Eenmanszaak - elke 2 jaar PC vervangen...

Pagina: 1
Acties:
  • 1.630 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kalechinees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-04 15:02
Beste luitjes,
Als multi media designer houd ik me met vanalles bezig. Van het ontwerp en realisatie van websites, drukwerk, beursstands tot fotografie en video etc etc.

Om het maximale uit mijn tijd te halen investeer ik veel geld aan een fatsoenlijke middelen. Zo heb ik onlangs een 24" LCD gekocht en daarvoor mijn raid-configuratie uitgebreid. Mijn vorige grote upgrade (compleet S939 AMD X2 4400 systeem) heb ik in juli 2006 gedaan. Echter ga ik binnenkort weer denken aan een nieuw systeem vanwege de grote snelheidswinst die intel heeft behaald.

Ik wil er wel expliciet bij vermelden dat ik mijn PC totaal niet gebruik voor spelletjes of films te bekijken. Wachten heb ik een enorme hekel aan en breekt ook tevens mijn concentratie :)

Echter voor de belastingdienst dient een PC over 5 jaar afgeschreven te worden (voorheen 3 jaar). Dit is voor mij erg lastig. Een soort van omweg is de aanschaf van een PC op te delen in verschillende facturen onder de 450,- ex. Onder dit bedrag mag het product namelijk binnen 1 jaar worden afgeschreven. Is dit wel een legitieme manier en hoe doen jullie dit?

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:25
kalechinees schreef op donderdag 20 september 2007 @ 16:38:
Beste luitjes,
Als multi media designer houd ik me met vanalles bezig. Van het ontwerp en realisatie van websites, drukwerk, beursstands tot fotografie en video etc etc.

Om het maximale uit mijn tijd te halen investeer ik veel geld aan een fatsoenlijke middelen. Zo heb ik onlangs een 24" LCD gekocht en daarvoor mijn raid-configuratie uitgebreid. Mijn vorige grote upgrade (compleet S939 AMD X2 4400 systeem) heb ik in juli 2006 gedaan. Echter ga ik binnenkort weer denken aan een nieuw systeem vanwege de grote snelheidswinst die intel heeft behaald.

Ik wil er wel expliciet bij vermelden dat ik mijn PC totaal niet gebruik voor spelletjes of films te bekijken. Wachten heb ik een enorme hekel aan en breekt ook tevens mijn concentratie :)

Echter voor de belastingdienst dient een PC over 5 jaar afgeschreven te worden (voorheen 3 jaar). Dit is voor mij erg lastig. Een soort van omweg is de aanschaf van een PC op te delen in verschillende facturen onder de 450,- ex. Onder dit bedrag mag het product namelijk binnen 1 jaar worden afgeschreven. Is dit wel een legitieme manier en hoe doen jullie dit?
Gewoon een 2e systeem er bij aanschaffen geeft toch geen problemen?

Anoniem: 100592

robin222 schreef op donderdag 20 september 2007 @ 17:55:
[...]
Gewoon een 2e systeem er bij aanschaffen geeft toch geen problemen?
Wel i.c.m. met het aftrekken van belasting.

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
Ben je dan van plan om 5x450 europ te breken of 3x450 euro. Indien het laatste zou het kunnen maar wat is het minimale wat je kunt aftrekken daar zul je wel rekening mee moeten houden. 5x450 euro werkt niet aangezien je op een gegeven moment overlap zult krijgen bij je volgende systeem.

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-05 10:42

Bud_s

Team Anticimex & Lock

Anoniem: 100592 schreef op donderdag 20 september 2007 @ 19:17:
[...]
Wel i.c.m. met het aftrekken van belasting.
Staat er dan expliciet beschreven dat je maar 1 PC mag aftrekken ?

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 17:27
Ik mis het probleem? Koop een nieuwe PC, verkoop je oude (niet aan familie oid, marktplaats is wel goed), en je hebt niet meer te maken met een fictieve afschrijving maar met een gerealiseerd verlies.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:25
Maar ik vat het hele probleem niet. Ik heb 4 computers nodig om m'n werk uit te kunnen voeren... allemaal voor m'n bedrijf. Waarom zou ik de rest van de spullen niet kunnen aftrekken dan?

Heb m'n acountant er in ieder geval niet over gehoord dus zal wel goed zijn O-)

[ Voor 18% gewijzigd door FreezingPixels op 20-09-2007 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-05 12:21
kalechinees schreef op donderdag 20 september 2007 @ 16:38:
Echter voor de belastingdienst dient een PC over 5 jaar afgeschreven te worden (voorheen 3 jaar). Dit is voor mij erg lastig.
Waarom? Je moet even goed opschrijven/bijhouden welke bedragen je in welk jaar moet/kunt aftrekken maar dat is een kwestie van een simpel Excel-bestandje oid lijkt me.

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalechinees
Hey allemaal bedankt voor alle reacties.

Natuurlijk kun je 2 meerdere computer in je bedrijf hebben. Echter dient elke investering boven de 450,- over meerdere jaren afgeschreven te worden. Koop je elk jaar een computer boven de 450,- dan heb je na 5 jaar, 5 computers in je inboedel zitten.
Naast de administratie die erbij komt kijken, wil ik die oude meuk natuurlijk niet bewaren.

Omdat computers binnen 5 jaar geschreven dienen te worden, mag je deze kosten van de computer ook niet van de winst aftrekken als je hem na een jaar weer verkoopt....

Bij middelen die na een jaar afgeschreven maakt dat niet meer uit.... die haal je van je winst af en verkoop je / gooi je weg na een jaar.
MSalters schreef op donderdag 20 september 2007 @ 21:17:
Ik mis het probleem? Koop een nieuwe PC, verkoop je oude (niet aan familie oid, marktplaats is wel goed), en je hebt niet meer te maken met een fictieve afschrijving maar met een gerealiseerd verlies.
Dit noemt men dus belastingontduiking... oftwel fraude. Iets incl belasting kopen, aftrekken als bedrijfskosten/btw en vervolgens zwart doorverkopen.... :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-04 16:07

snooze

kinda busy atm.

ook als het alleen om het waardeverschil gaat?

weet iemand nog een leuke signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vraag eens bij de belastingdienst want volgens mij mag je wel degelijk sneller afschrijven als dat goed is voor het bedrijf. Vooral bij dit soort bedrijven snapt ook de belastingdienst dat 5 jaar niet realistisch is. Bel ze eens voordat je fraude pleegt. En natuurlijk kan je de oude gewoon verkopen en de opbrengst opnemen in je administratie.
Want na twee jaar heeft de oude nog steeds waarde en is dus niet afgeschreven. Succes. er zijn genoeg legale manieren.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-03 17:24

RRX

@life-

kalechinees schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 10:54:
Hey allemaal bedankt voor alle reacties.

Natuurlijk kun je 2 meerdere computer in je bedrijf hebben. Echter dient elke investering boven de 450,- over meerdere jaren afgeschreven te worden. Koop je elk jaar een computer boven de 450,- dan heb je na 5 jaar, 5 computers in je inboedel zitten.
Naast de administratie die erbij komt kijken, wil ik die oude meuk natuurlijk niet bewaren.

Omdat computers binnen 5 jaar geschreven dienen te worden, mag je deze kosten van de computer ook niet van de winst aftrekken als je hem na een jaar weer verkoopt....

Bij middelen die na een jaar afgeschreven maakt dat niet meer uit.... die haal je van je winst af en verkoop je / gooi je weg na een jaar.

[...]

Dit noemt men dus belastingontduiking... oftwel fraude. Iets incl belasting kopen, aftrekken als bedrijfskosten/btw en vervolgens zwart doorverkopen.... :s
toon volledige bericht
Hij heeft het toch niet over zwart verkopen? als je het verkoopt via marktplaats kan je er toch gewoon een factuur met BTW bij doen?

mijn T.net systeemspecspagina

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 52684

Kun je die andere niet verkopen eventueel.
Dan mag je dat opgeven en niet meer afschrijven.

Ik neem aan dat je ze niet weggooit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Vraag eens na hoe bedrijven dit bijv met hun wagenpark doen. Als daar nieuwe worden aangeschaft worden de vorige ook echt niet naar de sloop gebracht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:13
Anoniem: 52684 schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 11:46:
Kun je die andere niet verkopen eventueel.
Dan mag je dat opgeven en niet meer afschrijven.

Ik neem aan dat je ze niet weggooit?
Dit is natuurlijk het antwoord..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-05 20:37

PcDealer

HP ftw \o/

"willekeurige afschrijving" is het eerste wat in mij opkomt. Misschien kom je daar verder mee.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Frogmen schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 11:40:
Vraag eens bij de belastingdienst want volgens mij mag je wel degelijk sneller afschrijven als dat goed is voor het bedrijf.
Sneller afschrijven is altijd goed voor een bedrijf. Hoe eerder je kosten kunt aftrekken van de winst, hoe groter het rentevoordeel.

Wanneer je ooit de btw hebt teruggevraagd bij aanschaf van de computer, moet je art. 13a uitv.besch. OB68 lezen voor een mogelijke herziening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-04 17:56

curry684

left part of the evil twins

PcDealer schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 12:32:
"willekeurige afschrijving" is het eerste wat in mij opkomt. Misschien kom je daar verder mee.
Dat mocht alleen als starter, en is geloof ik ook afgeschaft (had het er vandeweek even half met de accountant over).

En idd, zoals al meermaals gezegd: je verkoopt het ding dat je overhoudt toch neem ik aan gewoon? Gewoon netjes BTW-bonnetje erbij en klaar is Klara. Als je 'm niet verkoopt is het correct dat ie op je balans blijft staan en je dus afschrijving draagt.

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalechinees
maar de grote vraag is natuurlijk:

Als ik de computer in onderdelen aanschaf en per factuur niet hoger kom dan 450 euro... hoef ik dan ook geen afschrijving toe te passen op deze onderdelen? In dat geval kan ik de complete PC binnen 1 jaar afschrijven (en staat de PC ook niet op de balans en is gewoon een kostenpost)

http://www.belastingdiens...vesteren-03.html#P31_3553
Op bedrijfsmiddelen die minder kosten dan € 450, hoeft u niet af te schrijven. U mag die kosten volledig aftrekken in het jaar van aanschaf.

[ Voor 16% gewijzigd door kalechinees op 25-09-2007 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Dit soort vragen kun je in de praktijk beter aan je accountant stellen: die weet exact hoe het er financieel binnen jouw bedrijf voor staat en kan je dus voorrekenen hoe je dit fiscaal het interessantst kunt doen, want dat is namelijk best afhankelijk van je feitelijke winst, en van welke aftrekposten je allemaal gebruik kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-05 16:34

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Mijn advies, gooi het onder die afschrijving, dit is gunstiger voor je bedrijf ;) Dan maak je namelijk maximaal gebruik van je investeringsaftrek :) Komt ten goede van je aangifte Inkomstenbelasting. Doe je dit niet, dan kost het je uiteindelijk een smak geld extra ivm kosten die je later hebt aan je Inkomsten belasting.

Ik wil trouwens best verder ingaan op dit verhaal mits de TS hier interesse in heeft aangezien het nogal een uitleg is ;)

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000

Standeman

Prutser 1e klasse

RRX schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 11:44:
[...]

Hij heeft het toch niet over zwart verkopen? als je het verkoopt via marktplaats kan je er toch gewoon een factuur met BTW bij doen?
Ik denk niet dat de TS op zit te wachten dat iemand garantie komt claimen op de machine. De tijd die hij er aan kwijt is kan je waarschijnlijk een nieuwe aanschaffen.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalechinees
KatirZan schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 16:14:
Mijn advies, gooi het onder die afschrijving, dit is gunstiger voor je bedrijf ;) Dan maak je namelijk maximaal gebruik van je investeringsaftrek :) Komt ten goede van je aangifte Inkomstenbelasting. Doe je dit niet, dan kost het je uiteindelijk een smak geld extra ivm kosten die je later hebt aan je Inkomsten belasting.

Ik wil trouwens best verder ingaan op dit verhaal mits de TS hier interesse in heeft aangezien het nogal een uitleg is ;)
graag zelfs, ik snap niet helemaal waarom investeringsaftrek beter zou zijn dan direct afschrijven.

ik zal het in ieder geval voorleggen aan m'n accountant. Het afschrijven over 5 jaar zou voor mij in ieder geval niet te doen zijn (mits ik een opslag creeer voor al m'n oude hardware en electronica)
Standeman schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 17:03:
[...]
Ik denk niet dat de TS op zit te wachten dat iemand garantie komt claimen op de machine. De tijd die hij er aan kwijt is kan je waarschijnlijk een nieuwe aanschaffen.
Ik wil niets meer met m'n oude hardware te maken hebben :) dus hoe sneller alles niet meer op naam staat van m'n toko, des te beter. Ik wil het alleen wel af kunnen schrijven van de winst, omdat het puur als bedrijfsmiddel gebruikt wordt.

[ Voor 23% gewijzigd door kalechinees op 25-09-2007 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Standeman schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 17:03:
[...]

Sinds wanneer moet je garantie leveren op machines van 2+ jaar oud? Als jij vantevoren netjes aangeeft dat het een produkt is van 2 of meer jaar oud en intensief gebruikt is mag jij garantie tot aan de deur geven, net als bij particuliere verkoop.

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-05 16:34

KatirZan

Wandelende orgaanzak

kalechinees schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 17:26:
[...]

graag zelfs, ik snap niet helemaal waarom investeringsaftrek beter zou zijn dan direct afschrijven.

ik zal het in ieder geval voorleggen aan m'n accountant. Het afschrijven over 5 jaar zou voor mij in ieder geval niet te doen zijn (mits ik een opslag creeer voor al m'n oude hardware en electronica)

[...]

Ik wil niets meer met m'n oude hardware te maken hebben :) dus hoe sneller alles niet meer op naam staat van m'n toko, des te beter. Ik wil het alleen wel af kunnen schrijven van de winst, omdat het puur als bedrijfsmiddel gebruikt wordt.
Bij een afschrijving over 5 jaar maak je aanspraak op Investerings-aftrek, waardoor de te betalen kosten op Inkomstenbelasting gedrukt worden. Schrijf je iets in 1 keer af dan loop je deze aftrek mis. Opzich zit er niet zo veel verschil in, maar mocht je een keer een heel goed of juist heel slecht jaar hebben, dan zou je in het eerste geval een stuk beter uitkomen met je inkomstenbelasting. En als zzp-er wil je gewoon zoveel mogelijk verdienen zonder er bij in te leveren ;) (wil niet iedereen dat?)

Daarnaast ben je vrij in het upgraden van je systemen, wat dan weer onder de kleine aanschaf valt en dus geen afschrijving over 5 jaar berekend (mits de aanschaf niet hoger is dan 2100 euro netto op jaarbasis).

Waar je dus mee zit, mocht je een computer-systeem kopen waarbij de kosten boven de 2100 euro netto uitkomen in 1 jaar tijd dan valt dit al automatisch onder de Investerings-regeling. Dit valt, boekhoudkundig gezien, niet te omzeilen, aangezien je je werk niet kan doen zonder PC. En daar let de belastingdienst tegenwoordig ook op ;) Dus als jij een incompleet systeem op papier hebt staan en je krijgt controle, dan zien ze toch dat er een volledige computer staat die niet op de inventaris lijst voorkomt.

Dat zou je geld kunnen gaan kosten ;)

Even nog een kleine toevoeging : Je bent vrij om je PC te vervangen wanneer jij wilt, ookal is de 5 jarige afschrijving nog niet verlopen. Denk jij na 2 jaar een nieuw systeem te willen, dan kan je die gewoon opvoeren en toevoegen aan je inventaris. Dit betekend een hogere afschrijving en een verlenging hiervan, wat weer gunstiger is voor je aangifte IB ;)

[ Voor 8% gewijzigd door KatirZan op 26-09-2007 09:49 ]

Wabbawabbawabbawabba

• Standeman
  • Registratie: November 2000

Standeman

Prutser 1e klasse

curry684 schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 17:45:
[...]

Sinds wanneer moet je garantie leveren op machines van 2+ jaar oud? Als jij vantevoren netjes aangeeft dat het een produkt is van 2 of meer jaar oud en intensief gebruikt is mag jij garantie tot aan de deur geven, net als bij particuliere verkoop.
Ahh.. dat wist ik niet. Ik dacht dat je als bedrijf altijd wel enige vorm van garantie zou moeten verlenen (een werkend product leveren).

[ Voor 3% gewijzigd door Standeman op 26-09-2007 15:21 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
curry684 schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 17:45:
[...]

Dat is niet zo, zie deze post.
Pagina: 1