Verwijderd schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 05:24:
Dat laatste is een beetje vreemd, want omdat FAT geen journaling kent ben je erg kwetsbaar voor dataverlies bij gevallen van een onverwachte disconnect of per ongeluk uitzetten/uitvallen stroom etc.
De meeste Windows installaties gebruiken gewoon write-back voor externe schijven en schrijven zelfs de metadata a-synchroon! Dat betekent dat als je op het verkeerde moment een disconnect gaat krijgen je filesystem goed is gecorrupteerd, je kunt daardoor aardig wat dataverlies krijgen. Bovendien moet je je hele filesystem ook weer checken.
Dat klopt, maar dat heb je met elk filesystem wel. Bij een filesystem met journaling heb je het echter binnen vrij korte tijd weer op een rijtje.
Wat ik hier echter bedoelde was het feit dat het schrijven naar NTFS met Linux ervoor kan zorgen dat het bestandsysteem corrupt raakt en FAT32 wel prima ondersteunt wordt, zo ook door andere OSs. In plaats van hardwarematig "falen" door het er uit trekken van de stekker ging het me hier om corruptie veroorzaakt door incompatibiliteit in de software.
Misschien mogelijk om Filesystem-drivers-voor-windows op een kleine FAT partitie te zetten en de rest UFS of Ext3 of weet ik veel, dat zou dan nog het beste/veiligste zijn. Maar ik weet niet of zulke tools gratis bruikbaar zijn.
Dat is inderdaad een optie die ik overwogen heb. Er zijn Ext2/3 drivers voor Windows die ook werken, ik heb ze getest. Het nadeel is dat je ze moet installeren. Ik zou dolgraag een dergelijk filesystem op mijn schijf gebruiken, maar ik kom ook op Windows machines waar ik niet als admin inlog. Dan heb ik dus niet de mogelijkheid om een dergelijke driver te installeren waardoor ik niets met mijn schijf kan.
Of je maakt alles FAT maar als je gaat schrijven check je eerst of hij wel in "optimize for quick removal" mode schrijft, dan zit je ook goed. In Linux/BSD mounten met mount -o sync optie.
Windows gooit hier USB Mass Storage penntjes en zo ook mijn externe USB harddisk in de "Optimize for Quick Removal", ik heb dat eerlijk gezegd nog bij geen andere Windows XP default op de andere optie zien springen.
Voor Unixen is inderdaad het mounten met sync een goede optie die ik ook toepas als ik niet thuis zit, mocht iemand per ongeluk de schijf er uit trekken/stoten dan hoeft dat geen probleem te zijn.
En hier thuis umount ik het volume toch eerst netjes voordat ik de stekker er uit trek.
[
Voor 3% gewijzigd door
Ultraman op 21-09-2007 16:36
]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.