Afstellen van je beeldscherm... Hoe doe je dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 394 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Frenck
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02:04

Frenck

Home Assistant

Topicstarter
Ik loop regelmatig tegen het volgende probleem op...

Het afstellen met mijn scherm waarop ik werk als ik me foto's bewerk...

Ik krijg echt zovaak de reactie dat me foto's te donker zijn, dat het nu wel vervelend begint te worden. Op mijn scherm zien ze er prima uit... zit ik dan op mijn werk en bekijk ik ze online... dan zijn ze inderdaad een klapt donkerder dan op mijn scherm thuis.

Toch heb ik het idee dat ik m'n scherm goed heb afgesteld...
Als ik op gallery.zoom.nl kijk, staat daar zo'n blakje onderin... deze wordt perfect weergeven :S

Mijn vraag is... hoe stellen jullie je scherm goed af? Zijn daar tools voor?

Een voorbeeld foto die er bij mij mooi uit ziet... en bij anderen vrij donker:

Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1217/698480831_86728cf6b2.jpg?v=0

Lead of Home Assistant | GitHub Star 🌟 | Alles over mij...

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 23:27
Om even te beginnen, welk scherm heb je thuis?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

De enige juiste manier is met een extern apparaat een profiel maken voor je beelscherm. Alle andere opties zijn halfbakken en leunen teveel op je oog en de eigen interpretatie.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Frenck

Frenck

Home Assistant

Topicstarter

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:24
Je zou eens kunnen kijken naar een spider die je kleuren instelt, bijvoorbeeld:
http://www.northlight-images.co.uk/reviews/pantone_huey.html
Kost om en nabij 100 euro

[ Voor 8% gewijzigd door JottemJ op 21-09-2007 11:59 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

JottemJ schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 11:58:
Je zou eens kunnen kijken naar een spider die je kleuren instelt, bijvoorbeeld:
Kijk uit met die Pantone Huey. Bij reviews waar ze het resultaat hebben nagemeten met een goede colorimeter blijkt dat de Huey de primaire kleuren wel verbetert, maar de secundaire kleuren juist extra verpest waardoor het netto resultaat juist slechter was. Dan kun je beter een paar tientjes extra investeren in een apparaat dat wel goed werkt.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:24
Gizz schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 12:02:
[...]

Kijk uit met die Pantone Huey. Bij reviews waar ze het resultaat hebben nagemeten met een goede colorimeter blijkt dat de Huey de primaire kleuren wel verbetert, maar de secundaire kleuren juist extra verpest waardoor het netto resultaat juist slechter was. Dan kun je beter een paar tientjes extra investeren in een apparaat dat wel goed werkt.
Hmm, heb ik verder niet op gelet.. bedankt voor de tip! Wat raad jij aan?

• Frenck

Frenck

Home Assistant

Topicstarter
Na die krengen heb ik al eens gekeken... maargoed...
Eigenlijk ff geen geld voor over om op dit moment zoiets aan te schaffen... Zijn er geen kleurenschema's / hulp programma's?!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:00

_Apache_

For life.

Klinkt misschien vrij nuchter en kort door de bocht. Maar waarom stel je je scherm niet donkerder in en gebruik je meer omgevingslicht om het werken toch nog aangenamer te maken

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 07:49

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

Frenck schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 12:17:
Na die krengen heb ik al eens gekeken... maargoed...
Eigenlijk ff geen geld voor over om op dit moment zoiets aan te schaffen... Zijn er geen kleurenschema's / hulp programma's?!
zijn er wel, maar als je het echt een beetje serieus wilt doen ontkom je niet aan een hardwarematige oplossing..

• Reteip
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Je woont in Enschede zie ik. Volgens mij heeft Foto Konijnenberg wel monitor kalibratie setjes in de verhuur. Misschien een optie voor jou. Ik kan de setjes zo niet vinden op hun site, maar weet het bijna wel zeker dat ze in de verhuur zaten. Ik zou 'ffe een telefoontje die kant op doen!

[ Voor 3% gewijzigd door Reteip op 21-09-2007 12:30 ]

• fevenhuis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-01 01:15
De grootste factor op grote kleurverschillen zijn afhankelijk van welke software je gebruikt en OS en graphics drivers je gebruikt.
Helaas zijn er nogal wat verschillende software combinaties mogenlijk om je kleureninstellingen aan te passen en in de war te gooien.
Als je de draad kwijt bent is een goede raad om overnieuw te beginnen met allemaal standaardinstelligen van de graphicskaart drivers (verwijder alle instellingen) en een schone overschreven standaard CMS (of geen) profile en programma's waarmee kleuren ingesteld kunnen worden te disablen (adobe gamma/rivatuner). Gebruik de windows image viewer of internet explorer om de images te bekijken en om te bepalen hoever je van de standaard intellingen afzit.
Je moet een redelijk balans hebben tussen een juiste hardwarematige monitor instelligen en daarbovenop het juiste kleurenprofiel van je monitor.
En ik zou het afraden om de hardwarematige monitor instellings wizards van NVidia (of Ati) te gebruiken (dus monitor op full brightness etc.., want dan kun je inderdaad erg afwijkende kleuren/helderheids instellingen krijgen) en ook Vista gebruiken om foto's op af te stellen kan voor dit soort problemen zorgen.
Gebruik dus altijdt de standaard driver instellingen van je videokaart en als referentie.

• puchelaar
  • Laatst online: 09:45
En wat duf genoeg ook nog uitmaakt; in wat voor omgeving staat je onitor? Mijn monitor staat in tegenlicht voor een raam, en als ik de kamer verduister bewerk ik foto's donkerder dan wanneer ik de gordijnen openlaat en ik de zon in mijn ogen heb. In beide omstandigheden kan ik zo'n 'zoom-gallery-balkje' goed zien, maar blijkbaar compenseren je ogen dat dus...

• fevenhuis
Inderdaad ga vooral niet midden in de nacht je monitor afstellen, dat ziet er s'morgens zo vervelend uit.

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 07:49

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

ik calibreer juist altijd 's avonds omdat ik toch meestal 's avonds aan foto's werk zonder omgevingslicht; zo is het licht altijd consistent

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 12:29

Jazzper

BB4E^Guerilla

Die foto hierboven is bij mij ook niet goed te zien, tenzij hij uit een rauw gemonteerde episode van Band of Brothers komt ;)

Heb je al eens gecalibreerd op een softwarematige manier met bijvoorbeeld Adobe's programma? En heeft je TFT ook meerdere programma's? Mijn samsung kent er diverse, van internet tot warm tot games, etc.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• Frenck

Frenck

Home Assistant

Topicstarter
Ik heb inmiddels calibratie software matig gedaan, opzich nu een stuk beter lijkt me...

de laatste 4 foto's op me flickr account (http://www.flickr.com/photos/frenck) zijn met me nieuwe calibratie gedaan... volgens mij zijn ze de foto's qua licht nu wel goed...

@Jazzper: me scherm kent helaas niet meerdere programma's... maar maakt ook niet zoveel uit... De game die ik speel, gooit de brightness flink omhoog bij het starten van het spel :)

Ga er toch maar eens over nadenken / sparen voor een hardwarematige oplossing... lijkt me beter :)

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 12:29

Jazzper

BB4E^Guerilla

al een stuk beter, maar... ligt het aan mij over hangt er een vette roodzweem over?

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Verwijderd

Nope ligt niet aan jouw. hier ook een roode zweem.

• B-BOB
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-11-2025
Beste Frenk, ik zat met hetzelfde probleem en heb ook een iiyama. Ik ben zelf even gaan nadenken, en je kan zonder teveel moeite al veel doen.
Ik heb zelf een foto gemaakt waar alle grijstinten en kleuren opstaan. ook nog een foto voor huidstinten, resolutie en natuurlijke groentinten. Deze heb ik ontwikkeld zoals ik altijd doe (via spector). Deze foto ligt nu in mijn schuif, en voordat ik nu foto's begin te kijken, leg ik deze foto naast mijn scherm en controleer ik of op mijn scherm de kleuren en contrast even goed staan op die foto.
Ik doe dit via gamma correction die je meekrijgt bij adobe photoshop.

Meer uitleg en mijn testfoto heb ik geplaatst op mijn website: http://www.b-bob.be/pag_kalibreren.htm

Veel plezier.

• fevenhuis
Ik wil er nog een keer op wijzen dat kleurcalibraties gemaakt met een programma als adobe gamma vaak teniet worden gedaan door ander software, zoals bijv. een computerspel of software met eigen calibratie mogelijkheden of gewoon even met de hardwarematige kleur instellingen van een grafische kaart.
Let ter dus op dat je instellingen bij algmeen gebruik van het OS kunnen veranderen ook al heb je nog zo'n mooie calibratie gemaakt.

Overigens zien de nieuwe flickr foto's er bij mij goed uit, ik kijk nu even op Vista 64 met monitor icc profiel van fabrikant en Nvidia kaart, inderdaad warme kleuren, maar ik neem aan dat gewenst is, ik heb het ook niet zo op kille foto's en een echt rode zweem kan ik niet zien. Alleen zou ik zelf ook iets minder rood afstellen, het rood lijkt hier nu in sommige foto's ietwat oversaturated, maar zeker geen zweem en zeker neti in alel foto's.

Ik heb momenteel zelf problemen met het kleurverschil van Vista 64 en XP, ik heb besloten dat Vista voorlopig beter nog even niet gebruikt kan worden als fotobewerkings-OS, alhoewel het er op lijkt dat er meer kleuren weergegeven kunnen worden in Vista 64.

[ Voor 45% gewijzigd door fevenhuis op 03-10-2007 00:28 ]

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-01 13:58
fevenhuis schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 00:16:
Ik wil er nog een keer op wijzen dat kleurcalibraties gemaakt met een programma als adobe gamma vaak teniet worden gedaan door ander software, zoals bijv. een computerspel of software met eigen calibratie mogelijkheden of gewoon even met de hardwarematige kleur instellingen van een grafische kaart.
Let ter dus op dat je instellingen bij algmeen gebruik van het OS kunnen veranderen ook al heb je nog zo'n mooie calibratie gemaakt.
Heb je hier voorbeelden van, want dit is nieuw voor mij. Adobe Gamma helpt je grijs neutraal te zetten en het contrast maximaal. Op basis van de door jou ingegeven settings over kleurtemperatuur etc. maakt hij een "profiel" voor het zover die naam mag dragen. Adobe Gamma maakt een conversietabel en dumpt die in de LUT van je videokaart.

Het probleem komt als je ook andere calibratietools gaat gebruiken, zoals die van GretagMacbeth, Monaco of Colorvision. Je moet er dan voor zorgen dat er maar een van die tools actief is (bij voorkeur geen Adobe Gamma...). Dat andere applicaties dergelijke trucs uit halen, was ik niet mee bekend.

Het slechtste wat je kunt doen is het meegeleverde profile van de fabrikant gebruiken voor je monitor. In het CRT tijdperk (ja ik ben zo oud) werden die vaak uitgeleverd met een witpunt van 9300 K of zo. Bij elk scherm wat ik tegenwoordig zie, zijn contrast en brightness nogal komisch ingesteld uit de doos. Aangezien deze nog al een invloed hebben op kleurweergave is het meegeleverde profiel volledig zinloos.

Wat betreft Vista en kleur: het XPS systeem houdt onderwater rekening met metamerie, dat is het enige voordeel wat het je biedt in mijn optiek. Intelligentie uit profielen halen en dan in de color engine stoppen lijkt me weinig zinvol, want als dat verandert, verandert je kleurreproduktie dus ook.

Verder is Vista met kleur beslist niet klaar voor printen! Ik deel dus jouw mening over XP ;-)

In jouw laatste 2 alinea's komen duidelijk jouw persoonlijke voorkeuren voor wat je wel en niet mooi vind in een foto naar voren. Erg goed, maar probeer dat los te zien van calibratie, waarover dit topic ging. Het enige wat altijd goed voor elkaar dient te zijn is in elk geval de grijsbalans die je noemt in dat stuk.
Pagina: 1