Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[UML] Sequentie diagram object verwijst naar zichzelf

Pagina: 1
Acties:
  • 748 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jvaneijk
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-05 12:10
(jarig!)
Beste Gotters,

Ik heb een vraag. Ik ben bezig met een algoritme te herschrijven voor een stage opdracht. Ik weet dat hier niet wordt geholpen met je huiswerk enzo. Dat is dit ook niet.

Nu loop ik tegen het volgende aan. Het algoritme bestaat uit 1 klasse, met meerdere methodes. Iedere methode roept weer een andere methode aan. Hoe kan ik dit nou het beste weergeven in een sequentie diagram omdat normaal gesproken je de messages van object naar object laat gaan. Ik heb ook een UML boek geraadpleegd (using UML ISBN: 321269675) hier kom ik wel wat tegen over mijn probleem op pagina 119 voor de mensen die het boek ook hebben.

Maar ze laten iets inspringen maar dat snap ik niet precies. En dat wordt ook niet mooi aangezien ik miss. wel 30 methodes heb en maar 1 klasse. Iemand een idee hoe ik het anders kan oplossen / aangeven. lang leve verplichtingen vanuit school.

Alvast bedankt.

iRacing Profiel

• koli-man
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 12:24

koli-man

Bartender!!!!

Heb je wel de rechten om die (god)class te herschrijven of zit je hier gewoon aan vast?

Of is het gewoon 1 of 2 public methods en de rest van de methods zijn allemaal private functies om het resultaat van je algoritme te krijgen?

[ Voor 49% gewijzigd door koli-man op 21-09-2007 10:38 ]

Hey Isaac...let's go shuffleboard on the Lido - deck...my site koli-man => MOEHA on X-Box laaaiiiff

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:31

M-ThijZ

Riding on Rails

Misschien is dit wel een teken dat er toch iets mis is met je design. Als je de functionaliteit van je methoden eens goed bekijkt weet ik zeker dat er een patroon te herkennen is en je de verschillende methoden kunt groeperen. Elke groep krijgt een eigen class.

• jvaneijk
(jarig!)
Dit is mijn afstudeerstage. Het is juist de bedoeling dat ik het algoritme herschrijf naar de GPU. Zodat er gebruik gemaakt gaat worden van threading. Dit wordt gedaan door middel van een GPGPU toolkit. Maar in mijn plan van aanpak moet ik wel een sequentie diagram hebben staan van het huidige algoritme. Het is niet de bedoeling dat het in meerdere klassen komt. Het betreft hier een dosis berekening algoritme voor een Linac (lineaire accelerator) Ik heb het design niet ontworpen. dit is de huidige situatie en is afkomstig van een groot medisch bedrijf.

iRacing Profiel

• koli-man

koli-man

Bartender!!!!

Tja, volgens mij kan het dan niet anders dan een wat lastig sequence diagram te maken met wat 'self messages'....

Hey Isaac...let's go shuffleboard on the Lido - deck...my site koli-man => MOEHA on X-Box laaaiiiff

• jvaneijk
(jarig!)
koli-man schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 10:49:
Tja, volgens mij kan het dan niet anders dan een wat lastig sequence diagram te maken met wat 'self messages'....
Oke, dus jij zegt gewoon het inspringen in het sequentie diagram toepassen. want er wordt natuurlijk geen nieuwe liveline gestart. Het wordt nogal crappy maar het zij zo. Als school het zo wil kunnen ze het zo krijgen. :)

iRacing Profiel

• koli-man

koli-man

Bartender!!!!

Tja, een definitie, zegt:

"Self Message
A self message can represent a recursive call of an operation, or one method calling another method belonging to the same object. It is shown as creating a nested focus of control in the lifeline’s execution occurrence."

Je zou het ook nog in de echte specificatie op kunnen zoeken, mocht je daar de behoefte aan hebben. http://www.omg.org/technology/documents/modeling_spec_catalog.htm

• jvaneijk
(jarig!)
Ik heb inmiddels gevonden hoe ik het ga doen. Het wordt gewoon een sequentie diagram met eigen inbreng / specificatie :D Heb alleen wat meer te verdedigen tijdens mijn zitting maar dat komt ook wel weer goed..

iRacing Profiel

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-11 19:37
Zou je mij kunnen vertellen welke UML Tool je hier voor gebruikt? Ik gebruik op dit moment PowerDesigner maar die vind ik een beetje log. Heb naar andere open source programma's gekeken zoals ArgoUML maar daar ontbreekt een undo functie.

• Drrrk
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-09 21:23
De class verbergt de werking van het algoritme. Een sequence diagram is meer bedoeld om de samenwerking tussen verschillende classes te modelleren.
Ik zou voor de beschrijving van een algoritme een ordinaire flowchart gebruiken.

Very funny Scotty, now beam back my clothes...

• jvaneijk
(jarig!)
Drrrk schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 11:32:
De class verbergt de werking van het algoritme. Een sequence diagram is meer bedoeld om de samenwerking tussen verschillende classes te modelleren.
Ik zou voor de beschrijving van een algoritme een ordinaire flowchart gebruiken.
Je hebt helemaal gelijk. Ik ben nu over gestapt op pseudo code om een voorstelling te geven van hoe het algoritme / methode in elkaar zit. Ben er alleen nog niet helemaal achter of ik het als block diagram ga verworden of als zijnde normale text:

Calculate range of parametric values.
Calculate range of indices... enz.

Dit is dan op algoritme niveau.
En dan ga ik per methode het ook nog eens doen in de vorm van:

IF no elements in list a
....
END IF

iRacing Profiel

• jvaneijk
(jarig!)
GrooV schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 10:36:
Zou je mij kunnen vertellen welke UML Tool je hier voor gebruikt? Ik gebruik op dit moment PowerDesigner maar die vind ik een beetje log. Heb naar andere open source programma's gekeken zoals ArgoUML maar daar ontbreekt een undo functie.
Zoals ik het bekijk ben je een linux aanhanger. Ik zit ook met het probleem welke tool ik ga gebruiken. Ik ben nu even bezig met MS Visio, Powerdesigner 12 vind ik zelf lekker werken maar hebben we hier geen licentie voor. Als ik jou was zal ik eens kijken op:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_UML_tools staan er ontzettend veel.
Sterkte ermee

iRacing Profiel

Pagina: 1