Toon posts:

[SoundMax Digital Audio] Geen geluid.d.m.v policy.config??

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit even met het volgende waar ik op dit moment niet echt uitkom.

We hebben hier een computer (compaq D530 Sff)
met Windows 2000 pro als besturingssysteem. (domein netwerk)

Geluidskaart: SoundMax Digital Audio (onboard)

Nog voordat ik hier kwam werken heeft de vorige systeembeheerder bij de bovengenoemde computer de geluidskaart uitgeschakeld.
Alleen kom ik er niet achter wat hij nou precies heeft uitgevoerd.

De volgende punten heb ik nagekeken:

- of de "mute" is aangezet op bijv "Wave" etc...
- de bios gecontrolleerd of de geluidskaart chip niet is "gedisabled".
- via apparaatbeheer gekeken of de geluidskaart is "uitgeschakeld"
- de Soundmax programma zelf nagekeken of daar het een of andere is uitgezet (of aan)
- geluidskaart drivers opnieuw geinstalleerd
- geluidskaart drivers verwijderd en weer opnieuw geinstalleerd

Via "geluiden" ( van het config scherm) kan ik wel een 'wav' bestandje kiezen en de "play" toets (actieve knop) klikken waardoor het bestandje wordt afgespeeld alleen zonder geluid.
Ergens wordt er "gemute".

Als ik dubbelklik op het speakertje zie je onderaan het schermpje "Soundmax Digital Audio" wat inhoudt dat de geluidskaart er nog wel is.
Alleen is er op de een of andere manier de output uitgezet.

Ik had ook begrepen dat je m.b.v een policy de geluidskaart kan uitzetten daarover heb ik informatie opgezocht maar wat ik vond is dat je de "geluiden" van de configuratie scherm kan verbergen zodat je niks kan aanpassen.
Dat is hier niet het geval.

Momenteel weet ik even niet waar ik moet zoeken, vandaar dat ik jullie advies vraag.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2007 14:54 . Reden: meer tekst!! ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb helaas geen vorderingen gemaakt met het probleem.

Waar ik wel aan zit te denken is om de computer open te maken. (wat ik dus niet heb gedaan)
Maar het lijkt mij dat ik daar niet zoveel kan vinden omdat softwarematig de geluidskaart wordt gezien.

Een een kabeltje die er niet inzit lijkt mij ook sterk omdat het gaat om een onboard geluidskaart (ook de enige geluidskaart)

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:07

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Het zou me niks verbazen als gewoon het kabeltje tussen speaker en de geluidskaart is losgetrokken. Compaq's hebben een geluidskaart met een redelijk sterke monoversterker, waar een speaker op aangesloten zit. Het is vrij gebruikelijk om dat kabeltje van de kaart te trekken in een kantooromgeving, omdat je anders compleet gestoord zou worden van alle geluiden die dingen produceren.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Topicstarter
deepbass909 schreef op maandag 24 september 2007 @ 12:25:
Het zou me niks verbazen als gewoon het kabeltje tussen speaker en de geluidskaart is losgetrokken. Compaq's hebben een geluidskaart met een redelijk sterke monoversterker, waar een speaker op aangesloten zit. Het is vrij gebruikelijk om dat kabeltje van de kaart te trekken in een kantooromgeving, omdat je anders compleet gestoord zou worden van alle geluiden die dingen produceren.
Naar mijn weten is er geen kabeltje in de computer van de geluidskaart?

• deepbass909

deepbass909

Als ik de het goed kan zien op foto's op het internet, zit er (van voren gezien) links naast de diskdrive een kleine ovalen speaker. Deze hoort hoe dan ook met een draadje ergens vast te zitten op of het moederbord of een geluidskaart. Dit is een oplossing die compaq al jaren gebruikt, en voor zover ik weet, nog steeds doet.
Ik verwacht dat dat draadje losgetrokken is.

Voor de duidelijkheid, dit is een foto van een slimline versie van de D530, maar die zal niet spectaculair verschillen van de ssf die jij hebt:
Afbeeldingslocatie: http://imaran.fc2web.com/img/hp1.jpg
De speaker zit in de metalen behuizing helemaal linksboven op de foto. Vlak daarachter loopt een rood/zwart kabeltje, wat 99% zeker de aansluitdraad van de speaker is. Ik vermoed dat die bij jou dus los ligt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Topicstarter
deepbass909 schreef op maandag 24 september 2007 @ 14:58:
Als ik de het goed kan zien op foto's op het internet, zit er (van voren gezien) links naast de diskdrive een kleine ovalen speaker. Deze hoort hoe dan ook met een draadje ergens vast te zitten op of het moederbord of een geluidskaart. Dit is een oplossing die compaq al jaren gebruikt, en voor zover ik weet, nog steeds doet.
Ik verwacht dat dat draadje losgetrokken is.

Voor de duidelijkheid, dit is een foto van een slimline versie van de D530, maar die zal niet spectaculair verschillen van de ssf die jij hebt:
[afbeelding]
De speaker zit in de metalen behuizing helemaal linksboven op de foto. Vlak daarachter loopt een rood/zwart kabeltje, wat 99% zeker de aansluitdraad van de speaker is. Ik vermoed dat die bij jou dus los ligt.
Je verwachting klopt.
Het stekkertje was inderdaad los getrokken.

Ik had meer een softwarematige handeling verwacht (via de BIOS / policy) maar idd het kabeltje lostrekken in de computer kan ook

Bedankt voor de tip!!!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2007 15:37 ]

• deepbass909

deepbass909

Dat is ervaring hebben met oude Compaq kantoor bakken B)

Elke Compaq heeft namelijk ook zo'n speaker, en zo'n beetje elke systeembeheerder trekt direct bij installatie dat kabeltje los.

Verwijderd

Topicstarter
deepbass909 schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 13:04:
Dat is ervaring hebben met oude Compaq kantoor bakken B)

Elke Compaq heeft namelijk ook zo'n speaker, en zo'n beetje elke systeembeheerder trekt direct bij installatie dat kabeltje los.
Weer wat geleerd, dat men dus ook gewoon een kabeltje los trekt om zo geen geluid te hebben.
(beetje omslachtig maar ja)

Zo moet je dus elke keer je computer ophalen om weer geluid te krijgen.

• deepbass909

deepbass909

Dat is het juist, het in minder omslachtig dan met software aan de slag moeten. Softwarematig weer aanzetten is voor een werknemer met een fat-client een aanzienlijk lagere drempel dan de kast fysiek open moeten schroeven. Daarnaast wordt door een systeembeheerder practisch elke kast wel opengetrokken voor hij op de werkvloer wordt geplaatst, al is het maar om een image van het OS met de standaard programma's op de harddisk te zetten.

Pagina: 1