IRQ toewijzen aan geluidskaart

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• peperthee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-01 18:00
Hallo,

Ik heb sinds kort een pc aangeschaft die ik vooral voor Audio-bewerking ga gebruiken.
Afijn alles draait voor zover ik weet goed en wel, alleen heb ik problemen met m'n geluid.

Ik heb een pci-geluidskaart (m-audio delta 1010) geinstalleerd, welke op mijn oude pc goed werkte, alleen op de nieuwe pc heb ik last van kraakjes in het geluid.
Het ligt sowieso niet aan de geluidskaart want ik heb in de nieuwe pc ook een andere pci kaart getest waarbij het geluid ook kraakte.
Ik vermoed dat het een IRQ-conflict is, omdat ik wanneer ik in app. beheer verschillende devices disable de kraak verdwijnt. Bijv. wanneer ik een aantal usb-controllers disable.

Nu vraag ik me af hoe ik toch van beide gebruik kan maken zonder last te hebben van zo'n hinderlijke kraak. Ik zou de geluidskaart graag aan een IRQ nr. koppelen beneden de 15. Maar krijg ze niet verplaatst.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Welk OS gebruik je?
Heb je voor alle hardware de nieuwste drivers?
IRQ's kàn je wijzigen, maar als het goed is, is dat helemaal niet nodig. je kan dit zowel op OS niveau als op BIOS niveau. Als je kan keizen, verplaats dan niet de geluidskart, maar het andere device.
Waarschijnlijk is het het makkelijkst de geluidskaart van slot te veranderen. in het boekje van je mobo vind je waarschijnlijk wel een aanwijzing welk slot geen gedeelde IRQ heeft... (heel vaak, maar lang niet altijd is dat het slot dichts bij het AGP of primaire PCI-E slot)

[ Voor 9% gewijzigd door the_stickie op 20-09-2007 15:21 ]

• peperthee
  • Laatst online: 24-01 18:00
OS = XP
Moederbord = p5b deluxe wifi

heb m'n geluidskaart al een aantal keer van pci slot verwisseld maar zonder resultaat. Op dit moment zit de geluidskaart onder m'n 1e pci-e slot (voor gpu).
Momenteel zit de geluidskaart in z'n eentje op IRQ 21, hier zat eerst ook een 1394controller maar die heb ik uitgeschakeld.

Vreemd genoeg blijft het probleem zich voor doen, wanneer ik zoals gezegd wat usb-controllers uitschakel houdt het op, alleen ben ik dan m'n usb ingangen kwijt.
:?

In het bios zie ik verder niet hoe ik een IRQ kan toewijzen, ik kan enkel kiezen uit 'reserved of enable geloof ik.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Als dat alemaal niet geholpen heeft, moet je het simpelweg niet bij IRQ's zoeken.
Heb je de meest recente drivers voor je chipset (en geluidskaart natuurlijk)?
Ik neem aan dat ook windows up-to-date is?

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-02 20:54

Sebazzz

3dp

Misschien geen slecht idee: Start een Linux Live CD op (bijv. van Ubuntu) en bekijk of je het dan ook nog hebt :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

IRQ's kun je bij XP en jongere OS'en beter van afblijven. Zoals the_stickie al zegt: controleer je drivers eerst even, en dan vooral je chipset drivers.
Hoe vreemd het ook mag klinken, ik heb hier een paar jaar geleden ook zoiets gehad en toen lag het aan de HDD die door een onverklaarbare oorzaak in PIO mode was gaan draaien (6 CRC errors.... en Game Over, iedere keer). Ná het updaten van de chipsetdrivers en het weer enablen van DMA mode nooit meer last van gehad.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• hosee
  • Laatst online: 05-10-2024
Zou toch interessant zijn om te weten hoe je in win XP SP2 de IRQ's kunt wijzigen , zoals TS vraagt, ongeacht of dat nu goed of slecht is. Risico is voor hem of anderen die het willen proberen, ja toch? ;)

Asus P6t / Core i7 @1.800mhz / 3.150mhz, 1.048V / 1.168V waterkoeling / mem: Patriot Viper ddr3, 1600mhz. c8, 3x2gb / 285gtx in SLI / Thermaltake 850W / Dell 30"

• fevenhuis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-01 01:15
Je kunt geen IRQ's wijzigen in windows XP, als je het gaat proberen te forceren ga je problemen krijgen.

Krakend geluid kan komen doordat bijv. de geluidskaart net onder de Fan van de videokaart zit, te lage latency, te lage (64 of minder) PCI latency, te kleine audiobuffers, goedkoop moederbord, slechte chipset, problemen met je stroomtoevoer.

Zoek daar eens maar tussen en blijf van de IRQs af, ik heb die onzin in vergane jaren ook allemaal geprobeert en dat werkt dus niet, als er al een IRQ probleem is komt dat omdat er een goedkope (slechte) of defecte PCI kaart in zit.. evt zelfs de geluidskaart (eht kan allemaal een keer kapot natuurlijk)...
Pagina: 1