Nieuwswaarde Macbook Pro/Penryn-artikel

Pagina: 1
Acties:

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Sta me toe hier even mijn mening te ventileren.

Nu kom ik elke dag wel topics tegen op Tweakers.net die me niet interesseren, maar dat is volkomen normaal. Uiteindelijk heeft Tweakers.net wel een bredere doelgroep dan alleen mijn nederige profiel hier.

Niettemin stel ik me ernstige vragen bij het volgende artikel:

nieuws: Speculatie over welke Penryn-chips Macbook Pro gaat krijgen

Zoals ik in een eigen reactie op de post heb uiteengezet is de nieuwswaarde van dit bericht nihil:
- het is speculatie
- we weten al langer dat Intel met Penryn komt (er staat nota bene nog een post over, op dezelfde dag nog ook)
- Apple gebruikt stock PC-hardware vandaag de dag, dus u en ik gaan ook een Penryn kunnen kopen zonder bij Apple langs de kassa te moeten passeren
- Intel is de processorleverancier van Apple, dat weet iedereen, dus dat er een update stond aan te komen is zonneklaar
- de vraag welk model Penryn er nu in komt compleet nutteloos in (er komt sowieso een Penryn in, en het zal een mid/high-end model zijn)

Dit is voer dat ik zelfs niet op /. zie verschijnen, dat toch al erg Mac (en *NIX) minded is. De nieuwswaarde van dit vehikel is absoluut nihil (sta me toe even in herhaling te vallen). Ik vind het spijtig dat een site als Tweakers.net hier zijn tijd in steekt. Wat heb je hier aan als breed geïnteresseerde computergebruiker/hobbyist/ICT-professional? Het is niet relevant (we weten dat Intel goed op schema ligt, dus zal Apple ook wel zijn zaakjes op tijd op orde hebben). De Penryns zijn géén Apple exclusive. Iedereen zal ze kunnen kopen.
Het goedkope excuus dat sommigen opdissen - 'Apple is een grote speler op de computermarkt nu' - is zwaar opgeblazen. Apple is nog altijd een bedrijf dat voornamelijk in een nichemarkt opereert wanneer het op computers gaat. Het heeft een eigen OS, en officieel draait dat alleen op hun hardware. Er is dus geen brede acceptatie van dat OS (hoewel de marktpenetratie hoger is dan die van Linux, blijft het nog altijd niets vergeleken met het gewicht van de Windows-systemen bij de eindgebruiker). Apple heeft vooral in Amerika traditioneel een groot marktaandeel, in Europa is dat minder zo. Ongetwijfeld overtuigt de populariteit van de iPod en aanverwanten veel mensen om ook es OS X en dus de laptop/desktopdivisie van Apple te proberen, maar van een rush is er geen sprake voor zover ik weet. De Macbook Pro is bovendien een model dat zichzelf - en dan heb ik het over de specificaties, niet over dingen zoals bouwkwaliteit - uit de markt prijst voor de modale gebruiker. De doelgroep die hier baat bij heeft zijn dus alleen de diehards. Het is net alsof Tweakers.net een nieuwspost zou doen over de nieuwe scheduler in Linux 2.6.23.

De fanboys roeren zich als duivels in een wijwatervat in de reacties trouwens... Het is net niet flamen maar van volwassen gedrag is nauwelijks sprake, ik moet zeggen dat ik zulke onzin nog niet veel gezien heb op de frontpage... Vaak totaal gespeend van enig inzicht.

Tot daar mijn grieven ;). Dat onding nieuws hoort thuis op een Mac-fansite, waar sommige reacties ongetwijfeld op hun plaats zouden zijn. Of is nu ook al dat alleen het imago van een bedrijf voldoende voor een plaats op de frontpage?

[ Voor 88% gewijzigd door Borromini op 21-09-2007 20:21 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Ik kan me voor een groot deel in je posting vinden, maar er is wellicht één argument dat je over het hoofd gezien hebt:

Op Tweakers.net zitten op elk willekeurig moment heel wat mensen die misschien in de nabije toekomst een Apple gaan kopen. Een aantal van hen zal zéker niet op de hoogte zijn van de ontwikkelingen in processorland en misschien zelfs amper van Penryn en Montevina gehoord hebben. Voor hèn is het wel interessant te lezen dat er misschien begin volgend jaar al nieuwe modellen komen die van een nieuwere cpu voorzien zijn. Wellicht hadden zij anders bij wijze van kerstcadeautje voor henzelf een Macbook Pro gekocht, om drie weken later te vernemen dat er een nieuw model is.

De site is er niet alleen voor de 'breed geïnteresseerde computergebruiker', maar biedt zelf ook een 'breed spectrum aan onderwerpen'. Da's een klein nuanceverschil ;)

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Geldt die redenering niet evenzeer voor een doelgroep die Windows-gebaseerde computers besteld heeft, zonder op de hoogte te zijn van Intels of AMD's geplande upgrades? Hetzelfde geldt voor Linux-gebruikers (die over het algemeen wel wat beter geïnformeerd zijn, maar toch).

Komen, met die gedachte in het achterhoofd, ook Penryn-upgrades van HP, Asus, Acer, ... aan bod?

[ Voor 38% gewijzigd door Borromini op 21-09-2007 13:14 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Belangrijke updates van HP en Dell en zo brengen we ook af en toe wel eens hoor. Maar goed, het beleid is ook niet eenduidig en afhankelijk van het nieuwsaanbod op dat moment en van de dienstdoende eindredacteur.

De Mac-markt is ook weer zoveel specifieker dan de Windows-markt, dus het is ook haalbaarder om daar specifieke updates te melden.

Je hebt echter zeker een punt, en ik zal het ook in het achterhoofd houden :)

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Bedankt :).