blue screen of death na upgrade computer

Pagina: 1
Acties:
  • 307 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• onnaj
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:23
Ik heb omdat mijn vorige mobo naar de piet gijs was meteen mijn computer geupgrade (was ie ook wel aan toe na 4 of 5 jaar trouwe dienst).

Dit is mijn upgrade:

Asus P5L 1394 Mainboard
Intel Pentium D Dual Core 3 Ghz met 4mb Cache
2048 MB intern geheugen, merk Kingston 5300 CL5 240
Asus EN8600GT silent met 512 mb geheugen

Verder heb ik een SB Audigy 4 kaart en een cheapass Aldi TV kaartje, welke trouwens allebei altijd prima werktte.

Het besturingssysteem is Windows XP

Nu kreeg ik vd gisteren na een aantal uren gedraaid te hebben zonder problemen elke keer het blue screen of death. Dus vandaag de hele zooi maar opnieuw geinstalleerd...HD's geformateerd en Windows opnieuw geinstalleerd en hij draaide echt super maar dan ook super goed en snel. Tot vanavond ik aan de gang ga met de service pack 2 update en de computer weer een blue screen of death kreeg.

Ik heb in WinXP de foutopsporing op volledige geheugendump gezet. 'Gelukkig' krijg ik meteen erna weer een blue screen of death. Dan krijg ik de melding IRQL_not_less_or_equal en de foutcode stop: 0x0000000A (0x00000028, 0x00000002, 0x00000000, 0x8047E2732

Is dit een hardwarematigefout of softwarematig? Kunnen bepaalde onderdelen van mijn computer wellicht conflicten hebben?

De ge-upgrade spullen zijn trouwens uiteraard spiksplinternieuw.

Thanks!

Verwijderd

Ik had deze fout ook, en het bleek aan mijn Audigy drivers te liggen (Heb zelf een Audigy 2 Platinum eX). Misschien dat je deze eens kunt verwijderen en dan opnieuw kunt proberen op te starten.

Anders zou het nog een ander driver-probleem kunnen zijn (wat heb je voor nieuwe drivers geïnstalleerd voordat hij BSOD gaf?) Ook zou het een geheugen probleem kunnen zijn, als je er met drivers niet uit komt, zou je het kunnen proberen met 1 geheugen-reepje om te kijken of een van deze het begeven heeft.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door. De kans dat er een stukje hardware defect is, is altijd aanwezig. Het kan goed je geheugen zijn bijv. Over geheugen gesproken. Check eens of dat op de QVL staat van dit asusbord. Asusjes zijn doorgaans vrij zeikerig als het om geheugen aankomt.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik zou eerst eens deze link eens doornemen. Daarin word al uitgelegt wat eventuele oorzaken er van kunnen zijn en oplossingen.

• onnaj
Ik heb nu alle nieuwe drivers gedownload en geïnstalleerd en windows service pack 2 meteen ook geïnstalleerd en mijn uptime gisteren was 13uur en vandaag alweer 8 uur en geen BSOD meer gehad.

Ik heb memtest86 een test van 2,5-3u laten maken en dat was allemaal top. 0 errors found. Dus ik denk dat we hier te maken gehad hebben met een driver probleem.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

onnaj schreef op zondag 23 september 2007 @ 18:44:
Ik heb nu alle nieuwe drivers gedownload en geïnstalleerd en windows service pack 2 meteen ook geïnstalleerd en mijn uptime gisteren was 13uur en vandaag alweer 8 uur en geen BSOD meer gehad.

Ik heb memtest86 een test van 2,5-3u laten maken en dat was allemaal top. 0 errors found. Dus ik denk dat we hier te maken gehad hebben met een driver probleem.
Das mooi, maar het is met memtest volgens mij altijd beter om het een uurtje of 8 te laten draaien. :)

• onnaj
Ik moet me toch weer melden helaas.

Vandaag kreeg ik telkens een BSOD met het opstarten van Winamp of mediaplayer, dus ik dacht het moet gewoon een driver probleem zijn.

Had thuis ook nog Vista liggen dus deze ook maar ff geinstalleerd en wat denk je....na een de drivers voor de geluidskaart, videokaart, netwerkkaart geinstalleerd te hebben kreeg ik meteen weer een BSOD.

Ik heb de computer al opgestaard met 1 plakje geheugen, daarna een x met het andere plakje geheugen, zonder tvkaart opgestart, zonder SB audigy4 opgestart maar helaas telkens een BSOD.

Dit moet toch wel hardwarematig zijn lijkt me als ook in Vista het probleem zich voordoet?

Verwijderd

Kan hardware matig zijn ja, dan heb je een IRQ conflict, beste manier is wat kaarten omwisselen van slots.

Je eerst melding in je topic start is toch meer naar een driver probleem, zie Stop-fout IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL (0xA)

Hier is ook een search op MSDN op basis van IRQL_not_less_or_equal

• onnaj
Waar ik nu ineens aan denk is dat mijn voeding maar 425Watt is, zou dit wel voldoende zijn of krijg je daar geen bsod's van?

Het is een Hiper 425W HPU-4S425TS voeding.

edit: Ik heb de kaarten ook al gewisseld en er allemaal uit gehad maar t probleem bleef

[ Voor 21% gewijzigd door onnaj op 22-10-2007 16:41 ]

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:15

Tuxie

En WeL nU!

onnaj schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 16:39:
Waar ik nu ineens aan denk is dat mijn voeding maar 425Watt is, zou dit wel voldoende zijn of krijg je daar geen bsod's van?

Het is een Hiper 425W HPU-4S425TS voeding.

edit: Ik heb de kaarten ook al gewisseld en er allemaal uit gehad maar t probleem bleef
Hangt niet zozeer af van het wattage maar van de ampere's die de voeding op een lijn kan leveren. Dat kun je op de sticker aflezen en zo berekenen of de voeding toereikend is. (zie ook het topic 'welke voeding heb ik nodig?') Ik zou het eerst zoeken in brakke hardware, probeer die aldi kaarten of je sb kaart er eens uit te halen (heb het zelf eens met sb live gehad, ging kapot wegens statische elektriciteit). Uninstall je drivers, een brakke driver kan ook voor dit probleem zorgen. (zelf meegemaakt met pctv kaart).

• onnaj
Het blijkt volgens Compuzone welke er meer als 1,5 dag mee aan t testen zijn geweest een combinatie van de 2 problemen te zijn geweest.

1) Mijn voeding blijkt te zwak te zijn 425W is dus toch niet voldoende zoals hier op t forum beweert wordt. Schijnbaar trekt mijn videokaart errug veel en ook de processor behoorlijk wat. Als ik het hier op deze site bereken (http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp) kom ik rond de 390W uit en dan kan ik niet eens de 8600GT silent met 512mb selecteren welke nog meer trekt.
2) mijn tv-kaart heeft ruzie met mijn moederbord.

Ik kan hem straks weer ophalen en gooi er dan meteen een Coolermaster 650W voeding in. Kan ik ff vooruit.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-05 16:51

Deathchant

Don't intend. Do!

aan het mem ligt het niet. Dan krijg je iets met
PAGE_FAULT_IN NON_PAGED_AREA
STOP: 0X00000050 (0X8B6EBAD8, 0X00000000, 0XF6AA3ECC, 0X00000000)

of zoiets. Het ligt puur aan driver/hardware conflicten. Blijkbaar delen 1 of meerdere apparaten dezelfde interruptchannels.

Ik ehb een Enermax liberty 500W en ik kom uit op 210Watt in idle en 316 Watt in full load in 3dmark2006 met de volgende specs (inclusief monitor):

A8N32SLI deluxe
X2 4800+ TOLEDO
7900GTO
Samsung 2232BW

dus het lijkt me sterk dat het je voeding is...

[ Voor 32% gewijzigd door Deathchant op 26-10-2007 10:56 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• onnaj
Ze hebben nu meer als 1 dag getest met de nieuwe voeding en zonder tvkaart zonder een bsod gehad te hebben.

Wellicht dat mijn voeding dan gewoon brak is geweest, ik zie dat deze ook al ouder is dan gedacht, namelijk 1,5 jaar.

Zo'n pruts aldi kaart kan natuurlijk altijd :P

• onnaj
Helaas moet ik me eigen weer melden hierzo! Na een tijdje Vista gedraaid te hebben maar niet fatsoenlijk draaiend te krijgen heb ik 2 weken geleden maar van ellende XP weer geïnstalleerd.

ff Call of Duty 4 erop gegooid maar na een min of 10 spelen draait t vaak weer voor geen meter meer. Beeld begint te haperen en de frames worden niet vloeiend weer gegeven.

Ook bij afspelen van HD films, waar mijn videokaart toch erg geschikt voor zou moeten zijn, hapert ie en geeft ie de frames niet helemaal vloeiend weer.

Ook weer ff een 3Dmark professional uitdraai gemaakt en vergeleken op internet. Ik hoor bij de allerlangzaamste computers van mensen die ook de Asus 8600GT 512mb hebben. :S. Dat ik nie de allersnelste zou zijn begrijp ik natuurlijk maar de allerlangzaamste klopt ook niet. Van mensen die dezelfde processor hebben kom ik iets minder als gemiddeld uit dus da zal wel aardig kloppen?

Nu mag ik morgen de computer weer weg brengen en eventueel zetten ze er een nieuw mobo in.

En hopelijk na 2-3 maanden gestoei kan ik eindelijk weer eens normaal pc-en.

[ Voor 7% gewijzigd door onnaj op 19-11-2007 15:19 ]

• onnaj
ff aanvulling op mijn vorige post, de GPU van de videokaart wordt soms rond de 90 graden, maar dit schijnt bij een Silent wel vaker voor te komen?
Modbreak:Voor aanvullingen <24u is de edit-knop uitgevonden...

[ Voor 20% gewijzigd door dion_b op 19-11-2007 16:03 ]

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
onnaj schreef op maandag 19 november 2007 @ 15:53:
ff aanvulling op mijn vorige post, de GPU van de videokaart wordt soms rond de 90 graden, maar dit schijnt bij een Silent wel vaker voor te komen?
Nou erg netjes vind ik het niet... Heb je wel enige interne circulatie dmv fan's oid?

Verwijderd

dat is toch wel erg warm, je kan een een extra ventilatortje tegen de kaart laten blazen, lijkt erop dat de gpu iets te warm wordt, waardoor hij gaat afhaken,

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
onnaj schreef op maandag 19 november 2007 @ 15:53:
Het probleem wat je nu beschrijft lijkt inderdaad een hitte probleem. Waarschijnlijk heb je niet voldoende luchtstroming in je kast om de koelblokken van je silent (waar zelf dus geen fan op zit) koel te houden. De oplossing zou dan zijn er zelf een stille fan opmaken.

Om dit zeker te weten zou ik eens COD4 gaan spelen met je kast open en een tafelventilator erop, krijg je dan geen probleem na bijvoorbeeld een uur spelen dan is het inderdaad een hitte probleem.

• Sqorpius
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-10-2025
Klopt, pasieve kaarten worden in het algemeen warmer dan actief gekoelde kaarten.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kan ook gewoon zoiets doms zijn als een PSU die lucht van boven de kast in blaast (oude ATX spec) ipv eruit te zuigen. Geen idee wat een 650W Coolermaster doet, maar laatst had ik een verder degelijk uitziende Astec PSU waar de 120mm fan zo gemonteerd was, en dus de airflow in de kast helemaal verneukte.

Gelukkig is het simpel met een kruiskopschroevendraaier op te lossen - PSU open, fan los, fan op z'n kop, fan vast, PSU dicht :z

Oslik blyat! Oslik!

• onnaj
Ik heb nu even een tafelventilator ervoor gezet en 3dmark opnieuw gedraaid....wat een verschil!

Nu hoor ik ineens bijna bij de middenmoot van de mensen met dezelfde videokaart! en van de mensen met compleet hetzelfde systeem hoor ik nu bij de op 1 na hoogste!

Dus duidelijk een koeling probleem. Mijn GPU wordt nu ook niet warmer meer als 50 graden tijdens 3dmark. Straks nog even COD4 spelen kijken hoe dat nu gaat.

Hoe los ik het koelprobleem trouwens op. Ik heb al 2 coolmaster ventilatoren ingebouwd, eentje blaast in de kast een eentje eruit.

Thanks

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wat voor kast heb je?

[ Voor 18% gewijzigd door Raven op 19-11-2007 19:25 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Hoe los ik het koelprobleem trouwens op. Ik heb al 2 coolmaster ventilatoren ingebouwd, eentje blaast in de kast een eentje eruit.
Intake (zal wel onderaan zijn) tegen het koelblok van de kaart laten blazen. Of een aparte kopen kan natuurlijk ook nog.

• onnaj
ik heb een kast van ca. 4 jaar oud weet nie welk merk.

Met helemaal bovenin de fan die uit blaast en daar meteen onder de fan die erin blaast.

• onnaj
Weet iemand of de Asus 8600GT Silent terug clockt bij een wat hogere temp?

Want COD4 loopt nu echt VEEL beter. De haperingen zijn eigenlijk zo goed als helemaal weg.

Verwijderd

Ik denk dat jouw kast configuratie niet voldoende is voor het systeem dat erin zit. Je circulatie is niet goed gelijk de fans nu zijn opgesteld. Een deel van de luchtstroom wordt direct van de ene fan naar de andere gezogen, zonder dat dit invloed heeft op de rest van de ruimte. Voor computers van een aantal jaren geleden was dit voldoende, maar die van jou wordt te warm. Het effect zal niet voldoende zijn om te koelen.

Ik zou zeggen: of je houdt je even bezig met case modding, of je koopt gewoon een nieuwe kast die wel voldoende is.

• onnaj
Kan de computer nu elke x pas na 3 of 4 opstarten aan de praat krijgen, krijg elke keer een BSOD of ik krijg gewoon geen beeld op mijn monitor. Dus ik heb t idee dat er inmiddels iets de geest heeft gegeven of er heeeel kortbij is.

Verwijderd

onnaj schreef op maandag 19 november 2007 @ 21:28:
Met helemaal bovenin de fan die uit blaast en daar meteen onder de fan die erin blaast.
Dat lijkt me niet zo handig als het zo is, je maakt dan een soort cirkel van lucht.
Beste is onderin in te laten blazen en boven zoveel mogelijk uit en proberen zoveel mogelijk trek in je kast te creeeren.

Verwijderd

onnaj schreef op woensdag 21 november 2007 @ 11:55:
Kan de computer nu elke x pas na 3 of 4 opstarten aan de praat krijgen, krijg elke keer een BSOD of ik krijg gewoon geen beeld op mijn monitor. Dus ik heb t idee dat er inmiddels iets de geest heeft gegeven of er heeeel kortbij is.
Dit heb ik ook eens gehad. Het werd erger met de tijd tot hij gewoon niets meer deed. Kast open, en wat denk je, condensatoren ontploft. Dus nieuw moederbord kunnen gaan halen!!!! (upgrade was toch nodig, dus zo erg was het niet...)

• onnaj
Even een update...

Ik heb mijn computer weg gebracht naar Compuzone met de mededeling dat het nu echt opgelost moest worden. Hier waren ze het helemaal mee eens en hebben na een kort onderzoek het mobo, de grafische kaart en het geheugen vervangen. Resultaat, wow! Ik heb een fatsoenlijk draaiende pc met meer dan 5300 3DMark01 punten, was voor heen zelfs met tafelventilator nog minder. Ook COD4 ziet er veel beter uit, het beeld hapert niet meer en de kleuren lijken echter.

Dit zijn mijn nieuwe specs:

Corsair 2GB DDR2 PC5300
Asus P5B SE
Asus Geforce 8600 GT Top 256MB

En omdat ik het zelf wilde heb ik de kast laten vervangen door een X-Gear Xion XON-406, mooie kast met standaard 2 ventilatoren ingebouwd.

Wel ietsjes bij moeten betalen voor het wat betere spul, maar da kwam op een tientje. Had vooraf aangegeven nie meer als 2-3 tientjes bij te willen betalen. Onderzoekskosten waren nu nihil omdat het een bestaand probleem was.

Ik vind het top geregeld dat zonder morren alles vervangen hebben. Ben ik toch blij dat ik voor mijn setup ruim 5 tientjes teveel betaald heb maar wel een super service erbij heb!
Pagina: 1