Toon posts:

Help!, PC doet raar en loopt vast in verschillende situaties

Pagina: 1
Acties:
  • 238 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn lieve pctje heeft kuren, dit zijn de specs

Abit KV8 Pro - 3rd eye
AMD Athlon 64 3400+ (2.45 ghz)
Geforce TI4600
512 trouwe mbtjes ram...
200 Gig sata hdd van Maxtor

Ik kan het totaal niet plaatsen wat er fout gaat, maar ik ga het proberen uit te leggen:

Als ik mijn computer opstart, gaat alles prima.. kan ik een beetje rondklikken en als ik geluk heb nog een spelletje spelen. Nu gebeurt het dat de pc (al dan niet in idle toestand, dus onder spelen van een spel, of terwijl de PC niets doet) er mee stopt.

Het beeld knipper dan 1 keer (van zwart, terug naar windows) en dan hoor ik soms een piepje, maar soms ook niet, van de mobo speaker. De pc is compleet frozen.. valt niet uit, ik zie gewoon het scherm wat ik eerst ook zag, maar dan kan ik er niets meer mee, de muis beweegt niet en ook het toetsenbord kan niets aanrichten.

Soms gebeurt dit na 2 minuten, maar soms ook na een half uur. Ook kan het gebeuren dat de PC al bevriest voordat ik het bootscherm voorbij ben. Dus wanneer ik nog op F8 kan drukken voor bios. Ook halverwege het opstarten van windows gaat het soms fout.

Dat het ook fout gaat voor de boot checks gedaan zijn en dus nog geen hardeschijf is benaderd voor de windows software denk ik dat een software probleem is uitgesloten? Lijkt mij in ieder geval.

Nadat de computer is vastgelopen, klinkt een ambulance geluid uit de computer, van mainboard speaker. Maar het aparte is, dat dit geluid soms inhoud.. soms gaat het vloeiend achter elkaar door voor een minuutje, en dan hapert het.. zitten er wat seconden tussen (hoe lang dit duurt kan varieeren, zit geen patroon in).. Dus lijkt er op dat de PC zelfs fouten maakt in het waarschuwingsignaal.

Ik heb al mijn geluidskaart verwijderd, een geheugen bankje er uitgehaald.. alle 2 de bankjes solo geprobeerd. Mijn CD, DVD en floppydisk losgehaald van de voeding.

Heb alleen mijn videokaart nog niet kunnen verwijderen aangezien ik geen vervanger heb, maar ik denk niet dat het daar aan ligt, het ding vertoont geen rare beelden ofzo. De voeding heb ik ook nog niet vervangen, net als de processor, daar heb ik er slechts 1 van helaas :)

.. Ik heb nog gedacht dat het aan het fannetje van de processor lag aangezien die wordt gemeten door de bios, dus heb ik een andere fan aangesloten op fan1 (deze wordt gemeten) en mijn proc fan op fan2 gezet, die niet wordt gemeten.. geen verschil!

Mijn vraag is.... HELP!!.... Ik snap er geen zak meer van

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-01 17:10

Haan

dotnetter

Hoe zit het met de processor temperatuur? Want je klacht klinkt erg als een hitteprobleem, en zeker het ambulance-geluid dat je beschrijft is typisch het waarschuwingssignaal dat klinkt als de cpu temp boven een bepaalde waarde is gestegen..
Andere verklaring voor die piepjes kan inderdaad een fan zijn die niet meer draait (hoeft niet perse de cpu fan te zijn, maar daarvoor moet je even kijken in het BIOS of er bijvoorbeeld een 'system fan failure warning' oid enabled staat).

succes :)

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:14

Xof

Ik denk toch dat je het moet gaan testen met een andere voeding.. heb het idee dat het je voeding is..

Edit: hmm wat hierboven gezegd wordt kan het idd ook zijn..

Post anders even je temps en de voltages van je voeding :)

[ Voor 38% gewijzigd door Xof op 21-09-2007 00:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hij maakt nu ook het ambulance geluid terwijl ik nog gewoon de PC kan bedienen... het wordt steeds vager! Ik heb overigens een ventilator.. zo'n ding op zo'n standaard.. naast mn pc gelegd en hij staat nu fullspeed te draaien, maar het heeft geen zin. PC neemt nu pauzes van 2 tot 30 seconden.. en dan maakt ie weer 3 ambulance geluidjes en stopt weer.. inmiddels is het beeldscherm al aan uitgegaan en .. zwart.. en weer terug naar windows, en is alles bevroren. Met temperatuur kan het niets te maken hebben zou je zeggen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal es ff kijken of ik iets daarvan kan vinden in de bios

... Hmm, gaat niet werken.. hij boot nu helemaal niet meer.. eventjes wachten tot hij weer inorde is

Even wat info uit de bios:

CPU core voltage 1.509 V
DDR voltage 2.69 V
DDR VTT voltage 1.35 V
AGP VDDQ voltage 1.59 V
DDR SDRAM voltage 2.65 V
NB voltage 1.61 V
SB voltage 2.55 V
HyperTransport voltage 1.24 V
ATX +5V voltage 5.03 V
ATX +3.3V voltage 2.92 V
Standby voltage(+5V) 5.13 V
3VDual voltage 2.90 V

Temperatuur van onderdelen:

CPU (36 graden C)
System (25 graden C)
PWM ?? (42 graden C)

De verhoudingen van de temperaturen kloppen iig, als ik kijk naar de shutdown temperaturen die er achter staan. En onder stress is denk ik irrelevant, want het systeem loopt ook vast bij niets doen.

[ Voor 112% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2007 01:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
De processor temperatuur is na paar minuten aan te hebben gestaan 59 graden C, maar dit moet lijkt mij niet schadelijk zijn.. Vrij normale temperatuur voor een AMD 3400+ dacht ik.

• Xof

Xof

Dat is niet best...
Denk dat je voeding gaar is.

Verwijderd

Topicstarter
Ohhh... weet je dat zeker, dat is echt een opluchting!

Ik heb wel zo'n moederbord waar je 2 stekkers in moet prikken vanuit de voeding ipv 1, weet niet precies wat dat betekend, maarreh.. Ik hoop dat het klopt wat je zegt, dan is mn pc gered.

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2007 02:02 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Gestructureerd werken, en de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter gebruiken.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Xof

Xof

Je pc wordt onstabiel als de voltages teveel afwijken.. op de 3.3V kan er max ong. een afwijking zijn van 5%, als je daarboven komt is de kans groot dat je systeem instabiel wordt. Je zit er zelfs wel 10% vanaf, dat is iig niet normaal.

Verwijderd

Topicstarter
Nee ik, zie het idd.. heb net ff dat linkje doorgenomen van de replyer voor jou.. Zitten wel wat dingetjes tussen, onder andere die voltage verschillen.. staat idd 4% bij de 3V.. Lijkt er dus op dat mijn brave Aopen voeding me laat zitten. Ff testen met voeding uit andere pc dan maar.

• Phenos2
  • Laatst online: 23-01 02:21
Hoe oud is het systeem ongeveer? Ik heb hier wel eens Aopen / FSP voedingen met defecte elco's. De omschrijving die jij geeft is een van de typische bolle elco problemen. Als je je cpu terugclockt of zelfs onderklokt worden de symptonen dan ook minder?

Verwijderd

Topicstarter
Heb em niet overclocked, en heb t wel eens geprobeerd geloof ik...

Maar ik heb nu toch iets vaags ondekt, ik trek net mn P1 connector van mn board en 3 van de 20 contactpunten op de stekker zijn goudbruin/zwart gekleurd.. lijkt op soort van brand/schroei plek, dit zal dan wel de oorzaak zijn denk ik.. op het moederbord zelf is het ook een klein beetje goud bruinig.. , waar de P1 dus in moet.. ik hoop niet dat dit (mijn mobo) nu ook naar de *)!&^% is..

• Phenos2
Bij welke kleur draden zijn de contactpunten verschroeid? Geel = 12volt rood = 5 volt, oranje = 3,3 volt.
Dit komt meestal door slecht contact met teveel weerstand. Bij sommige DFI moederborden kwam dit vaak voor omdat er te veel van de 5volt werd gevraagd.

Verwijderd

Topicstarter
kga t morgen eens even bekijken.. heb net de kast dicht gedaan.. eerst ff slaap vatten! Thx for now!

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Heb em niet overclocked, en heb t wel eens geprobeerd geloof ik.
2,45Ghz is niet de standaard frequentie van een 3400+ denk ik.

Een Amd 3500+ loopt standaard op 2,2Ghz. En de max temperatuur van een 3500+ Venice is 57 graden. Bij mij wordt de 3500+ @ 2,8Ghz stressed zo'n 51 graden.

Ik weet niet wat de max temp voor een 3400+ is en welke revisie jij hebt.

Die schroeiplekken zijn in ieder geval niet gezond.

-edit- Volgens mij loopt een 3400+ ook standaard op 2,2Ghz

[ Voor 46% gewijzigd door KneppaH op 21-09-2007 06:30 ]

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

Verwijderd

Topicstarter
als ik de processor snelheid in de bios op automatisch zet, dan kiest het ding 2,4 ghz (12*204).. Dus je zou zeggen dat het dan wel om de standaard snelheid gaat toch? Waar hoort een 3400 + dan op te draaien?

gr

RO

• Phenos2
Er zijn denk ik meerdere soorten 3400+ cpu's, er zal wel 1MB Cache op de 2.2Ghz variant zitten.

Verwijderd

Topicstarter
die van mij was idd een snellere versie van de 3400 destijds.. kloksnelheid wordt automatisch herkend als 12*204/66/33 door mijn mobo.. Dus het moet haast wel kloppen.. Kga zo ff nieuwe voeding halen.

• Phenos2
Ik raad aan om de verkoolde/slechte contactpunten op het moederbord even schoon te maken met contactspray/alcohol en wattestaafjes voordat je de nieuwe voeding gaat aansluiten.

Verwijderd

Topicstarter
hmm, dat heb ik nog niet gedaan.. Maar heb zojuist een 600 watt zalman voeding er in gehangen.. En alles functioneert weer! De volts zijn stabiel op 3,3 nu... Maar moet ik alsnog de contactpuntjes schoonmaken?

Gr

Roland
Pagina: 1