Cold boot nieuw systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-04 14:29
Sinds 'kort' staat hier een nieuwe pc, helaas met cold boot problemen.

Het systeem:
-Asus M2A-VM moederbord
-AMD Atlon 64 X2
-2x 512MB PC2-5300

Wat hij (niet) doet:
Als ik hete systeem normaal start, dan blijft het systeem hangen voordat het geheugen gecontroleerd zou worden. Ik kan vanaf daar ook niet bios inkomen, ongeacht wat voor toetsenbord ik gebruik.
Als ik op één of andere moment op del druk om bios in te gaan, dan start het systeem door en kom ik meestal in bios (en als ik veel geluk heb gaat het systeem gewoon helemaal door). Alleen het moment waarop ik moet drukken dat is gewoon een gokmoment, een fractie te vroeg of te laat drukken het systeem blijft weer hangen.
Als het systeem eenmaal in windows is geweest is rebooten geen probleem, standby is een keer gelukt, maar een andere keer startte het systeem toch weer niet op (toen stond het systeem ook wat langer in standby geloof ik).

Wat ik heb geprobeerd:
-Iedere keer de laatste versie van bios geïnstalleerd, geen succes.
-Een memory check laten doen met memtest86, volgens mij acht rondjes in totaal, geen enkele fout.
-Irritaties niet te botvieren op dingen in de omgeving... :X

Wat zou mijn volgende stap moeten zijn?

De CSL/OT kroeg !

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-05 15:48

Zygivt

Evenaren en overtreffen

- setup buiten de kast aansluiten
- reserve moederbord proberen (wat niet meest voor de hand liggende optie is)
- booten op 1 reepje ipv 2. Booten op het andere reepje.
- hardware matige bios reset
- voltmeter hangen aan een molex kabel en kijken of er rare ups en downs zitten in je voltages

• Dadona
Goed na een tijdje te klooien ben ik zover dat ik de pc nu wel in één keer aan kan krijgen, maar op een merkwaardige manier: pal voor het aanzetten even de stroom van de computer halen en weer terugplaatsen.
Het is niet zo dat mijn bios dan een reset krijgt want alles blijft gewoon hetzelfde. Snappen doe ik het ook niet, wat zou de reden kunnen zijn?

De CSL/OT kroeg !

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zit het ding op een geaard stopcontact aangesloten?

• Dadona
Nee, er zijn hier sowieso amper geaarde stopcontacten.
Maar zouden dit soort dingen door een gebrek aan aarding kunnen komen?

De CSL/OT kroeg !

• NovemberSierra
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-05 21:04
Of misschien wel een klein sluitingkje op een van je onderdelen met de systeemkast?

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

CreativeMind schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 18:05:
Of misschien wel een klein sluitingkje op een van je onderdelen met de systeemkast?
Dat denk ik ook. Heb namelijk excact hetzelfde probleem gehad. Uiteindelijk dacht ik het euvel gevonden te hebben, CPU koeler kabel was door de midden 'geknipt' :| Later nog eens mn pc open gehad, en daarna weer hetzelfde probleem. Uiteindelijk is het opgelost nadat ik een compleet nieuw mobo heb gekocht. (overigen niet gekocht om het probleem te verhelpen.) 8)7

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dadona schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 17:52:
Nee, er zijn hier sowieso amper geaarde stopcontacten.
Maar zouden dit soort dingen door een gebrek aan aarding kunnen komen?
Ja, dit kan prima door aardingsproblemen komen. Vaak werkt het zonder al teveel problemen, maar soms kom je dit soort dingen tegen. Heb het vaak zat gezien dat systemen niet wilde booten of heel moeizaam, ze aansluiten op een geaard stopcontact en het werkte zonder problemen.

Aan te raden is dus even een verlengsnoertje vanaf de keuken, de badkamer of de meterkast te pakken en daar je systeem op aan te sluiten. Dan kun je iig zien of het probleem blijft bestaan of niet.

• Dadona
Een behoorlijke kick van het topic, maar misschien helpt het anderen.
Een paar dagen geleden heb ik mijn pc voorzien van nog eens 2x DDR2 pc5300 512MB aan intern geheugen. Sinds ik dat heb gedaan start mijn pc normaal op.

De CSL/OT kroeg !

Pagina: 1