat je dit kunt testen.
Terugklokken heb ik ook niet gedaan zodat ik er mee kan werken, maar meer om te testen of het probleem zich dan ook voordoet.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:06
Welk programme heb je gebruikt om de cpu temp uit te lezen?
- gebruik CoreTemp, die zit nog het meeste in de buurt..

Controleer je airflow, waar gaat de lucht in je kast, waar komt het eruit, kan het genoeg stromen etc..

• -Arcane-
ik heb speedfan gebruikt voor de temps.

Ik zal eens gaan testen met de kast open.

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-05 19:20

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

weet eigenlijk 100% zeker dat het je voeding is, want als het temp afhankelijk is dan zou dit werken als buffer en niet meteen bij fullload rebooten. Voedingstekorten daarentegen treden meteen op bij grote vraag en dus de reboot. Om warmte uit te sluten kun je ook cold boot doen (dus als de pc helemaal is afgekoeld) en dan meteen iets zwaars runnen waaravn je weet dat hij zeker reboot. Als hij dan de eerste keer niet reboot weet je dat het je temp is, omdat de 2e keer alle onderdelen warm zijn en dus geen tijd meer heeft om je applicatie te runnen.

het kan zijn dat je voltages tijdens idle gewoon goed zijn (je overbelast de voeding niet) en dan bij runnen van game/applicatie de voeding inzakt en dus reboot het gevolg. Kan zijn dat de 2800+ net teveel van je voeding vraagt, probere een groter voeding te lenen/te gebruiken of koppel even je dvd, geluidskaart en eventuele spare hdd af om net dat verschil te compenseren van je 2200+ nar 2800+ en kijken of deze dan wel goed draait.

[ Voor 19% gewijzigd door Seesar op 21-09-2007 14:33 ]

T60P Widescreen

• -Arcane-
Seesar schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 14:32:
weet eigenlijk 100% zeker dat het je voeding is, want als het temp afhankelijk is dan zou dit werken als buffer en niet meteen bij fullload rebooten. Voedingstekorten daarentegen treden meteen op bij grote vraag en dus de reboot. Om warmte uit te sluten kun je ook cold boot doen (dus als de pc helemaal is afgekoeld) en dan meteen iets zwaars runnen waaravn je weet dat hij zeker reboot. Als hij dan de eerste keer niet reboot weet je dat het je temp is, omdat de 2e keer alle onderdelen warm zijn en dus geen tijd meer heeft om je applicatie te runnen.

het kan zijn dat je voltages tijdens idle gewoon goed zijn (je overbelast de voeding niet) en dan bij runnen van game/applicatie de voeding inzakt en dus reboot het gevolg. Kan zijn dat de 2800+ net teveel van je voeding vraagt, probere een groter voeding te lenen/te gebruiken of koppel even je dvd, geluidskaart en eventuele spare hdd af om net dat verschil te compenseren van je 2200+ nar 2800+ en kijken of deze dan wel goed draait.
precies dit vermoeden had ik dus zelf ook.

Voeding is trouwens een cheap-ass geval, ik meen een q-teq ofzo.

• rafler
-Arcane- schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 14:34:
[...]

precies dit vermoeden had ik dus zelf ook.

Voeding is trouwens een cheap-ass geval, ik meen een q-teq ofzo.
Als je dat eerder had gezegt kon ik je gelijk al vertellen koop een nieuwe voeding :).

• -Arcane-
rafler schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 14:37:
[...]

Als je dat eerder had gezegt kon ik je gelijk al vertellen koop een nieuwe voeding :).
hehe, ok, q-teq, dat zegt dus genoeg ;)

Verwijderd

Qtec is meestal een no go, er zijn wel betere voedingen om het licht uit te drukken :P

• -Arcane-
Sjaak_Afhaak schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 14:23:
Speedfan geeft het volgende aan:

VCORE: 1,65 V
+3,3V 3,20 V
+5V 4,87 V
+12V 11,55 V
-12V 1,38 V

-5V 2,69V
+5VSB 5,46V
VBAT 0,00V

Dit is dus idle.

Maar ik heb daar verder helemaal geen verstand van, ik zie alleen dat er afwijkingen zijn. Maar of dat erg is of niet, geen idee.

• William/Ax3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-05 23:39

William/Ax3

We are Starstuff

En wat gebeurd er nu met die cijfers als je je pc gaat stressen en wat zijn ze dan net voor het moment dat je pc reboot?

ok die waardes schelen dus niet superveel op je +12v +5v en je cpu.

Ik zou toch maar eens kijken naar je koelpasta op je cpu. Moet een klein laagje opzitten dus niet teveel en ook niet te weinig.

Schiet die altijd op een reboot rond dezelfde temperatuur?

[ Voor 52% gewijzigd door William/Ax3 op 21-09-2007 15:27 ]

|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |

• -Arcane-
William/Ax3 schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 14:57:
En wat gebeurd er nu met die cijfers als je je pc gaat stressen en wat zijn ze dan net voor het moment dat je pc reboot?
dan zijn de waarden als volgt:

VCORE: 1,63 V
+3,3V 3,20 V
+5V 4,81 V
+12V 11,73 V
-12V 1,63 V

-5V 2,90V
+5VSB 5,46V
VBAT 0,00V

• -Arcane-
Als ik op zoek moet gaan naar een nieuw voeding, welke van deze merken kan ik gerust nemen en welke moet ik definitief laten liggen?

Codegen
Enermax
Ms-tech
Sweex (hehe, maar daar weet ik al van dat ik die niet moet nemen)
Trust (zie sweex)
Xilence

• fevenhuis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-01 01:15
Ik heb geen Athlon maar 67, 68 graden voor een CPU onder load is niet laag maar hoog.
Op high-end onderdelen kan je daarmee wel stabiel draaien maar op mindere hardware dus vaak niet.
Een betere koeler en/of airflow in de kast valt aan te raden.

[ Voor 58% gewijzigd door fevenhuis op 21-09-2007 15:20 ]

• rafler
Q-teq bestaat niet meer dat is Trust nu, maar de huidige voedings van Trust zijn zeker niet slecht maar ook niet top. Ga voor Tagan mijn persoonlijke ervaring is top van dit merk ik denk dat veele dat met me eens zijn.

• -Arcane-
om even deze maar als voorbeeld te nemen.
GEZ PSU Codegen OEM Bluesil 480W
Afbeeldingslocatie: http://gistron.nl/img/i.php?type=i&file=1162831279.jpg

of een trust
Afbeeldingslocatie: http://gistron.nl/img/i.php?type=i&file=1176718972.jpg

Deze hebbendus zo'n ventilator aan de onderkant. De mijne heeft dat nu niet. Als ik dus zo'n voeding neem, wordt mijn kast dan ook beter gekoeld? En zuigt die ventilator, of blaast die juist?

[ Voor 12% gewijzigd door -Arcane- op 21-09-2007 15:40 ]

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-05 21:44
Recom is ook een goed met, net als sunbeam en enermax

ps die fan zuigt warme lucht uit je ast die voeding in en dan aan de achterkant van je kast naar buiten ;)

[ Voor 51% gewijzigd door !GN!T!ON op 21-09-2007 15:46 ]

• -Arcane-
ah, dat is mooi, dan wordt de kast dus ook beter gekoeld, en zal de cpu temp neem ik aan ook wel flink dalen. Dan komt er sowieso een nieuwe voeding, want aan de airflow kan ik niets veranderen, de kast zit gewoon vol zeg maar, met snoeren, en plaats voor een extra fan is er ook niet meer.

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01:36
Antec, Enermax, Zalman, Tagan, Codegen zijn de merken die je wil hebben voor je voeding.
Maar die cpu temps van 68 graden is best wel erg hoog, mijn 2100+ komt tijdens gamen op zo'n 46graden en dan is die ook nog overgeclocked, dus die temps van jouw mogen wel wat omlaag.

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04 17:56

JW1

Kun je die kabels in je pc niet netjes bij elkaar binden met tie-wraps ofzo?
68 graden is toch goed hoog. Zit je koeler wel goed/wordt deze wel warm?
Staat er in de BIOS misschien iets over hittebeveiliging en bij welke temp rebooten?

• Pepperana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09-2024

Pepperana

Brabander in hart .....

Over welke CPU koeler gaat het?
En heeft deze een fan?

Al hij namelijk geen fan heeft of hij staat veel te lage rpm te draaien snap ik de temps wel.

I know what I know, I'll sing what I said, We come and we go, That's a thing that I keep In the back of my head

• William/Ax3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-05 23:39

William/Ax3

We are Starstuff

-Arcane- schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 15:48:
ah, dat is mooi, dan wordt de kast dus ook beter gekoeld, en zal de cpu temp neem ik aan ook wel flink dalen.
Neen dat zal niks schelen. Het zal alleen je chase temp naar beneden halen en maybe 1/2 graden op je proc maar verder niet echt meer. Ik verdenk nog steeds dat je koelpasta/cpu koeler nog niet hellemaal lekker is. Kijk daar nou eens eerst naar kan je dus zo het geld voor een nieuwe voeding schelen.

|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-05 18:34

Mojo

The Power Within

68 graden is érg warm voor een Athlon XP. Die dingen werden bij mij zo'n graad of 50 hooguit. (Behalve die gare Palamino's, maar die gingen maar tot 2100+.) Voel eens aan je koelblok of die erg warm is. Zo ja, dan klopt de temperatuur uitlezing en moet je een betere airflow hebben. Zo nee, dan zit óf de cooler niet goed op de core, of de uitlezing is niet goed. In het 2e geval zou het inderdaad aan je voltages liggen, maar ik denk dat je het moet zoeken bij een hitteprobleem.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• -Arcane-
Het koelbolk wordt in ieder geval goed heet. Maar de ruimte tussen de fan die op het blok zit en de psu is echt minimaal.
Het merk van de koeler weet ik zo niet, staat er niet op.
Ik heb als koelpasta Nano grease gebruikt. Misschien heb ik te weinig of juist te veel gebruikt.
ik zal het eens schoonmaken, en dan nieuwe pasta er op doen.

misschien is een nieuwe ruimere kast een betere oplossing. Want ik geloof niet dat ik veel aan de air-flow kan doen. Kabels bij elkaar doen kan ik nog wel proberen, maar dan houdt het op. Ik ben bang dat de cpu koeling gewoon te dicht op de psu zit :(

ik ga ook maar eens kijken wat mijn oude koeler met de temps doet, deze is wat lager, maar wel kleiner, maar misschien is het wel beter voor de air-flow.

[ Voor 38% gewijzigd door -Arcane- op 21-09-2007 16:43 ]

• -Arcane-
damn, die ouder koeler blijft er op!

Daarstraks met die nieuwe koeler was de temp idle 60 tot soms zelfs 62 graden celcius met de zijkant van de kast op. Nu blijft de temp hangen op 46 graden idle met de oude koeler van de sempron 2200+. Blijkbaar zat de koeler inderdaad veel te dicht op de psu.

Mooi, is dat ook weer opgelost.

Bedankt allemaal voor de wijze woorden!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-05 18:34

Mojo

The Power Within

Ik denk dat je nieuwe cooler best wel in orde is. Probleem is waarschijnlijk dat hij zijn warmte niet kwijt kon. Je zou kunnen proberen een andere voeding te kopen, daar je voltages wat aan de lage kant zijn en een sterke, degelijke voeding nooit verkeerd is.

Je kan je eigen bericht veranderen door op het Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif knopje te drukken, dan hoef je niet 2x te posten :)

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• fevenhuis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-01 01:15
Voor als je er (nog) niet zoveel verstand van hebt voor wat de voedingen betreft zit je met en Enermax altijd goed, iets wat niet gezegt kan worden van de andere voedingsmerken die hier achtenloos bij elkaar genoemt worden.
Pagina: 1