Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Q] Rfid, proximity card?

Pagina: 1
Acties:
  • 166 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hellow,

Ik ben bezig met een projectje, en ik zou graag 'toegangscontrole' hebben in m'n auto (of iets anders, doet er niet toe) ..

Wat ik dus zoek is een mogelijkheid om : als ik in de buurt van het object ben, dat er in het object iets gebeurd. Dus een draadloze toegangscontrole. Maar nu is de vraag, welke technologiën worden daarin gebruikt?

Na veel google en rondvraagwerk zou dit meestal (sommige alarms) gebeuren via een proximity card en ontvanger?

Weet er iemand pakket'jes die in staat zijn om zoiets te kunnen doen werken? bijvoorbeeld dit dus: http://www.lecatecs.be/ProximityCard.aspx .. alleen is dit kaartje+ontvanger heel duur bij hen ..

iemand die een idee heeft? Of iets gelijkaardig ken? Of andere toepassingen .. ?

Ik hoop hieruit wat informatie te halen ;)

groetjes,
Alexander

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Eigenlijk kan je elke draadloze technologie gebruiken, zo kan ik mijn computer bepaalde acties laten uitvoeren als ik met mijn gsm in de buurt kom via BT, maar elke andere draadloze technologie kan gebruikt worden. Je moet gewoon de zender en/of ontvanger net zo sterk maken dat ze bv een bereik hebben van 10m. zoals vb ook BT.

Als je dan met een soort van adressen systeem gaat werken en eventueel een encrypty die niet makkelijk te kraken is dan heb je toch wat je zoekt.

• Nocturno
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-11 13:55
ik heb van conrad zo'n rfid setje , en dat werkt, maar je moet wel redelijk dicht (10 cm) bij de antenne zitten om ontvangst te hebben, werkt wel goed overigens, ik gebruik het om mijn voordeur te openen

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 14:23

Atmoz

Techno!!

Nocturno schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 15:24:
ik heb van conrad zo'n rfid setje , en dat werkt, maar je moet wel redelijk dicht (10 cm) bij de antenne zitten om ontvangst te hebben, werkt wel goed overigens, ik gebruik het om mijn voordeur te openen
10cm??

Dus je deur gaat pas open als je 10cm er vandaan bent?
Of hoe bedoel je dat?

Heb je trouwens wat meer info over dit "gedoe" allemaal?
Want volgens mij werkte het met 2 circels he. Om te kunnen detecteren of je naar de auto toe loopt, of juist ervanaf. Dus heb je aub misschien een link ofzo? Lijkt me erg leuk hier eens mee te kloten. :)

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Waarom zou je moeten weten of je naar de wagen of van de wagen loopt? Als je kaart buiten bereik is (kaart heeft geen response meer) sluiten anders open doen.

Als je een groter bereik zou hebben dan kan je misschien adhv de sterkte bepalen hoe ver je bent en in welke richting maar dat is gewoon moeilijk doen als het makkelijk ook kan denk ik.

• Nocturno
bij het setje van conrad zit een antennetje , wat werkt tot 10cm afstand ongeveer, verder weg kun je vergeten.
maar er zijn vast wel betere rfid setjes hoor.

ik heb de antenne achter mijn huisnummer zitten, en een keychain met rfid code, ik ga dus even met mijn sleutelbos langs mijn huisnummer en de deur gaat van slot.

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 14:23

Atmoz

Techno!!

kluyze schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 20:07:
Waarom zou je moeten weten of je naar de wagen of van de wagen loopt? Als je kaart buiten bereik is (kaart heeft geen response meer) sluiten anders open doen.

Als je een groter bereik zou hebben dan kan je misschien adhv de sterkte bepalen hoe ver je bent en in welke richting maar dat is gewoon moeilijk doen als het makkelijk ook kan denk ik.
Hmzzz, tja dan weet ik het ook niet. Dacht ergens gehoord te hebben dat er met 2 circels gewerkt werd. Zodat je dus echt heel goed kunt "meten" of je ernaartoe loopt, of juist ervanaf...
Nocturno schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 20:09:
bij het setje van conrad zit een antennetje , wat werkt tot 10cm afstand ongeveer, verder weg kun je vergeten.

ik heb de antenne achter mijn huisnummer zitten, en een keychain met rfid code, ik ga dus even met mijn sleutelbos langs mijn huisnummer en de deur gaat van slot.
Erg leuk!! Zoiets heb ik met een RF zendertje gemaakt. Als ik uit de auto stap alvast even drukken zodat de deur open is. Kun je zo met al je boodschappen doorlopen ;) Het zou voor jou nog leuker zijn als het op 2 meter afstand al werkte. Hoef je niet eens je sleutelbos uit je broekzak te halen 8)

• vladje
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01-2021
Nocturno schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 20:09:

Ik kan me niet voorstellen dat dit echt veilig is, iedereen kan nl je rfid uitlezen van meerdere meters afstand dus zonder dat je het door hebt. Ik zou zoiets niet gebruiken om mijn huisdeur te openen. Of is er een soort van tweewegsverkeer/encryptie?

BLU3_VV

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:37

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

vladje schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 10:26:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat dit echt veilig is, iedereen kan nl je rfid uitlezen van meerdere meters afstand dus zonder dat je het door hebt. Ik zou zoiets niet gebruiken om mijn huisdeur te openen. Of is er een soort van tweewegsverkeer/encryptie?
Dat is idd ook niet veilig. RFID is inderdaad uit te lezen en er is geen enkele sterke vorm van encryptie die word toegepast op het versturen van eventuele commando's.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Nocturno
meestal zit de deur ook nog op slot hoor, alleen als ik even een boodschap wil halen niet , en dat gebruik ik de tag.

ennuh , ik ken niemand bij mij in de buurt die weet wat rfid is, laat staan mijn keychain kan/gaat uitlezen,dus dat zal zo'n vaart niet lopen.

• Stoney3K
  • Laatst online: 20-11 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

Bor de Wollef schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 10:45:
[...]

Dat is idd ook niet veilig. RFID is inderdaad uit te lezen en er is geen enkele sterke vorm van encryptie die word toegepast op het versturen van eventuele commando's.
Niet noodzakelijk. RFID units zijn gewoon smart cards per ISO 7810/ISO 14443. De 7810 standaard specificeert zowel actieve units als passieve (EPROM) units, en de actieve units worden op het moment in hun contact-versie gebruikt in o.a. betalings- en satelliet-TV verkeer. De passieve RFID tags zijn erg bekend als de stickers die je tegenwoordig overal op tegenkomt voor de winkel-detectiepoortjes.

Als je de goeie chip hebt, kun je er zonder problemen mee 'praten' in plaats van alleen maar uitlezen. Een passieve (niet rekenende) RFID chip geeft alleen maar zijn nummer terug als ie ingeschakeld wordt (voor de smart card gurus: de ATR is dus de GUID van de kaart) maar je kan ook tags kopen met bv. een microcontroller erin waarmee je een challenge-response opbouwt en alleen jij dus je kaart kunt lezen. Een bekend voorbeeld is de startonderbreker in de auto, die wordt al jaren op RFID gebruikt.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Pagina: 1