-10db phono to DIN maken

Pagina: 1
Acties:
  • 291 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• paradoXical
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-01 22:20
Ik moet een kabel maken voor mijn nieuwe aanwinst (QUAD33 / 303). Nu moet ik voor de radio2 ingang een 10db verzwakking maken, ik heb ook het volgende schema (let niet op mijn paint skills).

Afbeeldingslocatie: http://213.51.31.133/10db.jpg

Maar om eerlijk te zijn; ik snap de ballen van dit schema.

Ik heb zogezegd een audiokabel, waar ik reeds 2 RCA plugs op gesoldeerd heb. Nu moet ik aan de DIN stekker solderen. Als ik het goed heb gaan de grounds van de kabel samen op pin2 van de DIN stekker (staat ook achter op versterker). Linker en rechter stereokanaal komen dan aan pin 3 en 5 van de stekker.
Ik heb alleen geen idee waar ik de weerstanden moet solderen?

edit: startpost was verkeerd, aangepast.

[ Voor 3% gewijzigd door paradoXical op 21-09-2007 13:26 ]

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:49

kraats

Ik rol

Je kunt de kabels ook compleet kopen met verzwakking :)

maarre, als je het toch zelf wilt doen: massa van de kabel aan pin 3 idd, het 47k weerstandje tussen pin 3 en pin 5. En tussen je inkomende kabel en pin 5 het 68k weerstandje. Voor pin 5 kun je ook pin 4 invullen voor het andere kanaal.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:42

voodooless

Sound is no voodoo!

Die 10 dB verzwakking is een beetje vreemd, maar goed.

Je moet het dus zo solderen zoals het plaatje is: de onderste "streep" is de ground, bovenste is de tulp ingang. De weerstanden vormen een panningsdeler.

Verder heb je het steeds over Phono. Dat is erg verwarrend omdat dat meestal wordt geassocieerd met een platenspeler. Misschien kun je iets duidelijker aangeven wat je met wat wil verbinden via welke ingang.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• kraats

kraats

Ik rol

voodooless schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 13:02:
Die 10 dB verzwakking is een beetje vreemd, maar goed.
De ingangsgevoeligheid van de Quad33 is erg afwijkend van de huidige standaard. Daarom moet je een aanpassing doen als je huidige spelers op deze voorversterker aan wilt sluiten.
Ik zie trouwens dat ik wellicht de pinbezetting zelf verkeerd had, zie hier.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:20

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@voodooless
Zo heel raar is het niet. Een tuner ingang heeft officieel ook een hogere gevoeligheid dan een aux. Dat is geloof ik een ervenis uit vroegere tijden. Huidige versterkers (zeg jonger dan 20 jaar) hebben gewoon een line-niveau ingang met het labeltje tuner.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:47

bonzz.netninja

Niente baffi

nice quad 303 :) gefeliciflapstaart daarmee

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• paradoXical
Waar kan ik dergelijke kabel kopen? Ben al wat zaken afgeweest, maar heb ze nergens kunnen vinden. Heb de spullen nu thuis dus kan hem best zelf solderen. Wel een rotwerkje overigens met een grote soldeerbout :)

Maar even ter verificatie, mijn startpost was verkeerd. Het gaat om pin 2,3,5 op de DIN.

beide massa's (kernen audiokabel) soldeer ik aan pin 3.
Nu heb ik nog 2 draden over; linker / rechter.

links komt aan pin3
rechts komt aan pin5

Hoe komen nu de weerstanden?

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

• paradoXical
Bedankt voor de reacties. Ik ben ook erg blij met deze nieuwe aanwinst. Heb hem bij de persoon waar ik hem kocht geluisterd, en was erg onder de indruk van eht geluid. Vooral wanneer ik de leeftijd in acht neem. Versterker is nog helemaal ongemodificeerd en ziet er nog niet uit. Ook van binnen. Bij maximale output konden we beide geen hoorbare vervorming waarnemen, dus inwendig is ook alles nog in goede staat.

Alleen jammer dat ik zoveel moeite heb met het begrijpen van dat schema, schaam me een beetje ;)

• kraats

kraats

Ik rol

paradoXical schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 13:25:
Waar kan ik dergelijke kabel kopen? Ben al wat zaken afgeweest, maar heb ze nergens kunnen vinden.
Ik heb ze zelf besteld bij de site die ik hierboven ook al noemde. Bij Flashbacksales kun je meerdere kabels krijgen. Ze moeten alleen wel uit Engeland opgestuurd worden.
Ik weet alleen niet of de pinnummers die je noemt ook kloppen. Bij een DIN-5 plug tel je anders dan verwacht. De aansluitingen zoals ze achterop je 33 staan kloppen natuurlijk wel.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:12

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik vind de gekozen waarden nogal hoog. De exacte waarden hangen erg af van de ingangs en uitgangsimpedanties van de apparatuur die je met elkaar verbindt, maar ik vind een totale weerstand van >100K op deze spanningsdeler hoog.

Op mijn eigen versterker heb ik ook een verzwakking moeten maken omdat die voor tulp bedoeld was en er bij XLR met +6dB gewerkt wordt. Totale weerstand op de deler is bij mij iets meer dan 10K, conform de requirements voor de Jensen signaaltransformatortjes waar ze achter zitten.

Edit: nu ik even beter kijk klopt er helemaal niks van... -10dB is grofweg 3 keer een halvering dus 8 keer zo zwak signaal. het moet dus 6.8K zijn en niet 68K.

[ Voor 13% gewijzigd door Exirion op 21-09-2007 13:49 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• paradoXical
Ik heb even achter op mijn QUAD gekeken. De pin aanduidingen kloppen zover.
De ground, en L / R staan er netjes bij.

Gaat ok niet zozeer om de nummers nu, omdat ik duidelijk kan zien om welke pinnen het gaat :) Ik begrijp niet goed waar de weerstanden moeten komen.

Met bestellen wacht ik nog wel even, duurt me te lang voordat ik ze in huis heb :)

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

paradoXical schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 13:32:
Bedankt voor de reacties. Ik ben ook erg blij met deze nieuwe aanwinst. Heb hem bij de persoon waar ik hem kocht geluisterd, en was erg onder de indruk van eht geluid. Vooral wanneer ik de leeftijd in acht neem. Versterker is nog helemaal ongemodificeerd en ziet er nog niet uit. Ook van binnen. Bij maximale output konden we beide geen hoorbare vervorming waarnemen, dus inwendig is ook alles nog in goede staat.

Alleen jammer dat ik zoveel moeite heb met het begrijpen van dat schema, schaam me een beetje ;)
quad is wat mij betreft bijna ongevenaard. Ik zelf had/heb soms een quad 405 staan Afbeeldingslocatie: http://blog1.musicfield.jp/du_ao1/archives/405.JPG

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• paradoXical
Alles is netjes gesoldeerd.
Jammer dat ik vergeten ben banaanpluggen te kopen, nu kan ik nog niet luisteren ;)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

paradoXical schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 20:54:
Alles is netjes gesoldeerd.
Jammer dat ik vergeten ben banaanpluggen te kopen, nu kan ik nog niet luisteren ;)
Heb je mijn opmerking nog gelezen? voor -10dB klopt die 68K in je plaatje absoluut niet. 6.8K komt meer in de buurt.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• paradoXical
Exirion schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 21:04:
[...]

Heb je mijn opmerking nog gelezen? voor -10dB klopt die 68K in je plaatje absoluut niet. 6.8K komt meer in de buurt.
Ja heb de opmerking gezien, en heb nog even navraag gedaan bij de persoon waar de de versterker gekocht heb. Zegt dat dit de juiste weerstanden zijn...

Zullen morgen zien wie er gelijk heeft :)

• paradoXical
Ik denk dat ik toch iets verkeerd gedaan heb bij het solderen, enige wat ik nu krijg is een bromtoon.

Afbeeldingslocatie: http://213.51.31.133/kabel.jpg

68K 2 maal tussen signaal.
48K 2 maal NA 68K van signaal naar mantel.

Ben ik nu een }:O of mis ik iets? ;)

[ Voor 28% gewijzigd door paradoXical op 22-09-2007 10:46 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ziet er meer uit als 4k8 ? op de foto

een bromtoon wordt doorgaans veroorzaakt door het ontbreken van massa

het maakt ook uit hoe om je de kabel legt naturlijk .. natuurlijk al al veroorzaakt dit normaaal geen brom

[ Voor 82% gewijzigd door Fish op 22-09-2007 10:58 ]

Iperf

• paradoXical
fish schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 10:55:
ziet er meer uit als 4k8 ? op de foto

een bromtoon wordt doorgaans veroorzaakt door het ontbreken van massa
Groen is 68K
Bruin 48K

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

geel blauw rood toch ? (maar als het oranje is geloof ik je hoor)

Afbeeldingslocatie: http://www.2college.nl/tech/begrippen/weerstandkleurcode.JPG

aha tipvoutje daarnet ...

ik bedoel dus

4600 ohm 4k6

[ Voor 12% gewijzigd door Fish op 22-09-2007 11:02 ]

Iperf

• paradoXical
Kan het zijn dat ik de weerstanden te warm heb gestookt en ze niet meer functioneren?

• paradoXical
Nevermind, het werkt perfect (damn lekker geluid.... :P )
Stekker omgestoken.. zat niet goed en gaf een bromtoon! Heb je met die ouw meuk!!!!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

nice. congrats!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik weiger echter nogsteeds te geloven dat je daadwerkelijk -10dB hebt met deze spanningsdeler ;)

• paradoXical
Exirion schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 12:17:
Ik weiger echter nogsteeds te geloven dat je daadwerkelijk -10dB hebt met deze spanningsdeler ;)
Ach wat maakt het.
Geluid is perfect :9
Zeker nadat ik van een sony componementenversterker naar deze QUAD ben gegaan.

[ Voor 13% gewijzigd door paradoXical op 22-09-2007 12:21 ]

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Om precies te zijn is de demping nu 7,66 Db.

Je had misschien ook beter metaalfilm weerstanden kunnen gebruiken met een tolerantie van <1%,om kanaalongelijkheid te voorkomen.

De ingangs impedantie van de radio ingang op de 303 is 100K, weet je misschien ook de uitgangsimpedantie van de cd speler?

Hier kan je zien hoe het officieel zou moeten

Maar je bent nu erg tevreden dus prima zo :)

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het zou best wel eens kunnen kloppen hoor.

Als je het over spanningsversterking hebt, werk je met 20 log(Uuit/Uin)

Uuit = Uin*47/(47+68) ≈ 0.41Uin

20log 0.41 ≈ -7.7 dB

Maar de versterker heeft zelf ook een ingangsimpedantie, parallel aan die 47kΩ. Noemen wij die even Ri, dan wordt de nieuwe verzwakking 20log((47//Ri)/(47//Ri+68)) (// is hier parallel aan).
Stellen we dit gelijk aan -10, dan zou Ri 95kΩ moeten zijn. Voor moderne versterkers realistisch, maar ook voor wat oudere????

Edit, ja dus.

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

Pagina: 1