A7V600-X heeft voorkeur voor geheugen?

Pagina: 1
Acties:

• TonyTone
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-12-2025
Beste tweakers, ik heb echt effe helemaal :?

Ik heb een HTPC met Asus A7V600-X mobo en AMD 2500+ CPU.
Nou wilde ik effe wat geheugen van me andere PC(s) wisselen, zodat ik geen 512, maar 1GB of 2GB heb (ik heb een zooi PC's ;) )

Nou heb ik 2 x 256 MB Twinmos in Dimm slot 1 en 2 zitten.
Als ik daar voor in de plaats 2 andere dimm's er in stop, krijg ik niks dan problemen.
Ik heb 2 x 512MB Kingston Value ram en 2 x 1GB Vdata geprobeerd.

XP start niet op of crached meteen na boot. Zelfs met Hiren'sbootdisk hangt me Memtest.

Nou komt het vreemde, als ik bv 1 van die 1GB reepjes in Dimm slot 3 stop.....No problemo!
Stop ik 1 (of allebij) vd reepjes in slot 1 of 2, HANG!
Ik kan blijkbaar alleen die 2 reepjes 512MB Twinmos in de eerste 2 slots stoppen, andere wil ie niet.
Maar als ik die 1 GB in Slot 3 heb en ook nog eens Twinmos in 1 en 2, dat gaat prima 8)7

Oja, Vdata en Twinmos zijn DDR400, die kingston DDR333 of DDR400

Iemand een idee wat er aan de hand is?!? (of is me mobo gewoon f*ckup?)

jaja, ik ben zo Dyslectish als een baksteen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat heb je met Asus bordjes, die kunnen vrij lastig doen met sommige modules of combinaties van verschillende dimms. Kijk iig op de QVL van het bord welk mem er gesupport wordt. Zeker in dit soort gevallen is het verstandig alleen compatible geheugen te halen.

Verwijderd

Als ik voor je hier kijk dan staat je VData niet op de QVL voor het geheugen.

• TonyTone
Verwijderd schreef op donderdag 20 september 2007 @ 20:21:
Als ik voor je hier kijk dan staat je VData niet op de QVL voor het geheugen.
Ja maar ik heb er nu wel 1 Vdata in zitten en die werkt (in bank 3 dan)

Maar lees ik dat goed, kan die van verschillende merken wel 1 dimm aan maar geen 2 :?
Kingston staat er wel tussen, maar die werkt ook niet (zal wel verkeerde type component zijn)

• CTX
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:12

CTX

Op welke frequentie draait het geheugen? Want op 200MHz worden maar twee bezette bankjes tegelijk ondersteund. Op 166MHz kan je pas alledrie de banken tegelijk gebruiken.

Bij mij is het bordje alleen maar stabiel als ik bank 1 niet gebruik. Of ik er nu 1, 2 of 3 dimms in heb zitten, zodra er eentje in het eerste slot zit komt de pc Memtest niet foutloos door. Nu heb goedkoop 2 x 1GB geheugen erin zitten en dus geen last van het probleem (gebruik slot 1 niet), maar raar is het wel. Hiervoor had ik 2 x 512MB van een ander goedkoop merk erin zitten en dit draaide verder ook foutloos. Dus het hoeft niet op de lijst te staan om stabiel te zijn, maar een Asus-bordje blijft nu eenmaal kritisch...

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
A7V600-X is het meest picky bord qua geheugen welke ik ooit in mijn handen gehad heb. Drama.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Kijk ook even of er niet toevallig een nieuwe BIOSje is voor je moederbord, dat kan soms de geheugen compatibiliteit ten goede komen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• TonyTone
smvs schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 00:57:
A7V600-X is het meest picky bord qua geheugen welke ik ooit in mijn handen gehad heb. Drama.
Kijk daar heb ik wat aan (echt!) Ik was al bang dat ik gek werd ofzo ;)

Heeft uiterraard al de laatste bios versie.

Nu loopt het met 3 banken bezet stabiel op 400Mhz
Nou ja, dan me andere PC maar 1 GB geen dual channel (omdat ie in de A7V600 zit nu)

Jaja, uber merk Asus......

• Dukeh
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-10-2025

Dukeh

Press CTRL+ALT+DEL

Ik heb een paar jaar geleden ook een Asus A7V600 gehad (niet de X versie) en dit bord is inderdaad enorm kieskeurig wat betreft geheugen. Ik had eerst 2x 256MB van Kingston (PC3200, ValueRAM CAS3) dit werkte perfect, zonder problemen. Toen besloot ik om een 1GB setje te kopen van Corsair (TwinX, PC3200 CAS2) en dit gaf niks anders dan problemen. Windows bleef hangen, windows kon ik niet installeren ed.. Toen heb ik nog ander geheugen geprobeerd, Nanya om precies te zijn maar ook hiermee wou het bord niet stabiel werken. Dat was echt een regel rechte ramp.. Vraag blijft echter dan wel, wat werkt er wel? ;) Wat je eventueel nog zou kunnen proberen is om te kijken of de SPD timings wel goed worden uitgelezen met de modules, ik neem dat je de geheugen instellingen in de BIOS hebt staan op "By SPD"? Als deze verkeerd wordt uitgelezen, worden er soms te strakke timings ingesteld waardoor het systeem instabiel werkt.. Had ik een tijdje geleden ook op een P4C800E Deluxe, SPD werd niet goed ingesteld waardoor er verkeerde (te strakke) timings werden ingesteld, met als resultaat een systeem dat instabiel was en niet wou booten. Wat overigens soms ook kan helpen is om het geheugen voltage is op te krikken (met 0.05 volt)

[ Voor 37% gewijzigd door Dukeh op 21-09-2007 21:32 ]

Asus Z97 Deluxe - Intel Core i7 4790K @ 4.4 Ghz - 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz - MSI GTX970 Gaming 4G

• Barrie98
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-12-2022
Hmm, toevallig... was hier ook mee aan het klungelen, zelfde moederbord. Ik heb nog een mooiere:

Ik had 512MB PC3200 kingston geheugen, werkt prima. Op een mooie zonnige dag dacht ik, ik prop er wat geheugen bij.

1GB PC3200 corsair geheugen aangeschaft. Zodra ik die bij de 512MB doe gaat het helemaal mis.
Gebruik ik die 1GB appart dan werkt het als een trein (memtest van nieuwe geheugen geeft geen errors). Zover kan ik me nog iets indenken van 2 fabrikanten van het geheugen.

Nu het mooiste stuk, iemand had toevallig exact hetzelfde reepje geheugen gekocht een paar weken eerder. Met 2 maal dezelfde banken 1 GB PC3200 corsair geheugen crasht hij ook! 8)7

Daar breekt nou mijn klomp van, snap er niks van. Iemand ideeën?
Pagina: 1