Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wat voor component is dit?

Pagina: 1
Acties:

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:10
In een koffiezetapparaat voor horecagebruik is een ondedeel doorgebrand.
Ik heb al flink lopen Googlen, maar op het onderdeel staat te weinig informatie om iets nuttigs te kunnen vinden. Ik heb ook de condensator codetabellen doorgenomen, maar ik kan het antwoord niet echt vinden. De codes wijken namelijk af van wat er normaliter op een condensator staat.
Het gaat om het volgende onderdeel:
Afbeeldingslocatie: http://www.jimster.nl/got/onderdeel.jpg
Volgens de lokale onderdelenboer was het (na twijfelen) een overspanningsbeveiliging voor 27V. Ik twijfel daar nu echter aan, omdat het apparaat nog niet naar behoren functioneert. 27V vind ik ook een beetje een vreemde waarde.
Het lijkt een beetje op een keramische schijfcondensator maar het is iets dikker. Maar het is weer niet zo bol als een tantaalcondensator afaik?
De volgende letters staan erop:
27Z1
9909
Wie kan met zekerheid zeggen wat voor onderdeel dit is?

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10 16:24
Condensator.

8)7 Iets langer de TS bekijken dus.

Maar op de foto zou ik toch wel met zekerheid willen zeggen dat het een condensator is - totdat ik je tekst las.

Is het een idee om deze naar EL te gooien? :>

[ Voor 89% gewijzigd door Seers op 20-09-2007 23:13 . Reden: dat was dom.. ]

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:10
Het zou een polyfuse kunnen zijn inderdaad. Ik kan helaas zo niet zeggen of ik gelijk heb. Het is in ieder geval geen standaard component (en hij ziet er niet kapot uit ;))

ps. Je kunt het topic de volgende keer beter in EL zetten. Maar ik heb al een topic report gedaan :)

[ Voor 23% gewijzigd door 0fbe op 20-09-2007 23:13 ]

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:30

SmartDoDo

Woeptiedoe

Een vraag voor Elektronica hoewel ik niet zeker weet of het daar bestaansrecht heeft :)

• Jimster
SmartDoDo schreef op donderdag 20 september 2007 @ 23:13:
Een vraag voor Elektronica hoewel ik niet zeker weet of het daar bestaansrecht heeft :)
Ik wilde deze vraag inderdaad eerst in EL stellen, maar na de policy gelezen te hebben dacht ik dat het in SG moest.
timcooijmans schreef op donderdag 20 september 2007 @ 23:12:
Het zou een polyfuse kunnen zijn inderdaad. Ik kan helaas zo niet zeggen of ik gelijk heb. Het is in ieder geval geen standaard component (en hij ziet er niet kapot uit ;))
Deze is ook niet kapot idd, een andere op dezelfde print wel.

[ Voor 34% gewijzigd door Jimster op 20-09-2007 23:15 ]

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:10
Jimster schreef op donderdag 20 september 2007 @ 23:14:
[...]

Ik wilde deze vraag inderdaad eerst in EL stellen, maar na de policy gelezen te hebben dacht ik dat het in SG moest.

[...]

Deze is ook niet kapot idd, een andere op dezelfde print wel.
Ik vind hem hier: Klik in een rijtje varisistors

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 15:18
Het lijkt idd op een varistor

http://en.wikipedia.org/wiki/Varistor

Ze vangen dus (blijkbaar) te hoge stromen op, die bijv kunnen ontstaan bij het inschakelen van een apparaat (condensatoren lopen dan snel vol). Zou verklaren waarom die stuk is.

[ Voor 56% gewijzigd door WVL_KsZeN op 20-09-2007 23:25 ]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:41
Het is inderdaad een varistor of VDR van het fabrikaat Harris. Het lastige is, dat Harris in 1999 overgenomen is door Littelfuse. Vandaar dat datasheets van deze VDR slecht te vinden ziijn.

• Jimster
Ik denk dat ik genoeg weet! Bedankt. _/-\o_
Er hoort normaal 20V op te staan, dus dan zou het wel een 27V VDR kunnen zijn. Ik had er al een 25V ingezet.
Ik weet in ieder geval dat ik verder moet gaan zoeken naar wat er nog meer mis is.
Pagina: 1