To invert or not to invert (the mouse)

Pagina: 1
Acties:
  • 644 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04:56
Ik speel al vanaf wolfenstein/doom met invert mouse aan.

Ik vroeg me wel eens af of het helpt je een non-inverted instelling aan te wennen gezien je hand/oogcoordinatie dan overal hetzelfde is op de pc. Misschien dat er wat traagheid opspeelt als je in een game ineens andersom moet reageren of niet. lol
(jaaa weet dat het ver gezocht is :D)

Wel eens paar weken zonder invert mouse gespeeld, maar werd steeds misselijk lol
Hoeveel van jullie spelen er nou eigenlijk met invert mouse aan?

p.s. Poll staat beneden thx 2 Padixx

[ Voor 5% gewijzigd door AndereKoekoek op 20-09-2007 15:54 ]

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:11

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Wat was het verschil ook al weer? Haal het altijd door elkaar :P

Ik speel met de optie dat als ik de muis naar voren beweeg, ik omhoog kijk. Dat vind ik het pretigste werken. Als ik het anders instel dan kan ik echt helemaal niks meer hehe

edit @ beneden aha, invert kan ik dus niet. Waarom? Geen idee, misschien met meer training wel aan te leren.

[ Voor 18% gewijzigd door sh4d0wman op 20-09-2007 14:24 ]

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:09
Dat is dus de gewone manier. invert is net als vliegtuigbesturing. Naar achteren is omhoog en naar voren naar beneden.
Vroeger speelde ik altijd inverse, maar opeens kon ik het niet meer. Geen idee waarom.

Anoniem: 28736

sh4d0wman schreef op donderdag 20 september 2007 @ 14:20:
Wat was het verschil ook al weer? Haal het altijd door elkaar :P

Ik speel met de optie dat als ik de muis naar voren beweeg, ik omhoog kijk. Dat vind ik het pretigste werken. Als ik het anders instel dan kan ik echt helemaal niks meer hehe
Bij inverted is onder - boven en boven - onder.

Of het uitmaakt geen idee. Ik denk dat het net is wat je zelf prettig vindt.

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-05 13:31

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Inverted is dat als je je muis omhoog beweegt, het beeld omlaag gaat. Ik vind het persoonlijk voor geen meter spelen op die manier, want het voelt zo onnatuurlijk aan.

Poll: Inverted of niet inverted?
Inverted
Niet inverted
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=232209&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

En voor de mensen onder ons die (alleen) inverted spelen:

Poll: Heb je ooit X-wing, Descent, Terminal Velocity, etc gespeeld
Ja
Nee
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=232276&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

[ Voor 31% gewijzigd door Rhannie op 21-09-2007 14:00 ]

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• Dagobert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-05 19:34
oeh, volgens mij was ik zo'n invert-nerd. muis naar boven is naar beneden kijken en muis naar beneden is omhoog kijken. dat is toch hetzelfde als wanneer ik iemand zijn hoofd vast pak aan de achterkant. duw ik mijn hand omhoog dan kjikt hij naar bendenen trek ik vervolgens zijn haren naar beneden dan kijkt hij omhoog. logisch toch?

I must insist that reading my posts is a prerequisite to replying to them. *KLICK*

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:32

HaterFrame

Well... Poo came out!

Ik speel niet op inverted, zou ik ook nooit kunnen ben ik bang. Voelt idd zo onnatuurlijk. Maar ach iedereen heeft zo zn voorkeur.

I am the great Cornholio!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-05 21:45

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

als ik first person speel, speel ik gewoon 1 op 1: om hoog is omhoog. Maar als ik als spectator kijk, dus strategische spellen, of 3d poppetje zie, dan speel ik inverted. Dan is het alsof je muis het hand je is, wat je wereld wegdraait, je sleept je wereld om je 3d poppetje heen, ipv de ogen van het poppetje op de wereld te richten.

maar in bf2, of CS of hl inverted spelen zie ik de noodzaak niet van in eigenlijk?

T60P Widescreen

• AndereKoekoek
Volgens mij waren vroeger doom en wolfenstein allemaal inverted.
Of ik heb het altijd op inverted gespeeld ivm oude flightsims zoals bijv. A.C.E. om de commodore64

Op de een of andere manier kom ik er niet vanaf en toch probeer ik het wel eens.
Net Bioschock geinstalleerd en dacht dus zonder invert te spelen en werd echt doodmisselijk na 10 minuten

• Slogra
  • Niet online
Floris-K schreef op donderdag 20 september 2007 @ 14:59:
Volgens mij waren vroeger doom en wolfenstein allemaal inverted.
Waarschijnlijk niet, want bij deze spellen kan je niet naar boven of beneden richten ;)

• AndereKoekoek
Slogra schreef op donderdag 20 september 2007 @ 15:21:
[...]
Waarschijnlijk niet, want bij deze spellen kan je niet naar boven of beneden richten ;)
Dan is de ellende begonnen bij UT99 :P

Anoniem: 171114

tussen doom en ut99 zit nog wel wat meer hoor
duke3d ? quake ?
ook een leuke ... descent

wel eigenaardig .. als ik hier zo zit te typen zou ik niet eens weten wat ik gebruik
en volgens mij kan ik met een beetje wennen ook redelijk snel me aanpassen..

alleen als er een stuk vliegen bij komt
gta3 en verder .. daar heb ik nog wel eens zitten klooien met die instellingen ...

zal thuis eens kijken of het me lukt om een spel te starten .. even te spelen en dan kijken waar het op staat en hoe snel ik gek wordt als ik het omdraai en hoe lang het duurt voordat ik daar aan gewend ben :D

• MaVl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-03-2024
Ik geef x-wing en tie fighter de schuld. In die tijd speelde ik nog van alles, en was de "vliegtuigbesturing" gewend als ik de muis beet had.
Ik denk dat unreal voor mij de eerste shooter was waarbij ik omhoog en omlaag keek en ik werd al na 2 minuten zo gestoord van het niet inverted spelen dat ik hem direct omgekeerd heb en dat tot heden toe doe.

Anoniem: 178962

Dagobert schreef op donderdag 20 september 2007 @ 14:25:
oeh, volgens mij was ik zo'n invert-nerd. muis naar boven is naar beneden kijken en muis naar beneden is omhoog kijken. dat is toch hetzelfde als wanneer ik iemand zijn hoofd vast pak aan de achterkant. duw ik mijn hand omhoog dan kjikt hij naar bendenen trek ik vervolgens zijn haren naar beneden dan kijkt hij omhoog. logisch toch?
Ja heel logisch, dus als jij je muis naar links beweegt wil jij dat je cursor naar rechts gaat?

Net zo logisch toch? 8)7

Ik denk inderdaad dat het bij Terminal Velocity begonnen is, dat was een vliegspel / schietspel en bij vliegspellen is het altijd al zo dat je met de muis de knuppel bestuurt en niet het vliegtuig. Omhoog is knuppel naar voren = vliegtuig gaat duiken (niet omlaag, immers zal ie meer snelheid krijgen, meer lift en dan weer omhoog gaan), knuppel naar achter = vliegtuig gaat optrekken (niet omhoog, immers als je stalt valt ie heel hard omlaag). Maar daar is het ook verder logisch, links = linksom draaien en rechts = rechtsom draaien, dus niet links en rechts.

Wanneer je links en rechts wel normaal doet is het niet logisch omhoog en omlaag ineens anders te doen, maar mensen die veel terminal velocity gespeeld hebben kunnen daar misschien niet zo makkelijk aan wennen.

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 20-09-2007 15:43 ]

Anoniem: 217897

Ik heb het op de pc nooit meegemaakt, al moet ik zeggen dat het voor vliegspelen ideaal is om met reversed x-as te spelen.
Maar goed, ik ben het op de xbox wel eens tegengekomen dat de controls standaard op reversed stonden, en volgens mij allebei Ubisoft spelen, eentje weet ik zeker en dat was Beyond Good and Evil..
Voor shooters (mijn favoriet) vind ik het iig helemaal niks.

• SV3NNER
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:14

SV3NNER

Hello..Follow Me.....OK

Ik speel altijd Inverted, als ik dit niet doe raak ik echt de weg kwijt. >:)

| Youtube |

• On_E
  • Laatst online: 14:19

On_E

Housemusic

Niet inverted, snap de toegevoegde waarde van inverted ook helemaal niet eigenlijk.

Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978

volgens mij mist er een poll inderdaad

als je niet inverted standaard aanpast naar inverted muis .... heb je ooit x-wing / descent / terminal velocity / .. / gespeeld :+

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

CoZ
Scroll maar eens naar boven. :P

Paddixx in "To invert or not to invert (the mouse)"

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• pica
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-05 16:45
Ik speel altijd met invert mouse, ben ook begonnen met falcon 3.0 toen ik nog een broekie was, wat een vliegsim was, nu kan ik echt niet anders spelen :P .

Steam

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-04 10:56
Ik vind dat invert gedoe alleen van toepassing als je daadwerkelijk een joystick vast hebt. In BF2 met vliegen, wat ik met de muis doe, heb ik het gewoon op "normaal" staan.

Het blijkt al wel weer dat inverted afwijkt van de normale gang van zaken, daarom heet het ook inverted. Anders zou niet-inverted wel inverted heten als het bedoeld was om standaard te zijn. Nog te volgen?

Ik weet nog wel de 1e echte 3D shooter die ik speelde was Outlaws, en daarbij zat ik ook te klooien of ik nou inverted of niet wilde spelen. Van wie ik de game had, die speelde wel inverted omdat je dan het hoofd naar achteren trekt etc. Maarja hij speelde daarvoor ook Terminal Velocity, dus was de joystick mode gewend.

Maar als je nou een shooter speelt, van uit static dan is het aanwijzen toch ook naar boven = naar boven, dus waarom zou het met 1st person dan ineens anders om zijn alsof je in een vliegtuig zit. Maargoed ieder zn eigen aanwenning en voorkeur.

Zo heb ik ook met shooters dat ik springen altijd met de rechtermuisknop doe, dat heb ik ook sinds outlaws aangewend.

• WaterFire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:48
Muis FPS = niet inverted
Gamepad FPS = inverted

Vraag alsjeblieft niet waarom... zal wel met de snelheid van je beweging te maken hebben, met een muis 'verplaats' je de pointer van punt naar punt, met een gamepad verplaats je over een denkbeeldige lijn vindt ik...
Maar zoals ik zei, vraag niet waarom... ;-)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ik speel op inverted. Is een beetje vanuit de redenatie dat je vanaf je heupen scharniert en dan aanhet hoofd achteruit trekt of vooruit duwt. :P

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• zwippie
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Sinds mijn eerste shooter, Duke Nukem 3D, speel ik inverted. Omdat het zo ingesteld stond denk ik.
Andersom lukt me nog wel, maar dan word ik wel minder nauwkeurig.

Best irritant als je om de beurt wil spelen, dan moet je elke keer even het menu in...

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:11

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Not inverted is toch eigenlijk logischer? Als je gewoon met je pc bezig bent dan beweeg je de muis toch ook naar voren om de pijl naar boven te krijgen :P

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• zwippie
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

sh4d0wman schreef op donderdag 20 september 2007 @ 17:01:
Not inverted is toch eigenlijk logischer? Als je gewoon met je pc bezig bent dan beweeg je de muis toch ook naar voren om de pijl naar boven te krijgen :P
Jawel, maar een shooter is geen desktop natuurlijk. :P

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

• Polster
  • Nu online
Speel FPS gewoon normaal maar op het moment dat er een heli of vliegtuig aan te pas komt zoals in BF2 gaat ie op inverted.

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-05 01:22
Volgens mij is het vergelijkbaar met als je lang genoeg op je kop staat je heresenen de perceptie omdraaien zie je alles weer als normaal, in die zin maakt het niets uit.
Ik speel inverted is zo gegroeid met joystick gebruik etc. nu is het dus altijd hetzelfde vliegen schieten rijden etc. ik invert dus niet de inverted control om totaal inverted te zijn. :?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Bij mij is het weer erg afhankelijk van de game. Sommige gaan prima inverted, sommige dan weer totaal niet. Met name 3rd person shooters gaan wel met inverterd, firstpersons dan weer totaal niet.

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Ik had eerlijk gezegd nooit gedacht dat er zoveel mensen zouden zijn die inverted spelen. Ik dacht altijd dat het een soort nutteloze functie was die niemand gebruikte. Blijkbaar is dat niet zo. :+

Anoniem: 103431

Ik kan met beide vliegen, maar FPS moet normaal zijn. Begonnen bij ut99 voor mij. Spel heb ik te veel gespeeld en daarna kan je niet meer terug ;). Denk dat het niet uitmaakt wat je doet. Soort van links of rechts schrijven.

• enira
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:12
Apart gevalletje dit..

Bij sommige spellen gebruik het wel(ghost recon, operation flashpoint toendertijd), maar bij de meeste spellen blijf ik toch bij de normale instelling. :)
Vind het alleen makkelijk bij tactical shooters, denk ik. :D

Twitch: Phyloni1
Path of Exile character info: Active character

• Kazu
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-04 13:21
Ik speel eigenlijk nooit met inverted mouse, voelt veel te onnatuurlijk aan.

Laatst had ik wel BF2 weer eens geinstalleerd, en was vergeten dat ik met de helicopter wel altijd met inverted mouse speel. In de standaard settings staat hij op non-inverted, gevolg was dus opstijgen en de eerstvolgende boom opzoeken :P

PS5 PSN: UnrealKazu

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:58
Kazu schreef op donderdag 20 september 2007 @ 17:28:
Ik speel eigenlijk nooit met inverted mouse, voelt veel te onnatuurlijk aan.

Laatst had ik wel BF2 weer eens geinstalleerd, en was vergeten dat ik met de helicopter wel altijd met inverted mouse speel. In de standaard settings staat hij op non-inverted, gevolg was dus opstijgen en de eerstvolgende boom opzoeken :P
ZO herkenbaar :P :o

Anoniem: 26987

voor World of Warcraft speelde ik met invert aan,
toen een tijd wow gespeeld, en toen ik daarna quake weer is aangooide wou 't niet meer.. :P

in wow had ik wel met invert aangeprobeerd, maar vanuit 3rd person view vond ik dat raar..
dus tja.. sinds een paar jaar invert uit dus, en t bevalt me prima eigenlijk.

• beunhaasbaas
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-03 15:54
Eh nee, doet u mij maar gewoon normaal en NIET inverted :). Ik speel sinds mn eerste FPS shooter alles normaal zonder invert. First person kan ik gewoon niet inverted spelen, alleen vliegen met bf enz doe ik wel third :p , want zoals Dagobert al zei dan krijg je het effect van je achterhoofd :+
Dagobert schreef op donderdag 20 september 2007 @ 14:25:
en bij first person.. moet je je voorstellen dat je dan met je eigen hand je voorhoofd pakt :*) , vervolgens naar boven en naar onder duwt.

m.a.w, ik speel 1st person non inverted, 3rd person inverted ( alleen het vliegen ), want ja bijvoorbeeld splinter cell is ook third en die speel ik ook non inverted 8)7

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-05 18:51

Dani86

AeroGeek

Ik heb nog nooit inverted gespeeld, en dat zal ik ook nooit doen.

De eerste X-wing speelde ik al met een joystick kan me niet eens meer herrinneren welk merk :P

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

hoho .. niet te snel .. ik zeg dat er NOG een poll zou moeten zijn

dus voor de mensen die alleen maar inverted kunnen spelen
"heb je ooit x-wing / descent / terminal velocity / .. / gespeeld"

Anoniem: 14065

Anoniem: 171114 schreef op donderdag 20 september 2007 @ 18:19:
[...]

Ja, Ja, Ja.

Als ik speel speel ik inverted. Normaal is echt een ramp.

• AndereKoekoek
Nah eigenlijk zou er een programma moeten zijn waarop je het ff kan testen.

De reactie snelheid van de mensen die inverted spelen of niet inverted.
En dan niet een windows game maar een soort van fps leveltje

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-05-2024
Shooters = not-inverted
Vliegen ed = Inverted

Meest logische imo. Vind het zo irri in zowel 1st als 3rd person dat omhoog=omlaag en vice versa. Bij vliegen wel inverted, want ja, denk aan die knuppel ;)

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

[...]

Toegevoegd. :)

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-05 17:38

Sebazzz

3dp

Arunia schreef op donderdag 20 september 2007 @ 14:23:
Dat is dus de gewone manier. invert is net als vliegtuigbesturing. Naar achteren is omhoog en naar voren naar beneden.
Vroeger speelde ik altijd inverse, maar opeens kon ik het niet meer. Geen idee waarom.
Heb ik ook. Sinds een half jaar speel ik non-inverted :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-05-2024
[...]
Oeh! Dat spel ken ik nog. Nog een poosje gespeeld in een DOSbox :P

lol, top
mss in bold / red / blinking dat de mensen die 'normaal' muizen dus niet dat 2e polletje hoeven te klikken ? :+

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 15:39

steveman

Comfortabel ten onder

Inverted FTW! Al sinds Terminator Future Shock _/-\o_

Volgens mij heb ik 't wat van flightsims... naar je toe is omhoog... Als ik om een of andere reden niet-inverted speel (tja, soms vergeet je 't even aan te vinken bij een verse install ofzo) dan voelt het even zo ontzettend knullig aan :o

Maar na een paar seconden merk je 't ook niet meer :)

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• Marrruuuk
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:01

Marrruuuk

Xbox Tag: xDarkPrince

Ghehe toch wel interressant topic.
Ik heb zelf altijd inverted gespeeld, zonder invert lukt het gewoon niet.
Maar, als ik een FPS doe op de Console speel zoals Halo ofzo moet hij op non-invert staan 8)7

• KRG
  • Laatst online: 25-04 09:33

KRG

Non inverted hier

Al was ik door die klootviolen van Max Payne bijna verkeerd begonnen :), daar staat ie standaard op invert.

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

KRG schreef op donderdag 20 september 2007 @ 20:25:
Non inverted hier

Al was ik door die klootviolen van Max Payne bijna verkeerd begonnen :), daar staat ie standaard op invert.
Mja, dat vind ik wel zo logisch eigenlijk! Stel je een rechte lijn voor (die recht blijft), door Payne's hoofd recht naar voren en achteren. Trek je die lijn naar beneden aan de achterkant (muis naar beneden) dan gaat ie aan de voorkant naar boven... En noem die lijn nu eens line of sight :)

Maar gelukkig is iedereen vrij om het "verkeerd" te doen \o/

[ Voor 5% gewijzigd door steveman op 20-09-2007 20:32 ]

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• KRG

KRG

:P tja nu breng je me in verwarring. Misschien dat ik bij Splinter Cell ook wel inverted speel. Ik weet niet wat daar standaard is? Volgens mij is Oblivion dan ook inverted, als ik nu even zo redeneer.

• Frunz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:46
inverted

als ik het op non inverted zet dan kan ik totaal niet meer aimen, en moet ik me zo concentreren op het aimen dat ik al dood ben voordat ik zelf kan schieten. echt een rampenplan dat non-inverted.

maar ieder z'n eigen voorkeur

WoT: Frunzzzzz NoobMeter

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

steveman schreef op donderdag 20 september 2007 @ 20:31:
[...]

Mja, dat vind ik wel zo logisch eigenlijk! Stel je een rechte lijn voor (die recht blijft), door Payne's hoofd recht naar voren en achteren. Trek je die lijn naar beneden aan de achterkant (muis naar beneden) dan gaat ie aan de voorkant naar boven... En noem die lijn nu eens line of sight :)

Maar gelukkig is iedereen vrij om het "verkeerd" te doen \o/
Ja, maar dan zou links dus ook rechts moeten zijn en rechts links. En dat is niet zo. :P

Non-inverted is wat dat betreft gewoon het meest logische.

• switchboy
  • Laatst online: 27-04 19:56

switchboy

-ruimte te huur-

alleen de yas is inverted hoor :P

Maar doe mij maar gewoon naar boven gaan is naar boven kijken. dan beweegje je aim gewoon als een muis door de wereld

[ Voor 22% gewijzigd door switchboy op 20-09-2007 20:42 ]

My Steam Profile (Name Switch) Worth: 889€ (225€ with sales)Games owned: 83

Anoniem: 207337

Altijd al inverted gedaan, sinds Wing Commander. Als ik op non-inverted ga spelen wordt het allemaal zo brak :+

• SeismicCharge
  • Laatst online: 03-03 14:54
Inverted. Natuurlijk, zou ik haast zeggen. Je speelt tenslotte een First Person. En in de eerste persoon is het nu eenmaal net als in real life zo dat wanneer je je hoofd (bestuurd door muis) naar achteren doet, je omhoog kijkt. Hoofd naar voren is naar beneden kijken. Je bestuurt de persoon door wiens ogen je kijkt, niet de cursor zoals op je desktop.

Dat links en rechts dan ook omgedraaid zouden moeten zijn is onzin. Hoofd naar links is blikveld naar links.

Wel knap dat mensen non-inverted kunnen spelen :-)

• cdoens
  • Laatst online: 02-05 15:26

cdoens

Peugeot-gek

Ook hier inverted. Gewoon lastig dat de meeste spellen (exclusief Max Payne) beginnen op non-inverted... Betekent alleen maar meer instellingen aanpassen voor mij >:)

Vroeger ook eerst met vlieg sims begonnen maar toen ik andere spellen (FPS etc) begon te spelen, leek het mij gewoon logisch. ;)

Toch valt de poll mij wel tegen, nu maar 25% inverted. Had wel verwacht dat het ong. 50-50 zou zijn.

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

• KRG

KRG

SeismicCharge schreef op donderdag 20 september 2007 @ 20:50:
Inverted. Natuurlijk, zou ik haast zeggen. Je speelt tenslotte een First Person. En in de eerste persoon is het nu eenmaal net als in real life zo dat wanneer je je hoofd (bestuurd door muis) naar achteren doet, je omhoog kijkt. Hoofd naar voren is naar beneden kijken. Je bestuurt de persoon door wiens ogen je kijkt, niet de cursor zoals op je desktop.

Dat links en rechts dan ook omgedraaid zouden moeten zijn is onzin. Hoofd naar links is blikveld naar links.

Beetje suffe redenering IMO, immers, het is maar net hoe je het bekijkt. Als ik mn bureau verticaal zet, zou ik met non-inverted wel degelijk omhoog schuiven als ik omhoog wil.

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Lol idd :D Ik maar moeilijk doen met lijnen 8)7

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 27-04 11:39

Ruudjah

2022

DIT BERICHT IS PREVENTIEF VERWIJDERD DOOR DE GEBRUIKER

[ Voor 96% gewijzigd door Ruudjah op 01-12-2009 22:09 ]

TweakBlog

• MazeMouse
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-03 13:45

MazeMouse

Ja, of niet natuurlijk

Vannuit oude flightsims heb ik altijd met inverted gewerkt dus ook in shooters en eigenlijk overal waar het kan behalve in windows gebruik ik inverted Y-axis.

sudo apt-get rekt

• barfieldmv
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-04 21:15
Door veel windows gebruik pak ik mijn muis om naar een object te gaan en erop te klikken. Om dat in een fps andersom te doen vind ik raar aanvoelen en dat doe ik dan ook niet. Ik vliegsims(die ik niet speel) pak ik altijd maar de standaard instellingen.

Nee dat is dus niet logisch.

Als je de redenatie volgt dat je het hoofd 'vasthebt' dan is naar links dus het hoofd naar rechts draaien (immers draait het om z'n as). En dat is dus niet zo.

Als je de redenatie volgt dat je muis het hoofd 'is' dan zou je muis naar links ofwel naar links stappen zijn (strafen) ofwel het hoofd linksom draaien zoals een vliegtuig dat doet (dus scheef naar links en scheef naar rechts). En dat is dus ook niet zo.

Inverted is dus gewoon krom, maar omdat mensen het gewend zijn van vliegspellen (waar het wel logisch is) zit het erin. Er zit verder geen enkele logica achter, het is gewoon een handigheidje.

• Jerox
  • Laatst online: 04-04 08:59
inverted of niet maakt met niks uit eigenlijk. Volgens mij staan bij het spel warhack (ps3) de instellingen zelfs doorelkaar bij mij.
Het duurt maar 10 min ofzo voordat je echt aan gewend bent, bij een FPS.
Volgens mij is dat bij iedereen zo.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 19:31
In een FPS moet degene onder de crosshair/cursor neergemaaid worden. Bevindt iemand die dood moet zich niet onder de crosshair/cursor, dan moet ik de cursor op zijn hoofd/torso/auto/vliegtuig zien te krijgen -> Gewone besturing met dat verschil dat nu niet je "desktop" stilstaat en je cursor beweegt, maar dat je muis stilstaat en je desktop beweegt :P

Stap ik dan echter weer in een vliegtuig of heli dan moet het weer inverted, omdat ik dan met het vliegtuig of de heli aan het mikken ben. Zit ik dan echter weer als gunner in dat vliegtuig met een vrij beweegbare gun dan is het weer normaal :P

Bij mij is het dus:
- Instant en vrij rond kunnen bewegen -> Normaal
- Log en langzaam tonnen aan metaal meeslepen -> Inverted

Staat de heli in BF2 niet op inverted dan ga ik inderdaad bomen knuffelen :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-04 10:56
Ik heb wel dat je met bepaalde 3D strategie games met de camera rotate en tilt in de knup zit,
bijvoorbeeld bij Black&White etc, daar heb je dat je de wereld draait en kantelt met de muis, en met andere instellingen draai je en kantel je juist de camera, als je 1 maal dat princiepe door hebt is geen van beiden vreemd, en heb je het zo onder de knie (als het niet in te stellen valt) In het begin kon ik er gewoon niets van maken, omdat de rotate dan verkeerd gaat als dat je eigenlijk zal denken, maarja dan pak je dus eigenlijk de wereld vast met je hand en draait die rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Bizar om te zien dat zo veel mensen inverted spelen. Ik bak daar dus echt helemaal niets van. Ik zie een shooter meer als een bewegend bureaublad dan wat anders :+.

Op de PC speel ik dus niet-inverted. Maar bij console shooters speel ik juist wel inverted, de gameplay daarin is meestal wat horizontaler (als je begrijpt wat ik bedoel) en heb daardoor meer het idee dat ik in een vliegtuig zit 7(8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equationunequal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-05 23:44
Ben inverted gewend door het spelen van vele flightsims in mijn jeugd en dat wil er dus niet meer uit. Ik speel daarom zowel met muis als met controllers op inverted. Op non-inverted bak ik er helemaal niets van :P...

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijskonijn
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

ijskonijn

Now MOVE!

Ik speel ook inverted, ik zie het meer zo:
Als je omhoog kijkt, gaat je hoofd naar achteren, kijk je omlaag gaat je hoofd naar voren.
Ik zie m'n muis als het hoofd van m'n character :)
Heb het me zo aangeleerd eigenlijk, heb ook nooit flightsims gespeeld

Een vriend van me heeft non-inverted, als ik wel eens bij hem achter de pc kruip dan kan ik echt he-le-maal niks

[ Voor 33% gewijzigd door ijskonijn op 21-09-2007 09:13 ]

Broken out of a window in Hell... | Xbox live / PSN: ijskonijn81

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterg
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-05 17:57
Anoniem: 217897 schreef op donderdag 20 september 2007 @ 15:41:
Ik heb het op de pc nooit meegemaakt, al moet ik zeggen dat het voor vliegspelen ideaal is om met reversed x-as te spelen.
Y-as ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:18
Bij mij is het als bij veel anderen:

FPS = Normaal
Flight-sim = Invert

Heb zo'n beetje alle Wingcommanders en X-wing's gespeeld (Met joystick en later ook met muis), ook Descend speelde ik ook inverted.

Laats ging het op mijn 360 een beetje fout tijdens Prey, dat heeft ook een Descend achtig stukje er in, ik ramde overal tegenaan tot ik de controls op invert zette.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399

Ik speel gewoon alles inverted, behalve Solitaire en Minesweeper, werkt wel lekkerder voor mij.
Aangezien ik ergens op m'n tiende met flightsims begonnen ben (F19, F15 II, Gunship, later X-Wing en dat soort zaken) was het voor mij klip-en-klaar dat Duke en Quake geinverteerd gespeeld moesten worden.
Ik heb eeen keer een dagje non-inverted gespeeld tegen een paar vrienden, om zo het niveau een beetje gelijk te trekken (40-uur-per-week gamer vs 4 mensen die nooit gamen...) maar de overstap naar non-inverted was groter dan de overstap die ik later kreeg van muis naar joypad op de xbox...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-05 10:21

-SaveMe-

-klik-

Inverted all the way, always. Is al zo vanaf de eerste 3d shooters en ik kan gewoon echt niet wennen aan non-inverted.

Laatst nog in Blue dragon, daar zit wat schiet spelletjes metniet inverted besturing. Heb maar easy mode gekozen om er door te komen ...

Op de een of andere manier vinden mijn hersenen de vliegtuig betsuring makkelijker en sneller ...

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 216382

Nooit inverted, kan het echt niet dat als je de muis naar beneden beweegt dat je dan naar boven richt, dat is toch niet logisch ><

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:17

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

In de tijden dat ik mouse aim begon uit te vinden (bij quake2 staat bijvoorbeeld standaard mouse aim niet eens aan) was het standaard inverted geloof ik, zo heb ik het in ieder geval aangeleerd.

Goldeneye op N64 was ook altijd standaard inverted... of bijvoorbeeld Starwing.

Als ik niet inverted speel heeft het zo'n point en click-gevoel, dan is de beleving van een shooter al een stuk minder, los van dat ik er dan niks van bak.

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
Wel grappig om de discussie te zien die los brand
had zelf altijd het idee dat ik de enige was(met het mankement) die inverted speelt ivm oudere spelletjes, maar als ik hier lees dat mensen het ene spel inverted en de andere niet inverted spelen, dan vind ik het ineens veel logischer dat ik alles op inverted speel lol

Ik hoef alleen (onbewust) te schakelen tussen windows en een game.
De andere schakelen zelfs in 1 spel om van inverted naar normal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-05 11:44

EMP

Krulloos!

Ik speel eigenlijk beide d:)b

Maakt mij niet uit hoe hij staat, ik ben in tien seconde gewend. Ben wel begonnen met mouse inverted (descent, X-Wing vs TieFighter (wat ik overigens voornamelijk op joystick deed), Duke Nukem 3D. ROTT kon je geloof ik niet met muis omhoog/omlaag kijken...), maar heb later not-inverted bijgeleerd vanaf UT2003 eigenlijk, en sindsdien kan ik beide.

Wat ik daarbij altijd doe is naar voren lopen op de rechter mouse button, zo kun je met alleen je rechter hand lopen, rondkijken, wapen wisselen en schieten! Met je andere hand kun je dan afwisselend strafen (wat niet altijd nodig is) en bier melk drinken terwijl je doorgamed!

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boredgeestje
  • Laatst online: 04-05 22:06
Maar staat de pijl omhoog bewegen niet gewoon gelijk aan het scherm omlaag verplaatsen? (=inverted) :P

This post was created with 100% recycled electrons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooof
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-08-2024
Non-inverted, en altijd al geweest. Nooit echt van vliegspellen gehouden, maar ik heb ooit een star wars vliegspel gehad, en ook daar speelde ik non-inverted. Console gamen heb ik nooit veel gedaan, maar als ik het deed speelde ik daar ook non-inverted. Ik denk dat ik het gewoon gewend ben, dat als ik omhoog druk, dat ik dan ook daadwerkelijk omhoog ga/kijk.

Wat ik me afvraag is of er een prestatieverschil is tussen mensen die inverted spelen, en mensen die dat niet doen. Oftewel: kun je inverted nauwkeuriger reageren dan non-inverted, of andersom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
Spooof schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 13:49:
Wat ik me afvraag is of er een prestatieverschil is tussen mensen die inverted spelen, en mensen die dat niet doen. Oftewel: kun je inverted nauwkeuriger reageren dan non-inverted, of andersom?
Ja dat zou ik ook wel eens willen weten, maar valt bijna niet te testen.
Je kan het nl. niet in een windows omgeving testen want daar doet iedereen alles non-inverted.

Het hangt verder natuurlijk ook af van de kwaliteiten van de speler. Of deze wel of geen katten in huis heeft en dus misschien toxoplasma heeft etc etc.

Ik heb het ooit keer nagevraagd bij wat gasten die echt in de top speelden van UT iCTF ladder en die speelden iig non-inverted, omdat het volgens hen logisch is, want zij zien de crossair hetzelfde als je pijltje in windows. Als je hier naar de poll kijkt speelt meer dan driekwart non inverted, dus is de kans sowieso groter dat de iemand zo speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125536

Heb altijd met inverted y-as gespeeld. (is ook de eerste instelling die ik wijzig als ik iets nieuws installeer)
Ben , net als velen, begonnen met vliegspellen als x-wing, tiefighter, x-wing alliance en dan is het heel logisch dat als er een vijandelijk toestel boven je vliegt je de joystick naar je toe trekt om hem te kunnen neerschieten. Als een vijand vóór je lager vliegt beweeg je de joystick naar voren om hem in het vizier te krijgen. Heb er véle uren opzitten met die vliegspellen en dan zijn je hersens gewoon 'geprogrammeerd' om op die manier om te gaan met hand-oog coördinatie.

Bij FPS games wil ik dat dus precies hetzelfde hebben, tegenstander boven je, muis naar je toe bewegen en als de tegenstander zich een verdieping lager bevindt beweeg je de muis naar voren. (je zit dus als-het-ware gewoon weer in je cockpit) Met de muis in 'normal' stand krijg ik het echt niet voor elkaar.

Als een tegenstander zich links van je bevindt beweeg je de joystick (of muis) uiteraard dezelfde kant op, dat is voor vliegspellen en FPS games gelijk en dat lijkt me ook logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8386

Maar je beweegt een scrollbar naar beneden om de tekst naar boven te laten scrollen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
Nee, je beweegt de scrolbar naar beneden om de tekst beneden te bekijken. ;)

Maar dat soort discussies heb ik ook wel eens als ik met iemand anders op google earth zit te kijken. Als ik zeg "Ga eens wat naar links.", dan bedoel ik dat ik iets wil zien wat links op de kaart ligt. Maar de ander begint dan de kaart naar links te schuiven. :s

[ Voor 63% gewijzigd door yzf1kr op 21-09-2007 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63072

X-wing en Descent speelde ik inverted (Was geloof ik standaard voor die spellen) Maar Vanaf UT speel ik eigenlijk alleen nog maar non inverted, op de een of andere manier vondt iik het daarbij verwarrend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Duuvel schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 09:11:
Ik speel ook inverted, ik zie het meer zo:
Als je omhoog kijkt, gaat je hoofd naar achteren, kijk je omlaag gaat je hoofd naar voren.
Ik zie m'n muis als het hoofd van m'n character :)
Zie eerdere posts hierover, dat is gewoon niet logisch, op die manier verklaar je wel het bewegen van boven naar onder, maar niet de beweging van links naar rechts (die volgens diezelfde redenatie niet klopt met wat het scherm doet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Laatst online: 16:02
Boeit geen fuck, puur wat je gewend bent, vroeger speelde ik inverted, toen vond ik niet inverted crappy belachelijk en belabberd spelen. Toen ben ik niet inverted gaan spelen en vind ik het omgekeerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
Anoniem: 178962 schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 14:36:
[...]

Zie eerdere posts hierover, dat is gewoon niet logisch, op die manier verklaar je wel het bewegen van boven naar onder, maar niet de beweging van links naar rechts (die volgens diezelfde redenatie niet klopt met wat het scherm doet).
Dat met dat hoofd is ook een rare gedachtengang. Voor een flightsim gaat het op het het vliegtuig volgt de beweging die jij hem geeft. Links -> Linkervleugel naar onder, Rechts -> Rechtervleugel naar onder. Maar dat systeem met het hoofd klopt gewoon niet.

En mensen die hun hoofd naar boven of onder kantelen om naar boven of beneden te kunnen kijken moeten toch eens eens naar de dokter want die hebben last van tunnelvisie. :P
Een normaal mens kijkt gewoon naar boven en onder met zijn ogen. ;)

(Probeer het maar eens, als je omlaag kijkt gaan eerst je ogen omlaag, daarna pas je hoofd.)

En voor richten met een geweer gaat het 90% van de tijd ook niet op, als je omhoog wil schieten til je het geweer op, en ga je zelf niet omlaag. (Tenzij je een mounted gun/sniper hebt)

Inverted FPS spelen is gewoon een kwestie van smaak, het een is niet beter als het ander en er is ook geen logische redenatie voor behalve gewoonte vanuit flightsims.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:37

The Zep Man

🏴‍☠️

SCIxX schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 14:38:
Boeit geen fuck, puur wat je gewend bent, vroeger speelde ik inverted, toen vond ik niet inverted crappy belachelijk en belabberd spelen. Toen ben ik niet inverted gaan spelen en vind ik het omgekeerde.
Het boeit wel. ;)

Bijvoorbeeld: als ik een Battlefield spel speel en ik ben geen piloot, dan kan ik niet met inverted omgaan. Zodra ik echter een vliegend apparaat bedien, moet hij gewoon op inverted. Anders is het een pijnlijke ontmoeting met de eerste de beste boom. Dit heb ik ook met andere spellen. Gewoon op de grond (inclusief voertuigen, als infantry, etc.) non-inverted en als ik vliegends bedien inverted.

Met het (direct tijdens het spelen) omschakelen tussen deze twee (infantry/piloot) heb ik geen probleem, overigens.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:08
Vliegsims speel ik inverted, muis is voor mij de staart van het vliegtuig, muis omlaag, neus omhoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Laatst online: 16:02
The Zep Man schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 15:25:
[...]
Het boeit wel. ;)

Bijvoorbeeld: als ik een Battlefield spel speel en ik ben geen piloot, dan kan ik niet met inverted omgaan. Zodra ik echter een vliegend apparaat bedien, moet hij gewoon op inverted. Anders is het een pijnlijke ontmoeting met de eerste de beste boom. Dit heb ik ook met andere spellen. Gewoon op de grond (inclusief voertuigen, als infantry, etc.) non-inverted en als ik vliegends bedien inverted.

Met het (direct tijdens het spelen) omschakelen tussen deze twee (infantry/piloot) heb ik geen probleem, overigens.
Ligt eraan wat je gewend bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:21

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik speelde X-wing etc altijd met een genotsstaaf aka joystick. Die was uiterraard wel inverted, maar een inverted muis? Yikes!
Pagina: 1