home cinema set "upgraden"

Pagina: 1
Acties:

• Rene59
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
Momenteel ben ik in het bezit van het volgende:
Marantz SR4300
4x Sony SS-LA300ED
1x Sony SS-LAC305ED
Subwoofertje wat bij een 2.1 setje voor de PC zat

Omdat ik er eigenlijk alleen nog maar muziek mee luister (geen films meer), wil ik de set wijzigen.
Ik heb begrepen dat de Marantz SR4300 nog een prima receiver is, die niet vervangen hoeft te worden (tenzij iemand dit tegen wil spreken?).
Dus ben ik van plan te gaan kijken naar een stereo speakerset. Alleen ik weet niet goed waar ik op moet letten.
Wat ik wil vragen, er rekening mee houdend dat ik er qua geluid in ieder geval niet op achteruit wil gaan, is wat voor budget ik aan moet denken.
Daarbij wil ik ook geen subwoofer meer, en vroeg ik mij af naar wat voor soort speakers ik dan eigenlijk moet kijken. Maakt het fysieke formaat dan nog wat uit, of kan ik ook gewoon kijken naar kleine speakers?

Ik weet 't, de topic neigt denk ik naar een slotje, maar ik hoop met een paar reacties niet geheel onbeslagen ten ijs te komen, als ik naar een winkel toe ga om iets uit te zoeken. En anders heb ik pech ;)

Ik heb me tevens een aantal keer laten vertellen dat de Sony speakers die ik nu heb "zonde" zijn om aan de SR4300 te hangen. Alleen ik heb die opmerking nooit begrepen. Iemand die dat misschien uit kan leggen?

Verwijderd

Waar je op moet leten? Je budget en je smaak van muziek en wat je oren het fijnst vinden om te horen. Ga naar een winkel waar je luidsprekers kan beluisteren. Meer kan ik niet duidelijk wezen.
En jah die sony's die je hebt. Leuk voor film maar voor echt muziek luisteren nee... Te klein, geen goeie laag en hoog weergave door "fatsoenlijke" drivers om een mooi stereo beeld neer tezetten.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 18:32

voodooless

Sound is no voodoo!

Je moet in ieder geval niet kijken naar super kleine speakers. Voor goed geluid von hoog tot laag heb je gewoon flink wat conusoppervlak nodig. Kijk dus gewoon naar iets met een 17 cm midbass. Afhankelijk van je behoefte kun je dan kiezen voor een vloerstaander of een boekenplankmodel. Die eerste hebben vaak een wat diepere bass, maar de boekenplankmodellen hebben vaak een mooier geluidsbeeld. Maar je moet gewoon luisteren, want dit soort dingen zijn eigenlijk niet te generaliseren. Gewoon lekker met je favo muziek naar de winkel dus :)

Budget moet je natuurlijk zelf beslissen. 'T zal niet moeilijk zijn om beter geluid te krijgen dan de Sony's die je nu hebt. The sky is the limit....

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 20-09-2007 22:28 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Rene59
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
Bedankt, daar kan ik wat mee. Nu die Sony's nog kwijt zien te raken ;)

Verwijderd

Er zijn in de prijsklasse 150 euro per speaker best wat leuke dingen te krijgen. Je geeft geen budget maar ik neem aan dat je ook zoiets zoekt. Als je het echt klein/goedkoop wilt houden is de Wharfedale Diamond 9.1 met zijn 90 euro een ongelooflijk goede speaker. In de diamond serie vind ik eigenlijk vooral de 9.1/9.2 goed, de 9.5/9.6 vind ik weer wat minder presteren. Voor de rest zijn klipsch synergy's wel aardig, gaan erg hard en zuiver met onglooflijk veel bas. Wel doen ze het iets minder met vocalen. Onix en q-acoustics zijn ook leuke merken voor weinig geld.

Ga eens luisteren en dan zal je zien dat je een idee krijgt welke richting je op wil met je geluid.

Verwijderd

Zoals vaker al gemeld, neem je eigen muziek mee naar een audiozaak en luister verschillende speakers. Ikzelf ben een metalhead en vind mijn muziek "lekker" klinken op een set Jamo speakers. Heb ook een setje JVC speakers gehad maar die zijn vrij schel wat bij films niet zo erg was maar bij muziek irriteerde. M'n zwager zweert bij Pioneer speakers vanwege de vrij aanwezige bas, heb zelf ook nog Sony (erg veel bas) en JBL (erg aanwezig in het mid) gehad.

Wees wel zo eerlijk voor jezelf om , als je je eigen muziek meeneemt, dit ook in de formaten mee te nemen zoals je thuis ook afspeelt. MP3 is niet hetzelfde als CD, laat staan als SACD of DVD-audio. Heb zelf de fout gemaakt door op basis van cd een speakerset te gaan beluisteren (de JBL's) en er thuis achter te komen dat ik 60% MP3's stream vanaf mn PC via een Philips SLA5520 .. Klinkt echt anders :S !
Pagina: 1