Overvloedige gebruik van komma's in artikelen

Pagina: 1
Acties:

• LightTwi
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-05-2024
Het is me opgevallen dat nieuwsposters nogal graag de komma gebruiken te pas en te onpas midden in een zin terwijl dat naar mijn inziens totaal overbodig is.
Een voorbeeldje;
http://core.tweakers.net/nieuws/49437/Prijzen-eerste-lichting-mobiele-dualcore-Penryns-bekend.html
De prijzen en de typenummers van de 45nm-dualcores voor notebooks die Intel in januari gaat introduceren, zijn bekend.
De vijf dualcore-Penryns die in januari gaan opduiken, krijgen snelheden van 2,1GHz tot 2,8GHz mee. De prijzen, bij afname van grote hoeveelheden, variëren van 209 dollar voor het langzaamste model, tot 851 dollar voor het snelheidsmonster.
De cpu's zouden bestaan uit twee Penryn-cores en, zoals reeds bekend.....

http://life.tweakers.net/nieuws/49426/EU-schuift-met-budgetten-om-Galileo-te-kunnen-bekostigen.html
Hier weer hetzelfde verhaal als je een beetje kritisch kijkt naar de komma plaatsing alhoewel een stuk minder al.

Ik begrijp heel goed dat artikelen schrijven een vak apart is en dat het goed leesbaar en ook makkelijk/vlot leesbaar moet zijn. Daarbij kunnen komma's inderdaad helpen maar dit is een beetje teveel van het goede.

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Een aantal van de komma's die je aankaart, moeten daar gewoon staan (iets met beperkende en uitbreidende bijzinnen bvb). Omdat geen enkele echt fout lijkt, ga ik niet meteen fixen, maar ik ga het wèl in de gaten houden bij het checken van komende artikelen. :)

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• LightTwi
Ok, vooruit, dan maar... Gebruik dan wat vaker een punt ipv een komma ;)

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-02 10:01
LightTwi schreef op donderdag 20 september 2007 @ 16:17:

Yoeri schreef op donderdag 20 september 2007 @ 16:31:
Een aantal van de komma's die je aankaart, moeten daar gewoon staan
Klopt niet helemaal ... Na een "en" mag nooit een komma ;)

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik, als taalpurist pur sang :P, vind dat in de genoemde artikelen geen overbodige leestekens staan. :Y)

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
bartgabriels schreef op donderdag 20 september 2007 @ 16:40:
Zul je toch met bronnen moeten komen, want ik weet wel zeker dat het wèl mag ;)

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-02 20:25

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

[...]

[...]

Dan moet je wel de hele zin quoten, want zo klopt het gewoon:
De cpu's zouden bestaan uit twee Penryn-cores en, zoals reeds bekend, over 12MB L2-cache en een op 1066MHz afgestemde fsb beschikken.
Verder staan alle andere komma's ook gewoon op de juiste plaats.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Korte zinnen maken door meer punten te gebruiken zijn voor mij een teken van taalarmoede. Op de lagere school was ik erg onder de indruk van grammicale mogelijkheden en vooral het toelaten van lange zinnen zijn, mits deze niet hopeloos overlopen met oeverloos gedoe, een teken van wat verregaande taalbeheersing. Dat kan ook anders. Je kan korte zinnen maken. Met in iedere zin 1 opmerking. En dan een punt. Dat maakt de boel niet leuk. Overbodige komma's zijn zeldzaam. Denk ik.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Dit is iets wat vele mensen lang geleden ingeprent hebben gekregen, maar er zijn genoeg situaties waar best een komma voor "en" mag.
Hier mag het niet:
"Ik ga appels, peren en bananen kopen."
Hier mag het wel:
"Ik neem mijn pijl en boog, Suske en Wiske stripboek, en figuurzaag mee." (correct me if I am wrong...; even een beetje rare zin om zo ter plekke wat te verzinnen).

Even iets anders waar ik me heel vaak aan kan ergeren (ik weet het, moet ik niet doen, maar het valt me elke keer weer op:
Yoeri schreef op donderdag 20 september 2007 @ 16:31:
Een aantal van de komma's die je aankaart, moeten moet daar gewoon staan ...
"Moet" slaat terug op "aantal". En "aantal" is enkelvoud, daarom staat er ook "een" voor...

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
ecteinascidin schreef op donderdag 20 september 2007 @ 16:55:
Korte zinnen maken door meer punten te gebruiken zijn is voor mij een teken van taalarmoede.
Zoals WP lang geleden al tegen me zei: "Lange zinnen zijn vaag"!
En zoals je hierboven ziet, neemt de kans op taalfouten toe naarmate de zin langer wordt...

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-02 10:01
Paddixx schreef op donderdag 20 september 2007 @ 16:47:
[...]

Dan moet je wel de hele zin quoten, want zo klopt het gewoon:

[...]

Verder staan alle andere komma's ook gewoon op de juiste plaats.
Ok, ik had enkel de zin hier gelezen op het forum ... Maar zo klopt het wel :).

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-02 20:25

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

RemcoDelft
Dat neemt niet weg dat korte zinnen met 4 of 5 woorden wel heel erg vervelend en vermoeiend zijn om te lezen. ;)
"Ik neem mijn pijl en boog, Suske en Wiske stripboek, en figuurzaag mee." (correct me if I am wrong...; even een beetje rare zin om zo ter plekke wat te verzinnen).
Die klopt niet, want dat is een opsomming en opsommingen zitten zo in elkaar: 'Je hebt dit, dat, zus en zo.' Ik weet helaas even geen goed voorbeeld om te laten zien wat je bedoeld. (Met een komma voor de 'en' en zo. :P )

[ Voor 9% gewijzigd door Rhannie op 20-09-2007 17:06 ]

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Verwijderd

In het geval van een ingevoegde zin kan je een komma na 'en' krijgen en, wanneer dit zinsdeel als een woord fungeert, moet het zelfs.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

LightTwi schreef op donderdag 20 september 2007 @ 16:17:
Het is me opgevallen dat nieuwsposters nogal graag de komma gebruiken te pas en te onpas midden in een zin terwijl dat naar mijn inziens totaal overbodig is.
Een voorbeeldje;
http://core.tweakers.net/nieuws/49437/Prijzen-eerste-lichting-mobiele-dualcore-Penryns-bekend.html
De prijzen en de typenummers van de 45nm-dualcores voor notebooks die Intel in januari gaat introduceren, zijn bekend.
De vijf dualcore-Penryns die in januari gaan opduiken, krijgen snelheden van 2,1GHz tot 2,8GHz mee. De prijzen, bij afname van grote hoeveelheden, variëren van 209 dollar voor het langzaamste model, tot 851 dollar voor het snelheidsmonster.

http://life.tweakers.net/nieuws/49426/EU-schuift-met-budgetten-om-Galileo-te-kunnen-bekostigen.html
Hier weer hetzelfde verhaal als je een beetje kritisch kijkt naar de komma plaatsing alhoewel een stuk minder al.

Ik begrijp heel goed dat artikelen schrijven een vak apart is en dat het goed leesbaar en ook makkelijk/vlot leesbaar moet zijn. Daarbij kunnen komma's inderdaad helpen maar dit is een beetje teveel van het goede.
De eerste moet volgens mij zo zijn:
De prijzen en de typenummers van de 45nm-dualcores voor notebooks, die Intel in januari gaat introduceren, zijn bekend.

De tweede moet volgens mij zo zijn:
De vijf dualcore-Penryns, die in januari gaan opduiken, krijgen snelheden van 2,1GHz tot 2,8GHz mee. De prijzen, bij afname van grote hoeveelheden, variëren van 209 dollar voor het langzaamste model tot 851 dollar voor het snelheidsmonster.

De derde bevat een overbodig stukje tekst naar mij idee, maar dat is discutabel..

Dus in plaats van teveel, zijn er denk ik te weinig geplaatst.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• LightTwi
Wat ik nog wel even kwijt moet is zozeer niet het feit dat de desbetreffende komma's fout zijn, maar eerder dat soms 1 zin zelfs bestaat uit 5 komma's. Dan zie ik liever dat je die zin opdeelt in 2 aparte zinnen wat makkelijk moet kunnen, zonder over te komen als taalarmoedig of wat dan ook.

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-02 21:58

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
[...]

[...]

Voor en mag nooit een komma. Erna kan prima, mits het om een beperkende bijzin gaat.

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Wilbert de Vries schreef op woensdag 26 september 2007 @ 20:36:
[...]

Voor en mag nooit een komma. Erna kan prima, mits het om een beperkende bijzin gaat.
Behalve als er voor en een beperkende bijzin staat ;)

Hij verkocht parkieten, die in het wild niet kunnen overleven, en eksters.
Hij verkocht parkieten en, mits je hem wist te overtuigen, eksters.

Kan beide :)

Pagina: 1