Waarom wordt windows altijd trager?

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ShaiNe
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-02 00:18
Gewoon een vraag waar ik nergens een duidelijk antwoord op vind:
Hoe komt het dat windows na verloop van tijd trager wordt, terwijl je er alles aan doet om het niet zo ver te laten komen? Het begint een gewoonte te worden om XP minstens 1x per jaar te herinstallen :S.
Ik neem nochtans genoeg voorzorgen (msconfig, defragmenteren, crapcleaner).
Waarom vervuilt windows zichzelf zo erg dat hij op den duur 2x trager opstart dan voorheen? Ik hou er nochtans kwa programma's betreft een strikt beleid op na.
Ik vind wel topics die over hetzelfde probleem gaan, maar alle oplossingen daargelaten garanderen ze niet dat je terug even snel kunt computeren als na een fresh install, en dus stel je een format en een reinstall van windows alleen maar uit :|. Is dit typisch windows en zal zolang windows bestaat dit probleem altijd blijven bestaan?

Verwijderd

Bij mij gebeurt dat helemaal niet? :?

Het ligt er ws aan wat je allemaal wel niet installeert. Zooi die mee moet laden bij booten. Veel meer verwijzingen in het register, al dan niet nog relevant.

Voor zover het van toepassing is verdenk ik de Windows Updates. Je Windows is ook domweg steeds groter met alle updates er op.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2007 20:53 ]

• PCMedic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:23
Misschien spyware.. of iets anders wat je tijdens je internet allemaal verzameld?

Ik zelf heb gelukkig hier geen last van.

• ShaiNe
Voor zover het van toepassing is verdenk ik de Windows Updates. Je Windows is ook domweg steeds groter met alle updates er op.
Ja daar heb ik nog niet aan gedacht. Dat zou wel kunnen.

Maar als ik xp installeer, dan installeer ik ook altijd in een keer alle programma's die ik nodig heb en komen er achteraf zelden nieuwe bij. En dus kan het eigenlijk niet liggen aan al die programma's die geladen moeten worden?

• ShaiNe
als jullie er geen last van hebben, hebben jullie dan sinds de aanschaf van je pc nog nooit win opnieuw moeten installeren? (als ie deftig werkt tenminste)

• TimothyW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-05-2025
Volgens mij heeft het te maken met system clutter

Ik heb ooit het volgende erover gelezen:
Installeer windows en de hele ratteplan in admin mode.
Maak een user account aan en werk met windows...
Wordt Windows sloom, maak een nieuw account aan en verwijder de oude.
(In dat geval wel je documenten, favorieten, mail etc. backuppen)

Bovenstaande is niet letterlijk geciteerd, maar het is de manier, zo schijnt...

Wat ik doe is eigenlijk het volgende:

Ik maak meestal 2 partities aan.
Op partitie 1 installeer ik windows, laatste drivers, updates, programma's.
Op partitie 2 plant ik:

Mijn documenten
Favorieten
bureaublad
downloads
etc. etc.

(Je kan dat soort dingen veranderen/instellen met bijvoorbeeld Tweakui van Microsoft.)

Na een perfecte werkomgeving maak ik een image met Ghost van de eerste partitie op de tweede partitie.
Dat duurt bij mij meestal minder dan 10 minuten.

Op het moment dat windows een keer in de soep loopt, of traag wordt, zet ik die image terug.
Meestal werk ik dan gelijk weer even wat update's en drivers bij etc. en maak ik direct een nieuwe ghost image.

edit: Vergeet te vermelden dat het terugzetten van de image 7 minuten duurt bij mij.

Groot voordeel is dus dat je niet tig uur bezig bent alles te installeren en draaiend te krijgen, maar dat was wel duidelijk...

[ Voor 8% gewijzigd door TimothyW op 20-09-2007 21:09 ]

Verwijderd

TimothyW schreef op donderdag 20 september 2007 @ 21:07:
Na een perfecte werkomgeving maak ik een image met Ghost van de eerste partitie op de tweede partitie.
Dat duurt bij mij meestal minder dan 10 minuten.
edit: Vergeet te vermelden dat het terugzetten van de image 7 minuten duurt bij mij.

Groot voordeel is dus dat je niet tig uur bezig bent alles te installeren en draaiend te krijgen, maar dat was wel duidelijk...
idem.

Tip, ik gebruik hiervoor BartPE (live windows) met diskImageXML plugin (freeware). Toch iets meer vertrouwen in dan gekraakte software. Ook een 8 tal minuten om windows terug te zetten.

In mijn image zitten al relevante drivers en software (behalve video driver, handig als je eens van de onboard naar een pci kaart gaat, of van nvidia naar ati, het zou niet zo mogen zijn maar daar heb ik al bijna altijd problemen mee gehad).

Na het herplaatsen van een image update ik windows, virusscanner, maak de image opnieuw... Klaar voor de volgende keer. Heel handig.

(system restore points zou ook op die manier moeten werken, maar dan vanuit windows zonder boot-tools. Helaas heb ik niet genoeg inzicht in hoe het werkt of wat het doet. Ik heb er in elk geval ook weer niet echt veel vertrouwen in)

• TimothyW
(system restore points zou ook op die manier moeten werken, maar dan vanuit windows zonder boot-tools. Helaas heb ik niet genoeg inzicht in hoe het werkt of wat het doet. Ik heb er in elk geval ook weer niet echt veel vertrouwen in)
[/quote]

idem! ;)

Da's een van de dingen die ik vrijwel direct uitschakel als service... Ik heb in het begin wel eens gespeelt met restore points, maar het wordt een grote bende.
(Service's uitschakelen welke geen nut hebben doet ook wonderen soms.)

Verwijderd

ShaiNe schreef op donderdag 20 september 2007 @ 21:03:
als jullie er geen last van hebben, hebben jullie dan sinds de aanschaf van je pc nog nooit win opnieuw moeten installeren? (als ie deftig werkt tenminste)
Sterker nog .. mijn Windows installatie is een paar jaar ouder dan mijn PC. Die heb ik overgezet zonder herinstallatie. En dat was notabene van een AMD/VIA/ATA/AGP systeem naar een INTEL/SATA/PCI-E systeem.

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Je OS wordt simpelweg trager omdat software in het algemeen ook na deinstallatie troep achterlaat. Dus hoe meer programma's je installeert, hoe groter je registry wordt en hoe meer "shared dlls" en drivers en services er in je Windows komen. En daarbij houdt Windows bij updates vaak (ook als je "nee" zegt zelfs nog in mindere mate) backups bij, en bij MSI installaties worden vaak de installatie pakketten zelf ook in de \Windows\Installer (hidden dir) gearchiveerd.

Een regcleaner, deinstallaties en defrags voorkomen niet dat Windows steeds groter & logger wordt. Neem een schone WinXP installatie en installeer dan eens Office 2007 en Visual Studio 2005 ofzo. Je Windows start dan meteen merkbaar trager op (en je registry is meteen 10+ MB groter !).

PS @HlpDsk: m'n vriendin's WinXP ook. Begon jaren geleden op een AMD/Nvidia/IDE, toen AMD/SIS/SATA1 en nu zelfs Intel/VIA/SATA2 ... zonder herinstallatie ;)

[ Voor 9% gewijzigd door SKiLLa op 20-09-2007 21:46 ]

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Bij de introductie van windows xp (geen sp1a of sp2) liep XP prima op mijn P2 266mhz met 64mb ram. Als ik nu windows XP installeer op een p3 400mhz met 384mb ram + alle sp's en windows updates is het traag als dikke stront. Firewalls, virusscanners etc nog weggelaten want daar durf ik dan al niet meer aan te beginnen.

Windowsupdate is killing.

• ShaiNe
@timothyw: mja, de locatie van "mijn documenten" veplaats ik sowieso naar een andere partitie om ze zo veiliger te stellen voor widowscrashes en ze niet altijd te moeten backuppen als ik de windows-partitie formateer.
Ik weet dat een alternatief voor een reinstall en image maken is, maar daar heb ik nog niet veel ervaring mee (norton ghost even geprobeerd). maar ik zal me er eens meer in verdiepen. Alvast bedankt

@skilla: ik gebruik crapcleaner om mn register uit te mesten, maar het baat niet echt.

[ Voor 11% gewijzigd door ShaiNe op 20-09-2007 21:52 ]

Verwijderd

ShaiNe schreef op donderdag 20 september 2007 @ 21:03:
Ik draai nu zo'n 3 jaar met dezelfde XP en heb niet de indruk dat het (veel) trager wordt. Moet wel zeggen dat ik met een vaste set programma's werk en na een install relatief weinig andere meuk installeer. Ik hou XP uptodate (voor zover mogelijk met een gekraakte versie), drivers update ik nauwelijks (als het werkt, werkt het!), en m'n programma's update ik sporadisch als ik het interessant genoeg vind.

Enige reden dat ik binnenkort weer vers begin is dat ik legaal Vista Ultimate kan gaan draaien.

edit: specs P4/2,8@3,0 1GB RAM, Radeon 9800Pro/128MB.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2007 21:53 ]

• TimothyW
Verwijderd schreef op donderdag 20 september 2007 @ 21:52:
[...]

Ik draai nu zo'n 3 jaar met dezelfde XP en heb niet de indruk dat het (veel) trager wordt. Moet wel zeggen dat ik met een vaste set programma's werk en na een install relatief weinig andere meuk installeer. Ik hou XP uptodate (voor zover mogelijk met een gekraakte versie), drivers update ik nauwelijks (als het werkt, werkt het!), en m'n programma's update ik sporadisch als ik het interessant genoeg vind.

Enige reden dat ik binnenkort weer vers begin is dat ik legaal Vista Ultimate kan gaan draaien.

edit: specs P4/2,8@3,0 1GB RAM, Radeon 9800Pro/128MB.
XP was/is ook legaal te verkrijgen hoor... :P

Verwijderd

TimothyW schreef op donderdag 20 september 2007 @ 22:05:
[...]

XP was/is ook legaal te verkrijgen hoor... :P
Heb ik ook serieus overwogen toen ik meer behoefte voelde om m'n (in ieder geval regelmatig gebruikte) software legaal te gaan draaien, maar toen kreeg ik plotseling Vista Ultimate als cadeautje ;)
Pagina: 1