Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

TL op een omvormer naar 12V ?

Pagina: 1
Acties:
  • 557 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Stelling..

Zou het werken als ik een normale 230V tl-balk van 36w (2 buizen om precies te zijn van elk 36w)
op een omvormer zou aansluiten die ik weer vervolgens aansluit op een accu (12volt dus).
Zal het licht gewoon normaal branden zonder flikkeren e.d of dat het e.e.a doorbrand?

Graag geen reacties of vragen waarom ik geen 12V tl koop of LED.
Ik kan hier eigenlijk kort over zijn, 12v TL zijn maar korte buisjes, en voor de oppervlakte die ik wil verlichten is dit geen goed alternatief. (meerdere korte tl's zal weer meer verbruiken dan mijn stelling)
En LED is minder efficient dan TL.

Bedankt

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Als je omvormer een sinus op de uitgang gooit werkt het prima, alleen is dit niet erg efficient als de cos phi van het armatuur laag is.
Bij een omvormer met een blokgolf alleen proberen als je graag je omvormer wilt slopen.

Wat het beste werkt is een tl armatuur met elektronische ballast, je zou ook het printje van een spaarlamp in het armatuur kunnen bouwen, het liefst een spaarlamp van philips aangezien die goede componenten gebruiken. Zie ook hier: http://www.pavouk.org/hw/lamp/en_index.html

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Er zijn zo kitjes te koop (van velleman ofzo of van KEMO) waarmee je een normale TL buis op 12V kunt aansluiten.

Verwijderd

Topicstarter
ThinkPadd schreef op donderdag 20 september 2007 @ 20:18:
Er zijn zo kitjes te koop (van velleman ofzo of van KEMO) waarmee je een normale TL buis op 12V kunt aansluiten.
En dat is nou juist waarom ik deze vraag stel.
Dit is absolute troep.
Ik heb mijn hele garagebox verlicht op 12V buizen met kemo convertors.
Licht flikkert steeds en de omvormer zelf deed het een paar weken maar.

Graag ontopic aub en niet verder over het feit wat een alternatief is.
Dus een TL armatuur van 2x36watt, zo rechtstreeks in een omvormer steken de stekker en op een accu de spanning geven?

@bobo
Helaas ben ik niet erg thuis in de electronica,
dus ik snap je verhaal ook niet helemaal. :D

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2007 20:23 ]

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Je kan ook EVSAs kopen die op 12V draaien. Ik ben ze wel eens tegengekomen. Ik ben alleen bang dat ik geen flauw idee heb waar je aan die dingen zou kunnen komen...

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Antwoord op de vraag zelf: een CCFL gebruikt doorgaans niet meer dan een paar watt, de TL's die jij wil gebruiken zijn gemaakt voor 36W. Als je dus de zekering of de drivers van de inverter niet opblaast, ga je na wat langere tijd je transformator verbranden.

Het concept op zich werkt, je kan een TL laten branden op een inverter, dat is ook wat gebeurt bij elektronische voorschakelapparaten. Een TL werkt heel wat efficiënter op de hogere frequenties waarmee hij hierbij aangestuurd wordt (en flikkert dan ook niet), gaat langer mee, cos(phi) is ongeveer 1(energieleverancier is daar blij mee), het enige nadeel is de iets hogere aanschafprijs.

Wat kan je nu doen als oplossing?
1) bouw zelf een inverter die voldoende vermogen kan leveren voor jou lampen (voor verschillende CCFL's moeten ook verschillende inverters gemaakt worden, specificatie's zijn altijd wel wat anders, dus documentatie moet wel te vinden zijn). Vereiste kennis en nodige budget zijn hoog, slaagkansen laag.
2) bouw een EVSA om, je weet dat zo'n elektronisch voorschakelapparaat de netspanning omzet in gelijkspanning, en voorzien is van een PFC schakeling, 90% kans dat ze (tis een standaardoplossing) een DC spanning van ongeveer 320V maken, en van daaruit weer de rest voeden. Het leuke aan die PFC schakeling is dat ze met een DC ingangsspanning overweg kan, ik heb nog met een voeding gespeeld die bij 30V DC ingangsspanning perfect werkte (gebouwd voor 110-230V).
Als een geschakelde voeding maken die je accuspanning 2 à 3 keer hoger kan maken (en voldoende vermogen kan leveren) binnen je capaciteiten ligt, is dit dé oplossing.
3) voed een EVSA met een 12V naar 230V omzetter (je kan ook de gewone TL-schakeling maken met ballast en starter, maar dat vind de omzetter niet zo lief en verbruikt meer, dus sneller platte batterij)
4) wat ^ zegt, scoor een 12V EVSA.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1