schijf kantelen?

Pagina: 1
Acties:

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025
wellicht een lastige vraag, maar iets wat mij zeer bezighoud.

ik heb in mn huidige computer een schijf, die met de linkerkant omlaag, vertikaal gemonteerd is. die wil ik graag (ivm casemod) op een andere manier bevestigen.

echter heb ik een tijd terug 2 schijven gesloopt (headchrash) nadat ik ze van orientatie veranderd heb.
dus ik ben bang dat mn schijf gaat crashen, als ik em van zijwaarts vertikaal, naar voorwaarts vertikaal ga monteren...

weet iemand of dit wel veilig kan of dat et dan exit schijf is? (ik kan met google niets vinden)

Verwijderd

Dit is al erg vaak langs gekomen dus deze vraag zou je erg gemakkelijk met een zoekopdracht moeten kunnen vinden.

Velen zijn het er over eens dat het geen probleem is, zolang je maar zorgt dat de schijf goed vast zit (geen trillingen/resonanties) en veranderen van draairichting wordt niet aanbevolen. Zelf heb ik geen ervaring hiermee.

Verwijderd

Horizontaal of verticaal zou niks uit moeten maken, diagonaal kan in theorie voor problemen zorgen, maar ook dit is niet erg waarschijnlijk. Doe het echter niet terwijl je PC aanstaat ;)

• TheMazzter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-11-2025
Al monteer je hem aan de slinger van je klok, daar moeten die dingen tegen kunnen. Maar je kan beter niet gaan rommelen met de schijf als je hem aan hebt om risico's te vermijden. Die schijven die je gesloopt hebt zijn waarschijnlijk door iets anders kapot gegaan dan door de oriëntatie, je hebt toevallig geen hitteprobleem, of foute jumpersettings oid?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als de HDD vloeistof lagers heeft is het geen probleem. Heeft ie dat niet zou ik het voor de zekerheid niet doen, al wordt het idd gezegd dat het geen probleem zou moeten zijn.

• AlexanderB
heb et net gevonden ja,
What's important is you mount it solidly and try to keep it either completely vertical or completely horizontal, not slightly askew one way or another. This is to ensure that any self-induced vibration from the drive is symmetrically distributed through the mounts. It won't hurt your drive to mount it that way, but if some designs are a little more sensitive to off angles and it can affect your performance (servo has to compensate more).
I think the shift from horizontal to vertical might have more to do with ease of installation or the design constraints for the case. Some HDD makers specifically say not to mount the drive upside-down, in which case I'd heed their instructions. However, in general, it doesn't hurt your drive physically nor permanently. Switching orientation doesn't hurt it, either (unless you have some really, really old drive, say ten years or something!).
laatste regel..

hoe vis ik uit of mn drives vloeistoflagers hebben?
en die schijven die ik gemold heb, geen idee, maar het enige dat ik veranderd heb is de case, toen waren er ineens 2 achter elkaar stuk... (een 8 gb en een 15 gb ofzo schijf nog, wel oud dus, wellicht dat dat et is..)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je precies weet welke HDD je hebt kan je met Google zo vinden welke lagers ie heeft. De meeste moderne schijven zijn allemaal vloeistof lagers. 8GB en 15GB klinkt idd als er oud. Alle moderne schijven zouden geen problemen moeten geven.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:39

Tazzios

..

AlexanderB schreef op donderdag 20 september 2007 @ 17:29:
heb et net gevonden ja,

[...]

laatste regel..

hoe vis ik uit of mn drives vloeistoflagers hebben?
en die schijven die ik gemold heb, geen idee, maar het enige dat ik veranderd heb is de case, toen waren er ineens 2 achter elkaar stuk... (een 8 gb en een 15 gb ofzo schijf nog, wel oud dus, wellicht dat dat et is..)
weinig kans dat die 8 en 15 gb vloeistof lagers hadden(lees: geen)
die kwamen pas rond de 60GB dacht ik

• AlexanderB
ok, dan kan ik voortaan met een gerust hart mn schijven verhuizen :) bedankt allemaal!

(topic mag gesloten)

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
TheMazzter schreef op donderdag 20 september 2007 @ 17:21:
Al monteer je hem aan de slinger van je klok, daar moeten die dingen tegen kunnen.
Ik denk dat een niet-laptop-disk heel snel kapot gaat! Continu vrij grote interne krachten door de coriolis-versnelling bij het roteren...
Pagina: 1