Heeft kopen nieuwe geluidskaart een meerwaarde voor mij?

Pagina: 1
Acties:
  • 179 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-02 21:27
Hallo allemaal,

Sinds een poosje heb ik een Logitech Z-5500 Digital staan. Echt super geluid! Zeker als je wat leuke DTS audio cd's kan vinden.

Deze boxenset is aangesloten op mijn Asus P5W DH Deluxe met Realtek HD Audio (ALC882) via de Coaxiale S/PDIF poort.

Nu zat ik eens te kijken op het internet, maar kan nergens echt vinden of het kopen van een Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic mij betere kwaliteit en functionaliteit op gaat leveren.
En nog een vraagje, deze werkt ook op de Coaxiale S/PDIF aansluiting?

Misschien weet je ook een betere kaart, dan hoor ik het ook graag.

Gr Bernardo

[ Voor 6% gewijzigd door TheNephilim op 20-09-2007 22:06 ]

Verwijderd

Het gebruik van S/PDIF betekent dat de 'ruwe' data naar je speakerset wordt verzonden; dus niet de dac van de geluidskaart, maar die van de receiver/speakerset wordt gebruikt.
Daarom heeft, bij het digitaal aansluiten, de bron geen invloed op de kwaliteit.

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Maar zou het beter klinken als je het via een X-Fi analoog aansluit? Ik heb namelijk t zelfde mobo en ben van plan de Logitech G51 set te kopen. zou ik er goed aan doen er een X-fi oid bij te nemen?

• TheNephilim
Verwijderd schreef op donderdag 20 september 2007 @ 22:07:
Het gebruik van S/PDIF betekent dat de 'ruwe' data naar je speakerset wordt verzonden; dus niet de dac van de geluidskaart, maar die van de receiver/speakerset wordt gebruikt.
Daarom heeft, bij het digitaal aansluiten, de bron geen invloed op de kwaliteit.
Klopt, maar een normaal MP3'tje is naar mijn weten toch niet meteen DD of DTS .. die word geconverteerd door de geluidskaart toch?

Verwijderd

kort gezegt: Nee.
SP/dif verzend de ruwe data oftewel de nullen en eentjes naar je versterker die weer op zijn beurt dat omzet naar analoge signalen van plus en min om je luidsprekers aan testuren.
Weet je dat ook weer :)

Om mp3's op een betere kwaliteit de luisteren heeft er ook niks mee temaken maar met de bitrate waar ze mee zijn omgezet. Hoe hoger hoe beter "meestal". Of gewoon voor FLAC of AIFF/WAV files gaan beter kan je niet krijgen. Mjah de Mastertape misschien maar dat laat ik maar even achterwegen :P

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2007 22:13 ]

• TheNephilim
Owh ok, nja... dan houd ik het op een goeie nieuwe Coax kabel :P, kheb er nu een goedkope tussen hangen.

Maar geen geluidskaart nodig voor betere kwaliteit dus. Sjah, en voor de aansluitmogelijkheden hoef ik het niet te doen. Die zijn best mager op de X-Fi Extreme Music..

• Follie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-02 20:48
Bernardo schreef op donderdag 20 september 2007 @ 22:22:
Owh ok, nja... dan houd ik het op een goeie nieuwe Coax kabel :P, kheb er nu een goedkope tussen hangen.

Maar geen geluidskaart nodig voor betere kwaliteit dus. Sjah, en voor de aansluitmogelijkheden hoef ik het niet te doen. Die zijn best mager op de X-Fi Extreme Music..
Die nieuwe goeie Coax kabel is ook niet nodig, want je verstuurd er toch alleen maar eentjes een nulletjes er overheen, kwaliteit van een 1 of een 0 verbeteren is niet bepaalt mogelijk, dus je kunt je huidige kabel ook lekker houden.

Verder kan een x-fi wel als voordeel hebben dat deze EAX en verder effecten heeft, als je dat uberhaubt gebruikt. Maar groot nadeel is natuurlijk dat je een duurdere variant moet hebben wil je een digitale aansluiting hebben (dan heb je er zon aansluitbox bij nodig). (Alleen auzentech heeft daar nu wel een leuke oplossing, maarja.)

30 x JaSolar JAM66S30-495 (15 east, 15 west) on SMA STP10.0-3SE-40

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb zelf ook de Z-5500 en de onboard audio van de P5W. Ik kan mij niet voorstellen dat het geluid nog beter kan klinken dan dat het nu doet. Zeker met mijn eigen equalizer settings klinkt het prachtig. Zonder die equalizer vind ik mijn muziek niet lekker klinken.

• Follie
Eigk wordt als je de set digitaal aansluit de geluidskaart ook helemaal overgeslagen. Want de mp3's e.d. die je allemaal afspeelt zijn allemaal al digitaal, dit digitale signaal wordt alleen op de Coax uitgang van je pc gezet. Een geluidskaart heeft hier alleen de functie om het signaal door te geven, hij zal er niks mee doen/bewerken

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-02 19:56

HaterFrame

Well... Poo came out!

Het ligt er natuurlijk wel een beetje aan, ik heb een Razer Barracuda en die kan muziek upscalen naar bijv. DTS of Dolby Digital. Vind ik persoonlijk wel erg lekker, hij maakt dus van een 2.0 signaal een 5.1 signaal. Nu moet ik zeggen dat de Razer wel erg duur is, maar ik geloof dat Club3D ook een aantal kaartjes heeft gebasseerd op cd CMedia chip die het zelfde kan.

I am the great Cornholio!

• Follie
Laten we dat "upscalen" wel ff tussen haakjes zetten want eigk wordt het geluids gewoon een aantal keer gekopieert naar je extra speakers. De creative x-fi chip heeft overigens ook deze functie.

• fevenhuis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-01 01:15
Als je van S/PDIF gebruikt maakt, maakt de geluidskaart of zelfs onboard meestal niet veel uit, zolang je maar een goede (hi-end) kabel gebruikt en de juiste software en audio-output.
Foobar2000 is verreweg de beste audioplayer en in combinatie met Asio output of Kernel streaming nagenoeg (bit)perfect.
De X-fi Xtreme Music is een van vele de X-fi's met een vrij zwakke geluidskwaliteit (maar in principe nog altijd beter dan onboard), alleen de erg dure X-Fi kaarten hebben een zeer goede geluidskwaliteit.
Een geluidskaart van M-Audio (zoals de Revolution) of een Audiotrak Prodigy valt aan te raden als je van muziek houdt en zeer hoge en betaalbare geluidskwaliteit wilt.
Alleen de driversupport voor Vista is bij M-Audio kaarten nog zeer zwak en het is onbekent of dit in de nabije toekomst gaat verbeteren.
Het upscalen van muziek software of hardware matig levert geen beter geluid maar wel een ander geluid op, alleen in combinatie met zeer zeer dure apparatuur krijg je ook daadwerkelijk verbetering, maar voor een setje logitech speakers slaat dat nergens op.
Je kunt dus al een grotere in geluidskwaliteit krijgen met de juiste software (foobar2000) en eventueel een betere kabel (minstens goldplated in het geval van Coaxial/Analoog, Profigold wordt bijna overal verkocht en is nog redelijk betaalbaar, van onbekendere merken varieert de kwaliteit van de zogenoemde Pro of HQ kabels).
En voor echt tof geluid sluit je de computer aan op je versterker als dat een mogelijkheid is.

[ Voor 19% gewijzigd door fevenhuis op 21-09-2007 17:20 ]

• Follie
Hmm, ik dacht dat alle x-fi's allemaal indentiek zijn en dat de duurdere modellen voorzien van eventuele extra aansluiten en x-ram. En als ik zo de spec's bekijk op het net is dat denk ook zo, men gaat toch niet 4 totaal verschillende kaarten maken.

Verder lijkt met die kabel overbodig want er hoeft hier waarschijnlijk maar een kleine afstand overbrugt worden, en ja een digitaal signaal....hoe dat kan vervormen in een kabel is mij een raadsel ;).

Verwijderd

MetaFrame schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 16:23:
Het ligt er natuurlijk wel een beetje aan, ik heb een Razer Barracuda en die kan muziek upscalen naar bijv. DTS of Dolby Digital. Vind ik persoonlijk wel erg lekker, hij maakt dus van een 2.0 signaal een 5.1 signaal. Nu moet ik zeggen dat de Razer wel erg duur is, maar ik geloof dat Club3D ook een aantal kaartjes heeft gebasseerd op cd CMedia chip die het zelfde kan.
Om van mp3 nog een keer te gaan comprimeren naar dts of ac3 lijkt me nooit goed, hoe duur de kaart ook is. Het lijkt me dan beter om het geluid door te lussen (en analoog aansluiten met meerdere kabels) van voor naar achter als je dan zo nodig meerkanaals geluid wil van stereo bron...
Foobar2000 is verreweg de beste audioplayer en in combinatie met Asio output of Kernel streaming nagenoeg (bit)perfect.
Sommige creative kaarten gaan altijd resamplen naar 48k (of was het nou 44k1) en dan maakt de software niet uit. Belangrijk is gewoon dat de software en de geluidskaart niets doet met het geluid als jij dat niet wil.
Verder lijkt met die kabel overbodig want er hoeft hier waarschijnlijk maar een kleine afstand overbrugt worden, en ja een digitaal signaal....hoe dat kan vervormen in een kabel is mij een raadsel
En ALS het vervormt dan merk je dat echt wel, het is niet dat er dan kleine nuance verschillen zijn of dat het geluid minder dynamisch, minder diep, niet gericht bladiebla etc etc klinkt. Als een digitaal signaal fout is dan hoor je artifacten. Heb je dat niet dan hoef je ook niet te vervangen

ontopic:
Laat je niet gek maken door die verkopers in de winkel die je een veel te dure kabel aan willen smeren. Zolang je kabels niet uitgesproken slecht zijn zal jij het verschil niet horen op een z-5500. En of een betere kaart voor jouw uitkan... Je noemt geen specifieke problemen, alleen dat je beter geluid wil (wat moet dan beter?). Als het nu goed is zou ik het niet veranderen want grote kans dat je geen verschil merkt en dan is het gewoon geld weggooien.

Ik zou trouwens altijd liever een kaart analoog aansluiten met 3x tulp dan zo'n dts of dd encoder van een geluidskaart gebruiken want compressie is altijd degradatie van geluid, zeker wanneer je comprimeert van een mp3 bron.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2007 12:14 ]

• fevenhuis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-01 01:15
Betere dan standaard kabels levert altijdt een beter resultaat op... ja je gaat het verschil horen zelfs op een setje logitech speakers (en dan heb ik niet over nuance verschillen ofzo, daarvoor moet je geen nieuwe kabel kopen, maar gewoon over minder vervorming), de vraag is of je het waard vind om erin te inversteren als je zo al ermee tevreden bent...
maar laat je inderdaad geen "Van Der Hul" aansmeren, ja het zijn heel goed kabels maar het prijskaartje is .. naja..

Nee de X-Fi's zijn niet allemaal hetzelfde, waarom denk je dat er zulke extreme prijsverschillen inzitten, de goedkopere X-Fi, komen allemaal slecht uit tests vergeleken met andere kaarten in de dezelfde prijsklasse, (van M--Audio of Audiotrack Bijv.) Creative heeft nooit echt de hoogste geluidskwaliteit gehad (de duurste X-Fi's zijn goed maar te duur), eerder consumenten kwaliteit.. maar het bood altijd goede gameacceleratie en features..

Ontopic:
Koop geen X-Fi Extreme Music voor betere gelduiskwaliteit, neem een M-Audio of Audiotrack of eventueel een Terratec (wel reviews lezen)...

En als je het toch doet moet je vooral uit de buurt blijven van vriendjes met een M-Audio of Audiotrak..

[ Voor 8% gewijzigd door fevenhuis op 22-09-2007 14:25 ]

• TheNephilim
Haha, bedankt voor de vele reacties.

Nou, de kabel die ik er nu tussen heb. Is een kabeltje van 5€ ... :P tis best een gammel ding. Ik haal denk ik een mooi kabeltje van 50€ .. die komen dinsdag binnen.

Even kijken hoe dat eruit ziet.

Nja, ik laat het dan verder even voor wat het is. Bedankt voor de info :D

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:35
Bernardo schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 16:44:
Ik haal denk ik een mooi kabeltje van 50€ ..
Heb je een gouden kabel besteld ofzo? :?

Zoals iemand anders al aangaf: bij een digitale signaaloverdracht hoor je het verschil tussen een slechte en een goede kabel heel eenvoudig, namelijk door de haperingen in het geluid. Als je daar geen last van hebt, dan heeft het geen zin om tientallen zoniet honderden euro's te investeren in een nieuwe kabel.

[ Voor 43% gewijzigd door Mawlana op 23-09-2007 16:16 ]

Verwijderd

fevenhuis schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 12:32:
Betere dan standaard kabels levert altijdt een beter resultaat op...
Gedurfde uitspraak, vrijwel elke abx test waarbij kabels werden getest werd er geen significant onderscheid waargenomen tussen de kabels terwijl mensen wel vaak DACHTEN dat dit er was. En als er een verschil is waar te nemen bij een specifieke kabel, waarom zou die dan beter zijn? Alleen omdat die duurder is ??

Als een 100 m/bit kabel maar 5 euro kost en daar veel meer data doorheen gaat als een digitale geluidskabel zie ik niet in waarom je e50,- gaat neertellen.

Verwijderd

Eigenlijk ligt het helemaal aan jezelf. Jouw oren horen iets heel anders als mijn oren bijvoorbeeld, zoals jij de kleur rood weer anders ervaart, en de geur van spruitjes weer aangenaam vindt, of juist amper ruikt.

Nu is het geluid met een nieuwe geluidskaart kwalititief natuurlijk een stuk beter, de vraag is ofdat jij dat gaat merken, en zo ja, apprecieren. Sowieso zou ik een van de goedkopere XFIs nemen, alleen al omdat een geluidskaart tijdens games wat taken overneemt wat weer extra frames oplevert. Verder heb je een veel voller en completer geluid bij muziek natuurlijk. Kortom voor een paar tientjes heb je echt een stuk beter geluid.

edit: ohja en een draadje van een paar euro voldoet natuurlijk voor je installatie.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2007 09:41 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:36

voodooless

Sound is no voodoo!

Laten we het aub niet over kabels hebben. Als je daar behoefte aan hebt, leef je hier uit: zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Pagina: 1